Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4823 ggr
martinaahh
0

Valp som inte lyssnar!

Min sheltie pojke har på senare tid haft en tendens till att smita ut om han får chansen. Självklart är det något vi verkligen försöker se till att förhindra men ibland lyckas han…

Grejen är den att han inte lyssnar för fem öre på mig när jag ropar in honom. Han blir heltokig och springer runt på gården. När jag ropar honom kan han visserligen springa emot mig men sen vänder han innan han har kommit fram till mig ch fortsätter. Jag har testat både att försöka vara rolig, strängare och det är inget som funkar. Ute i skogen kan jag ha honom lös om jag har något gott godis med mig, då äre det inga problem alls.

Jag vet att jag på något sätt måste få honom att inse att hos matte är det mycket roligare att vara men jag vet bara inte hur..

Vill verkligen få bukt på detta då vi inte har inhängnad tomt och är livrädd att det ska komma en bil åkandes förbi när han får dessa tjuvrusningar.

Verkligen tacksam för hjälp!

rebz
0

Känner igen det där. Vår blandis (bordercollie/dalmatin) rymde mycket som liten. Och att han har vallning i sig var inte så himla bra då han försökte valla bilar ute på vägen. Inte lyssnade han när man ropade heller, och trodde att det hela var en lek.

Får han motion så att han blir hyffsat trött? Det kan vara en anledning till att han rymmer, för han vill ut och aktivera sig och springa av sig. Och ger du honom några andra kluriga aktiviteter att göra inne/ute? Du kan gömma godis, ge honom toarulle med godis i, köpa andra aktiverings leksaker han får lösa.

Och det du kan göra är väl att träna inkallning med lina på tomten(om du inte kan ha honom lös), och om han inte lyssnar/inte vill komma "duttar" du till i linan så att han blir uppmärksam på dig och så ropar du "kom" eller "hit", vad du nu har för kommando. Om han inte kommer så får du "dutta" till igen så att han börjar röra sig mot dig. Då ropar du ditt kommando och berömmer när han är påväg mot dig, inte bara när han är framme hos dig.
Om han inte är så sugen på godis, om du inte har något jättegott som han verkligen vill ha så kanske han uppskattar lite lek bättre? Så ha med dig en leksak i fickan och busa lite med honom när han kommer.
När du väl har fått in det kommandot så kan du börja träna utan lina.

Grejen när han rymmer och inte kommer så testa att gå ut och gå i motsatt riktning, slår vad om att han kommer att undra vart du är påväg och titta lite över axeln och när han är påväg mot dig så säger du ditt kommando och berömmer. Om han vänder och springer åt andra hållet igen så fortsätt gå åt motsatt håll, kanske sätt dig ner och "pilla" med något. Han kommer säkert undra vad du har för dig och komma för att titta. Det är viktigt att du berömmer när han kommer fram till dig. Även om du är sur över att han rymde.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

martinaahh
0

Okej tack så mycket, ska försöka fixa en lång och tunn lina och sedan ut och träna på tomten! Aktivering får han både för hjärnan och kroppen.

Just nu har han dessutom kommit in i en period då han vill vara ute helahela tiden. Misstänker att det är hormonerna som spelar sitt spratt, går runt och luktar överallt ute och försöker slickar på andra hundars kiss.

rebz
0

Gör det. Tänk bara på att ta pauser då och då, de har svårt att koncentrera sig allt för länge när de är små.

Hur gammal är han? När de är 5-6mån så börjar de bli könsmogna och då är det mycket ute som lockar, det är nog därför han vill gå ut så mycket. Det är ju många dofter från andra hundar ute som han tycker luktar jättegott. Det är normalt.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

