Min hund biter.
Jag har en åtta månaders Lenonberger tik som inte slutar bitas… Hon biter mig, min sambo och alla som kommer hem till oss. Alltså, det är inga hugg utan bara små bett med fram tänderna. Hon biter oss framförallt i benen/låren och händerna… det kan göra väääldigt ont 
Vi säger till henne varje gång hon biter och försöker ignorera henne men hon bara fortsätter… Hon kan börja bita när som helst men oftast är det när någon kommer hem och ska hälsa…
När hon var mindre tuggade hon på det mesta men ALDRIG på oss om vi inte lät henne. Sen gick det ett tag när tänderna hade slutat klia då bet hon ingenting utan det har börjat nu på senare dagar..
Det är lite jobbigt att ta hem vänner och bekanta när dom får ett ordentligt nyp i rumpan varje gång de tar av sig skorna 
Någon som har något bra tips på att avvänja henne från detta mindre roliga beteende?

min valp biter också väldigt mycket! :( fast de kliar mycket i tänderna på honom. han är bara 3 månader :)
Jag fick tipset på valp- och unghundskursen att det bästa man kan göra är att ignorera valpen, eller unghunden för din del. Skrik till (ett "aj") när hunden biter, om den fortsätter beteendet så lämnar du hunden ensam i kanske trettio sekunder. Säg inget, gå bara bestämt ifrån den.
Gå sen tillbaka till den och om den fortsätter så lämnar du den kanske en minut eller några fler. Då visar du för hunden att flocken/du inte uppskattar beteendet och då får man minsann inte vara med.
Ytterligare ett tips jag fick var att man alltid kan ha ett tuggben vid ytterdörren, så när det kommer folk kan du ge benet till hunden så den har något att göra medan gästerna kommer in.
Hoppas att det bara är en tokig unghundsfas och att du får bukt på den "lilla" rackaren! Lycka till :)
ett knäpp på nosen funkar väldigt bra, iaf för mig :) gäller bara att man inte ska dalta med den efteråt.. min fd hund skrek rakt ut när jag knäppte till hon på nosen när hon bet efter händerna och då ska man inte gå fram och "trösta" utan bara total ignorera direkt efter..
#3 man ska aldrig knäppa en hund på nosen! Kan förstöra deras luktsinne!
Testat att spraya med vatten på henne när hon bits?
Eller göra något oväsenden? Finns något man kan "tuta" med som min farmor använder till sin hund när det skäller, fungerar kanon, kanske fungerar här med?:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Förstöra deras luktsinne?? Hur går det till?
#4 min tappa då inte luktsinnet då hon var nära på att få Elit på jaktprov, men vi blev tvunga att ta bort hon pga sjukdom hos henne
#5 knäpper man på nosen med fingrarna kan celler osv som finns i nosen förstöras. Det är inte alls bra, likså får man ju inte ge mat som ångar till en hund för det kan också förstöra.
Gillar verkligen inte när man knäpper hunden på nosen, stackars hund!

#4 & #7
Förlåt mig men, HAHAHAHAHAHHA. Menar du allvar?
Får man blåsa en hund på nosen då? Eller försvinner luktsinnet då med?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Var kan man läsa om detta med nosen?
HAr inte hört det om ångande mat heller.
Men vem ger varm mat till sin hund kan man ju undra?

#4 jag har hört nått sånt jag med (elr jag vet ju inte vart du har läst elr hört de men aja)
jag tycker de låter konstigt iallefall, och jag tror inte på de.
säger som #8 om man blåser dom på nosen försvinner luktsinnet då med?
- nej de tror jag inte.
Jag har testat med att spreya med vatten på min valp och de funkar bara på våra katter, valpen tyckte de va skitkul att bli spreyad.
jag har testat de med "AJ" men de funkar inte på henne, och ibland så börjar hon bara skälla som en j'vla galing och där får man inte slut på de mer än att gå ifrån henne, men de funkar inte så jättebra när hon bla skäller på andra hundar :(

Min hund kraffsar väldigt mycket på en och det gör svin ont.
Hundar brukar ju oftast pipa till när det gör ont så tjut till när hon biter dej. Hon kommer nog att bli väldigt chockad ;)
Hundar förstår inte ordet aj. Hon kanske tror att du skriker på henne att hon e dum och då blir hon osäker men ett pip är ett pip så hon fattar nog det =)
#4 Tycker det där låter väldigt osannolikt.
