Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7501 ggr
CaithSith
0

Kromfohrländer?

Jag och min kille letar efter en ras som passar oss. Vi letar efter en sällskapshund i första hand men kommer också använda hunden i aktiviteter som till exempel agility.

Min kille är överförtjust i JRT men jag däremot är inte så förtjust i terrierns jaktinstinkter och då kanske den här rasen skulle funka(med JRT utseende men utan deras temperament, som jag förstått det).

Men jag är helt okunnig om dem iövrigt, vore kul om någon kunde berätta mer om dem? Någon som har erfarenhet och kan säga lite om hur de är? De verkar inte så vanliga i Sverige Obestämd

CaithSith
0

Putt!

Elshira
0

JRT har en stark jaktinstinkt, och jag skulle nog inte skaffa en sådan om jag t.ex hade små husdjur (eller tja, aldrig ha dem lösa tillsammans i.af). För på framför allt JRT så ÄR den stark.

Men den gälljer ju just smådjur och liknande, de skulle aldrig bli aggressiva eller mista sig på en människa tex.

Men tycker du om JRT i övrigt, och inte har planer på smådjursuppfödrning så tycker jag att de är en väldigt trevlig ras!

De är lagom aktiva och lagom med motion, inte extrema åt något håll. Men i övrigt är de ganska så lättlärda, väldig glada och vad jag vet i.af ganska så lättlärda. Det är ju inte ovanligt att se dem tävla agility i.af!

Men annars så kan du alltid kolla inne på jackrusselterrier.ifokus och läsa mer om dem.

Mina reflektioner över dem är i.af att de är väldigt trogna mot sina ägare, vill alltid vara med och ä lite lagom aktiva. =)

Hakuna matata!

[rightPAW]
0

JRT kräver som sjutton av sin ägare för att inte bli små ettriga monster. Hjärngympa, fysisk och psykisk motion, funkar inte ha att ha dem som knähund.

Får man fason på dem så är dem ju toppen!

LinaK
1

Håller med #3 , en jrt kräver enormt mycket utav sin ägare. Mest är det hjärngympa som gället för en jrt, nästan omöjligt att trötta en en jrt fysiskt Tungan ute

Spår och sök är bra aktiviteter för en jack russell. Även lydnad och agility är bra aktiviteter.

Vi har en jack russell, och vi har även katter och en kanin. Kaninen är han ganska intresserad av. Men han gör ingenting, sitter bara och kollar. Katterna älskar han, dom busar han med så det är inga problem.

Vet man vad man skaffar för ras så är jack russelln en underbar ras, och emellan aktiviteterna så är det en utmärkt knähund Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Vet att det inte var JRT det var frågon om här, men jag har ingen erfarenhet av kromfohrländer, därför fick det bli en liten summering av jrt Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Empisen]
0

Som #3 & #4 säger så behöver dom mycket mer än vad många tror!

Men om ni har tiden & orken att aktivera den så blir det en underbar hund.
Har själv en här hemma, han hittar på sattyg när jag slarvat med att aktivera honom, då är det bara sätta igång och aktivera Tungan ute
Om jag vetat hur mycket Jrt krävde innan jag skaffade min så skulle det inte blivit en Jrt.
Men jag ångrar inte att jag skaffade honom, vet inte vad jag skulle ta mig till om han försvann!

Kromfohrländer har jag också varit lite nyfiken på, du kan hitta mycket om rasen i Svenska kromfohrländerklubben

Glad

CaithSith
0

JRT har min killes föräldrar och flera av våra kompisar så vi är medvetna om vad rasen kräver Flört Som sagt är jag inte överförtjust i dem så vi letar efter ett alternativ(gärna med lite mindre krut i för min del..) - att jag inte gillar dem beror på deras stora aktivitetsbehov samt dåliga erfarenheter i barndomen..

Har läst allt jag hittade på rasklubbens hemsida men vill gärna höra mer om era erfarenheter om kromfohrländer! Men tackar för alla svar iaf Glad

Elega
0

Du kanske kan maila en uppfödare?

CaithSith
0

Jo jag lär nog få göra det, men hittils är det ju bara funderingar Glad

Kollade på hundutställningen som skulle bli imorgon och det verkar inte som det ska komma någon dit, skit då! Obestämd

Fast, vi får ju iaf tillfälle att spana in andra raser..