Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 7577 ggr
Carrui
0

Dra med Labrador

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har funderat på att lära min labrador kille att dra. Han är 1,5 år. Något tips på hur man kan börja? Jag har en sele (på bilden) funkar den att dra i? Typ pulka & lätta vikter. Hur stor vikt klarar en hund i den här storleken?

Tips?

[Forest]
0

Jag skulle köpt en bra sele och sen lära den dra tom pulka kanske nån liten tyngd i för att få pulkan mer stabil.

tsset
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den selen du har nu är inte anpassad för drag, som du ser kan du inte fästa något i selen mer än mitt på ryggen vilket kommer bli fel.

lär hunden först att ha sele, linor och kanske en pulka och dra den tom. Gå på plan mark och bara se till att han inte reagerar fel på det. Ha gärna ett eget snöre i pulkan så du kan bromsa bakom, eller fäst en pinne eller liknande så du kan stoppa pulkan om du vill gå bredvid din  hund. När han går bra med den, lägg en vikt på. Jag brukar ha ryggsäck med vikter i (ett par flaskor fyllda med vatten funkar utmärkt) och lägga i några i taget allteftersom att jag ser att det går bra. Sen är det ju bara att hälla ut vattnet så blir det inget att bära hem ;) Går ju även att lägga snö direkt i pulkan.

Börja med korta sträckor och lite vikt, och öka sedan. Har du en runda du vill dra så se till att hunden orkar en liten vikt den längden först, och öka sen vikten.

Förra vintern kom jag upp i 6 kg och 1 mil med min labbe, tyvärr hann vi inte mer innan han fick kennelhosta och därmed träningsförbud, men jag är övertygad om att han kunde dra mycket mer än så och hur mycket det blir, ja, det får vi se när denna vinter är slut.

Kristall
0

Min jaktlabbe drar med lätthet min 2-åriga lillasyster i pulka på bra underlag. I lite djupare snö/uppförsbacke och sådär drar han några kilo, han brukar t.ex. få dra ett par soppåsar ett par hundra meter på en oskottad skogsväg till containern. På det sättet kombinerar man nytta med nöje också ;)

Han är 10 år men i superbra skick och van vid att dra. Så länge hunden är hel och frisk och framför allt gillar att dra så kan man öka successivt och låta den dra större vikter så småning om. Fast en 1½-årig hund skulle jag ta det lugnt med, bara pulkan först o sen små vikter för att lära honom principen liksom. Sen kan du träna upp honom inför nästa vinter och då börja på allvar med träningen. Så skulle jag iaf göra. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Carrui
0

Tack för tipsen :) Han har dragit lite pulka idag & fattade snabbt :) Något bra tips på hur jag ska träna upp honom? Han måste väl ha lite muskler också (men det får han ju av att dra, och har en del redan).

Kristall
0

#4: utnyttja snön! Min o vovvens vanliga promenadvägar är täckta av snö så både matte o hund får ordentligt med motion genom att plumsa fram i snön :) Man ser hur nöjd o trött han är efter bara ett par km jämfört med förut, då han kunde gå hur långt som helst och vara lika pigg som vanligt efteråt.

Skogen är också ett bra ställe för att bygga muskler, hunden får se efter var den går och får jobba mer än om den går på en jämn väg t.ex. Dessutom är det ju väldigt roligt för hunden att få springa i en skog :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)