Och dessutom kan jag känna att dina förslag kan ge andra oönskade resultat istället. Skräck för vatten, men framför allt, när det gäller tutan, så kan det aldrig vara bra att ha det som ett "nejkommando" eller vad man ska kalla det i det här fallet.
Det måsta vara en jätterisk för ljudrädsla - t ex raketer eller skott. Att få ett plötsligt TUUUT kan ju säkert ge något slags men… Speciellt när hunden ev (med tanke på åldern) kan vara inne i spökperiod, trotsålder eller liknande.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Jag skulle helt enkelt säga NEJ till hunden med hög bestämd röst. Lyssnar den inte på det så skulle jag faktiskt ta tag i hunden, vänligt och bestämt och upprepa NEJ igen. Lyssnar den fortfarande inte så skulle jag putta bort den ifrån mig, med mig får du inte vara om du biter mig.
Och skulle min hund bita mina gäster i rumpan när de tar av sig skorna, så skulle jag tala om för hunden att det inte är OK, hålla i hunden eller inte tillåta den vara i hallen tills gästerna kommit in i huset och hunden i lugn och ro kan få tillfälle att hälsa.
Till #13 #10 #8 #9 hittade det på någon hemsida, kommer ej ihåg vilken. Och var inte lustig med att skriva "skulle det försvinna om man blåser på nosen med", det är ju inte alls samma sak om att slå till nosen på hunden! Jag anser att man inte ska slå till hunden varkens på nosen, ansiktet eller öronen, inte huvudet över huvudtaget! Om man tar tag i hunden är en sak men inte slå! Gnäll inte på dej, eller skriv spydigt för det tycker jag att ni gör. Skriver bara vad jag har läst/hört
#11 Okej vad synd att det inte hjälpte. Testat att ignorera hunden? Alltså inte slänga någon blick på henne,inte röra sig, ingenting? Vända ryggen till henne? Det hjälper på mammas och deras valp.
Vi lärde oss på en kurs att man kunde stänga in hunden i ett litet rum, t.ex badrummet om den uppförde sig illa, och att det fick vara där en stund, "förvandlingsrummet" det fungerade på dem som höll i föreläsningen. När en av hundarna hade gjort något dumt räckte det med att hon öppnade "förvandlingsrummet" så gick den in och sedan ut igen och uppförde sig sen,för den visste vad som gällde.
#14 Mitt ex hund blev bara ännu mer tills ig om man puttade på honom. Det enda som fungerade var att gå ifån och stänga ute hunden. Fast med grind, inte dörr.
#16 samma som med mammas och deras valp, ju mer man säger åt honom, desstu mer skäller han, gäller att vända ryggen till eller gå in i ett annat rum och stänga dörren där med :D

Fast vad har din personliga åsikt med att man inte ska slå (jag anser dock inte en knäpp på näsan som slag/misshandel) djur, med den bristande fakta du försöker delge dig utav, med att göra?
Säg iställer rakt av att du tycker inte att en knäpp på näsan är bra för att du anser att det bla bla bla.
Inte att påstå att hunden mister sitt luktsinne pga det, för det gör den då inte!
Tror du på Allt du läser om på nätet?
Oj, då är du naivare än jag trodde!
Aneldningen till att jag frågade dig om hunden tappar sitt luktsinne om man blåser på den, är för att jag hörde ngn säga det.
När jag då sa att då måste alla världens hundar ha tappat sitt luktsinne, med tanke på motvind utomhus, så höll vederbörande käft. ;-)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
#15 Jag skrev bara att jag har läst att man inte ska göra det, och det sa dem till oss på valpkursen också. Så skriver bara vad jag har hört och läst plus då mina åsikter.
Nej jag tror inte på allt jag läser på nätet, men nu så hade jag läste PLUS att dem sa det på valpkursen och man ska väl kunna lita på sina kursledare? Nej jag är inte naiv.
okj hehe

#15 Jag ser inget fel i att tex. ta pekfingret och dutta lite på hundens nos, för att understryka det man säger. Men man ska naturligtvis aldrig, aldrig slå en hund.
#16 Ja man får ju anpassa sig och hitta de metoder som fungerar för olika hundar. Kan aboslut tänka mig att vissa hundar kan vara så uppe i varv att de hetsar upp sig ännu mer när de blir bort bortsötta ifrån en och blir ännu mer ivriga.
