Ute 2gg om dagen?
Hejsan Mitt namn e Vikko och e ny p. Denna sajt. Har en kompis som bara tar ut sin hund 2 gg under hela dagen =( e inte detta taskigt mot hennes hund, e en dv. pincher som heter Kajsa.
Har sagt att det inte e bra mot hunden vad tycker ni?
Jag skulle då aldrig bara ta ut mina 2ggr/dag. Här tar vi riktiga promenader 5 ggr om dagen!
Tycker du borde säga till din vän att ta ut henne mer, gärna en långpromenad once in a while.
Inte riktigt klokt?! Detta tycker jag verkar vara som idioti. 2 gg om dagen e riktigt sjukt?! Jag med min Jackrussel hane e ute minst 6gg om dagen!
En hund måste ut och rastas var 6.e timme enl. lag
2 gånger är väl lite lite..
Men det beror ju kanske lite på om hunden är i hundgård, eller på gården under dagarna..
I så fall har hon bara skyldighet att ta ut hunden En gång om dagen.
I annat fall, nej det låter inte okej.
Här tar vi 4 (om det är en lång) eller 5-6 promenader om dagen..
Beror lite på väder och vind hur långa/korta promenaderna blir..
Men minst 4 gånger om dagen..
Att hunden måste rastas var 6:e timme är bara allmäna råd enligt Jordbruksverket
Så här står det!
Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar bör dock rastas oftare.
Håller dock fullständigt med om att 2 ggr/ dag är alldeles för lite. Minst 3-4 ggr/dag varav en av dom ska vara minst på 40 min.
Gör som 1 ute minst 5 gånger per dag och då är det längre promenader oxå. Tycker du har så rätt 0 att lilla Kajsa är ute aldeles för lite, hoppas du kan prata med din vän ang hundens välmående
2 ggr/dag är alldeles för lite. Minst 4 ggr/dag ska man ut med sin hund tycker jag, beroende lite på ras, ålder, hälsa osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I somras var jag ute med mina hundar endast EN gång om dagen, och inte tusan mådde de dåligt av det. Mig veterligen lider inte en hund av att vara ute från det att solen går upp och fram till läggdags :)
Idag har jag varit ute med mina 2 gånger, och de lider fortfarande inte. De kan själva gå ut precis när de känner för det och har så gjort.
I helgen var jag också ute endast 2 gånger om dagen. Men med en rastning på morgonen och en 8-timmarsvandring under dagen behövde de inte mer än att rasta sig själva innan läggdags.
Skulle snarare säga att det är dumt att utgå från hur många gånger någon går utanför dörren med sig hund - det har INGET med hur väl hunden blivit rastad att göra.
#2 MINSt 6 ggr om dagen? Wow, det hade jag inte hunnit hur jag än försökt :P Hur långa rundor är det`?
För övrigt så är 2 rundor för lite. 3-4 rundor beroende på längd är bra för oss.
ja, ni som går 5-6 ggr per dag, hur hinner ni med? eller blir de väldigt korta rundor? okej om man är arbetslös men… :)
tycker väl lite som tsset också att det beror ju på kvaliteten på de rastningar som blir också. en hund som är ute på 2 roliga och givande promenader mår nog bättre (okej, kissa två ggr om dan kanske är att ta i, men i övrigt) än en som är ute jättemånga gånger men kanske bara en snabbis runt kvarteret utan nån direkt stimulans mer än att få göra ifrån sig..
hunden behöver ju så mycket mer än att röra på benen (dock självklart få komma ut tillräckligt många gånger för att kissa). själv är det inte alltid jag är ute med min hund jättemycket på en dag, om vi kör mycket träning inne istället. Ibland blir det långpromenader på 4-5 timmar, ibland blir det massa klicker och hjärngympa inne…
det blir iaf en mer eller mndre lång runda på morgonen och sen kissa på kvällen innan läggdags, och sen däremellan beror det på vad man gör i övrigt under dagen hur många gånger det blir. då jag just nu är arbetslös går jag hellre få riktigt långa promenader än springer ut och in hela tiden..

