Julklappar till era hundar?
Ger ni julklappar till era hundar?
Skriv gärna vilken ras/raser du har och vad den/de ska få i julklapp i år.
Och packar ni in hundens klappar? Läggs de under granen? Delas ut av tomten?
Har ni andra djur får ni gärna skriva vad det är för djur och om de också får klappar.

Mina djur är familjemedlemmar så hos oss är det lika självklart att djuren får julklappar som att människorna får det.
Detta får mina i år:
Nemo (grand danois): Stor silikongris som nöffar (hans absoluta favoritleksak), stor extra tålig Kong, några tuggben och en ny klotång.
Katten: Extra lyxig mjuk kattmat, några fina räkor och en liten bit ost.
Råttorna: Ny lyxig hängmatta i fleece. Och så köper jag varje år en påse yogurtdroppar (godis). Öppnar påsen och packar in varje liten godis i små små paket. Sen får råttorna alla små paket, kul för dem att öppna och gott att äta. Ett jäkla jobb som tar en himla massa tid men råttorna älskar det så jag får stå ut.
Fiskarna: Nystädat akvarium.
Jättesnäckan Gary: En vindruva.
Hundens klappar brukar jag packa in och ta med till julfirandet. De andra djuren brukar få sina klappar innan vi åker iväg på julfirandet (firar aldrig hemma).
Jag har aldrig gett mina djur julklappar eller födelsedagstårtor eller nåt sånt. Kommer inte att göra så i år heller.
Mozart (Golden Retriver 8år): Ska som alltid få några tuggben och en mjukisleksak som iår ser ut som en foppatoffel.
Sixten (Dalmatin/bordercollie 3år): Ska också få en mjukisleksak som ser ut som en foppatoffel. Tyvärr äter han inte tuggben så han får något gott godis istället.
Bino (Japansk Spets 5mån): Ska få en "mjukisleksak" utan fyllning, med prassel i, som ser ut som en tvättbjörn. Och något gott tuggben.
Julklapparna ska definitivt slås in. Men tuggbenen läggs inte under granen då lille Bino säkert inte vill lämna dom ifred. Det är hans första jul så vi får se hur han reagerar på granen och alla julklappar som ska lämnas ifred :P.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Humla ska få en såndär korvrad i fleece. Hon har haft en förut som hon fullkomligt älskade men som Tia har tömt för henne. Så nu är det bara ett fleeceskal kvar av den.. Som med alla andra gosedjur *blänger lite på Tia* Partydödare.
Sen blir det lite tuggben och sånt gott :)
Rådisarna kommer få mumsig mat och lite kattbollar att strimla. Det är livet tycker dom :)
Humla är en Welsh Corgi och Tia en Jack Russell.
Även mamma har köpt julklappar till dom och syrran brukar också köpa, så dom har det bra mina skrutt!
Mozart (jaktlabbe) ska få ett gott ben, kanske en leksak och så en ny sele om jag hittar någon bra. Ev. ett regn- och vindtätt täcke.
Stinky och Hemulen (huskatter) kanske får något extra gott och utöver det en ny mysig filt eller lite kattleksaker.
Elsa, Tingeling och Saga (kaniner) får nog lite "julmat" (grönsaker, kligröt, granris m.m.), utöver det inget spec.. kanske var sin sele om jag får igång symaskinen.. :P
Greta och Tickan (marsvin) får antagligen kligröt med banan, persilja o lite gurka vid sidan om; deras favoritmat ^^
Rakel och Max (tammöss) ska nog få lite rester från julbordet, ev. nya leksaker också :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Hundarna: Märgben som är inslagna i papper. En ny mjukis djur och silikon djur mindre, samt nån pipleksak. Och nya täcken allt finns redan hemma.
Hamstrarna Får tuggisar och mat även köpt 1 boll får se om den är poppis.

Goldie (långhårig Tax 2 år): Något gott godis, tuggben, någon mjukisleksak och kanske en ny sele och en super rolig dag ute i skogen med massa lek och bus :)
Pepé (border collie/papillon 1 år): Gott godis, tuggben, sele och en massa lek i skogen.
Fiskarna: får nystädat akvarium.
Hästarna: Får en massa saker :) Blir allt från grimmor, morötter, äpplen, bananer(till en av dem), täcken och så en massa annat.
Jag brukar slå in julklapparna till hundarna och vissa saker till hästarna. Får väl se hur Pepé reagerar på julgranen och alla julklappar då det blir hans första jul med oss :D