detblir
0

Hej Martina. Hoppas att du inte tar detta som som personlig kritik, utan som konstruktiv kritik. Ditt problem är jätte vanligt bland hundägare! Konsekvensen av att de flesta hundägare tror att hundar inte behöver struktur,disciplin och regler förren hunden är 6 mån eller 1 år är just detta som händer dig och din hund nu. Hunden börjar ta för sig mer och mer och testar gränserna på hur mycket han kan busa och styra som han själv vill. Lite som ett barn som är lite bortskämd. Tydligt är i alla fall att hunden utmanar dig lite om vem som bestämmer, vem som är flockledaren. När en hund inte lyssnar och respekterar dig som hundägare, så innebär det helt enkelt att hunden inte ser dig som en dominant flockledare. Tänk på att en hund endast lyssnar till en lugn och självsäker flockledare, aldrig till en känslomässig flockledare. Så om du visar frustration,osäkerhet,ilska eller tycker synd om hunden så tar hunden dig inte på allvar. Endast en bestämd, lugn och självsäker flockledare tas på fullt allvar av sin flock! Mitt tips för att ändra detta är följande. Tänk på att börja dagen genom att vakna upp och vara lugn och självsäker, som att det är du som är kungen på täppan. En viktig grundregel är; visa aldrig kärlek eller någon större positiv uppmärksamhet till din hund när den är uppspelt,stirrig eller fixerad av något. Försök vid dessa tillfällen istället lugna ner hund hunden genom att med lugn och självsäkerhet gå fram till hunden och visa med ditt kroppsspråk och en balanserad energi att du vill att hunden ska sansa sig genom att sitta eller lägga sig ner. Så fort du lyckas med detta kan du gärna sätta dig ner några sekunder och ge lite kärlek genom kel eller någon annan positiv förstärkning. På detta sätt lär sig hunden att; stirra och vara upphettsad gör att han blir tillrättavisad och nerlugnad, medan att han får positiv reaktion av dig när han sitter eller ligger lugnt och sansat. Innan ni går ut ska han alltid sitta lugnt och fint innanför dörren, tills du bestämmer att ni ska gå ut. Du ska gå ut först och även in först. När ni går i koppel,(som är en viktig del i att visa rangordning), ska hunden gå snett bakom eller bredvid dig så gott det går, detta lär hunden att du är flockledaren, vilket lugnar ner hunden då det är du som har ansvar för vad som komma skall under er "vandring". Försök börja varje rastning med koppel, då tränar du din hund på att ha struktur och respektera dig även under rastning. När du tycker att den delen av rastningen funkar fint, kan du ge din hund positiv belöning genom att platsa honom, ge honom beröm och sedan släppa honom lös och leka med honom, kasta boll eller vad han nu gillar. I mellanåt kallar du på honom för att får honom att sitta när han kommer och ge honom kärlek för att han är duktig. På detta sättet lär sig hunden vad som belönas och vad som beivras, snabbare än vad du kan tänka dig. VIKTIGT ÄR ATT DU ALLTID ÄR EN LUGN OCH SJÄLVSÄKER ENERGI!  lycka till   mvh   angelo

rebz
0

#4 Min valp som är 6 månader kan ännu inte gå fint i kopplet = bakom mig eller brevid, men däremot kan han gå någon meter framför mig utan att dra i kopplet… MEN däremot kommer han alltid på inkallning, han vet att jag går in och ut genom dörren först, han vet att det är jag som bestämmer när han får mat osv.

Det gör att jag tycker att din teori inte stämmer… För om jag nu är flockledaren så borde han ju gå bakom eller brevid mig eftersom att det är jag som är flockledaren, eller hur? Det spelar faktiskt ingen roll om han går framför, brevid eller bakom på promenaden, så länge som han vet att det är jag som bestämmer. Det gäller överlag de flesta hundar.

"En viktig grundregel är; visa aldrig kärlek eller någon större positiv uppmärksamhet till din hund när den är uppspelt,stirrig eller fixerad av något. Försök vid dessa tillfällen istället lugna ner hund hunden genom att med lugn och självsäkerhet gå fram till hunden och visa med ditt kroppsspråk och en balanserad energi att du vill att hunden ska sansa sig genom att sitta eller lägga sig ner."

Om man nu går fram till hunden och ger den uppmärksamhet genom att visa hur den ska göra så får den ju faktiskt någon form av uppmärksamhet vilket leder till att betende förstärks. Det man ska göra är att totalt ignorera hunden = ingen ögonkontakt eller annan kontakt överhuvudtaget. När hunden sedan förstår att den inte får din uppmärksamhet genom sitt beteende och börjar lugna ner sig så berömmer man med kontakt.

Mina hundar har blivit jätteuppspelta och hoppat och skällt när jag kommit hem. Men jag började med att totalt ignorera dom så fort jag kom hem, ingen ögonkontakt eller annat och de förstod att beteendet inte accepterades. Och nu lämnar de mig ifred när jag kommer hem, tills dess att jag efter en stund ropar på dom så de får hälsa.

martinaahh
0

#3 Han blir 8 månader om någon vecka.

