Hormonbomb. Hjälp?
Jag har just nu en hormonbomb här hemma och jag antar att det beror på eventuella löptikar utomhus. Jag har aldrig sett min pojk så här under alla hans år (han är 5 år) så detta är första gången. men jag lider med honom just nu.
Problemet just nu är att han hela tiden är rastlös, går varvad runt i huset, gnäller hela tiden dvs 24 timmar om dygnet fasst han varit ute hur länge som helst. Utomhus springer han sicksack, nosar på ALLA fläckar, slickar på fläckar, går fram och tillbaka och vet inte vart han själv ska ta vägen. Han vill inget annat än att vara ute hela tiden också. Han vill heller inte äta något utan intresserar sig mest av ytterdörren.
Han flämmtar hela tiden, snorren är ute hela tiden och han försöker sätta på våran katthona här hemma hela tiden.
Finns det något, utom att snippa honom, vi kan göra? Finns det hormonsprutor man kan ge tillfälligt eller dyligt?
Som nämnt är detta första gången han är så här.
Kastrering?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag skrev, annat än snippa honom. ;)

avlar ni på han? :)
#3 Godness nej, han är blandras.

okej men varför vill du inte kastrera då?
#5 Jag vill, har inte sagt att jag inte vill. Men det kostar mellan 3-4000kr hos veterinärerna här och så här inpå jul finns det inte en chans att jag kan slänga ut den summan tyvärr.
#6 så mycket kostar det inte i blekinge att kastrera, dyr veterinär i så fall.
Ja det är knivigt under jul men mår inte hunden bra så är det inte mycket göra kanske.
#7 jo de är svindyra. Vill inte äns veta vad de tar på en tik när en hane kostar så pass mycket.
Därav tänkte jag på hormonspruta eller liknande om det fanns som man kunde ge han tillfälligt tills man kan slänga ut de där 4000.
#8 Hmm vet faktiskt inte om det finns, det är ju kemisk kastrering då, men det kostar lite med och vet en hund som inte mådde alls bra efter det.
#9 Kemisk kastrering vill jag inte ge mig på av just den anledningen.
TS till den här tråden fick lite tips:
#11 Tack så hjärtligt. Zylkene lät som ett allternativ, ska kolla upp det.
Ja det var just det i tråden jag tänkte på :)

okej oj är de så dyrt hade jag inte gjort de. x)
#14 Jag kommer göra det men inte just denna månad.

okej. tur att de inte är så dyrt där jag bor;)
Det finns ju bättre varianter av kemisk kastrering idag. Förr var det vanligt att hanhundar fick ett tillskott av kvinnligt könshormon som kunde påverka negativt. Chip är ett alternativ, som det ska vara ovanligt att de får några biverkningar av. Man sätter in chipet i nacken och sedan måste det fyllas på någon gång om året för att effekten ska sitta i.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#17 Tror säkert det är effektivt men jag ger nog honom hellre Zylkene och kapar senare kulorna på honom än sätter chip i naken på han, skulle han gå i avel hade chip säkert kunnat vara ett allternativ. Jag vill ju ändå ha honom "permanent kastrerad" livet ut så att säga, måste bara ha ett hormon/stressdämpande allternativ tills dess att hans kulor åker i någon månad ungefär och Zylkene lät som det allternativet.
Men tack för att du nämnde chip i alla fall, kan vara till hjälp för någon dock inte på min pojk. 
#17 Den hunden som blev dålig av det gjorde dem kemisk kastrering på för ca 1-2 år sedan.

En enkel sak att börja med, är att aldrig låta honom slicka i löpkiss, det drar igång honom mer. Kan man undvika att han ens får lukta på det, är det ännu bättre.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#19 Var det med chip? Det finns ju fortfarande flera olika typer av kemisk kastrering, vissa ska vara bättre än andra. Är själv inte särskilt insatt. Men viktigt att tänka på är ju att även en vanlig kastrering kan ge beteendeförändringar. En del som funderar på att kastrera börjar med kemisk kastrering för att få ett hum om resultatet innan de gör en vanlig kastrering.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

De jag hört som satt in chip har varit jättenöjda. Då kan hanen vara med en tik som löper, och är inte alls intresserad. Skulle tiken ändå lyckas "porra upp" hanen, och han genomför en parning, blir det inga valpar, dvs precis som en riktig kastrering, så länge effekten sitter i. Hormonsprutorna dämpar en aning, men de kan fortfarande para tikar och bli pappa.