#20 dutta på nosen och knäppa på nosen är inte samma sak för mig :)
Som illerägare säger man att man är väldigt okunnig och tar till fysisk bestaffning för att man inte vet bättre eller ignorerar bättre alternativ om man knäpper en iller på nosen. Man skriker rakt ut när någon gör så då det mer eller mindre räknas som djurplågeri. Illrar anses också i allmänhet som svåruppfostrade och bitiga. De är även solitära djur i naturen så deras flockkänsla är inte som en hunds vilket borde göra den ännu mer "svår uppfostrad". Men nej. Under senasre år har många upptäckt att man ofta får ett mycket bra önskat beteende genom att använda rösten, uppmuntra bra beteende och ignorera dåligt eller säga ifrån på något som liknar illerspråket som en väsning eller ett högt ljud när illern gör fel.
Förr använde sig folk av att knäppa på nosen. Det var en vanlig uppfostringsmetod men sedan uppkom diskussioner huruvida en knäpp på nosen kunde förstöra illerns luktsinne eller om man tom kunde råka ha av nosbenet på illern. Nu är det inte ett acceptabelt sätt att uppfostra på det viset.
Hur kan det fortfarande vara okej i hundvärlden?
Skriker hunden till när man knäpper till är det för mig ännu mer obegripligt.
Kan du inte avleda beteendet? När någon kommer bjuder du på något gott att tugga på tex? Det ska ju vara kul att få gäster :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#22 Har man otur kan det blir fel om man då hunden biter en ger hunden t.ex ett ben istället. Hunden kan uppfattta det så att om den biter får man belöning.
Det första inlägget att inte se hunden var bra. nej vid beröring. försök hunden jag har ingen hund, hundar gör allt dom tjänar på. Det är ju motovation vi bygger upp lynad på. sätt hundarna i arbete so dom inte har så mycket inergi att göra annat. Hundar behöver stimolera sinna sinnen så dom blir trötta.

Det är ganska så stor skillnad på en hund och iller tycker jag. En Leonberger på +55 kg kan ge betydligt allvarligare skador än en liten iller. Som visserligen också kan bitas hårt så blodvite uppstår, men knappast i samma omfattnade utsträckning.
Sen måste man nog vara Hulken för att bryta nosryggen på en hund genom en knäpp på näsan…
Jag är av den åsikten att handlar det om såna här oacceptabla beteenden så vill jag bli av med dom BUMS utan några som helst diskussioner!
Jag talar då om min åsikt om saken En gång och en gång är nog. Tänker Inte upprepa mig och/eller dalta, avleda eller annan skit.
Det är Inte OK att en hund - oavsett stl anser det vara OK att bitas/nafsas hur som helst.
Jag kan då också säga att som gäst hos någon vars hund biter mig någonstans skulle få sig en resa.
För jag tänker då inte stå där och vänta på en handfallen hundägare som inte gör något medans hunden tuggande på mig.
#24 "försök hunden jag har ingen hund, hundar gör allt dom tjänar på"
Förstår inte den meningen?
#23 Ger man ett ben EFTER att hunden biter så är det ju självklart att hunden tar det som en belöning. Benet ska komma innan dom kommer innanför dörren för av dramatisera när gästerna kliver innanför dörren.
#25 Jag menade självklart inte att man skulle kunna råka bryta nosryggen på en hund, jag ville bara påvisa att samma diskussion gällande luktsinnet har florerat runt bland illerägare också. Sanning eller ej vet jag inte.
Skulle någon komma in i mitt hem och uppfostra MINA djur på SITT sätt skulle dom åka ut direkt. Här hemma väljer jag hur det ska gå till. Är jag emot fysiska bestraffningar i den benämningen att man tar ett grepp, knäpper till eller slår till djuret räknar jag med att mina vänner accepterar det och gör det som jag ber dom göra.
Det finns en anledning till att vissa människor i min omgivning helt enkelt inte har vistats i närheten av mina djur på flera år. Med rädsla för att djuret ska bete sig "fel" och bli "uppfostrat" på vis som inte jag accepterar har jag slutat ta hem människor som inte kan tygla sig om något skulle hända.
