SBK vs BLANDIS KLUBB
Hej
jag har länge funderat över en sak.
Unka och jag har dissikuterat dett några gånger med varandra.
Varför inte det finns en blandisklubb (ok, bvägge vet om att det finns blandis i stocklm och några andra ställen tror det fionns i GBG och Malmö) men som är som en vanlig SBK-klubb, med samma typ utbildningar och eveneman.
Tycker att det vore en bra tanke, med tanke på alla som har blandis hundar, så dem kan om dem vill göra samma saker, men detta kommer inte att reggas nån stans, om inte blandis själva börjar med detta, men att blandis ägarna får vara med om samma saker som en renrasig hund får vara på BK.
Förstår ni hur vi tänker?
Eller vad tycker ni?
men om det ändå ska vara samma saker så spelar det väl ingen roll om det är både blandisar o renrasiga, känns nästan lite som att dom som har renrasiga vill ha bort blandisar från "deras mark" om ni förstår mig rätt, skulle d blir så så hade iaf jag fått den känslan..
Anledningen till att det inte finns är väl att ingen har startat nån. ;) Men jag håller med Malin.. Känns som att det blir för uppdelat då.. Plus att det kan stödja blandrasaveln, och få det att verka som nåt bra och seriöst.. Vilket inte jag tycket det är..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Här finns en blandis klubb, som har hundutställningar, och så kan man regga blandisarna där också, men jag har inte satt mig in i om dom har utbildningar och evenemang av samma typ som SBK har. Men det skulle nog vara möjligt att få till om man hittar fler som är intresserade:))
japp där sa du något Alex, om det nu skulle vara uppdelat o jag har en kompis som ska börja en kurs med sin blandis o känner lite andra människor på just blandisklubben så hade ju jag säkert valt en blandis för att få vara med i den klubben där jag redan känner lite folk.. förstår ni hur jag menar?

MÅnga BK har det så, trotts att det står i deras stadga att "alla hundar är välkomna, renras som blandras" att dem inte får gå kurser ialla fall, och att man kan faktiskt mer eller mindre bli utstött från klubben om man har en blandis…..
Visst jag förstår eran tanke med att det kan bli uppdelat, men är det bättre och gå på en BK och folk ev tittar snett eller inte kankse får den hjälpen hunden kräver för att det just är en blandis med många raser i, som kräver mer upplärning kanske.
Diana
Ja, vi skrev det i inlägget att blandis finns.
Men inte överallt, skrev vi åsså.
et finns bara i: Uppland, NOrrköping, Stockholm, Närke och i Nord.
Alex håller med du, jag stödjer inte blandis aveln, jag är emot, men ett alternativ till dem som har blandisar, som kanske vill prova på med sin hund på dem grenar som en renrasig brukshund får göra.
Nu är detta några år sedan, men när jag tränade/tävlade lydnad agility som var all välkommna även blandisar, och jag håller med det är inte bra att få en" uppdelning" på dem, sedan vill jag tillägga att även rasrena hundar kan bli utstötta just pgr av sin ras på bk, det har inte hänt mig men många andra jag känner med rasren hund…har även sett det med egna ögon
.
Usch, tycker det är så tråkigt när man hör att folk blir utstötta sådär pga ras..:( Tycker jag hör hur mycket sånt som helst av folk på internet, och då inser jag att jag måste vara medlem på en extremt bra klubb.. För där ser ingen snett på nån som helst ras/blandras eller vad det nu kan vara. Alla är välkomna och blir mottagna och behandlade på samma sätt. Men det verkar inte vara så vanligt..? :/
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Näe det stämmer bra det Alex och det om något tycker jag att alla klubbar oavsett sbk,skk osv….borde komma samman och se till att det blir av också, själv blir jag jätte sne över det jag ser och hör ofta…
Jag har inte mycket till övers för SBK.
Av den erfarenhet jag har av dem verkar det som om renras ägarna är en alldeles speciell ras själva.
Ni skulle verkligen behöva komma och hälsa på hos min klubb tror jag. ;) Så får ni lite positiva erfarenheter också. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag väntar bara på en inbjudan.
Kerstin, det är som sagt inte alla renraser som är välkomna på dessa klubbar, och lika glad är jag för det hahaha….
Den erfarenheten jag har av brukshundsklubben här, är att det är en klubb för inbördes beundran.
Det är tyvärr så på många ställen Kerstin, så även här omkring…
jag blev ju jätte dåligt bemött på den klubben som finns här, därför jag inte valt att gå nån kurs me Lusen.. ja Alex vi alla kan komma till "din" klubb… =)
Ja gör det, ni är så välkomna så! ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag minns med fasa när jag kom till älvkarlebys brukshundsklubb med en schäfer utan stamtavla, herregud vilket snack det vart. Tror ni jag ville gå dit nå mer? Skulle inte tro det, jag var så heligt förbannad så jag en person en rejäl avhyvling….förbannade idioter!!! 

