Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5796 ggr
Noa-Nisse
0

kuperade öron?

hur kommer det sig att det är sån skillnad från kupering till kupering? ta t.ex. en amstaff eller doggo argentino. På dem ska öronen nästan vara obefintliga. men när det gäller doberman eller grand danois så ska öronen vara lååååånga :P varför?

Medarbetare på Hundar.ifokus

JossanH
0

Var det inte så att man mer eller mindre klippte av örat på kamphundar för att inte andra hunden skulle kunna bita tag i det?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Forest]
0

Många anser att hundarna ser finare ut och vassare ut, jag tycker det är bra att det vart förbjudet med kupering.

[Hilo]
0

Kan ha att göra med kroppsbyggnaden?
På grövre, mindre öron, på slanka större, långa..?Obestämd
Bara en liten tanke, men jag har egentligen ingen aning om varför det är så..

Men håll med om att långa öron på en amstaff ser himla kul ut.
Samma med en dobermann med väldigt små…

Tror det hela är en estetfråga.
Varför man kuperar är ju en annan sak..

Zebben
0

#1 Jo…precis så har jag också hört. Det ska inte finnas så mycket att bita i under ett fight.

Jag måste ju tyvärr erkänna att jag tycker det är rätt snyggt med kuperade öron på tex dobermann, pitbull blandannat. Även kuperad svans på dobermann är fint. MEN jag är absolut inte för att man kuperar. Men det är snäppet finare om man ska se det rent utseendemässigt.

[Hilo]
0

#4 Agreed! Sällan sett något så snyggt som en helkuperad brun dobermann.. Oskyldig

Noa-Nisse
0

#4 och #5, håller med!

tycker det ser så läckert ut! om det hade varit en smärtfri prucedur för hunden hade jag lätt gjort det :P dock passar noh inte alla raser i kupering. tänk er en Tax, new foundland eller pudel med kuperade öron?! -nej tack :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

JossanH
0

Jag tycker också det är fint… :S En av dom finaste hundarna jag sett var en otroligt välmusklad kuperad dobermann.. Så vacker.
Man jag är starkt emot kupering!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mischa
0

#1 Det där är lite av en myt.

Majoriteten av hundar som brukades och brukas till syftet har naturliga öron just pga öronen inte är så utsatta som man kan tro.

Öronkupering har i dom flesta fall varit rent estetiska och för att få ett "skarpare" utseende.

Sen skiljer sig kuperingsmallen åt beroende på ras och ibland även inom en ras av ren tradition, även kuperingen har gått i trender om man jämför äldre bilder med nutidens kupering.

ex.

Tidiga dobermann

Nutida dobermann

≧◔◡◔≦

JossanH
0

#8 Sedan beror det väl även på rasens utveckling i sig.. Jag menar de första dobermanns var ju inte direkt lika med nutidens dobermann (som man kan se hos både många kattraser och hos många hundraser)..
Sedan om det är en myt eller (vilket är mycket möjligt) så bidrar ju även myter till hur hunden sköts eller i detta fall klipps.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mischa
0

#9 Jo, det är vad jag menade med "trend", nånstans har man ju börjat spara allt mer på öronen då det utseendet var mer uppskattat.

Likaså grand danois har tidigare haft kortkuperade öron som dom flesta mastiff-raser, men det övergavs också.

≧◔◡◔≦

Namiko
0

Jag går lite emot andra i tråden då jag tycker att okuperade hundar är klart snyggast. Kuperade öron ser så onaturliga ut, särskilt när nästan hela örat tas bort så ser det bara hemskt ut. Jag föredrar naturliga öron och svans på hundar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ixectrona
0

Håller med Namiko här. Förstår inte det snygga i avskurna öron (ännu mindre avskurna svansar).

[Forest]
0

Jag är uppväxt när kupiring var okej vi hade själva en kuperad pudel. Och jag ogillar fåfänga som vi människor har därmed så ogillar jag flera raser med som avlas fram o inte kan leva utan att människan ska lägga sig i.

CaithSith
0

Själv tycker jag också att vissa raser är mycket snyggare som kuperade(både svans och öron), t ex doberman. Okuperade dobermans ser liksom lite valpiga och klumpiga ut.. (men skulle såklart inte köpa en kuperad hund bara för att jag tycker det är snyggt).