Bara för att ett litet djur gör mindre skada än ett stort djur så ser jag inte att dåliga beteenden är okej någonstans och ser inte varför man skulle vara tvingad till ordentlig fysiskt bestraffning bara för att djuret är större. Båda har hörsel och förmåga att tolka kroppspråk och vad som händer runt omkring. Både en Chihuahua och en Grand Danois förstår när de blir tillsagda, ignorerade eller belönade.
Jag vill inte se dåliga beteenden på mina djur heller. Men för mig finns det inga genvägar. Om jag visste att hunden skulle sluta skälla fortare om jag sparkade den till skillnad mot att använda rösten skulle jag ju då inte börja sprka den. Även om jag inte tror att någon skulle göra något så drastiskt med sin hund så är det ett bra sätt att förklara själva principen som jag går efter.
Vi är olika helt enkelt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja alla är vi olika och tur är väl det. Jag brukar inte lägga mig i andras djurfostran - sålänge det är en bra sådan, men skulle jag få en hund som smakar på mig en och fler gånger när jag kommer in (eller vad som), ja då ska den BORT från MIG och det NU.
Vill du bli tuggad på så fine, vill du att dina gäster skulle bli tuggade på tills du förmår dig att göra ett försök att få slut på beteendet, så fine. Det får stå för dig isåfall.
Jag önskar att mina gäster också skulle göra det om någon av mina hundar nu skulle få för sig att smaka på männsikor!
Varför anser du att en korrigering skulle vara en genväg?
Hunden förstår omdelbart vad för fel den nyss gjorde och förhoppningsvis skulle komma ihåg det i fortsättningen att -"Aha, det där lönade sig verkligen Inte!"
#28 Hehe, att inte korrigera ett djur fysiskt betyder inte att man inte bryr sig ;) Trodde att alla var med på det… Vart har jag skrivit att jag vill bli tuggad på? Och varför skulle inte jag förmå mig korrigera så mina gäster blir tuggade på bara för att jag använder mig av andra metoder?
Det enda jag har skrivit är just det att om inte jag vill att mina djur straffas fysiskt när dom gör fel så vill jag att man korrigerar som jag ber om, inte som gästen själv får för sig att göra i situationen. Framförallt inte om beteendet är något man räknar med kommer hända. Då kan man i förväg förvarna hur man som gäst ska gå tillväga.
Jag anser att en korrigering är en genväg så länge man bestraffar ett dåligt beteende med någon form av våld. Hunden kanske hajar direkt att "Det där lönade sig inte" om jag utdelar ett rapp med kopplet eller ett slag över nosen med en hoprullad tidning och det kanske tar 5 tillsägelser utan att man använder någon form av fysiskt våld och för mig skulle jag då hellre använda mig av 5 tillsägelser framför en så varken jag eller hunden behöver känna obehag.
Många använder tyvärr våld som en snabb och enkel lösning på problem när det kommer till djur. Jag har sett våld (och då menar jag våld) och minimal fysisk bestraffning som har lett fram till samma "mål". Vad har djuret mått bäst av? En ägare som trycker ned och utför handlingar som får djuret att både bli rädd och skrika eller en ägare som får djuret att verkligen förstå att nej, detta är inte okej.
Som jag sagt innan, tror väl inte det finns många som utför sådanna våldshandlingar men djur är på många sätt som barn. Så länge man är tydlig i sitt kroppspråk och tonläge brukar det mesta gå fram.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men alltså förlåt om jag avbryter tråden.. Men va är det för idiotisk ide (i mina ögon/öron) att stänga in hunden i ett rum en stund?
Det är en HUND vi pratar om, inte ett barn - där time out metoder kan fungera för att ungen ska tänka över det den gjort.
Det är ju inte direkt så att hunden sitter där o grubblar på att -" Hmm.. Det där va ju inge bra, det här tjände jag inte på.."
Kan inte annat än hålla med Nikkis här alltså. Som sagt, skulle en hund tugga på mig.. Japp, då skulle den få veta att det inte är acceptabelt!
Jag är för det inte djurmisshandlare, djurplågare osv.. För att jag då tar tag i hunden i fråga, knäpper den på nosen eller liknande!
Hur i hela friden tror ni vildhundar/vargar löser sånna här problem?
Kan då säga att dom inte fryser ut hunden! Dom sätter den på plats och låter den veta att detta inte är acceptabelt!