Att bara TA UT sin hund 2 gånger under hela dagen är alldeles för lite. Hunden måste självklart ut oftare att så, en hund som är rumsren ska inte behöva hålla sig i massor av timmar (4+), det är ju misskötsel. Två långpromenader vore väl Ok om hon utöver det tar ut hunden så att den i alla fall får göra ifrån sig. Samt givetvis stimulerar hunden på annat sett t.ex lek, lite träning eller så. Det går ju även att göra inomhus :-)

Jag går ut ca 5 gånger/dag. Ett par av dom är bara kisserundor men resten är riktiga promenader på 40-60 minuter. Flera gånger i veckan är det intensiv träning i ett par timmar. Dessutom jobbar jag 75%. Hur jag hinner? Jag prioriterar!
Min whippet tog jag under smällkalla vintern ut bara ett par gånger om dagen, men visst, det är för lite… personligen tar jag ut en vuxen hund tre gånger per dag, kanske fyra.
Jag går med mina hundar 3 ordentliga promenader/dag, morgon, middag, kväll - en av dem är en riktig långrunda. De har dock vilodag 1-2 dagar i veckan där det bara är korta rundor. Allt beroende på hur långa rundorna är, hur mycket vi gjort under dagen, om vi har kursat eller om hundarna har varit med på jobbet. I övrigt får hundarna gå ut i trädgården när dom vill och jag brukar säga åt dom att gå ut och kissa i trädgården ganska ofta.
2 ggr/ dag Är För Lite och det får inte hända Enligt Lag!
Kan man inte gå ut med sin hund mer än två gånger/dag skall man inte ha hund.
#14 Men då kommer vi ju till det där igen - är det verkligen Antalet gånger man kliver utanför dörren det handlar om?
För isåfall bröt jag mot lagen varenda dag denna sommar och bör fortfarande vissa dagar inte ha hund. Vi gick nämligen bara ut en gång om dagen i somras och det var när vi vaknade. Och nu kan vi gå ut en gång på morgonen och en till innan läggdags. Men då har första gången utanför dörren varat i 8 timmar. Idag - 8-17.30, och 20.30-21. 2 gånger bara… och så fruktansvärt dåligt de mår av att ha fått vara ute bara 2 gånger, trotsatt de fått arbeta hårt och stimulerats både fysiskt och psykiskt hela dagen.
Det känns så fel att tala om Antal gånger man går ut. Det står ju faktiskt ingenstans i lagen att man måste ut ett visst antal gånger, bara att Hunden ska rastas efter en viss tid beroende på hur man har hunden. 2 gånger kan lika gärna betyda 2 x 12 timmar och det är väl ändå inte för lite?
#15: SJÄLVKLART är det en helt annan sak när man är ute i många timmar! Men jag tolkar inte det TS skriver som någonting dom gör och det var hans inlägg jag svarade på :-)
menar ni att det är fel att den bara får gå två promenader eller att den bara får gå ut två gånger?
Själv tycker jag att hunden ska få minst tre promenader om dagen, men vet såna som bara går två promenader om dagen. Ofta inräknat långpromenader. men då får hunden även släppas ut på tomten hur många ggr den vill. Så den kan ha varit ute 10ggr, men bara gått två promenader. tycker ni att det är skillnad?
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#15 2x12 är ju fööööör mkt ;) hunden ska ju hinna vila lite också hehe

#17 En hund som bara får gå ut två gånger om dagen tycker jag synd om. Men en hund som får två rejäla promenader och som utöver det får rasta sig i trädgården/gå korta kisserundor tycker jag kan vara okej. Men självklart beror det på ras och vad de två "riktiga" promenaderna innehåller.
#19 det var så jag menade 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#18 Och hundar kan alltså inte vila när de är utomhus? Det är ju stor variation i vad "gå ut" kan betyda. Som sagt - 1 gång här på sommaren, om ens det, men mina får trots det säkert mycket mer än många andra hundar. De äter, vilar, leker, rastas, tränas osv utomhus och ibland gör vi allt under samma gång vi går ut. Men då är vi ute många timmar i sträck. Och inte är det för mycket det heller.
Antal gånger är bara larvigt att tala om känner jag, tala istället om hur länge det är, vad övriga dagen och dagar innehållit, vad för hund vi talar om, hur möjligheterna är för hunden att ta ut sig själv, hur hunden hålls osv.