#4 Jag tar absolut inte något personligt. Detta är min första hund så det är faktiskt jätte svårt att veta i vissa situatiner trots att jag läser väldigt mycket. Vet att det finns mycket kloka hundfolk här inne som haft hundar hela sitt liv, så jag tycker att all sort hjälp/kritik jag kan få är bra. Att jag alltid går ut först, ger tillåtelse vid maten osv har vi hållt på med sedan han var liten valp.

Ang att gå i koppel har han sedan han blev könsmogen (dvs någon månad) blivit sämre på. Tidigare kunde kan gå fint i kopplet, kanske inte bredvid mig men han gick ungefär som #5 beskriver  hur sin valp går. Vi jobbar dock mycket på detta.

Tack så mycket, för hjälpen!

#5 Jo jag har försökt att inte vara så stojig när jag kommit hem utan varit normal, tagit av mig jackan, skorna och ev någon annat innan jag hälsar på honom lugnt.

detblir
0

#4 Min valp som är 6 månader kan ännu inte gå fint i kopplet = bakom mig eller brevid, men däremot kan han gå någon meter framför mig utan att dra i kopplet…, Som sagt det är viktigt att hunden går bredvid eller snett bakom för att han ska förstå sin plats bättre, och det får du korrigera med kopplet och annat.  Det du gjort är perfekt för att lugna hunden när du kommer hem, att ignorera dem. Ibland hjälper inte det, och det är då man får gå lite längre genom att tydligare visa att hunden ska lugna ner sig. Man ger dom inte uppmärksamhet genom att korrigera och visa att man vill att hunden ska varva ner, inte den typ av uppmärksamhet som jag trodde vi pratade om, d.v.s positivt bemötande och belöning. Tillrättavisa måste man göra när det behövs, man kan ju inte ignorera om ens hund attackerar eller skäller fixerat på en annan hund eller annat, då måste man bryta beteendet eller fixeringen. Ignorera kan man göra i vissa situationer när felbeteendet är mycket milt. Om vi har en skala 1-10 på en hunds problem eller intensitet av ett beteende.., om hunden är uppe i en 2:a med ett beteende som man vill ha bort, så räcker det med en korrigering som motsvarar en 2:a-3:a, vilket skulle kunna vara en blick,ett ljud eller något annat ganska milt, men om du missar din hunds tecken på att något är på gång och hunden hinner komma upp i en 6:a, så måste tekniken,(korrigeringen), motsvara en 6:-7:a för att det ska funka, det vill säga gå fram till hunden mera bestämt,(men alltid lugn och självsäker), och visa med högra intensitet vad du vill, eventuellt med fysisk kontakt.

rebz
0

#7 Men det är ju faktiskt inte så viktigt att hunden går "fot" hela tiden. Det är viktigt att hunden får vara hund till och från och får nosa fritt, så länge som man har som regel att den fortfarande inte får dra i kopplet.

Så länge som hunden vet att det är jag som bestämmer så spelar det faktiskt ingen roll var den går på promenaderna.

[countess]
0

#7" Som sagt det är viktigt att hunden går bredvid eller snett bakom för att han ska förstå sin plats bättre, och det får du korrigera med kopplet och annat "

jag och min kille hade 9 hundar ena tiken bestämde allt alla hundar lyssnade på henne inte fan gick dom bakom brevid henne när alla var lösa eller i koppel eller inne eller i hundgården så hur kan du säga att en hund förstår sin plats bättre när den går vid sidan ?

Maja2
0

# 8 att gå fot är inte samma sak…

När jag är ute och går med hundarna, går de bakom mig, tills jag sänder dem framför. När jag säger "här" så betyder det- gå strax bakom. Säger jag "varsågod" betyder det att det är fritt fram att nosa runt, pinka mm. Det är, tycker jag, väldans praktiskt :)  Att gå "fot" är en tävlingsterm, där hunden håller ögonkontakt samtidigt som den går jämte föraren. Det är en helt annan sak.

Maja2
0

ts, jag har funderat rätt mycket kring det du skriver att du måste få honom att inse att det är roligare att vara hos dig. Många pratar om det- att det ska vara "roligare" . Att man måste vara "rolig"  Men då måste man åxå fundera: vad tycker Hunden är roligare? För det är ju  inte mattes eller husses humor som styr vad hunden tycker är roligt. Att hoppa och tjoa …. är det roligt för en hund? Javisst kan hunden titta på en…. men kanske mest för att kolla vad i hela friden det tog åt matte.