Herregud, folk idag är så jäkla kinkiga med o ta i sina hundar!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Det jag menade var att det här beteendet uppenbarligen är såpass självbelönande för hunden, eftersom den fortsätter med det trots ägarens försök att få slut på dumheterna.
Så hur skulle ett sånt scenario se ut om det var din hund….?
-Gäst kommer in, hund nafsar, ägaren-Du i det här fallet, försöker få bort hunden på ditt vis… Du vill påkalla hundens uppmärksamhet, hur gör du då? = Kallar på hunden? Nej:ar den? Kastar något i backen? Hoppar och skriker och Fyar *Kroppspråk och röst som du nämnde*…?
Vad gör hunden då?
Troligtvis kollar på dig och undrar vad du vill, endera så släpper den gästen alt håller kvar/nafsar igen. I bästa fall så kommer kaaaaaaanske hunden till dig efter en stunds tjötande, annars då? Du får gå fram och försöka lite fint ta den i halsbandet och ta bort?
Jävlar vilken tid det här skulle ta, och skulle hunden varkligen koppla ihop det här projektet med att den gjorde fel?
Eller så talar man klarspråk med hunden och säger till Direkt med ett nyp = Sådär gör du fan heller!
Fast det du beskriver är rätt magstark, rappa hunden med kopplet…Kasta ner i backen och trycka ner….? Det är Övervåld i mina ögon!
Du säger att du hellre använder 5 tillsägelser än en fysisk, eftersom du inte vill utsätta din hund (eller dig själv..?) för obehag.
Men då undrar jag, hur tusan är detta möjligt då?
En tillsägelse - verbal liksom fysisk är ju obehaglig på Sitt vis, jag menar vissa hundar tar Otroligt illa vid sig vid en "sur min" från matte/husse.
Medans en annan hund inte lyfter ett ögonbryn åt att bli nerslängd på backen och få en rejäl utskällning med tusen "Vad gör duuu??"-frågor!
Bestraffning som bestraffning, avsikten är negativ minnesbild. Så, utveckla dig gärna! ;-)
Snälla, vad du än gör - jämför inte barn med hundar/djur. För det är Inte samma sak!
Jag hävdar absolut att i vissa fall så är en fysisk korrigering det bästa alternativet för att snabbt bryta och poängtera ett felaktigt beteende för hunden. I bästa fall så slipper man ta den diskussionen igen och då är problemet ur världen. Alla sätt är bra, utom dom dåliga! =)
Hålller med Nikkis här. Man måste kunna vara fysisk mot sin hund när det krävs, dvs när det handlar om sådana saker som ts skriver om. Hundar är i högsta grad fysiska mot varandra, så det är ett språk de förstår.
Att belöna bra beteenden är i första hand. Man avleder där konflikten infinner sig, gärna innan den infinner sig. Man gör det som är negativt till något positivt genom att avleda till något annat. Jag skulle def inte bara stå och vänta på att mina hund skulle bita mina gäster utan försöka förhindra det innan det sker.
Hur reaktionen blir kan vi ju helt omöjligt förutspå. Det kan bli att hunden ändå biter eller det kan bli att den svarar positivt. Det kan man aldrig någonsin veta för situationen har inte uppstått. Man försöker tills man hittar något som fungerar helt enkelt.
Trycka ned i backen är något jag sett flera hundägare göra…
Hur gör vargar i det vilda? Tro mig- där är det kroppspråk om något som talar, men även ljud. Kan hända att dom merkerar med tänderna men det kommer i tredje hand.
Jag vet inte huruvida denna diskussion kan fortgå mer än i cirklar. Så mycket möjligt att jag sätter punkt här :)
#30 sedan tror jag inte tanken med att stänga in ett djur för time-out är att den ska tänka över sina synder ;) Tanken är nog att man ska avbryta beteendet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#30 Att stänge ute hunden ur rummet innebär inte att den ska tänka på vad den gjort, såklart!! Fattar väl vemsom. Men den ska lära sig att man inte får vara med om man biter.
Hur skulle du göra om din hund inte reagerar på korrigering i form av vända ryggen till, putta bort, eller knäpp på nosen t.ex? Ingen reaktion på tillsägelse och inget intresse av ett ben.
Att stänge grinden till det rum som vi människor varit i (hunden kan se oss hela tiden) tills hunden lugnat ner sig har funkat fint för oss. Hoppar opch biter man får man inte vara med. Är man lugn så får man.