MVH Elin
I dag tycks han inte vara den samme som igår. 
Han gnäller inte, äter som vanligt, är lugn utomhus osv. Han höll bara på i två dagar.
Chip för mig är onödigt när han ändå ska kastreras dock inte denna månad.
Hej. Mitt tips är att under dessa perioder tömma honom på energi ännu mer än vanligt. Längre och mer intensiva promenader. Ju mer du tömmer din hund på energi så han blir lugnare, desto enklare att tala till hundens sinne. Visa tydligt att DU är flockledare och att det är du som bestämmer. Så fort han visar rastlöshet och frustration tillrättavisa honom. Han ska sitta lugnt eller ännu bättre ligga ner och koppla av. Så fort du lyckas med detta ger du positiv belöning genom att klappa honom o visa att han är duktig. Ge aldrig kärlek eller uppmärksamhet till hunden när han ej är lugn och undergiven, på detta sättet lär sig hunden att lugn är bra och stirrig och rastlöshet är något som ej är bra.
lycka till:)
#24 Just när tikar löper så blir vilken hane som helst oavsett hur tränad eller lydig den är en hormonbomb på sitt sätt och väldigt intresserad av andra tikar. Det är oundvikligt. Att jag ska visa att jag är flockledare under dessa perioder vill jag inte hålla med om och dämpa hans rastlöshet och frustration gör jag inte genom att tillrättavisa honom, det skulle bara få honom mer frustrerad om jag skulle försöka stoppa ett naturligt beteende. Jag kan inte plocka bort ett naturligt beteende men jag kan lindra det. Jag ska snarare försöka få hans fokus på annat än tikar och deras lukt.
25, NE, finns många hanar jag känner sin har lärt sig sköta sig även om en löptik sitter brevid. Det gäller att man lär sin hane i god tid men man kan även lära en vuxen hane.
#26 Inte med dem buden #24 skriver (i varje tråd på detta forum).
Exakt vad jag menar med tillrätta visa…inte fya, utan på något sätt avleda hans fixering. Men där har du fel. Min 2,5 års rottis blandning som är ganska högenergisk, ligger bredvid mig hemma hos två olika vänner när deras tikar löper…sniffas och slickar lite på golv och så i början, men inte ens det när jag sagt till några gånger. Är du 100% flockledare och din hund ser upp till dig och respekterar din plats som nr 1…gör hunden ingenting som du inte vill!
27, Ne på andra sätt :)
#28 Tänker inte diskutera med dig. Min hund lyssnar, end of story. Det var inte lydnad jag ville ha hjälp med det har han och jag redan diplom i från SBK. Stress som var problemet här utsetts vilken hund som helst för och då ska man inte börja bossa upp som flockledare mot hunden. Läs på lite, återkom sen.
#28 PS, du kan sluta skicka dina bilder. Jag är inte ett dugg intresserad av hur du ser ut.
#31, Kan inte låta bli att asgarva.
Jag hade samma problem med min förra hane, som också skulle behövt kastreras, men detta va också precis innan jul.
Jag gick o köpte en sån där DAP-dosa som man pluggar in i eluttaget. Sen beställde jag även lugnande tabletter på nätet, som innehöll endast örter.. Med andra ord helt ofarligt!
Och det hjälpte honom enormt! Han va nämligen precis som du beskriver din hane, helt hopplös och obota kåt helt enkelt ^^,
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#32 D.A.P har effekt, har upptäckt det. Men han var bara så i två dagar sen var han back on track så att säga och detta var första gången i hela hans liv han blev sådan annars brukar han inte bry sig. Så det har inte med flockledar position att göra som #28 skriver.
#33, Ja det där med flockledare är bara trams i mina ögon/öron.
Som Vattnadal skrev i ett inlägg, om man kan se till att hunden inte slickar o nosar på löpfäckar o kiss lugnar det.
I skrivande stund har jag en höglöpande schäfertik och en okastrerad goldenhane liggandes vid mina fötter. Lugna och avslappnade båda två.