Jag säger inte att det är så här överallt.
men jag har sett så mycket på dessa 4 åren på BK så att det är nästan nock.
Inget fel på min sista klubb, merän nu på slutet.
Men hundfolk är ett "konstigt" folk, och det gäller överallt. =)
Kan citera en sak som står på min klubbs hemsida..
"Klubben har nu ca 200 medlemmar och speciellt glädjande en härlig blandning av olika hundraser."
Det säger väl rätt mycket? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det som kan störa mig är att de anser sig vara sådana experter!
De vet alltid bäst! Tänk när Elin var där med sin Quila och fick veta att hon var en idiot som lät henne leka med Alfons!
Nu skulle Quila få för sig att ALLA hundar var lika snälla som Alfons!!! Det var inte nyttigt att leka så mycket med en vuxen hund.
Men Quila är allt smartare än så, hon ser allt skillnad på Alfons o andra hundar. Och tänk vad social träning hon har fått av honom.
Fastän han är en Töntbull!!!
Det säger en hel del det Alex ;-), men jag vet att dom säger att alla är välkommna på alla klubbar, men väl där så blir det andra toner… ja alltså bortsett från din klubb nu då men det är alltför vanligt….

Det står så som alex säger på ALLAS klubbas sidor, eller som jag skrev tidigare "**alla hundar är välkomna, renras som blandras".
**Men det är INTE alla som lever upp till det.
Den skaran som då blir "ut tittade", "mobbade", och så har vi då "pakt indelning", jaja, jag vet det kommer man aldrig ifrån, men det är faktiskt så att det kanske vore då bra med en "blandis-klubb", som jag tyckte i inlägget från början.

Jag hoppar tillbaka till grundfrågan och där tror jag att det beror på att de som köper blandrashundar inte gör det för att hålla på med bruksgrenar. De flesta köper hunden för att de vill ha en hund, barnen tjatar eller de faller för en gullig valp. Medans de som köper en renrasig och lägger mellanskillnaden på 2-8000 kr vill tävla med hunden (eller åtminstone prova på att tävla) och då krävs en renrasig eftersom det är SKK eller organisationer under SKK som står för arrangemangen.
Att folk sedan beter sig som de gör finns det inget försvar till. Gick valpkurs med min ena AH tik för goldenklubben istället för bruks då jag tyckte att deras synsätt passade mig bättre och där var jag välkommen med min blandras eftersom de hade platser kvar.
Om det inte var för att frugan ville börja att ställa ut hade jag säker bara haft AH i spannet.
Så har det redan spårat ut (nästan)…
**MVH Cerrolyn

Håller med Föregående talare….. (Unka)
NÄR ska en tråd får vara TRÅD?
Vad svamlar du om Tina??
En tråd är alltid en tråd. röda, gula, gröna o musblack!
Jag tycker också att det skulle vara toppen om det fungerar, skulle inte ha nått imot att gå med min i en =)
tycker inte att denna tråden har spårat ur?!
Nej jag tyckte inte heller det…tyckte att Tina svarade på våra kommentarer, så inte vet jag var det var vi spårade ur någon stanns =)
njae lite spårade den ur, men för att återgå till den nu då så är det säkert inte alls fel att skapa en blandis klubb, för jag kan aldrig tänka mig att klubbarna som inte står upp för det dom säger, kommer att ta tag i problemet i alla fall, så varför inte…
Dessa klubbar finns det att gå kurser på (kan finnas fler som jag inte känner till).
Og - schäferhunds klubbens OrtsGrupp
SBK - Svenska BrukshundKlubben
SKK - Svenska KennelKlubben
Fast dessa finns så hittar du olika raser i dem (vet inte hur Og ställer sig blandraser dock).
Så vad Tina och jag menade varför inte en till?
**MVH Cerrolyn