Jag har fått lära mig att skrika aj om våran valp biter oss. Och det hjälpte första ggrna, men sen har hon liksom kommit in i en trotsålder nu och biter oss ändå. Och hon har fått en idé om att bita fast i byxor när vi går samt "attackera" våra fötter. Jag har då sagt ett bestämt nej. Hon blir bara mera uppspelt och skällder då på mig. Det hoppas jag kommer med tiden att hon slutar, för vi har två barn som blir rädda för henne när hon gör så mot dom. Jag kommer absolut fortsätta med mitt bestämda nej och att ignorera henne när hon biter.
Hundvalpar är som småbarn: dom testar en och kan till och med driva en till vansinne med sin trots. Det är bara att vara fast och bestämd så ska det ge med sig. Brukshundsklubben vi har sa att min metod är helt rätt. Men en del hundar får man ta i nackskinnet om dom absolut inte ger upp (enligt brukshundsklubben). Det är vad mamma hund skulle göra.
Lycka till TS.
#7 Ja, och det är så mycket bättre att skrämma hunden med oljud?
-I övrigt håller jag med Nikkis.

Jag ser inga problem med att ge en knäpp på nosen, och då menar jag inte en knäpp som heter duga. Utan en knäpp med pekfingret.
Annars TS, har du provat ta i nackskinnet? Och återigen menar jag inte att man ska ta tag i hunden så den får ont, utan man kanske tar hunden i nackskinnet för att ta bort den från handen eller den kroppsdel hunden förtillfället smakar på och säger nej?
Först skulle jag tro du behöver en kurs i lydnad. När folk kommer lägger jag hunden en bit bort så gästerna får plats, on någon tilltalar hunden ber jag dem att inte titta på hunden, jag hälsar inte på min hund som valp o unghund när jag kom hem, sen när jag packat upp varor då ger jag hunden uppmärsamhet. Jag hävdar en en gång den behöver arbete. När den biter säg nej sätt hunden masera hunden så den lungnar ner sig. Den vill ha igång dig som den försöker ha igång en annan hund, vilken rangordning har du, efter som den inte lysnar. åsamka hunden smärta eller fysikt anser jag inte behövs över huvgudtaget. jag har haft hund sen 1961 sant varit inströktor för hundar i åtta år, annser det fins alltid utvägar att gå så man bryter betendet på djur, men man skall också ha klar allt ligger latent.
#39 Av vilken anledning skriver du med fet text?

Jag förstår och respekterar din åsikt, alla är vi som sagt olika och alla sätt är bra utom dom dåliga.=)
Det jag däremot har svårt för är att så många hänvisar till hur vargar gör… Vargar är vargar, och ja, hundar är för all del släkt med dom. MEN, glöm Inte att hundar är framvalade och Formade av människan i flera hunda år!
En hund är inte en varg och beter sig inte heller som en varg, det har den nog Aldrig gjort.
Likaså har jag svårt för människor som ska försöka imitera "det vargarna gör" eller hundar. Då kommer vi till, en människa är en människa, ingen hund.
Hundar kan SITT språk flytade och tajmar det perfekt, det kan inte vi - aldrig någonsin.
Så varför göra saker och ting svåra för? Tala ett språk som hunden faktiskt förstår, eftersom de ändå lever med oss och vet hur VI fungerar! =)
#0 Om det alltsom oftast sker när ni kommer hem och ska hälsa sätter jag en tia på att det handlar om stress/glädjeyra, för i mina öron låter det inte som att hunden biter av ilska, osäkerhet eller annat (jag kan ju ha fel, men utgår från min första tanke så får du väl förklara ytterligare i annat fall). Förmodligen har detta varit kärleksnaggande som gått till överstyr. Vilket inte gör saken bättre på något sätt, men jag tycker att det är viktigt att skilja på glädjetugg och riktiga ilskna bett. De har nämligen inte alls samma lösning!
Och är det stress, och era "nej" ger en Ökad reaktion, så är era "straff" inga riktiga straff - de minskar inte beteendet och därför funkar dem inte. Snarare verkar de Öka beteendet, och ni belönar det alltså.
"Bett" i andra lägen kan vara för att sätta igång er, uttråkad hund helt enkelt.
