Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 3893 ggr
[countess]
0

agility människor behöver lite hjälp här :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo har en sheltietik som jag tränar i agility på eget bevåg så att säga.

Har tidigare bara tränat för skojsskull och skitit totalt i slalomhindret Det var dock med mina förra hundar .

Men nu är det ju som så att jag har tänkt mig ut på tävling nångång i framtiden min sheltie är ju bara 1 år än så länge så brottom har jag ju inte . Så jag har smått börjat träna in slalomet men problemet jag har är att hon är hellskotta för snabb ifs ingen dålig egenskap senare i kariären men just under själva inlärningen så hinner varken jag eller hon med :S godis är hon inte så brydd om visst hon tar det men inte jippie jag gör vad som helst för att få den . Med bollen är hon mest uppe i luften .

Så min fråga är det bättre och ta det i rasande fart och det blir slarv eller ta en godis och få det bättre genomfört ? min egen känsla är ju att det ska vara kul och träna och att dom vill jobba så jag vet inte riktigt hur jag ska göra ?

Om det blir lite slrav hit och dit går det senare att få till ?

Chanku
0

Har du testat med 2x2 metoden? Dvs att du lär in en port i taget?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[countess]
0

ja en så länge har jag bara en port. alltså bara 2 pinnar . testade med 3 pinnar idag och hon förstår ju men hon kan lika gärna springa in från vänster eller den andra porten så jag har backat igen så nu har jag bara 2 pinnar .vill ju att hon ska förstå att hon ska in till höger men som sakt hon hoppar och far och stutsar osv haha sötnöten :P

Chanku
0

3 pinnar? Du ska köra 2 pinnar, 4 pinnar, 6 pinnar etc. Dvs öka en port i taget så att hon alltid springer ut på rätt plats. Om hon springer från fel håll så har hon inte förstått och du har gått för snabbt fram.

[countess]
0

ja jag sa ju det att jag gick för fort fram :P därför gick jag ner till 2 pinnar igen :P

men jag förstår inte riktigt hur du menar ? 2 pinnar blir ju en port ? då blir ju 3 pinnar 2 portar ? eller menar du att hon alltid ska in och ut på höger sida ?

[countess]
0

Nu förstår jag haha ritade upp på paint :P då till frågan vilken belöning jag ska använda ?

Chanku
0

Det beror ju på vad hon tycker om. Godis, lek, kasta boll etc.

[countess]
0

ja fast om du läser mitt första inlägg . Hon blir för övertaggad av bollar/leksaker och godis är hon inte så intresserad av hon tar ju godisen men inte så mkt mer ! så min fråga var ju vad jag ska använda mig av , med bollen far hon och flygger lite överallt och springer fel osv varken jag eller hon hänger med ! och med godis blir det ju som okej jag går igenom där och tar godisen = inte alls lika kul

SparklingTindra
0

Det är fakiskt fler och fler som har börjat köra med att lära in med tre pinnar i början för att få in svängen naturligt. Jag är agilityinstruktör och kör ofta det på kurs med bra resultat. Dessa hundar har inte haft svårare med att veta vilken sida dom ska vara på. Så det är en bra metod tycker jag.

Jespersen
0

Jag hade kört med godis så att det blir rätt från början. Du kan ju kasta bollen när hon sprungit igenom rätt? Eller är hon supertaggad hela tiden så fort du har en boll i handen?

Hur som helst så blir det ju positivt även om du kör godis. Om du inte ger henne bollen förrän hon springer rätt, hur går det då? Tröttnar hon?

Jag brukar ta om slalomen såfort Humla fuskar på någon port eller springer in fel (och tar det långsammare/ger mer hjälp så att det inte blir fel igen). Då blir hon mer nogrann eftersom att hon inte får något om hon inte koncentrerar sig :)

Tokryck
0

Jag skulle lära henne belöningsregler. Vilka regler du vill ska gälla för att hon ska få leksaken. Den ultimata belöningen i slalomträningen, ja nästan all träning tycker jag är leksak. Jag har själv haft en hund som jag inte kunnas belöna med leksak och det har varit ett hinder i träningen.

Läs om 2x2-metoden, den är jättebra och ger hunden en förståelse för hindret. Se till att lära henne att ta ingången från alla möjliga håll innan du går vidare med nästa port.

Innan hon kan slalom kan man, tycker jag inte fela eller göra om, ifall man från början hade för många portar. Men jag har inte tränat på länge så jag kan inte säga om jag har rätt eller inte, men spontant känns det så.

tsset
0

Varför inte blanda? Så hon inte vet vilket som kommer. Under förutsättning att hon även ser godiset som belönande alltså.

Det finns bara fördelar med att få hindret rätt från första början, för det är inte kul att hålla på i evigheter sen och jobba bort felaktiga inlärningar! Belöna bara rätt från början alltså. Hon har ju helt klart motivation att utföra det om du har bollen, så våga hålla på belöningen om det inte blev som du tänkt dig.

Läs gärna om olika metoder och se vilken som passar dig (2x2-metoden verkar ha blivit missuppfattad ovan). Antalet pinnar har oftast ingen större betydelse, då ju hunden ska fortsätta om en pinne finns framför tills de tar slut när hindret är färdiginlärt. Själv shejpar jag fram hindret.

Föreslår alltså att du jobbar med båda belöningarna och samma enkla krav - belöna rätt och håll på belöningen när det blir fel! Förslagsvis, belöna med godis i början så du ser vad hon gör, när hon sen gör rätt flera gånger i rad - överraska med bollen. Du får förmodligen snabbare utföranden efter det, och förhoppninsvis har hon lärt sig tillräckligt väl vad hon skulle göra för att få boll (och godis) och gör rätt igen fast denna gång lite snabbare. Det gäller att hänga med!