Plus det,
Så har vi en annan bit idet hela åsså.
Man kan få folk att gå kurser med sina hundar och då kanske vi slipper sånnt som hände med tex pitbullen, att folk vill gå kurser för det är inte mig vetligen som släpper in Ptibullar på SBK, tyvärr….
Man kan införa denna biten på icke rasrena hundar och få dem mer strktutiva och ett fungerande hundsamhälle, på ett helt annat sett, än vad som vi har idag.
För idag så är det mer eller mindre katastrofalt på marknaden…..
Fler vågar gå kurser…
oftast (inte alltid) så är det oerfrana ungdommar, oftast killar som skaffar pitbulls som vill vara häftiga, men kan inte ta hand om den o den blir osäker o allt va d medför, o andra ägare som har dessa hundarna som det står om i tidningen tycker inte jag verkar vara seriösa hundägare.. och jag tror inte att dom kommer börja kurser med sin hund även om det finns en klubb där dom är välkomna.. tror inte dom har det intresset, dom vill bara ha en hund som dom kan känna sig tuffa bakom.. tror tuvärr att det är så i många fall..
Då är jag med…har lite svårt ibland att förstå vad ni pratar om. Som jag sagt förut så är det svårt ibland att förstå när någon skriver och lättare när man pratar. Men nu ska jag inte strula till det något mer =)
#33 Tror som du. Och i värsta fall finns det ju privatinstruktörer..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin
du skrev i början att det inte spelade någon roll i om man hade en klubb till eller inte.
Sedan så skriver du vidare att du inte velat gå någon kurs med Lusen för att du inte var välkomnande på din BK.
Hade det inte då varit bra med en blandis klubb??
Säger du inte lite emot dig själv?
Jag tycker det är lika oseriöst och vara ungdom och skaffa Pitbull, och skaffa en "vanlig" hund och inte gå kurser, för det harinte nån som helst betydelse hur gammal man är eller vad man har för ras, utan återigen, ägar ansvar.
Hunden är ett djur som ska arbetas med inte ligga på soffan och sova.
För det finns faktiskt seriösa ungdommar som skaffar sig pitbull, som vill arbeta med hunden och vara aktiv.
jag ville gå på kurs på Bk men valde att avstå då jag inte blev väl bemött men d va inte pga. att dom inte tyckte om min hund, utan att tanten i receptionen inte va så trevlig, anledningen till att jag inte tyckte det var någon bra idè med blandis klubb med precis samma inriktining som Sbk va d jag skrev i #1 men om det ändå ska vara samma saker så spelar det väl ingen roll om det är både blandisar o renrasiga, känns nästan lite som att dom som har renrasiga vill ha bort blandisar från "deras mark" om ni förstår mig rätt, skulle d blir så så hade iaf jag fått den känslan..
ne d har inte med ålder att göra eller vilken hund, men d jag menar är att jag tror inte d handlar om att folk inte vågar gå kurser, d jag menar är att folk som skaffar pitbulls o sånna hundar av den karaktären för att ha dom som skydd o att känna sig tuffa bakom, jag tror inte att dom är så intresserade av att gå kurs med sin hund.. dom är intresserade av hunden för att den har ett sånt rykte den har o inte att gå kurs, absolut finns det ungdommar som skaffar sån ras för att vilja gå kurs o ha sin hund som vilken annan hund som helst, nu menade jag sånna som inte vill d… jag har valt att inte gå kurs med lusse för att jag tycker det funkar bra för oss ändå o han e ganska lydig för att va så ung, tycker du då att jag är oserös när jag valt att inte gå någon kurs??