Så vill du straffa - ta i mer så att det verkligen blir ett straff och en negativ upplevelse (vilket jag inte rekommenderar, det funkar faktiskt jättebra att "lära hunden vad som är rätt och fel" utan att "säga åt den" på något sätt och en hund i hög stress kan reagera hur som) eller ta bort det hunden vill ha (gå ut ur huset igen om hunden stressar upp sig, och låt bli att ge hunden uppmärksamhet så länge den är uppe i varv).
Eller så belönar du och jobbar förebyggande - håll hunden lugn när det kommer folk eller när ni kommer hem. Prata inte med en stressad hund, låt den kanske ligga ned tills ni har kommit in och hälsa först då. Belöna när hunden slickar, pussar och gosar, och låt hunden öka värdet på just de beteendena så "att pussa" går före att bita/nagga.
Om detta beteende grundar sig i stress/glädje är Straffa beteendet helt fel väg att gå. Hunden är Stressad/glad och "biter" därför, varför bara jobba bort symptomet och inte Orsaken till problemet? Du kan bli av med bitandet, kanske kan du också få en hund som lär sig att "matte blir arg om jag visar glädje"och blir sänkt av det, men som tar ut glädjen/stressen på annat sätt - springa runt och runt är itne bra det heller. Eller så lägger du huvudvikten på att ta det lugnt när någon kommer hem - och tro mig, det går utmärkt Helt utan att ta till knäpp på nosen, "nej", morranden eller något annat för att straffa att hunden är glad.

#41 håller med dej. :)
#36 Det är ett obehagligt ljud som inte hunden gillar, inte för att skrämma den. Finns att köpa i de flesta djuraffärer. Det är inte högt alls. Hjälper kanonbra. Jag vet att man inte ska skrämma en hund
#45 Kommer det plötsligt kan det nog vara skrämmande ändå..
Nej, oljud och sånt håller jag mig undan när det kommer till hunduppfostran.
Och vem har sagt att allt som säljs i djuraffärer är bra?
#46 Nej allt som säljs i affärer är inte bra men det fungerar super på min farmors hund så och hon som har djuraffären farmor köpte det till sina hundar utan problem så.
#48 har vi testat med på han men det hjälper inte :/ Har testat massa olika saker, t.ex med sån antiskällhalsband men det fungerar sisådär
#50 det har du rätt i:)
Ang detta med vargar var det mer något jag skrev med tanke på inlägg #30 där jag uppfattar inlägget som så att vargar förmedlar sig fysiskt med varandra.
Om vi ska fortsätta diskutera vargar, vilket jag också finner lite missvisande, så uppfostrar och kommunicerar djurskötare som har hand om vargar, inte med mänskliga ljud utan de efterliknar vargar och deras beteende. Detta funkar för dom för att hålla vargarna i shack och för att upprätthålla rangordningen. En varg som går över gränsen blir tillrättavisad med ett morr av djurskötaren.
Det jag tycker är spännade är att många hänvisar till vargar (eller andra vilda djur när man ska diskutera om våra tamdjur) när det kommer till den fysiska biten. Ofta markerar bara vilda djur eller avbryter något dom inte tycker är okej medan vi som lekmän ser det som bestraffningar genom fysiskt agerande. En mamma som flyttar en bråkig valp från sina syskon i nackskinnet uppfattar vi lätt som att mamman säger ifrån genom att bita den i nacken när den i själva verket avleder situationen på ett varsamt sätt. Vi tror att det är ett nackskinnsgrepp som ska användas för att efterlikna mammans "bestraffning" när det inte alls är det som sker i naturen.
Men som jag sagt, det var inte menat att dra in vargspråket i diskussionen för jag ser det inte heller som helt rättvist då vi är 2 olika arter som ska kommunicera med varandra, det var alltså mest ett svar till Tikaanis uttalande :)
Men nu fick tråden en helt annan vändning ;) Bara vargspråk, som jag inte ens hade tänkt att det skulle bli något fokus på ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag skulle aldrig någonsin knäppa till min hund på nosen. Varför ska man andvända en metod som gör ont? Du kommer inte att bli så stark ledare om du måste ta till våld som jag ser det för att hunden ska sluta. Visa den att den gör fel på ett annat sätt istället
#52 Och för att spinna vidare ännu mer på sidospåret, angående djurskötarnas morrningar, och för den delen våra också..
ALLA sorter ljud och gester vi kan komma på kan bli en signal, och hundarna/vargarna är jäkligt bra på att läsa av dem.