Dessa är endast mina daghundar, så jag har dom bara ett par timmar om dagen, så det har inget med flockledargrejjer o göra.
Han har helt enkelt lärt sig att skita i löptikar.
Visst stissar han upp sig på morronen när dom kommer, men lugnar snabbt ner sig igen när tiken skiter i honom.
Men som sagt, örttabletterna var min bästa vän, när grannarnas tikar löpte och jag hade min hane. Det är bara Googla så kommer det upp massa alternativ, och alla är väl ungefär lika bra skulle jag tro! :)
Och ang det #28 skriver, så tycker jag du ska strunta i det. För han raddar bara upp samma saker i alla trådar där ägaren har mer eller mindre problem med hundarna.
#34 Tack. Kan vara bra att kolla upp ifall det skulle hända igen. Han har ju tik kompisar som brukar löpa men det brukar han skita totalt i han är inte så intresserad av tikar av någon anledning, busa med dem går inte heller han står bara där då och tittar. Vet inte vad som flög i honom då detta dök upp men antar att han kanske fick nys om den nya tiken i området och hon kanske löpte och då måste han inspektera, hundar har sina egenheter.
Men tack för tipset om örter, ska kolla det.
#35, Haha, visst har dom egenheter. Så förmodligen va det bara för att et va en "ny tikdoft" som han stressade upp sig, eftersom han verkar känna till om andras dofter :)
Ja, dom håller så otroligt länge också. Och fungerade även fint nu till nyår (om man har en skott/ljudkänslig hund). Så jag har dom numera alltid hemma i förebyggande syfte.
#36 Ja förmodligen.
Skotträdd är han inte, han snarare älskar fyrverkerier och titta upp i skyn när det glittrar så fint är väldigt roande för honom. Så det problemet har jag inte. Han är inte rädd och blir inte stressad för något annat heller tuff som han är.
Finns även hormonspruta för kolla om det är värt o kastrera. Här med din vetrinär om vilka medel dom rek :)
#31 PS, du kan sluta skicka dina bilder. Jag är inte ett dugg intresserad av hur du ser ut.
HAHAHA; kan inte låta bli att skratta åt kommentaren, 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#39 Den bilden är med överallt vilket signalerar "titta på mig". Visserligen bra att veta hur människan ser ut så man inte vänder sig till han om han nu öppnar eget så #28 ös på med bilder bara.
Hundägare måste lära sig skillnaden mellan hundkurser, lydnadskurser osv. Att lära sig sitta, gå fot, rulla rund eller hämta en boll är inte att ha en balanserad hund. Det är som en skola…att lära sig ABC eller 123, har ingenting med att ta bort besvärliga beteenden att göra. Polishundar, knarkhundar, bombhundar, vakthundar osv som är jätteduktiga på sitt "jobb" som dom har skolats till, dessa hundar och deras hundförare kommar också Cesar Millan för att deras hundar; skäller på andra hundar, skäller på förbipasserande utanför deras hus, jagar brevbäraren eller vad som helst…, dom är bra på ABC o 123 inlärda och skolade från olika hundutbildningar, men dom är ej balanserade, och det pågrund av att hund ägaren inte har samma lugna och bestämda energi utanför jobbet, och då blir hunden flockledare i det privata, även om den kan spåra fram narkotika, eller hitta människor efter en olycka, eller jonglera eller vad hunden nu är bra på när den jobbar. Men hemma är det en annan historia. Som exempel… du kan gå till en advokat eller läkare med högutbildning som är mycket bra på sitt jobb, men som privat inte är socialt tränad och beter sig som en idiot. Däremot en luffare på gatan eller en lågutbildad person kan vara mycket trevlig och socialt begåvad. Hoppas liknelsen var tydlig. Skickar ingen bild, trodde man skulle göra det…hehe

#41 Jag har skickat ett pm till dig. Tänkte försöka låta bli att diskutera mer eftersom nivån tenderar att bli rätt låg när sånt här diskuteras med många upprörda.
Jag skiljer mellan vardagslydnad och cirkuskonster. Vardagslydnad är att fungera i samhället eller familjen, cirkuskonster kan vara att ta ögonkontakt för att fråga om lov, att kunna gå fot, sitta od.
