Kräver varriation. Varför?
Är det normalt att hundar kräver att man varrierar foder eller är de bara kräsna då?
Våran hund kräver att man byter foder var sjätte månad och det spelar ingen roll vilket foder det är då utan han vill har varriation ändå. Växlingarna kan gå från olika torrfodersmärken till olika blötfodersmärken till olika färskfodermärken.
Hans mage tar aldrig styk och vi är noga med övergången.
Nu undrar jag om detta kan bero på något eller om han bara är en gourmet hund?
Undrar eftersom han nu kräver byte av foder igen.
Förklara - "Kräver"
#1 Han börjar matvägra efter ett tag och genom åren har fått lära oss att han då vill ha annat foder istället för att köra på samma enformiga och detta gäller alla fodervarrianter.
Kräsen?

Visst är det praktiskt för oss att alltid bara ge samma kulor, av samma märke, dag ut och dag in. Gärna på samma tid, samma mängd, och äter inte hunden tar vi upp det efter max 15 min.
Hur många funderar över vad hunden vill eller vad som är naturligt för dem?
Lever de i det vilda söker de efter sin mat, de jagar småvilt, lever de flera tillsammans jagar de även större byten. De rotar i människornas avskrädeshögar efter allt möjligt smaskens, de äter bär under säsong, kommer över en del frukt, avföring efter växtätare äter de med förtjusning. De provar olka föda, från sånt som är riktigt redigt gott till sånt som visar sig vara rent oätligt. De äter mjuk mat som sväljs hel och de gnager på ben. Vissa dagar äter de kanske flera små saker utspritt under en dag, en annan dag nedläggs ett större byte och de äter ett skrovmål, sen kanske de är utan mer än ett dygn.
Hur kan vi ge dem fodret mer naturligt?
Vi ger aldrig maten samma tid varje dag, frukosten kommer mellan 7-12, middagen mellan 16-21. Ibland får de torrfoder utspritt för att söka, ibland uppblött i skål. Då och då får de köttben, korv, blodpudding, ägg, frukt och grönt som hela meloner, äpplen, paprika, vitkål, potaisskal, okokt pasta ed. Ibland i skålarna, annars bara ändå. De behöver få undersöka och prova, söka, jobba med maten, för att få utlopp för sina naturliga behov.
Sen kanske magarna mår bäst av att äta samma torrfoder jämt, om man har känsliga hundar. Jag naser dock att om magen vänjer sig vid att inte äta samma mat jämt, så tål de mer. Helst skulle jag barfa, men med 12 hundar har jag inte frysar nog. De får därför torrfoder som vi berikar med annat.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3 Så svaret på min fråga är alltså att jag ska fortsätta med varriationen dvs att det är fullt normalt?
För mig kvittar det. Jag tycker iof att det är bra att han vill ha varriation, inte äns jag skulle vilja äta samma sorts mat dag ut och dag in. Han får smaka på allt i matväg som är bra för honom. Frukt, grönt osv får han ofta. Något jag dock absolut inte ger honom i hundmatsväg är Pedigree, det tål inte hans mage plus att han skulle "hata" mig för det då det var den enda mat tidigare ägare gav honom från valp till 2 års ålder.
Detta med att söka mat gör vi varje dag. Äggkartonger är extra roligt att riva itu och ge matte något att städa när det ligger mat i den. 

Du kan ju testa att berika matskålen, då kanske ni kan fortsätta att ge samma torrfoder. Kika lite på berikning i den här artikeln, finns även här, lite redigerad.
För en vanlig sällskapshund spelar det ingen större roll om man byter foder då och då. Arbetande hundar bör man dock undvika att byta foder åt, då det kan ta flera månader innan kroppen anpassat sig helt till det nya fodret.
Säsongsarbetande hundar som jakthundar och draghundar bör man därför ge ett energisnålare foder under vilosäsongen, och sen helst hålla sig inom samma fodertillverkare men gå upp ett snäpp i energitäthet i god tid innan de ska prestera som mest. Sak kött, färskfoder ed tillsättas böra detta invänjas i god tid med, så att kroppen klarar av att omsätta det och prestera max under högsäsongen.
MVH Elin
#5 Det är just draghund han är. Just nu har han ett energirikt foder eftersom han drar men han tycks ändå inte gilla det fodret. Sommartid får han som du nämner ett energisnålare foder. Men inom samma märke har vi nog inte hållit oss eftersom han snabbt tröttnar på det fodret.
Det är så svårt att hitta rätt foder åt han som han verkligen vill fortsätta med hela tiden när han envisas om att fodret inte duger. Hans dragkamrater äter samma foder men just han vill ha varriation värkar det som.

Testa berika matskålen och se om det hjälper.
MVH Elin
#7 Läst artikeln nu så jag ska verkligen testa men mycket av det som står i artikeln gör vi redan.
Sen tänkte jag på om det kan vara så att han inte äter sin mat just för att han får mycket annat under dagen så som frukt, grönsaker, matrester, älg/ren ben/kött, märgben osv dock i små mängder men han kanske blir mätt på det. 

Jag tror, efter att ha läst lite om foder, att det kan vara bra att byta märken ibland. För jag inbillar mig att inget foder är perfekt. Kör man på samma foder i många år kanske hunden får i sig för lite av något ämne. Byter man foder någon gång i bland tror i alla fall jag att dom kompletterar varandra något.
Jag har haft 2 matvägrande hundar o var less på dalta med maten. Se kunde äta ett par dagar nytt foder sen tvärnit och foderbyte hit o dit är ju inte bra…. Så jag ger nu färskfoder det var som himmelen har öppnat sig de äter med glädje året runt
Våran vuxna tik sitter o smaskar under tiden jag gör iorning deras skålar himmla kul o se hur mycket de uppskattar sin mat. Innan prova jag RC,eukaluba.orijen mm mm mm