Likaväl som de kan lära sig att "nej" brukar komma samtidigt som något hemskt (vilket ju oftast är vad man har ordet till - bryta genom att tillföra ett obehagligt ljud i sig eller en signal/ordet som fått en hemsk koppling) kan de lära sig att en morrning, ett harklande eller "blekinge" är något som signalerar något obehagligt. Eller varför inte ett gnäggande?
Det betyder dock inte att vargen gör kopplingen till "jamen du vänta, det där känner jag igen, det var så morsan lät när hon tröttnade", den fattar förmodligen inte ett dyft rent kommunikationsmässigt vad vi morrar. Däremot kan den, genom att läsa av oss i övrigt eller helt enkelt få uppleva en rak höger, lära sig vad Våra morrningar betyder. Tänk en arg grek, du fattar inte Vad människan säger men du vet att det är bäst att flytta på sig. Kanske kan du tillslut lära dig ordet också, Vad det betyder vet du fortfarande inte men det kan räcka att det sägs lugnt i en konversation för att du ska bereda dig på trubbel.
Sen Kan den generalisera det också, och koppla alla morr till något negativt eller "bara" koppla de negativa morrningarna till djurskötarens morrning, men det är föga troligt att en morrning ensamt i sig skulle ha någon automatiskt negativ betydelse då både vargar och hundar morrar i långt många fler tillfällen än för att be någon "lägga av".
Så helt enkelt, behöver inte vargarna alls fatta någonting av djurskötarnas morrningar. Därmed inte sagt att det inte funkar för det gör det ju, men de har inte samma betydelse som mellan vargarna då vi, som sagt, är av helt olika arter, och egentligen skulle de, baserat på detta, lika gärna kunna gnägga eller spinna med precis samma resultat.
Min hund Kim var naffsig när vi fick honom då var han 8v tills han blev tre månader. Det jag gjorde var att så fort han naffsade på mig gick jag ifrån honom och satte mig uppe på en säng. Kim får inte vara i sängen så han följde inte efter mig. Då lärde sig Kim att jag inte ville vara med honom när han naffsade. När jag sedan kom ner från sängen och klappade honom utan att han naffsade på mig så berömde jag honom. =)
Fysisk straffning fungerar inte på min hund. Iallafall inte att ruska honom i nackskinnet. Då blir han bara osäker och naffsar runt sig.
Men han tollererar att man håller ihop hans käkar och ser honom i ögonen när han skäller.
Att vara fysisk med sin hund är inte lika med att fysiskt bestraffa. Att vara fysisk behöver inte innnebära att man ruskar i nackskinnet eller rappar till den med kopplet.
Att vara fysisk kan tex vara att med kroppen hindra hunden från att gå fram till människan som står i hallen tex. Inte något våld överhuvudtaget, utan bara stoppa hunden med benen.
#57 Där har du en poäng, men jag menar förstås fysisk bestraffning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej hundälskare. Du får gärna ringa mig om du vill ha tips och hjälp, Angelo heter jag förresten. Jag jobbar med hundrehab och är övertygad om att ditt problem försvinner enkelt med rätt tekniker och rätt inställning till relationen mellan hund/människa. Människan MÅSTE vara flockledaren till 100%. När detta har åstakommits och hunden ser upp till dig och familjen som,(flockledare), och hunden axepterat sin roll som efterföljare,(vilket hunden önskar), då kommer hunden att slappna av mer och mer. En hund vill inget annat än att se upp till en flockledare som hunden litar på, promenera bredvid sin flockledare och göra ALLT som flockledaren vill. Så fungerar det i modernatur, och man ska aldrig gå emot naturen. Ni måste använda hundpsykologi och inte människopsykologi när ni "talar" med hunden, annars blir det missförstånd, och hunden blir obalanserad. Hör gärna av dig så lämnar jag mitt tel.nr för att ge dig tips…,tappa ej hoppet. Jag fixar problem med hundar som är "omöjliga", enligt hundägaren, på ett par tre besök och ofta bara på minuter, så det verkar alltid vara värre än vad det är:) Kort tips nu; Se till att hunden är lugn, sitta/ligga en bit från ytterdörren innan någon kommer in. Du bestämmer när hunden får hälsa på gäster.., först när hunden är lugn o sansad. Så fort du ser ett beteénde du ej tycker om måste du markera det för hunden! Mvh angelo