Har bara en fråga:
Vad tjänar hundarna på att försöka klättra i rang och ta över?
MVH Elin
#41 Så du menar att hålla på med lydnad och tävlingar inte bygger upp en relation med hunden? Där har du fel, det är precis så du bygger upp en relation hos en hund dvs att aktivera och motionera den. Du har själv sagt att en hund behöver mycket motion och aktivering, nu säger du att tävlingar och kurser med hundar inte ger en ballanserad hund när tävlingar och kurser just är en typ av aktivering och motionering. Du säger emot dig själv.
Nu är det så att jag råkar ha haft en polishund och min far har ägt två hangarhundar och dem är inte skolade i enbart ABC 123 som du kallar det för, så där har du fel. Hundförarutbildningen är en en lång dyr utbildning där ett band mellan förare och hund skapas, hunden måste lite på föraren och föraren på hunden, de blir beroende av varandra. Så måla inte ett svart sträck över tjänstehundar, de är som vilka andra hundar som helst men med lite mer utbildning för att kvalificera i yrket.
Busangarde; Det sade jag inte. Det är bra att göra så många aktiviteter som möjligt med sin hund. Vad jag ville få sagt är att DET inte är avgörande om att få en balanserad hund. Tjänste hundar är hjältar i mina ögon och risken att dessa fantastiska hundar blir obalanserade är förmodligen mycket mindre än hos" vanliga hundar", men även dessa duktiga hundar behöver ganska ofta social rehabilitering, allt handlar om hundägarens sätt och roll utanför jobbet! Och för att svara på din fråga Elin. När en hund kommer till en familj så är det så här. Det ligger i naturen att ALLA hundar måste ha en flockledare var det än befinner sig. Finns det ingen person i den nya familjen som visar sig vara en tydlig flockledare, så måste hunden ta över den rollen. I hundens värld så blir det så instinktivt. Är det en dominant hund så kommer den att försöka utmana om titeln att vara flockledare. Det händer bland alla flockdjur, vargar, kattdjur i flock och även för hundar som kommer till en "människoflock". Är hunden inte dominant, utan en naturlig efterföljare så måste hunden ändå ta över för det MÅSTE FINNAS EN FLOCK LEDARE i familjen, och då får du en osäker, naturlig efterföljare som flockledare. Då får du en hund som skäller på allt, när det ringer på dörren, när någon närmar sig ute, hund eller människa osv. Är hunden dominant så visar sig andra beteenden, som att brösta upp sig och utmana andra hundar, dominera andra hundar, människor och t.o.m sina ägare. Mvh angelo
#44 Jag är med på det med social rehab, för en gångs skull. Men jag är absolut inte med på att man ska börja ta till flockledar rollen och som du sa jag skulle till min hund för att tillrättavisa hunden när den är stressad vilket min tråd handlade om, det gör bara hunden mer frustrerad och mer stressad. Och då skapar du en instabil hund genom att verka strickt och bestämd istället alltså din flockledar roll får motsatt effekt.
Tillrättavisa en hund gör man genom att vara lugn och bestämd, men absolut inte irriterad, arg eller högljudd. Man vill bara bryta fixeringen eller beteendet genom att lugna ner hunden. Få den att sitta lugnt eller lägga sig för att slutligen blir undergiven och avslappnad. En hund lyssnar bara 100% till en flockledare som visar självförtroende och lugn, enligt mina erfarenheter.
#46 Få hunden och lägga sig eller sitta ner fungerar inte på alla hundar, specielt inte min när han är varvad. För min del måste jag ge honom annat att tänka på tex, ben att gnaga på, leta reda på godis, ta ut honom på drag, låta honom riva sönder äggkartong eller liknande. Rikta fokus på annat helt enkelt vilket han inte gör genom att ligga eller sitta.
Detblir! .sniffas och slickar lite på golv och så i början, men inte ens det när jag sagt till några gånger.
Om du är så duktig och vet exakt allt för att en hund ska göra exakt det du säger varför måste du säga till flera gånger innan hunden slutar med det den håller på med? gör min hund något jag inte tycker om och säger till med vänlig ton nej så slutar hon på en gång inte behöver jag tjata!