Hundar vill ha en uppgift i flocken. När de får "jobba" känner de sig tillfreds, det är vad jag tror på. Tänk en ledarhund, polishund, etc. De har en uppgift, och de jobbar med den. En ledarhund stannar vid sin förare, föraren börjar inte tjoa och tjimma för att hunden ska stanna. Visst, hunden är utbildad till det, men jag tror att det är själva arbetet i sig hunden uppskattar.

Tillbaka till promenaderna som åtminstone Jag ser som "arbete" på ett sätt. Hundarna får fokusera på att följa mig, tempomässigt mm. Jag har alltid med mig så jag kan träna på olika saker, det kan vara söka godisbitar, träna olika kommandon, osv osv.

Jag tror att om man aktiverar sin hund- ger den uppgifter att lösa, både tillsammans och att hunden får jobba självständigt, DÅ vill den vara tillsammans med dig. Då har den inget behov av att söka egen stimulans, har inget behov av att springa och leta egna aktiviteter, utan litar på att Du ger den uppgifter den får lösa.

Hunden behöver ju både fysisk och psykisk stimulans, och det gäller att ta reda på vilken sorts psykisk stimulans som ger just Din hund tillfredställelse. Har man en jakthund så är det jakt eller jaktrelaterade uppgifter, har man en vallhund så är det vallinstinkten man måste tillgodose för att få en nöjd hund.

tsset
0

Skullle kunna ägna en jäkla massa tid åt att såga ovanstående bullshit om att vara flockledare, men tänker istället informera dig om att det är FULLT möjligt att lösa detta helt utan minsta lilla tillrättavisning eller tillfört obehag. Själv har jag kunnat lösa alla de problem du kan tänka dig - matstölder, sno saker, gnagande på allt från kläder till bord till väggar och golv, konstant dragande i koppel, ständiga dörröppnanden och efterföljande rymningar, panik vid dörrar… you name it, alltid helt utan minsta lilla tillrättavisning! Dessutom på en och samma hund - omplaceringen som numera är helt problemfri. Ditt problem är i mina ögon både kul och enkelt att lösa, jag har själv gjort det och jag har aldrig varit förbannad eller placerat mina hundar i koppel snett bakom mig kontant. De vet vad de får och inte får göra trots att de arbetar på flera hundra meters avstånd och DET är långt mer imponerande än att kunna kontrollera en hund i koppel, 10 cm ifrån sig själv.

Det finns minst 4 vägar in i problemlösningen, så som jag ser det och baserat på det du talat om här. Jobbar du med alla delar kommer de hjälpa varandra och komplettera varandra.

1 - En hund som springer när den får tillfälle behöver springa, och din hund verkar springa mycket när den får chansen. Öka motionen för din hund! Du säger att det funkar i skogen - gå dit oftare, släpp honom och låt honom racea järnet. För en hund som inte får sina behov tillgodosedda kan antingen stänga av helt, börja med andra olämpliga beteenden eller hitta på egna lösningar att få som de vill. Din hund har valt det tredje - den går ut och springer helt enkelt. Så jobba förebyggande!

2 - Öka värdet på inkallningarna, och träna överallt. Ditt ord ska alltid betyda att din hund ska få något gott/roligt av/med dig, och det krävs att din hund tar sig hela vägen fram. Det krävs också att det du har är motiverande för din hund - det ska vara värt att jobba för! Tänk såhär - om du är på gröna lund och din lärare ber dig räkna 10 tal för en tia, gör du det eller tar du tillvara på äventyret? Och hur gör du i klassrummet? Och hur blir det om tian byts ut mot en jorden-runt-resa? Detta självklart under förutsättning att du tycker bättre om tian än klassrummet och gröna lund bättre än en tia, och självklart jorden-runt-resan bättre än gröna lund. Men du kanske förstår vad jag försöker säga? Det din hund får ut av dig måste inte bara vara bra, det måste vara värt det för just din hund. Har du t.ex. testat att springa runt med honom när han kommit in till dig?

3 - öka platsens värde. Gå ut på tomten, i koppel eller vad som faktiskt, och var riktigt noga med att belöna all kontakt din hund tar med dig när ni är där, lek och stoja och varva ner och upp igen, det är kul att vara kvar på tomten. Lär din hund att "här på tomten så har jag mest kul med matte för hon hittar på en massa roligheter, bäst att lyssna!". Gå Gärna ut där och förslagsvis i lina tills du litar på honom, och bara ha kul, träna och lek!