Att gå ut med hunden är för mig rasta och motionera.
Även om hunden är ute hela dagen behöver den sina promenader.
Så jo, jag tycker man kan tala om antal gånger.
3-4 ggr/dagen är bra för oss.
2ggr på en dag är för lite.
#22 Och då menar du alltså också att två 8-timmars vandringar om dagen eller 1 utgång med vandringar i flera mil under en hel dag, där hundarna motioneras och rastas samtidigt, är för lite.
Mycket intressant må jag säga.
Det är bara överdrivet. Känner ingen som gör det som rutin. Gör du det?
#23: Man tittar ju Givetvist på det generella antalet timmar. Alltså rutinerna som Hera säger.
Två 8 timmars vandringar om dagen har jag svårt att tro att Någon hund mår bra av. Möjligtvis tränade Polarraser. Det låter som överaktivering som bara den i mina öron. Och nej, Väldigt få hundar kan Verkligen vila och slappna av när dom är ute - Väldigt få.
ÖVERLAG så är 2 gånger om dagen alldeles för lite! Du kan ju inte bara dra paraleller till dina egna hundar för om du är insatt i hundvärlden vet du ju att det Inte hör till vanligheten (långt ifrån) att hundar är ute 16 timmar/dag och kan vila Ordentligt när dom är ute.
#24 Var det rutiner vi talade om eller om antalet gånger en hund får gå ut och huruvida det är mycket eller lite?
Det är ofta vi går ut här endast två gånger om dagen, om ens det. Att just kliva utanför dörren ser inte jag som något bra mått för något, som sagt. Och att vandra (alltså vara ute och gå, med vila, mat, rastningar osv inräknat) är inga ovanligheter här inte.
#25 Och inte har jag talat om om hunden skulle må bra av något av det heller, frågan var om 2 åtta-timmars fortfarande var "för lite" då det bara var två gånger man faktiskt gick ut.
Inte heller dras några paralleller, och jag talar Inte om att alla hundar skulle klara något alls på något sätt. Jag Ifrågasätter bara om att gå ut 2 gånger Måste vara så himla hemskt, då det mig veterligen inte per automatik är lika med Lite. Och det är ju faktiskt Inget sagt om hur dessa 2 gånger ute ser ut eller är. Det har det bara gjorts direkta antaganden om…
Och om allt man vet är att någon går ut genom en dörr två gånger med sin hund om dagen känns det ganska dumt att anta att det är illa bara för att det generellt är så.
Att ta ut sin hund 2 ggr betyder ju oftast att den får gå ut och kissa 2 ggr per dag eller får 2 promenader per dag.
Tror ingen skulle reagera på om någon hade med sig sin hund på promenad eller vandring en hel dag och klaga på att den bara får "komma ut" en gång på en hela dagen…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tycker att 2 gånger om dagen är väldigt lite, om det nu inte är väldigt långa promenader, på 1 eller 2 timmar, men annars är det för lite, mina hundar är ute mellan 10-14 på vardagarna och då går vi promenader, eftersom jag jobbar som dogwalker, sedan så går vi ut på en kort promenad på kvällarna, på helgerna blir det promenader 3 gånger om dagen, ca. 45 min, varje gång & mycket uteaktiviteter och äventyr där hundarna följer med, till husvagnen, till skogen och andra äventyr…och det är uppskattat utav våra hundar. På helgerna bär de även sina klöjveväskor och vi är ute i skogen och spårar
har hon inte föräldrar eller andra som kan gåut med hunden också ? sen beror det på hur länge hon är ute med den dom gångerna och om hunden kan hålla sig tills nästa gång så att dne inte skiter o pissa innomhus ? :s
jag o min jack russel är ute på 2 timmars promenad på fm och 1,5 -2.5 tim på em dessemellan kiss i trädgården morgon o mitt på dan. på kvällen tar vi en kortis på 20-30 min eller trädgårdskiss beroende på form o lust.
Jag har hört flera hundägare som bara rastar sina hundar 2-3 gånger om dagen och jag blir helt paff!
