Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 7382 ggr
[muffy]
1

hundras??

Jag letar efter en bra ras som passar mig. Jag bor i en tvåa, tar långa promenader varje dag, är hemmifrån max 4 timmar om dagarna. Har en god vänn som ställer upp på hundvakt om jag ska iväg något längre. Vill ha en utan jaktinstinkter. En pålitlig sällskapshundhund som är lätt att ha o göra mer,lättlärd Jag är intresserad av lydnad, agility m.m

Vilken ras skulle ni föreslå???

kraaam

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

shetland sheepdog? :)

Mvh Emelie Förlägen

Emaljoh4
0

HAHAH, jag hade svarat samma i den andra tråden, haha Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Elega
0

Spelar storlek, pälsvård någon roll? Annars passar väl de flesta raserna i grupp 9. Shetland sheepdog är också bra. Söker du något större kanske Ca de bou kan passa?

[muffy]
0

Ja, jag råka visst posta 2 stFlört

Storleken spelar ingen större roll. Inte pälsvården heller.
Det är mest psyket. såklart är de väldigt olika.
Men tror ni fattar..ingen nervös hundras.

Hade en Kerry Blue/softis som vi fick ta bort i somras.
Jag längtar efter en ny livskamrat att lägga massa kärlek till.

Elega
0

Russkiy toy är trevliga små hundar och finns i grupp 9 (sällskapshundar).

[muffy]
0

Jag skulle vilja ha något ulligt o gulligt! :)

Bichon var jag inne på men ne…cocker kanske? Men vet inte. Utsendeet faller mig inte riktigt. Om det är någon ras jag älskar så är det samojed. Men dem kräver rätt mycket. Någon som har erfarenheter av eurasier? Den skulle jag kunna tänka mig.

Nicolina
0

Eurasier har en av mina bästa kompisar, så jag har bara erfarenhet utifrån just den individen. Hon är runt 10-11 mån gammal nu skulle jag tro.

Men hon är fruktansvärt envis, alert och har massor med energi. Är en rätt tuff hon som kräver tillsägelse av det mycket mer bestämda slaget mellan varven, annars så kan hon skita fullständigt i vad man säger. Kan absolut finna intresse och lugn till att träna lite mellan varven, men det är nog inte hennes mål i livet att bli lydnadschampion… riktigt så kul är det inte att nöta moment. Min kompis har dock pratat om att hon skulle vilja testa agility med henne i framtiden, vilket jag också tror skulle passa bättre.

Men på det stora hela, en himla trevlig hund som jag är övertygad om kommer bli en kanontös i framtiden. Hon behöver bara växa på sig lite =)

fia-mia
0

Coton de tulear?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

rebz
0

Eftersom du gillar Samojed och något ulligt och gulligt så skulle du ÄLSKA Japansk Spets. Ser ut som en liten Samojed. De är en väldigt bra allround hund som anpassar sig väldigt bra efter sin ägare. De "klättrar inte på väggarna" om de inte får gå ut på långpromenader varenda dag i veckan. De är lättlärda och duktiga på allt som agility, spår, lydnad osv. Och de älskar att mysa och vara nära och vill alltid gärna vara med.

Den har varit min drömras i nästan 10 år. Och jag skaffade en iår, han är snart 6 månader. Jag rekomenderar starkt den rasen. Den är inte så himla vanlig, finns kanske runt 1500 hundar i Sverige.

(på bilden är han drygt 4 månader.)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

LinaK
0

Bichon havanais verkar vara passande, men även coton de tuléar. Men då är det ganska mycket pälsvård som gäller Glad
Men även shetland sheepdog vore kanske något.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Zebben
0

Tänkte på samma som någon ovan. Japanske spets måste ju vara ypperligt om Du gillar samojeder. japansk spets är ju nästan en kopia i mindre, smidigare variant och de är både trevliga och lätta att ha att göra med.

[muffy]
0

japansk spets verkar som en bra ras plus att jag smälter lite av det utseendet. Just fluffpäls och ljus. Jag ska kolla runt lite på raser ni föreslagit.

Kan vara bra för min ragdoll att få lite sällskap oxå de timmar jag är borta´på dagvård ca 4 timmar.

Zebben
0

Åh…ragdoll. Har Du någon bild man kan få se? :-)

Fridaaaa
0

papillon?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[muffy]
0

Lägger upp 2 bilder på mitt troll som fyllde 1 år 3/12 Kyss
Dem är helt fantastiska!

[muffy]
0

Kyss

rebz
0

#12 Ja jag tror japansk spets skulle passa dig perfekt. Här har du japanska spetsklubbens hemsida, där står det om rasen och du har även endel uppfödare där med länkar till deras hemsidor m.m.

http://www.japanska-spetsklubben.com/

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Lisa-F
0

#12 Jag har också en Ragdoll ^^ Fin ras.

Det ända jag tänker på är väll att Spetsarna brukar vara ganska "stirriga"? Fast jag vet inte.. Alla individer är ju olika.

Med Vänlig Hälsning Lisa

"I världen är Du bara en person,

men för någon är Du hela världen" -83an, familjeliv

[muffy]
0

Jo man har ju erfarenheter av att spetsar är väldigt skälliga. Men det är väl olika.

#17 Tack. Jag ska kolla på hemsidan

Fridaaaa
0

#19 har med den erfarenheten:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[muffy]
0

Är det samma sak med japansk spets? Nervösa o skälliga?
Jag bor ju som sagt i lägenhet. :)

rebz
0

Japansk Spets är inte nervösa. De är rätt lugna och samtidigt busiga. Men så länge som de får vara med dig så är de rätt nöjda, samtidigt som de har energi till det du vill göra så som agility, spår, lydnad osv.

Japansk Spets är en slags vakthund, och de varnar ju om det kommer någon. Men det är någonting som du tränar bort när den är valp, då förstår den ju att den inte ska skälla. Men alla hundar blir ju rädda om man är ute och de ser någon mörk skugga som rör sig som de skäller på. Det är inte något som är typiskt för spetsar.

Min hund får skälla om det kommer någon. Jag är en sådan person som vill att han ska varna om någon är "på ingång". Och så kan han ju skälla på saker som han tycker är läskiga utomhus. Men det är bara att gå fram och visa att det inte är någon fara så slutar han direkt.
Men i övrigt gör han inte mycket väsen av sig. Vi går på lydnadskurs och det är ett par hundar där som skäller konstant (som INTE är spetsar), men min hund skäller inte när de skäller.

Det är som sagt viktigt att du tränar bort det när han är liten om du inte vill att han ska varna. Så det är ingen fara med det och alla hundar är ju olika beroende på levnadsförhållanden.

twinkime
0

En trevlig hundrasär Tollare men det har som sagt jakt i sig och är rätt krävande  men passar bra till Agility och olika hundsporter. även sheeltie  är väldigt lättlärda.

• Dvärg schnauser

• Riesenschnauzer

• Briard  ( är en väldigt livlig och glad hund)

• Faraohund

• Irish softcoated Wheaten terrier

• collie

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Emma-K
0

Lagotto Romagnolo kanske skulle va något?
mycket härlig ras du kan läsa mer info här Glad

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it