Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1863 ggr
Elega
0

Fotposition

Jag har sökt en massa och hittar inget utförligt och bra om hur jag tränar in detta. Jag tränar lite lydnad med min hund för skojs skull, för hon skulle nog aldrig trivas på en tävlingsplan. Hon går fint i fritt följ men vi har inte tränat på att sätta sig i fotposition.

Hur tränar man in detta? Det är ju himla häftigt när man kommenderar fot och hunden rör sig med rumpan och sätter sig och tittar en rakt i ögonen.

Naiz
0

finns ett bra klipp på youtube. har du kollat där?

kommer inte ihåg vad det hette nu. men det va nån tränare som lagt upp hu han gör, på engelska.

Nicolina
0

Ställ dig framför hunden och visa hunden in vid sidan med hjälp av handen. Dvs du gör den rörelsen med handen som du vill att hunden ska göra för att sätta sig i fotposition, säg samtidigt fot. Varefter så plockar du bort handrörelsen och vips så har du en hund som också gör den där snygga rörelsen och tittar dig i ögonen ; )

QLBA
0

träna kontakt först, hunden sittandes i fotposition och kommendera fot då ska hunden titta dig i ögonen, då fattar hunden vilket läge som betyder fot. Det kan jag rekommendera. Sedan gå vidare till ingången.