Jag är ute med mina hundar 5 ggr/dag. En promenad på mellan 1-2 ½ timme och resten är kissrundor på 15-40 minuter beroende på om jag går i skolan, jobbar eller är ledig.
Så här brukar det se ut för oss:
Morgonkiss vid 8-9, lunch 12-13, eftermiddag 17, kväll 20-21 och sista rundan vid 23-01
Hon tar ut sina hundar bara tva ganger om dagen 10minuter varje runda. Jag har sagt till min kompis att hon ska tu Kajsa oftaremen hon säger att det är bara löjligt att tu ut kajsa fler gg.
Borde jag anmäla hene?
#32 Ursakta men det var jag som skapade denna trad,jag vet att du känner henne ocksa men det här ar faktiskt min sida. Som jag skapade.
Kajsa har slutat att äta nu om dagarna men ägaren säger att det är fullt normalt. Själv blir jag riktigt förbannad synd om hudnen.
ägaren säger även att hon tycker det är bra att hunden har slutat att äta?
#33 Är det inte bättre om man är fler som anmäler? om man är fler vittnen?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#33 Låter inte trovärdigt… en fullt frisk människa tror jag förstår att det är fel när en hund slutat äta.

Min hund är ute många gånger om dagen och kissar och luktar i trädgården men sen så är vi ute 2 till 3 gånger på promenad nu på vinten(hon tycker det e tråkigt när det är snö och slask)
På sommaren så kan vi vara ute hela dagarna o gå. Och hon är ändå 12 år. Din kompis hund är nog ganska så mycket yngre va?
#35 Nä det är något som stinker skumt!
Är man orolig så anmäl direkt istället för att "fråga om lov" på ett forum. Känns mkt mer seriöst tycker jag förutsatt att det finns fog och bakgrund för sin oro och inte bara spekulationer förstås.
Ju mindre du går ut med hunden desto större risk för att du får en hyperstirrig, rastlös och obalanserad hund. Rätt mängd fysisk aktivitet (beroende av ras), mental utmaning, regler och begränsningar och kärlek är det rätta receptet för en balanserad och lycklig hund!:)
Måste bara berätta en sak som jag blir skit sur över.
Jag är nyinflyttad i ett höghus, på våning 5 så bor det två unga tjejer som har 3 st pinnsmala hundar, siberian husky, 3 st. Dem fick gå ut 2 gngr per år. När jag fick reda på det undrade jag varför inte anmält dem, tydligen hade folk gjort det redan osv. Men förra veckan kom soc hem till dem och såg de 3 hundarna som polisen tog. Det stod på LT också. Tänk att hundarna varken fick mat eller fick gå ut.
tänk då om de här hundarna hade er som ägare, vad lyckliga dem hade varit, 5 promenader per dag, 4tim på en promenad osv.
Jag går ut 4 gg per dag och går minst ute med dem i 30 min. Har en rastgård här i närheten som jag brukar släppa de i, det tar 30 min dit och 30 min hem. Sen får dem träffa nya vänner och springa och leka i ungeför 30-40 min.
#34 Jo det är självklart bättre om man är fler som anmäler och jag uppskattar även att andra hjälper till. Som sagt tycker väldigt synd om hunden.
#35 Jo absolut en frisk människa kan fatta När en hund har slutat äta att det är inte bra. Men den Här ägaren har som #33 uttryckte det att det är bra att hennes hund har slutat att äta. Och som sgat tror jag inte att ägaren själv är frisk.
#38 Jag ville ha tips om vad man kunde göra i stället för att anmäla först.Och därför bad jag om tips här om hur jag skulle hantera hela denna situationen.
Men en uppdattering är nu att jag har anmält ägaren till Polisen och att dvärg pinchern Kajsa har nu omhändertagitstagits fran henne tills vidare. Dom skall antagligen utgöra en utredning. Och jag hoppas innerligt att hunden inte skall behöva komma tillbaka dit. Men jag tackar för alla tips.
#41 vad skönt att hunden blev omhändertagen, hoppas inte den får komma tillbaka nu bara.
#42 Jo det hoppas jag med, skulle verkligen vara hemskt om hon behövde komma tillbaka till sin ägare.