kan du med 200% lära hunden samma sak som på BK?
Sedan var det gäller Pitbulls, så visst är det som du säger, men det finns lika många seriölsa som verkligen vill arbeta med sin hund.
#38 - det finns privat instruktörer…
**MVH Cerrolyn

ja, men det var ju inte det disskusionen var inne på men det har du ju helt rätt i, men det alternativet har inte Malin valt.
Då man tänker i privata kurser så blir det oftast jätte dyrt….
Där av många inte går kurser.
Förvisso, men nu spånade vi utanför tråden lite och jag hängde bara på.
Nu är det dags att sätta sig vid skolbänken igen.
Saken är ju den att "lika barn leka bäst" som man säger. DVS att en instruktör som också ha en blandras har inte de förutfattade meningar om saker och ting som andra kan ha.
**MVH Cerrolyn
Men Tina, de som skaffar pitbulls i seriöst syfte, de vet om rasens rykte och borde vara förberedda på hur de kommer bemötas av många andra människor. Så den som skaffar en pitbull och tror att alla ska ta emot dem med öppna armar är ju bara idiotisk. Och det oavsett om det gäller busschaufförer, burkshundsklubbar, försäkringsbolag, grannar eller bara nån man träffar när man är ute och går..
Så skaffar man en pitbull får man ju vara beredd på alla jobbiga situationer, att allt kommer bli mycket krångligare än om man haft en annan ras. Alltså borde man också vara beredd att gå kurs hos en privat instruktör om man vill jobba seriöst med hunden. Är man inte förberedd på det här ser jag inte personen i fråga som seriös, faktiskt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Alex - håller med
OT: Var är SAGAN???
**MVH Cerrolyn
hmm vadå 200% lära hunden samma saker? jag eftersträvar en kompis som lyder mig när jag vill d, en hund som kan lita på mig, en hund som jag kan ha kul med, sen om det är vad man får lära sig på bk eller inte spelar väl ingen roll, så länge jag o min hund trivs o känner att vi kan lite på varandra o jag har fått honom till vad jag vill ha han till så är jag otroligt nöjd, utan bks hjälp.. sen finns det otrloligt många kunniga personer att fråga om det är något, jag har lärt mig väldigt mycket sedan jag blev medlem här..
Håller med både Malin och Alex faktiskt, det låter vettigt i mina öron och det gör det säkert i andras också =)
OT: SAAAAAGAAAAA
Malin - Självklart ska du vara nöjd med att din hund gör det du vill att han ska göra. Men det var inte det jag tänkte på utan att ibland kan man (läs jag) tycka att det är lättare med en lärare som visar hur man kan göra och testa på lite olika grenar mm men även massa tips. Ja, allt detta finns att tillgå på nätet men jag tycker inte att det är samma sak.
OT: Saga…………
**MVH Cerrolyn
jag svarade tina på inlägg #38..
#46 självklart är det lättare med en instruktör som hjälper än o finns till hands om det är något, men finns det inte att tillgå så får man göra det bästa av situationen =)

jag vill bara påpeka att brukshundsklubben i ystad är underbar. här är vi med blandisar lika välkomna som de med renrasiga vovvar. helt underbart är det.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#48 Då har du verkligen haft tur kan jag säga =)

Malin
när du skaffade din hund, bad hade du för planer på lusen då?
Själv så hade jag agility på tyson
#50 mina planer med att skaffa hund var att ha en kompis att leka med o gå på härliga promenader o lite vardagslydnad.. vadå?

Malin
Det jag menar med 200% var det att kan du läea hunden själv på samma sätt som på BK.

Är det bara i Gävle det finns flera privata instruktörer? Dom enda jag vet som går på bruks är dom som tävlar i lydnad De som har hund bar för att de vill ha hund går för privata instruktörer.
När det gäller diskussionen om att blandraser borde få tävla på SKKs tävlingar strider det lite mot deras stadgar där det står att det är en organisation som stödjer aveln av renrasiga hundar och syftet med alla tävlingar borde vara att få fram vilka individer som kan vara bra till avel.
Om ni sedan vill ha en brukshundsklubb för blandisar får ni starta en sådan och börja arrangera tävlingar och konkurera med SKK.

