Riven av katt-blöder från nosen
En kompis hund blev idag riven av en katt på nosen, det blöder inifrån nosen. Hon undrar om hon bör åka till veterinären. har ni ngt råd att ge, ngt att titta efter osv? bör de åka in akut (det är ca 3 mil till närmaste veterinär) eller vänta?
Beror på hur mycket den blöder. Jag har en hund som fick ett stick på nosen och blödde små droppar. Sen kostar det inget om man ringer o rådfrågar med sin vetrinär :) Ring o fråga vetrinären är mitt tip nosen är kännslig.
ok. Hunden rymde för 6-7 timmar och var borta en kvart. den kom tillbaka med ett rivsår på nosen. Den blöder fortfarande lite från nosen, men hon vet inte om det är från insidan eller utanpå nosen. Om det inte har slutat blöda imorgon skulle de åka in med hunden. kan man jämför med skador på människor, att det kan fortsätta blöda ett bra tag pga att man råkar riva upp såret? och speciellt vad det gäller tex näsan?
Det kan blöda rätt mycket från nosen utan att det är allvarligt.
Försök att tvätta lite försiktigt. Kattklor är allt annat än rena..
Lycka till.
Jag har varit med om flera hundar som blivit kattriva. Mitt tips är att ringa och rådfråga med veterinär, men att också göra rent med någon koksaltlösning lite försiktigt, typ en gång per dag i någon/några dag/dagar tills det ser fint ut. Det brukar oftast läka väldigt fint :-)