Det hade fungerat på din hund om den hade varit balanserad och i synk med dig som flockledare. Gör inte hunden som du säger så lyssnar det inte på dig pågrund av 2 saker; antingen bryr den sig inte, eller så förstår den dig inte. I båda fallen har du misslyckats med att vara tydlig nog, och få den respekt du behöver för att kallas flock ledare till en balansread hund, som ingår i en balanserad flock där MÄNNISKAN är flockledare. När du och din hund går utan koppel och du alltid kan ha kontroll på din hund även när människor eller djur passerar.., och hela tiden i harmoni med dina hundar, så det finns inget bättre:) Det är vad jag strävar efter när jag hjälper folk. Att bringa harmoni och balans in i hem runt om i landet. Riktigt inspirerande! Det ä så mycket lättare att visa i person med hunden och hundägaren närvarande. När resultat visar sig dirrekt när jag utövar det, och senare när hundägaren ser samma resultat efter att hundägaren själv utövar något jag visat, då faller pusselbitarna på plats. Svårt att förklara enbart med ord. Och min
hund brukar lyda bara jag tittar på honom. Det är klart att även han kan vara rastlös och bli intresserad av något eller någon hund, men det hinner jag kontrollera innan han tar tanken till handling. Hoppsan råkade klippa där visst!
#49 Återigen gissar du och nu helt plötsligt är min hund inte balanserad enligt dig och olydig. Allvarligt, om du ska hjälpa kom med något vättigt, sitt inte och gissa dig fram och säga att si och så är min hund för du har inte träffat han och för guds skull läs på om hundar.
Och för din upplysning så går min hund sällan i koppel men det visste du inte heller innan du började gissa.
Ge upp nu för jag vill inte ha dina råd om du ska sitta och säga att min hund är olydig vilket bara är ett antagande/ren gissning från din sida.
BUSANGARDE; Din hund är ditt ansvar och man kan säga att hunden är en spegel av hur hundägaren är. Jag behöver inte träffa träffa din hund för att förstå hur den mår eller hur det beter sig, det räcker med den informationen jag får av det du skriver. Ta inte mina råd då.., har aldrig begärt att alla ska ta mina råd, skriver vad jag har lärt mig om hundrehab och vad som har fungerat utmärkt för mig och mina klienter. Lyssna och lär eller lyssna på någon annans råd..helt upp till dig. COUNTESS. Det gäller när en tik löper och det finns dofter och annat på golvet, då kan jaag behöve säga till mer än en gång. Men kolla du med någon annan hundägare som har en hane hemma hos en löptik och se om deras hund ligger lugn och fint efter en eller ett par minuter, medan löptiken går omkring och frestas.
#52 Du antar saker igen. Du vet ingenting om varken mig eller min hund. Herregud människa. Hur min hund mår av den information jag ger? Nu får du ge dig. Men ok, du säger du känner min hund. Vänlien beskriv för mig ordagrant hur han fungerar, hur hans personlighet är, hur han fungerar i situationer utan att kopiera det jag redan skrivit om honom.
Du anar inte hur löjligt det låter när du säger att du vet hur han mår och beter sig utan att du ens träffat honom. Jag har skrivit att min hund var stressad och utifrån det känner du honom helt plötsligt och drar till med att han är olydig och inte balanserad. Intressant. Du har hoppat från flockledare till mer aktivering till flockledare igen till aktivering igen och sedan till olydig och obalanserad. Måste vara en problem hund du tror jag har eftersom du drar till med antaganden. Att du orkar.
Ok. Om din hund är stressad så vet jag ju 90% av vad jag behöver veta. Du ger hunden inte den tryghet som en flockledare gör. Varför exakt eller när och hur exakt hunden beter sig spelar ingen rol, det grundar sig alltid i samma problem och löses alltid på samma sätt! Om du inte bor för långt ifrån Malmö så har jag god lust att tysta dig för gått, genom att (gratis), för din hunds skuld komma till er och fixa honom framför dig på minuter! Då kanske du lyssnar på mina råd och du kommer att få ett balanserat och harmoniskt förhållande med din hund.
