Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 16605 ggr
sali
11

Få bort brunt från rinniga ögon

Hejsan !

Någon som vet hur jag kan få bort det bruna i luggen på min hund ?

Hon har rinniga ögon det är därför det är så och jag ska på utställning !!

PetraKarin
0

Min veterinär rekommenderade mig att tvätta med natriumklorid - koksalt, finns att köpa i många olika slags behållare som sår eller ögontvätt på apoteket. Vatten kan tydligen irritera ögat mer.

sali
2

Men får man bort det bruna med det ?

Behöver något som får bort det tills på söndag :(

PetraKarin
0

Lite får man bort, men jag vet ju inte hur mycket din hund har eller vad hon har för päls. Är det en liten vit fluffhund så är det ju ganska vanligt, dom inne på bichon har nog erfarenhet.

På min går det mesta klegget i pälsen bort då, men hon är valp så det har inte hunnit bli så mycket, jag tvättar då och då när det rinner för att få bort irritation och det har hjälpt.

SamanthaJones
2

prova att tvätta med koksalt och sen dutta på massor av potatismjöl på. potatismjölet suger upp mycket av den bruna vätskan som blir när man tvättar det med koksalt.

Det finns även något som heter Eye Envy och som jag har till min vita perser som oxå blir brunt runt ögonen och det är helt suveränt.

ett tips är att kolla på perser.ifokus om vad de tipsar om, för de vet hur man får bort fläckar man inte vill ha! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
0

såg att du bodde i kisa, och har du vägarna förbi linköping så kan du få låna Eye Envy av mig! har även schampoo som tar fram det vita hos hunden som du kan få låna av. :)

Vänligen

Sofia

PetraKarin
0

Jag vet att någon annan fått tipset om ögondroppar/ögonsalva som heter JP Eye Care eller något liknande. Den ska tydligen vara dyr men bra. Men den tar ju inte bort det bruna i pälsen då utan lindrar irritationen och ska göra att ögat rinner mindre.

sali
0

Jag ska prova koksalt och potatis mjöl sen får nog mamma köpa schampoo för vit päls.

Har tyvärr inte vägarna förbi linköping mendet var väldigt snällt av dig :)

Det är en vit kines och så har det blivit missfärgat i pälsen och jag har inte tänkt på det förrän idag, attans attans och det är utställning på söndag :O

SamanthaJones
0

Är det stockholm du ska på?

Vänligen

Sofia

sali
0

Japp det är det :)

sali
0

Jag gjorde eget koksalt och provade med potatis mjöl, det mesta  försvann !!!

Ska köra det varje dag nu och hoppas hon är vit tills utställningen !

Tack så mycket för tipsen !!

SamanthaJones
0

Vassegod! :) Brukar vara ett bra knep! kom bara ihåg att borsta ur det ordentligt innan du ska träffa domaren :)

Vänligen

Sofia

sali
0

Det ska jag komma ihåg :D annars lär det ju bli nerdrag !

Jag tänkte att jag inte gör det något mer efter badet på lördag kväll !

Tyvärr verkar inte allt gå bort med denhär metoden !

Någon som har något mer tips ?

[Forest]
0

10 Det är jätte viktigt att inte ha potatismjöl i pälsen vid utställning.

Apro på potatismjöl det är bra även för toviga hundar även majsenamjöl man tar lite i handen och tar på pälsen sen borstar man. Mjölet gör att det inte bildas mer tover.

sali
0

#13 Jag tänkte inte ha i något mjöl efter badningen så hon kommer vara helt mjölfri på utställningen :)

Får prova det där med att ha det i pälsen vid enare tillfälle :)