4 - öka ditt värde. Tjänar din hund på att göra vad du vill så kommer hunden också hålla sig närmare dig och bättre lyssna till ditt ord. Du behöver vara en bild av lycka, glädje, kärlek och lattjolajban, någon som kan starta en lek närsomhelst eller slänger ifrån sig kassler titt som tätt är bra att hålla sig nära och dessutom lyssna till. Om hunden tjänar på att göra det du vill kommer den också att göra så.

Ett antal tips från mig. Lite mer direkt praktiskt - Gå ut någon gång om dagen och försök ha kul med din hund i fem minuter, testa så mycket saker du kan komma på - springa runt, brottas, kasta godis, gömma dig, kasta boll, ha dragkamp… ha bara kul! Få din hund att vifta på svansen när den leker med dig. Det stärker era band och kommer ge er så mycket. Testa en månad och se om du känner någon skillnad i eran relation.

rebz
0

#10 Skrev som sagt fot inom situationstecken = inte gå brevid med ögonkontakt utan som för mig betyde att de bara går vid sidan av. :) men alltid svårt att veta vad alla menar med sina ord :P

Maja2
0

#12 men i ett forum handlar det väl inte om att såga andras åsikter och perspektiv, utan säga sin egen mening?

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att låta andra föra fram Sin åsikt och Sina tips, utan att andra ska måsta kasta skit.

Bevisligen så finns det mer än En metod, ETt förhållningssätt som fungerar, utan att man för den skull är djurhatare, djurmisshandlare, mindre vetande osv.

Man KAN ju faktiskt framföra sin mening UTAN att snacka ner andra, och sen låta TS bestämma vad han/hon vill ta till sig av.

Det skulle bli så oerhört mycket trevligare att läsa trådarna om alla kunde hålla sig till de enkla metoderna.

detblir
0

Hunden skall självklart få springa fritt och göra det en hund vill göra..men när du vill. Att gå i koppel som jag beskrev behöver man göra mycket i de fall som ens hund inte är balanserad och lyssnar på dig som hundägare. Ju bättre hunden blir desto mindre behövs koppel. Jag och min hund går nästan aldrig med koppal och vi bor mitt i malmö, men olika hundar behöver olika mycket övervakning och struktur, beroende hur långt kommen du är i hundens rehabilitering.

martinaahh
0

# 12. Detta ska jag absolut testa!

#11 Det jag tänkte på var mer att precis som #12 skrev. Det ska vara lönt att vara med mig. Att han ska veta att hos mig så händer det något skoj och ja, att det lönar sig att vara hos mig helt enkelt.

tsset
0

#14 Och en mening kan Mycket väl vara att "näe, det där är blaha", eller hur? Eller är det bara vissa meningar som får uttalas enligt ditt tycke?

De må finnas många sätt att träna hund, jag informerade själv om möjligheten att inte tillrättavisa alls och ändå lyckas med det mesta.
Men att säga att en hunds placering i kopplet gör att den som håller i kopplet blir flockledare, det är rent blaha och jag har all rätt i världen att såga den felaktiga uppfattningen precis hur mycket jag vill. Det handlar alltså inte om att såga någots åsikt utan hela den gamla tråkiga uppfattningen.

Varför du tar det om att snacka ned andra med mig vette tusan, jag har då inte talat ned någon Person i denna tråd. Däremot är åsiktsbyten om trådens innehåll helt ok, självklart och ett måste för en Diskussion. Och inte bryter det mot något heller.

Något som är långväga mer tråkigt är när diskussionerna måste få ett sidospår i "forumhyfs", dessutom innehållande en massa blaha som inte har med gällande inlägg att göra (var kommer metodsnacket och djurhatarna ifrån t.ex?, och skitkastandet?), när inget ohyfsat skett.. Vill du vända dig till hela tråden - vänd dig till hela tråden. Du hittar inget av dina felaktiga anklagelser i mitt inlägg så vänligen - tala med fakta innan du uttrycker dig kring vad någon gjort eller inte gjort.

Maja2
0

#17, det var bara första meningen som var riktad direkt till dig, därav att jag började med nytt stycke efter den.

detblir
0

Jesus vilken tävling det är här alltid. Till er som vill ha tips för att era hundar behöver hjälp. Lyssna på och ta till er det ni vill, så blir det förhoppningsvis bra. Lycka till till dom som behöver hjälp:)