Vi brukar köpa ett ben lägga det inslaget under granen och så får han försöka öppna det själv. Givetvis så hjälper vi honom om han inte får upp det
Förr året gillade han att få julklappar så mycket så han gick och försökte öpnna mina och min systers paket också xD hahaha 
Aramis får julklapp här hemma, någon leksak inslaget i paket eller ett gott ben. Han tycker det är så kul att slita upp paket och sådant så det pasar bra att han får ett då också 
Har två hundar; Sacco, dansk/svensk gårdshund och Chico, långhårig collie. Dom ska få varsitt tuggben och leksak. Kanske ett nytt täcke/ny overall till DSG:n och/eller aktiveringsleksak till båda.
Har även tre katter som ska få något extra gott att äta och någon ny leksak. Hamstrarna ska få varsin liten julmatsinspirerad tallrik. 
Humlan, Fransk bulldog 6 månader, kommer att få nått extra gott tuggben inslaget. Jag vet även att både min och min mans familj kommer att ge henne julklappar. Av min mans familj skulle hon fått en ny bädd men hon har redan växt ur sin gamla så den har hon redan fått av de, så nu skulle de köpa någon annan julklapp till henne. 
Katterna får även de julklappar, de får något gott godis inslaget.
Både Humlan och katterna tycker det är jätteroligt att öpnna paket så självklart får de det.
Fiskarna får inget särskilt, de får klara sig ändå.
Celine (dalmatiner/bordercollie,setter) får ett märgben inslaget som hon får öppna själv. Nu vet jag inte vart vi ska vara ännu, men är vi hos svärföräldrarna blir hon tyvärr själv hemma tillsammans med katten och illern, då svärföräldrarnas hund inte går ihop med andra hundar.
Sture (katt) kommer få tonfisk och räkor
Banditen (iller) kommer få gurka och ett kycklinghjärta
Nej, hundarna fattar inte vitsen med julen, och blir lika glada för ett ben vilken dag som helst..

de blir den första julen för alla MINA djur :)
min hund (olle 4månader imorgon) ska få leksaker och tuggben och massa bus och lek ! :D
min katt (jenna snart 1år) ska få leksaker och nån godisbit:)
familjens katt (Gizmo 8år ) godisbit och massa myys (han tycker ite om att leka)
mina råttor (tom&candy 5månader) städad bur och ny bodel och massa nya leksaker :)

#15 Menar du mig? Vadå stulen?
Den Obligatoriska jultalltiken är självklar. Efter att vi har ätit från julbordet har alltid våra hundar fått varsin tallrik med det godaste från julbordet och det som blev över innan/under tillagningen.
De får julklappar, men aldrig inslaget så de får öppna själva. Enligt mig något helt idiotiskt. Sen kan det vara allt från ben eller öron som de alltid får i vardagen eller något de behöver. Lika bra att passa på när man ändå spenderar typ ;)
Men i år blir det lite speciellt, jag har sparat ihop till större inköp till mig och hundarna och nu kring jul blir allt ju ännu billigare. 15% rea är inte så illa… Gäller att tänka till ;)
Främst blir det agilityhinder - utökar det antal som finns, vippbräda, långhopp, däcket och riktigt slalom blir nyheterna och fler vanliga hinder ska byggas. Filar på a-hinder och balans också… På det ett större parti dummies då de gamla är förbrukade, bilbur, stolryggsäck, dragselar, klickers, visselpipor, retrieverkoppel, kängor, stövlar, böcker och dvder. Sen ska vi nog vara nöjda :) Även om min Ekonomiska sida kommer träda in mitt i och säkert fatta lite beslut- "är det inte bättre att vänta till nästa månad? Vänta på rea? Försöka hitta något liknande lite billigare? Tänk igenom detta en gång till - behöver du det?" Alltid ska den in och bråka…! ;)

Jepp, hundarna får inslagna julklappar. Då får de lite berikning på samma gång. Dock är det ett big no-no att äta från våran julmat! En pytteliten smakbit möjligtvis, men absolut inga mängder.
Dock får hundarna inga stora mängder inslaget, utan en mindre mängd som får ätas upp direkt. Jag brukar gömma undan en del som ges då o då.
Paketet ges under tiden då alla andra får paket och hundarna får hämta dom själva när man ropar upp namnen. Dock ligger de inte under granen pga risk för stöld.
Hundarna brukar få nåt gott och möjligtvis en liten leksak. Träningsgrejer etc ges som julklapp till mig :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Yes box…här är det jul i hela huset så då inkluderas även lilla hunden. Hon får beroende på väder en rejäl träning. Antingen blir det spårträning om det är barmark. Då kör vi ut sambo och barn i skogen och så får hon gå ett spår på 1 km och leta rätt på dem. Ibland blir det fika i spårslutet alt bara beröm och godbit.
Är det snö…så blir det långpromenad och så en rejäl hjärnaktivering inomhus. I år blir det nog en genomkörare ¨på specialsöket vi tränar in. Då har vi en trött hund resten av julfirandet och framåt kvällen och alla klappar ligger under granen i en stor hög…så får hon leta upp sin julklapp först. Då får näsan jobba ytterligare och belöningen kommer efter att hon fått jobba med att få upp sitt välinslagna paket. Brukar ligga ett märgben i hennes klapp. Sen snarkar hon innan barnen har somnat.
Hon kommer få något gott ben inslaget i paket, som läggs under granen (strax innan de ska öppnas så hon inte nosar upp det under natten) som hon får öppna själv. Sen blir det väl några korvar/köttbullar när vi äter julbord.

