Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4398 ggr
rosahalsband
0

Nyår och Valpar?

Hej, det är såhär att den 29:e december får jag hem en valp på 8 veckor.. Det är bara några få dagar innan smällarna har sig, har ni några tips/råd ni kan ge mig om vad jag ska göra för att det ska vara så behagligt som det bara går för valpen?

Ska jag visa den vad det är som låter, eller ska jag dra för så den inte kan se ut alls? Ska jag ta ut den eller ska jag bara vara inne? Det är så mycket att tänka på så jag skulle uppskatta tips. :)

Fridaaaa
0

Ha den i ett rum där den inte kan se ut igenom något fönster och ha musik på :) Leka lite kanske, så att den tänker på annat. Gäller att inte börja gulla med den om den blir rädd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rosahalsband
0

nej är klart. :) Men om jag sätter på musik rätt högt är det inte då risk att det förknippar musiken med smällarna?

Fridaaaa
0

#2 Man ska inte ha så hög musik, helst lugn musik

Så gör jag med min vuxna tik, och då bryr hon sig inte om smällarna:) Första gången hon hörde raketer var hon ca 6-7 veckor gammal (hon är uppfödd av min pojkväns mamma), så hon brydde sig inte så mycket då eftersom hon hade mamman och kullsyskonen hos sig

[EffiIndraRimboFrezia]
0

Bor ni i ett ganska lugnt område där det inte smälls så mkt eller är det tvärtom?

rosahalsband
0

#4 vem frågar du?

Naiz
0

Hunden känner på sej direkt om du förebygger att det är nåt som ska hända.

Jag skulle låssas som ingenting. Om hunden blir rädd skulle jag låta den vara och fortsätta det jag gör.

Det finns dvder med olika ljud; raketer, tåg m.m. Det kan man ju träna hunden med om den är rädd. dock lite tajt om tid för dej kanske :)

rosahalsband
0

haha ja det är nog inte så mycket tid jag har på mig haha :) Jag är bara rädd för att hunden ska bli rädd förallt fram över.. Inte lita på mig osv :/

Fridaaaa
0

#6 Man ska INTE träna med såna dvder med sånna ljud om man inte har erfarenhet av det sedan innan, det kan göra hunden mer rädd om man inte vet vad man sysslar med

Man kan ju ha musik på några timmar innan raketerna börjar smälla och ha hunden i det rummet där den ska vara, och så gör man allt man ska i alla fall:)

rosahalsband
0

Jag funderar på att köpa hem godis och belöna varenda gång jag inte får en rädd/skrämd reaktion från smällarna, eller kanske köpa hem något ben den kan underhålla sig med när det smäller? Skulle det funka?

Fridaaaa
0

#9 Min farmor brukar ge något att tugga på till sin hund, då skäller han inte och springer inte omkring, men det kluriga är att valpen kanske vill ha något sånt VARJE gång den smäller sen

rosahalsband
0

Men det smäller ju bara en gång om året :)? Den kommer ju få något att tugga på betydligt fler gånger än en gång om året.

Fridaaaa
0

Jag menar att den kanske vill ha det vid åska med eftersom det med smäller

[Forest]
0

Jag hade väntat lite med ta hem valpen till efter nyår. Varför jo du kommer behöva springa ut o in med kisseträningen och komma kanske till nytt hem och få lite första respons att det säger PIPPPP SWISH PANG är ingen höjdare kanske. Bara ett förslag har en livrädd hund :/

Chanku
0

Precis som #13 säger så hade jag väntat med att ta hem valpen till efter nyår… Det är bättre att valpen befinner sig i en trygg miljö med mamma som stöd än att den är på ett helt nytt ställe. Jag förutsätter då såklart att mamma inte är ljudberörd.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Forest]
0

14, Ja är nu mamman rädd för smällare är hon inte till så stor nytta i ge lugnande stödTungan ute

Chanku
0

#15 Då hade jag visserligen inte alls köpt en valp om tiken varit ljudberörd…

rosahalsband
0

Jag hade gärna väntat med valpen men nu ska personen som äger valparna och mamman iväg och kan inte ha kvar valparna. Alla valpar är uppbokade och kommer att hämtas mellan 29:e då de är leveransklara eller den 30:e. Tycker ni hon är oseriös kan jag försvara henne med att hon inte planerat kullen alls och det var en tjuvparning när hon var på semester när hennes bror/pojkvän/något tog hand om hunden. Mamman är nog inte ljud berörd. Hennes veterinär rekommenderade henne dessutom att sälja valparna innan då de kanske blir super mammiga om de är med mamman när det smäller.
Valpen kommer alltså hämtas av mig den 29:e oavsett om det är raketer eller inte på nyår, oavsett vad.. Därför försöker jag göra det bästa utav situationen.

Chanku
0

Då skulle jag försöka ta det så lugnt som möjligt. Kanske göra det till vana att dra för persiennerna och ha musik på (före nyår). Ge valpen något superdupergott att tugga på när det börjar dra ihop sig. Och rasta innan 12-slaget.

rosahalsband
0

Men folk smäller innan 12slaget också :/ Inte lika mycket men man vet aldrig när det smäller till. Där emot kanske valpen jag köper inte alls är berörd av smällare i huvudtaget. Men man måste ju ändå vara på den säkra sidan.

rosahalsband
0

Men folk smäller innan 12slaget också :/ Inte lika mycket men man vet aldrig när det smäller till. Där emot kanske valpen jag köper inte alls är berörd av smällare i huvudtaget. Men man måste ju ändå vara på den säkra sidan.

Chanku
0

#20 Jo, jag vet att det smäller hela tiden (har haft en extremt ljudberörd hund så jag vet hur det är…). Men det brukar smälla som värst vid 12-slaget.

Du har egentligen två val om hunden behöver ut. Gå ut och hoppas på det bästa eller låta valpen kissa inne o få ett litet bakslag i rumsrenhetsträningen.

Naiz
0

Självklart måste man veta vad man gör. Det gäller all typ av träning med hunden.

rosahalsband
0

Alla människor som tränar hundar, eller som har haft hund och varit tävlingsinriktade har sagt "din första hund är den hunden som du kommer göra alla misstag med".
Jag är iallafall inte orolig för att jag kommer göra fel, jag är orolig för om valpen i sig kanske tycker det är hur obehagligt som helst med smällare, för då finns det inget i världen jag kan göra förutom underhålla och undvika rummen där det låter som mest. Det är rätt så svårt att veta hur ens hund är i personligheten när man bara träffat den en gång när den var 4veckor haha :) Min mamma har en rätt så rädd hund, en dvärg Pudel. Han har aldrig kunnat gå ut när det smäller inte ens innan tolv slaget pga alla tjuv smällar.. Men när jag gick ut med honom och berömde honom, då gick det hur bra som helst, det var dessutom på 12 slaget.
Jag är ingen hundexpert, och jag har inte haft hundar i flera flera år (bara 7..), Men jag ska iallafall försöka göra det bästa av situationen i allt, det här är min första egna hund. Hon kommer få uppleva alla mina missar, hon kommer få uppleva en konstig form av träning, Men jag tror att det kommer ordna sig i slutändan ändå :)
Helt onödig text.. Men men :)