#52 Min hund är rädd och osäker bland nya människor, skäller på dem osv men jag är tvärtom har inte problem med nya människor osv, så hundar speglar sig inte hur vi är, det tror jag inte på alls.
Och jag ger min hund trygghet, hon vet att jag är flockledaren.
#54 Ger honom ingen trygghet som flockledare? återigen antaganden och ren gissning. Tysta mig för gott? ska jag ta det som ett hot eller? Och jag bor en bra bit ifrån Malmö ska du veta dessutom skulle jag ALDRIG i mitt liv sätta min hund i dina händer med den brist på kunskap du har. Så du påstår att de två dagar som min hund var intresserad av löptikar (vilket normalt inte händer) beror på att jag har dåligt förhållande med han? Nu är vi uppe i ytterligare en orsak från dig.
Lilla du, utan att skryta om min hund men för att få dig att fatta, om han varit som du nu skriver otrygg i sin tillvaro skulle jag inte kunna ha honom lös, han skulle inte kunna köra släde som varken ledarhund eller wheel, han skulle inte kunna träna apportering och sök och han skulle definitivt inte ha diplom i lydnad eller kunna tävla i det men det kan han vilket innebär att han är stabil, lyssnar, har kontakt med mig osv. Trots det är han obalanserad och olydig enligt dig. Som sagt, brist på kunskap.
Stress kan vilken hund som helst utsättas för och det behöver INTE betyda att man har brister som flockledare, hunden är i obalans med ägaren, hunden är olydig, hunden och ägaren har dåligt förhållande, hunden är otrygg, ja du vet själv vilka anledningar du lagt upp.
Men om du nu anser att stress beror på allt det där då antar jag att du anser det samma hos skotträdda hundar som blir rädda så snart de hör ett pang-ljud antar det är brist hos flockledaren där också enligt dig.
Du kanske märker att dina resonemang inte fungerar och att dina tre "regler" inte täcker absolut allt vad gäller problem hos hundar.
#56, Bra skrivet!
Det är som att prata med en vägg ibland. Med att tysta dig menar jag att du hade stått med öppen mun och inte haft mer tjafs att säga när jag bevisat att allt jag skriver här stämmer. Men jag förstår att du inte vill ta utmaningen. Ge mig vilken hund som helst med vilket problem som helst så ska jag bevisa att det jag gör fungerar till 100% och att det tar mindre tid för hunden att förstå mig än det tar för för vissa här inne.
#58 Allt du skriver är inte bra på alla hundar, kanske till din men kanske inte till några av våra hundar. Du beter dig som att du är störst,bäst och vackrast! Ochnej, detta är inget påhopp, bara sanningen
#59 Jag jublar för det stämmer det du säger.
#58 Så du säger du kan hantera absolut alla hundar oavsett hur de är mentalt. Wow, inte ens en vättig hundpsykolog skulle kunna säga det. Så det du säger är att du praktiskt taget är "the deal" och kan absolut allt. Och att du undviker frågor jag frågar tyder bara på en sak, brist på kunskap. Ta inte detta som påhopp nu men jag ger inte min hund i händerna på besserwissar.
Skulle vilja se dig arbeta med två av "familjens" polishundar. De hundarna skulle köra över dig direkt om du skulle köra med den filosofi du har och dina gyllene regler för förmodligen skulle du inte veta hur du skulle hantera dem. De skulle käka upp dig med hull och hår.
bla bla bla.., jag tar vilken utmaning som helst, vilken hund som helst. Har rehabilitera "redzon" pitbulls som ägaren var livrädd för… tog mig 10 min att reglera hundens intensitet, sen sprang han och lekte med min hund i 30 min utan insidenter. Det handlar om den trygghet du sänder ut energimässigt genom kroppsspråk och din sinnesstämmning. Det är endast detta som en hund kan lsa av och förstå! Men fortsätt ni att idiot förklara mig eller kalla mig besservisser…rör mig inte i ryggen, och vet ni varför…? För jag vet att det funkar så efter 2 år av bevis. Har t.o.m gått till ett industriområde i Malmö för att testa tekniker med vakthundar innanför staket visserligen, (ville ej dö om jag misslyckas ju), kan ju bara säga så mycket som, (jag ljuger ju ändå bara enligt er); att andra natten när jag kom fram till hunden så viftade han på svansen och ville inget annat än komma ut och leka med mig. Detta var en Rottis i 4-5 års åldern. Så jag har gjort många tester för att verkligen se att det jag ska satsa på och jobba med inte är något skit som ej funkar. Polishundar som ej är balanserade jobbar jag gärna med, lättare ändå, eftersom dom "på jobb" redan har tränat att ha struktur. Detta överför man bara till det sociala livet. Tröttnar ni inte på allt tjaffs. Använd det som funkar för er o era hundar, och vill ni inte tro på mitt sätt att jobba, som är C.M´s sätt i grunden, min Guro… så tro inte, men det är inte lönt att ni försöker omvända mig. Detta är 100% för mig när det gäller hundrehab och hundägare träning!