#18 Nu blir jag väldigt nyfiken, varför tycker du det är idiotiskt att ge hundarna inslagna paket?
Självklart får även min vovve paket, vet inte vad det blir än bara…

jag kommer unna Troya ett nytt halsband+koppel, samt en överraskningspåse från Björkis där innehållet är hemligt :)
plus lite gottgott från julbordet!
Katten Mimmi kommer även hon få julmat,
och roliga bollar att jaga!
Min vovve burkar få tex ett stortben & kanske 1-2 leksaker :D
Har en sankt bernhardstik på 3 år:) Hon brukar få typ godis,tuggben mm:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#26 haha bra present, kastrering xD:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hundarna som följer med till lillasyster får inslagna julklappar där, ibland ligger de under granen, ibland får de dem av tomten. Vi ger även julklappar till mammas och lillasysters hund, och de brukar ge till våra (därför kollar de alltid i god tid hur många och vilka vi planerar att ta med). Leksaker eller tuggisar brukar de inslagna vara.
Huskygänget som stannar hemma har någon gång fått inlsagna klappar, för berikningen att sluita upp kartonger och papper. Fast oftast bombar vi hundgårdarna med kex och godis att söka, samt massor av köttiga ben och smaskens.
Är det väder för det, brukar det bli en slädtur, annars i alla fall ett långspring i hägnet innan vi åker.
Övriga djur får exta gott godis, mössen får alltid en kaka var, som räcker någon dag. Får och kaniner får förutom stora mängder hö, säd, bröd och gran/tallris, samt troligen röda juläpplen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Dom får väl något gott tuggben. Sigge har fått en sele och Algot en overall
Men dom har redan fått det. + en aktiveringsleksak från Nina Ottosson.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Pudel/tax/terrier.
Hon får massor med godis som hon kan tugga i sej istället för att få skinka, köttbullar eller något annat som inte e så bra ;D
Nelly ( Lagotto Romagnolo ) JAg har än inte riktit bestämt mig vad hon skall få kanseke en mjukis och lite ben, de är packade i vanligt pakenteringspapper(::
Namnlös ( förtillfället ) ( Lagotto Romagnolo ) skall få en kongo, den skall jag fylla med gott ch pakentera in den och så får hon öppna den så blir det gärnjumppa på samma gång::)

31. Älskar lagottosar ;) tkr din namnlösa kan heta semla för det ska min ;) hehe
Ett inslaget märgben blir det i år och säkert något gott från mormor med där vi ska fira jul.

hundrana ska få varsin mjukis råtta från ikea som de älskar en varsin tuggbens boll och en godis stäng dom luktar bacon:D
Min golden ska få en mjukisand :)
- Mvh Emma
Jag har just nu igen hund men ska ju hämta min lilla kille på Lördag så vi får fira hans första jul ihop <3
Dock har ja inte allt kommit på vad jag ska ge honom.
Förmodligen blir d något tuggben :)
Men min golden som jag haft sedan jag va 10 men som tyvärr fick (pga ålder) avlivas tidigare iår har alltid fått julklapp av mig.
Dock har d varierat från, leksaker till godis och halsdukar eller likande.
I think more things before breakfast than people think all day 
#22 Ja, jag är ju van vid glupska hundar så risken är stor att pappersbitar åker med. Och jag vill helt enkelt inte att mina hundar sätter i sig sånt papper - jag menar,det är ju inte bara trä i…
Sen är det en såndär säkerhetsgrej - är det inslaget så ska det inte röras. Vem vet om någon vänlig själ ger mig choklad? Luktar det gott ska det trots allt inte öppnas. En enkel regel som har funkat här i alla år, trots mycket godsaker i paketen ;)
Ska väl tilläggas att det är julklappspapper jag har i tankarna. Vill man försvåra det för hunden finns det bätter saker än just julklappspapper att gömma det goda i.

#37 Fast det är väl skillnad om hunden blir tilldelad ett paket med ordet varsågod eller om hunden stjäl ett paket o öppnar det?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#37 Visst är det det och vill man ha det så så är det ju inget som hindrar en. Men Jag ger inte mina inslagna klappar och har därför ingen användning av att "kunna" ge dem ett varsågod till ett inslaget även om det med all säkerhet skulle funka. De rör ju inga externa belöningar men tar dem i ett nafs med ett varsågod/klick…
Men som sagt, jag slår inte in och därför har jag också den regeln - inget som är inslaget får röras. Och något som är konstant minskar risken för felbeteenden, då något som aldrig funkat har mindre risk att ske än något som ibland är okej. Det är alltså där säkerhetsgrejen kommer in - att aldrig ha fått något inslaget är säkrare än något som ibland är okej och det oavsett kommando eller ej.

#37 Okej, då är jag med! Här blir det nog inslaget trots allt!