Hundnamn
Jag läste i en av mina hundböcker som jag har en del av härhemma att hundar inte tycker om "s-ljud". Varför? Jo, för det påminner om en väsande orm.
Mina två Borzoi killar som jag inte döpt själv har igårkväll fått nya namn. Utan "s". De hade den bokstaven i namnen innan. Och de lyssnar. Jag valde närliggande ljud och betoning. Eftersom hundar inte lyssnar till ord, utan ljud, så förstod de direkt att jag menade dem. Provade med att locka på dem, med de nya ljuden som är deras namn och de tittade upp och kom direkt.
En tik döper ju inte sina valpar, utan för henne är de "energier" precis som hon själv och allt omkring henne är. Namnen behöver vi ju bara för att vi tänker i mänskliga termer.
Och jag börjar tänka mer och mer som en hund i deras sällskap.
hmm vad hette dom innan då? skulle aldrig kunna byta namn på min hund då jag dels döpt han själv o d skulle kännas konstigt att byta, men jag förstår helt klart din tanke, o precis som du säger så ger ju inte hundmamman hundarna något namn, vad heter dom nu? eller svårt att skriva d kanske om d e bara är något ljud?
nyfiken jag blev =D
malin.a: Nej det är inte svårt. Den ena kallades Sarmik, när han kom hit blev det bara Sammi och igår fick han namnet Tammi.
Den andre kallades Kosac och igår blev det Kojac. Alltså som man säger det i rysk betoning du vet som i kosack= Ko-jack.
Det låter likadant och det är huvudsaken.
jaha ok, ja men d va ju inte så stor skillnad, jag fattade d som att du bytte namn på dom till typ shhh o shooo sånna ljud bara haha dumt man förstår ibland.. =) men ok nu fattar jag.. =) så istället för Lucifer skulle jag kunna ta ludifer eller nått sånt.. ?
malin. a: Ja, eller lupider, jupiter, eller liknande. Betoningen och ljudet ska stämma, det är det enda.
Schhh, använder jag däremot för att lugna dem och det reagerar de på.
Det roliga är att man kan be en hund att "töm fis" för att få den att komma istället för "kom hit" 
ja jo d e ju så, allt handlar om ljud o tonläge, du kan ju säga till hunden att den är ful,äcklig o dum i huvudet med en len röst o hunden blir jätte glad, argt tonläge tvärt om.. så jag förstår helt klart din princip o tycker att det är väldigt vettigt.. =)
malin.a: Ja, precis, vi använder orden för vår egen skull, för att vi har ett språk med ord och meningar, medans hunden har ett språk med kroppsspråk, energier och ljud.