bla bla bla.., jag tar vilken utmaning som helst, vilken hund som helst. Har rehabilitera "redzon" pitbulls som ägaren var livrädd för… tog mig 10 min att reglera hundens intensitet, sen sprang han och lekte med min hund i 30 min utan insidenter. Det handlar om den trygghet du sänder ut energimässigt genom kroppsspråk och din sinnesstämmning. Det är endast detta som en hund kan lsa av och förstå! Men fortsätt ni att idiot förklara mig eller kalla mig besservisser…rör mig inte i ryggen, och vet ni varför…? För jag vet att det funkar så efter 2 år av bevis. Har t.o.m gått till ett industriområde i Malmö för att testa tekniker med vakthundar innanför staket visserligen, (ville ej dö om jag misslyckas ju), kan ju bara säga så mycket som, (jag ljuger ju ändå bara enligt er); att andra natten när jag kom fram till hunden så viftade han på svansen och ville inget annat än komma ut och leka med mig. Detta var en Rottis i 4-5 års åldern. Så jag har gjort många tester för att verkligen se att det jag ska satsa på och jobba med inte är något skit som ej funkar. Polishundar som ej är balanserade jobbar jag gärna med, lättare ändå, eftersom dom "på jobb" redan har tränat att ha struktur. Detta överför man bara till det sociala livet. Tröttnar ni inte på allt tjaffs. Använd det som funkar för er o era hundar, och vill ni inte tro på mitt sätt att jobba, som är C.M´s sätt i grunden, min Guro… så tro inte, men det är inte lönt att ni försöker omvända mig. Detta är 100% för mig när det gäller hundrehab och hundägare träning! Lycka till med era hundar:)
#61 Du får ha din tro hur felaktig den en är. Men jag vill inte ha den på min hund eftersom du inte vet vad du pratar om och velar mellan orsaker hela tiden. Säger fel saker, gissar osv. Och när du säger du kan hantera alla problem, alla hundar och kan allt så vill jag ha din hjälp mindre. Och tro mig INGEN polis skulle sätta sin hund i händerna på dig om de behövde hjälp, de skulle gå till ett proffs med utbildning och behörighet samt med mer i bagaget.
Men nu har du själv sagt det många undrar. Att CM är din Guro som du kallar det och för dig är han helt felfri.
Har redan jobbaat med en sicuritas hund visserligen, men han skulle rekomendera mig till ett par poliser som har lite problem med sina Polishundar…, kan berätta hur det gick i Februari då vi har bokat tid med en av dessa polishundarna. Hej för denna gången, nu ska jag till gymmet!

#58 Hehehehehe du var mig en självgod människa du.
