Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4628 ggr
cecililia
0

Hane + tik

Behöver åter igen hjälp av de som är vana vid att ha hane och tik tillsammans.

Många i våran omgivning avråder oss från att skaffa hane och tik tillsammans för att de säger, jag citerar, "är ett rent helvete". De menar att t.ex. även om hanen är kastrerad så går de runt och piper osv osv.

Alltså, är det ett rent helvete eller funkar det? Finns många bloggar som jag läser som har hane och tik tillsammans, vilka inte klagar över något speciellt förutom det man måste räkna med. Dessutom grannar som har blandat och de verkar ju överleva?

Ja, som sagt. Är det så hemskt som de beskriver eller försöker de bara stjälpa hellre än hjälpa?

Är van att få bra svar, därför vänder jag mig hit och fortsätter plåga er med mina inlägg.

MVH

[Hilo]
0

Vi hade kast. rottweilerhane + tik tillsammans (tik okast.)
Hanen gjorde inga som helst ljud av sig, inte ens när tiken satte sig på hans huvud för att få uppmärksamhet.
Visst kan hanar känna av tikar som löper. Min okast. hane är rent förjävlig när det är löptikar runt om honom..

Men kastrerar man i tid så ska det inte vara några problem.
Aldrig upplevt det själv, och inte haft problem med det i min bekantskapskrets heller.

Så för mig är det inga problem. Inte märkt av det "rena helvetet" i alla fall..

[countess]
0

Jag hade en kastrerad hane och en okastrerad tik och det funkade bara bra inga pip osv men då vart hanen kastrerad just innan han blev ett och inte riktikt upptäkt löptikarna. därimot om hanen blir kasterad sent så kan det bli  ganska jobbig !och även om hanen blir kastrerad tidigt kan det bli jobb så det är något man får vara beredd på! Dock när min tik kom in i 4 löpet så parade dom sig = inte så bra men allt gick bra iaf :)

[Forest]
0

Min uppfödare har en kastrerad hane det går bra men tikarna bjuder ju mer än gärna det får hon hejda och avskilja dom när hon inte är i närheten. Han har annars parat tik innan o vart sent kastrerad men det är den ände hanen jag träffat som verkligen funkar bra.

Sen har jag en annan som kan utföra hela parningen 9 mån var han när han vart kastrat våran tik är helt kär i honom så dom fick inte träffas vid löp. Annars funkar han bra han vet att man inte får hoppa på osv.

Sen har vi en som vart kastrat när han var 5 mån allså långt innan han vart könsmogen han är helt frälst i våran vuxna tik o när hon löpte såg man att han fatta hela vitsen med.

Sen har jag träffat de som haft okastrerade hane o tikar inga problem alls, nu fick de inte vara helt fritt natten men om dagarna tikarna bjöd inte och hanen led inte heller. Så jag tor lite på vad man lär dom. Kämpar man så ska det gå :) Jag ser en fördel med kastrera det är att det blir inga valpar men ofta ser jag att trots tidig kastrering så kan de para ändå. Men kämpa hårt så tror jag det går :)

Facklan
0

jag har haft okastrerade hundar tillsammans i alla tider ..

det ända var den sista hundparet var särade då tiken löpte han hade lite problem med prostata förstoring..så jag lät en kompis ha honom 2veckor o annars har jag inte haft problem alls…

det man måste tänka på är att jobba på dom var för sig dom blir lätt dom mot resten av världen o lite osociala mot andra hundar..

det är klart olika med olika raser o individer men jag tror att det går bara man jobbar på't ..

[Malin3033]
0

Jag har två okastrerade hundar tillsammans, en tik och en hane. Inga som helst problem här hemma, hanen blir förstås lite mer intresserad än vanligt när tiken löper men det sista hon verkar vilja på jorden är att bli mamma åt hans valpar så hon håller honom ständigt i schack - givetvis med vår hjälp.

Vid de alla 5 tidigare löpen har tiken fått bo två veckor hos min mormor och morfar som bor i samma stad. Men de var bortresta under tikens senaste löp så vi var tvungna att ha dem hemma båda två. Fungerade förvånansvärt bra! Men som sagt, det är stort tack till tiken som inte Vill ha valpar. Grannens tik t.ex. ställer upp sig direkt, oavsett om det är dag 1 eller sista dagen på löpet. Hon ska bara Bli mamma helt enkelt. Så det fungerar inte alltid, och det Måste man ha med i beräkningarna och det gäller att alltid ha en reservplan om det inte fungerar.