# 53nattfrost
Denna disskusionen handlade inte om att "konkurera ut" någon klubb. Det finns nog privata instruktörer över allt i landet, inget som bara finns i gävle.
Ja och varför är det så att dem som bara tävlar i Lydnad bara går på Bruks?
Lika så att dem som har blandis går till privat, det är ju just det man kan undra…..
Det strider inte alls mot SKKs stadgar att det strider mot SKKs stadgar att blandisar inte får tävla i deras logi.
Varför får då blandisar tävla i SBKs logi i lydnad, Agility, samt Freestyle? (kan vara nått jag har glömt)
Sedan så var det gäller BP (BuksProv) så kan jag hålla med dig om att det är för att få rasäkta bruks hund.
Det låter på dig som att du har emot att blandisar går på BK?

Om du läser läser en gång till så skrev jag "konkurera med" och inte konkurera ut. Men jag tycker att större delen av denna tråd har handlat om "Jag var på bruks en gång och blev dåligt bemött". Om du absolut vill gå på bruks så skriv ut deras egen text där det står att alla hundar oavsett urspung är välkomna och träna med dom. När det gäller BK så skulle jag inte märka om de la ner hela organisationen eller om de hamnade under blandis.
Det kanske inte är ett stadgebrott men det ligger inte i deras intresseområde eftersom ett av deras mål är att främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda rasrena hundar.
Sedan kan det diskuteras om de lyckats med det.

#40 Om man tar med i beräkningen att man ska betala medlemasvgifter oxå, är inte privata kurser så dyrt.
Om vi hade varit välkomna på bruks med Vidar (alaskan husky-bastard) eller ej spelar ingen roll. Jag har gått privat med honom hela tiden. Detta för att jag har fördomar mot bruks.
Vad folk häromkring säger (alltså de som inte är bruksfrälsta), är att där ska man helst ha rätt ras, gärna från rätt kennlar oxå. Man bör även vara intresserad av att tävla, vilket jag inte är. Men den största anledningen är nog att jag ville gå i en mindre grupp (max 8 hundar som Annas hundskola har) där varje ekipage får den hjälp och de tips de behöver. Individanpassat, inte att alla ska göra exakt samma sak och stöpas i samma form.
Fast å andra sidan kanske bruks har förrändrats, och kör mer individanpassat.
Jag tycker att bruks ska vara öppet för alla, oavsett ras eller blandis. Dock ska inte alla moment vara öppna för alla, tex bruksprov. Man får ju tävla med blandisar utom på SM-nivå i flera grenar. Då jag inte är tävlingsintresserad är jag dock dåligt insatt i detta.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

# 56
håller helt å hållet med du. =)
vad är en alaskan husky-"bastard"?

Det hette att han var en alaskan husky, men han har ju både grönlandshund och schäfer i sig, samt är så pass stor, att han knappast kan kallas för alaskan, egentligen.
Jag tycker iof inte att man kan kalla fågelhundsblandningarna med lite alaskan i för alaskans heller, egentligen…Många draghundsfolk nu för tiden gör skillnad på mer rena alaskans och hounds, dvs fågelkorsningar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Sedan är det ju så här också, att alla kanske inte tycker att bk har den form av lydnad som passar en själv, jag är sådan bland annat.
Jag har ju utvecklat mitt hundägande på ett annat sätt än vad som står i deras regi, självklart är inte allt fel men eftersom jag har så många år i ryggsäcken av träning och tävling, plus att jag har gått en annan väg än dessa, som passar mig och hundarna mycket bättre, så känns det allra bäst att träna på sitt eget vis…
Nu hinner jag inte svara på eventuella kommentarer förrän i morgon, jag får hem min största son från Oslo idag.
Ha det gott alla
Lena
Du är allt bra klok du Lena. Tycker som du!