Ett tips är att filma. Det hjälper visserligen inte att avgöra direkt men du kan i efterhand se vart det går fel och på så sätt ha lättare nästa gång att fokusera på just det.

[Malin3033]
0

Jag tror det är viktigt att du - innan du börjar träna slalomet praktiskt, att du sätter dig ner och verkligen funderar över bl.a.:

• Vad för typ av slalomutförande du vill ha. Hur självständigt ska hon kunna göra 12 pinnar på egen hand? Hur självständigt ska hon kunna ta ingångarna själv?
  • Vad har du för typ av hund? Av det jag har läst verkar det som om hon helst har fart först - kunskap sen.
  • Av alla olika sätt det finns att lära ut slalom på så föreslår jag 2 x 2 eller allémetoden. Allémetoden kräver dock en investering i diverse hjälpmedel.
  • Var beredd på att slalom tar tid, och det är viktigt att låta slalomet ta tid. Men då gäller det att ha klart för sig hur man ska gå till väga för att få den bästa utvecklingskurvan.

Som ovan har rekomenderat - läs på ordentligt om både allémetoden och 2x2 metoden. Fundera över mina punkter ovan och börja smått med träningen. Fastnar du på vägen -  vänd dig hit med konkreta problem som du har fastnat på så ska vi göra allt för att hjälpa dig.

Lycka till!

Chanku
0

#11 Är det jag som har missuppfattat menar du?

tsset
0

#13 *kikar igenom*.. jo, det stämmer. 2x2 och en port i taget är ju inte samma sak, 2x2 handlar ju om att vrida upp portarna bland annat (se t.ex. här, en bit in i filmen) medan portarna (oftast) står raka från början när man lär en port i taget och oftast minskar man avståndet mellan portarna allt eftersom.

Har tränat efter 2x2 en period men gillade den inte. Eller, det funkar ju, men jag är inte bekväm i att vrida portarna utan trivs bättre med att ha allt så konstant och nära slutresultatet som möjligt(och därför använder jag inte targets heller), så jag gick min egen väg så att säga… Så skillnad vet jag att det är ;)

Chanku
0

#13 Det är precis vad jag menade också. Orkade bara inte skriva hela förklaringen på 2x2 eftersom jag tog för givet att ts kan leta reda på information själv om hon möter ett begrepp som hon inte känner till. Men ja, 2x2 ökas upp en port i taget MEN portarna ställs inte på en rak linje från början. Jag tränar själv med 2x2.

Jag har haft en helt suverän youtube-film som visar hela skedet från en port till alla pinnar, men nu hittar jag såklart inte igen den.

Dock så är ju mitt tips att lägga belöningsplaceringen så att hunden rundar pinnen lite och inte springer rätt igenom porten, dvs så det blir så att hunden söker sig IN mot slalomet och inte ut från det.

Jag har bara kört med två metoder. Dels att visa hunden (med ej klickertränad hund där shejpingar går segt) eller då att shejpa in slalomet m 2x2. Jag föredrar helt klart det senare.

[countess]
0

#11 jo jag brukar blanda dock aldrig tänkt på att köra på godis tills hon gör något riktigt bra . :)

#12 tack så mkt :) jo jag vet hur jag ska ha utförandet och hur pass självständig hon ska vara . Ska abslut läsa på mera :) kollar även runt på olika kruser men just nu hittar jag ingen och sanrt blir det även svårare eftersom jag kommer jobba mera kvällar framöver :/

tsset
0

#15 Okej, för mig är "en port var för sig" att lägga på en port i taget, iaf så jag brukar höra det benämnas.

Var förmodligen den filmen jag letade efter! Men precis som du, så hittade jag den inte…?

Ja, av de två alternativen föredrar även jag det andra ;) Jag shejpar in hela slalomet, men det enda jag egentligen har kvar från 2x2 är första portens inlärning, även om den pågår bara en kort stund och från kl 6 för hunden med mig på alla sidor, av den enkla anledningen att en, för oss tränare, vänsteringång kan vara en högeringång för hunden pga vart man placerade belöningen tidigare eller hur man tidigare tränat (kl. 3 höger är ju även kl 9 vänster osv.). Ingångarna tar jag vid fyra pinnar, som byggs på port+port, och där är jag kvar tills de sitter från alla håll. Hundarna verkar finna det mer logiskt, och jag också faktiskt. Fast det kanske bara är jag som tänker så långt? Äh, nu ska jag vara tyst, var inte meningen att påbörja ett sidospår…

[countess]
0

Tittade lite på youtube på 2x2 metoden hade helt missförstått :P haha ska abslout ge den metoden ett försök :)

[Forest]
0

Jag orka inte läsa alla svar Skäms Men titta på detta klick ser du hur pinnarna är satta? För att få dom komma in rätt och avsluta rätt kan man ha pinnarna satta så det blir lättare för dom.

Se filmen http://www.youtube.com/user/astelitas#p/u/16/sZAQZpbnF7U

[countess]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ritade upp en bild på 2x2 metoden har jag fattat rätt då ?  för att sedan flytta ihop dom mer och mer ? hoppas ni förstår hur jag tänker :)

tsset
0

#20 Mjae, det där liknar mer allémetoden, där alla pinnar är uppsatta på varsin sida och hunden springer i mitten, sedan flyttas pinnarna så som du ritat. Rekommenderar att du tittar på fler klipp! Synd att jag inte hittar det jag letar efter…

[countess]
0

okej men det stod 2x2 träning tittade på lite olika filmer  vill någon rita ? ;)