Säger bara sanningen. Men kom med en utmaning då… ge mig chansen för att bevisa att jag inte bara snackar, "säg upp till bevis" till mig så kör vi. "Jag skulle aldrig ge dig chansen att hjälpa min hund", ok det låter som att ingen får hjälpa någon här med deras hundar om inte den hjälpande handen använder sig av samma tankesätt och tekniker som hundägaren själva tycker om eller tror på..? Då får ni springa runt i samma laburint i evighet då utan att hjälpa er hund och er familj.., nu talar ja endast till dem som som helt viftat bort allt jag sagt. Det finns faktiskt flertalet som skriver till mig privat härifrån som har en annan uppfattning om mig! Men som sagt, jag tvingar ingen att lyssna till mina tips, precis som ingen kan tvinga mig att lyssna på deras tips. Alla har fritt vall att ta till sig de råd de vill. angelo
#52 Du antar saker igen. Du vet ingenting om varken mig eller min hund. Herregud människa. Hur min hund mår av den information jag ger? Nu får du ge dig. Men ok, du säger du känner min hund. Vänlien beskriv för mig ordagrant hur han fungerar, hur hans personlighet är, hur han fungerar i situationer utan att kopiera det jag redan skrivit om honom. Jag behöver inte känna din hund eller dig för att veta vad som behövs för att hjälpa din hund. Det är som att jämföra med människor. Alla barn som har DAMP rehabiliteras på samma sätt, alla människor som är deprimerade använder psykologer ungefär samma utgångspunkt och typ av medicinering eller terapi för att hjälpa. Alla hundar behöver i grund och botten samma saker för att vara balanserade, det är därför jag är så självsäker på vad jag säger. Gissar inte..har många olika persoliga erfarenheter med mina klienter och deras hundar som gör att jag är 100% säker på att det jag gör funkar lika bra i praktiken som i teorin.

detblir: Hur skulle du rekommendera att man gör vid en skotträdd hund? Som är balanserad i övrigt och får ALLT den behöver.
Chippers. Skotträdd hund. Ska villigt erkänna att jag inte har rehabiliterat en skott rädd hund. En sak vet jag i alla fall…de problem som en hund har måste man utsätta hunden för och i stunden som beteendet uppkommer, försöka korrigera och lugna ner hunden. Du kan t.e.x prova det här. Spela in eller hitta explotioner och skott ljud på nätet. Ta din hund till ett rum eller garage och anvnd dig av en cd-spelare. Du ska provosera fram din hunds problem.., börja med tyst volym tills du märker att hunden blir orolig/rädd, använd lugn och självförtroende när du korrigera/lugnar ner hunden. Höj volymen efter hand och fortsätt på detta sätt. Ge positiv belöning när din hund visar lugn efter ljud uppspelning. Slutligen kan du flytta denna övning närmare och närmare den verkliga situationen i naturen, för jag misstänker att du jagar eller något i den stilen. Den tekniken har fungerat för mig med en hund som var rädd för ljudet från vatten som spolar.

#69 Tack för svaret :) det låter vettigt. Min hund är rädd för smällare och alla såna höga och plötsliga ljud. Det är svårt att förbereda sig sånt, men det med en skiva och träna i ett rum var ett bra tips. Är beredd på att lägga ner TID och tålamod på det :)
Jag ville just ha tips på positiv förstärkan eftersom att han i dessa situationer blir så rädd och osäker. Knappast läge att gå in och försöka bestämma över en osäker hund :)
Sorry TS för att jag kapade din tråd.
Detblir. och hur korrigerar du en hund som blir orolig/ rädd?
#72 Personligen lugnar jag med rösten, så lite kroppskontakt som möjligt, annars blir det beröm för hunden.

#70 Köp en skiva med ljuden han är rädd för, börja sedan spela den på så låg volym att hunden inte reagerar alls. Kör skivan tex 15 min varje kväll, kanske när ni leker eller när hunden äter. Sedan höjer du sakta sakta volymen och fortsätter att se till att hunden inte reagerar. Detta tar tid, och efter några veckor kan du spela skivan på relativt hög volym.
Vi körde så med 2 skotträdda hundar, startade en dryg månad innan nyår, varje dag. När nyårsafton kom, reagerade hundarna ändå på de riktiga fyrverkerienra. Då stoppade vi i vår skiva, på riktigt hög volym (en nivå de var vana vid, utan att reagera) och då blev de lugna. Skivan med bekanta läskiga ljud dolde de riktiga ljuden utifrån. Man kan även köra DAP tillsammans med skivan. Ge gärna hunden mat med mycket tryptofan, banan, kalkon, pumkärneextrakt, då detta oxå lugnar.
#71 Undrar samma sak.
MVH Elin
Sajtvärd/medarbetare kan låsa tråden då den inte är aktuell längre samt att den spårat ur och inte håller sig till ämnet. Orkar inte lägga ner energi på detta, har vättigare saker att lägga energi.
Låser tråden på trådskaparens begäran.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se