OT:
# 58
Jag har då en blandis mellan pointer/vorsthe opch Siberian Husky.
Vad är han då, enligt "drag-folket"?? =))
Sedan så har jag en vänn till mig som har en blandning mellan Schäfer / husky, som är 75cm hög.
jag har skickat med en bild på dem när dem 2 busar.=)
#52 tina vad menar du igentligen?

precis som jag skrev.=)
Så enkelt!
men jag svarade ju på d ju.. inlägg
inlägg #44 hmm vadå 200% lära hunden samma saker? jag eftersträvar en kompis som lyder mig när jag vill d, en hund som kan lita på mig, en hund som jag kan ha kul med, sen om det är vad man får lära sig på bk eller inte spelar väl ingen roll, så länge jag o min hund trivs o känner att vi kan lite på varandra o jag har fått honom till vad jag vill ha han till så är jag otroligt nöjd, utan bks hjälp.. sen finns det otrloligt många kunniga personer att fråga om det är något, jag har lärt mig väldigt mycket sedan jag blev medlem här..
klart man inte kan lära den 200% samma saker.. det är inte vad jag eftersträvar…
Haha vad sjuk ni är….jag fattade på Tina att hon menade att man måste satsa på bruks till 200% annars var man en dålig hundägare…
Tack Kerstin ;-) nu är jag här en liten stund till….
Malin, man är absolut ingen sämre hundägare för att man inte vill gå på någon klubb,i så fall har jag varit en dålig hundägare ända sedan jag fick lov att avsluta mitt engegemang inom skk 1995 pgr av sjudom, i mitt tycke så köper man väl en hund i första hand för att få en livskamrat, och hundens väl och ve får man ju då ta med i beräkningen oavsett om man går på en klubb eller inte,det går så bra med sunt bondförnuft att tillföra en hund vad det behöver både i den sociala biten, träffar med andra hundar, träning osv osv…utan att gå på en klubb, alla har inte behov av en klubb eller att för den delen ställa ut sin hund, och det är fritt val för var och en så länge dom sköter hunden på bästa sätt.
Detta vill inte säga att jag är emot en blandis klubb för det, det skulle säkert stärka många i sitt hundengemang en hel del…
d va meningen att jag skulle gå en kurs på sbk men d strulade sig me tanten i receptionen därför valde jag att avstå och att antingen ta kontakt med en privat instruktör eller försöka på egen hand, och har inte tagit kontakt med en instruktör för att jag tycker det har funkat bra utan.. =)
precis Lotta med lite sunt förnuft så kan man göra mycket, och det finns så otroligt mycke folk att fråga o man hittar väldigt mycke på internet också om det är så.. =)
Jag är nöjd med Alfons (hm…nåja) o han är nöjd med mig. Vi gör vad vi tycker är skoj.
Fast det är inte alltid vi tycker samma saker är skoj. Jaga katter ligger inte på min reportoar.
Vi tränar det han måste få ordning på. Tränar o kämpar! Vi gör det på egen hand, som vi har gjort med alla våra andra hundar.
Det brukar bli bra!
Det är bra att töntebullen testar dig ibland, jaga katt är jätteskoj…prova vet ja 
nu vet ja inte om de är ot eller inte:P men iaf..
Här har vi en klubb som heter "hundforum" där har jag fått för mig iaf att ecko är välkommen. Men de lär vi väl märka mera när vi väl kommer dit. Dom har ett bra rykte iaf och folk har tipsat om dom. Bruks hade vi aldrig gått till här i norrköping iaf. De är en jävla skit klubb just i den här staden! Varken den ena eller den andra är välkommen.
Mammas vovve boxer/schäfer/borde collie och labrador började där.. efter ett tag när folket såg att han var sjukt duktig så började folket där snacka skit om honom. (han dög ändå inte) han kunde för mycket helt enkelt för deras smak. Han var ju bättre en deras renrasiga schäfrar och de gick ju inte för sig!! Mamma tröttnade och gick till en privat ist. Efter ett tag arbeta hon med polisen och även de militära. Han vart en sjuhelsike duktig hund och hjälpa spåra försvunna folk osv. HA! där fick bruks i skallan:P *sorry hihi*
Men så tänkte vi över bruks i söderköping som hade bättre rykte. Men skulle inte förvåna mig om inte ecko var välkommen där heller! Alla jag har träffat säger att bruks är skit iaf rakt egenom. jag själv kan väl egentligen inte säga så mycket förutom de som hände mamma.
Men ska iaf pröva med dom där hundforum, se om de är nått bra!:)