Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4309 ggr
Avots
0

Cushingssyndrom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte varit på denna sajten förut utan mest hållit till på cornish rex (katt) sajten. Men jag har ju "alltid" varit hundägare.

Nu har min snart 13-åriga chinese crested fått diagnosen chushings syndrom. Ännu har vi inte startat någon behandling. Hon har inte så mycket mer symptom just nu än ökad törst och mer kissande. Kanske lite svårare att andas. Hudproblem och tunnhårväxt har hon haft sen hon var två år och det har nog inget med sjukdomen att göra, utan tillhör nog rasen mer.

Hon sover mycket men då hon är vaken är hon väldigt pigg och glad.

Är det någon som har några erfarenheter av  cushing hos hund…. behandling… låta bli behandling…. annat…

[Forest]
0

Nop har inte hört det på hund innan alls. Hitta detta om sjukdomen men du kan väl redan en massa om den :) http://www.veterinaren.nu/artiklar/hund/hormonsystemet/cushings-sjukdom-hund/164

Söt liten tjej du har

Taktur
0

Har haft och har hundar av rasen Petit Basset Griffon Venden, en kortbent smådjursdrivande jakthund. Första hunden fick Cushings  när han var ca 11 år. En tumör på hypofysen som också gav epileptiska anfall. Vi valde att ta bort honom. Hund nr 2 fick också Cushings vid ca 11 års ålder, men där såg man på ultraljud att binjurarna var förstorade. Vi valde att ta bort även honom- Vet. tyckte det var konstigt att två hundar av samma ras men ej släkt öht, fick samma sjukdom.