vännens vovve äter inte?
Hallå, Eckos vän Nypon äter inte.
Vi träffa dom i parken idag och hennes ägare förklara att hon inte äter som hon ska.. Han får tvinga i henne mat. Och då vi träffade dom var klockan 12.00, hon hade inte ätit sen kvällen innan.
Han sa också att hon vart så sen hon var liten. (är ca 1år nu)
Antar att han testat massa olika sorters mat men hon vägrar.. så som sagt får han klämma i henne.
vad kan de bero på? hon ser inte smal ut..
hmm Lusse är ingen höjdare på att äta.. d kan lätt gå ett dygn nästan innan han äter om inte jag stoppar nått i maten så att han äter.. d har nog blivit så när jag började ge honom nått gått i maten, då kom han på d att om jag vägrar äta så får jag något gott i.. nu är han lite bättre o äter iaf 1 gång om dagen..
hum.. men hur klara dom sig? hon måste ju vara super hungrig när hon håller på så.. och vad ska man göra.
Gör inget väsen utav det och truga inte på den mat. Ställ fram mat som vanligt. Har hon inte ätit efter ett tag, ta bort matskålen och sätt ner den senare.
Är hon för övrigt frisk så får hon antagligen i sig det hon ska. Vissa hundar är jättematfriska medans andra tar det lugn med maten.

Tvinga absolut inte på en hund som inte vill äta. Det gör saken bara värre.
Får hunden jobba ordentligt? En arbetande hund blir en hungrig hund. Ställ maten framme så får den äta när hungern kommer.
Vad är det för ras och ålder?
Neeh, kan också säga att han även prövat det med henne. (låtit de stå bara)
Hon är en rottis och jag tror hon är nära 1 år. hon arbetar en hel del med sök och lydnad.. är ute ofta eftersom hennes ägare är ute mycket:) när man ser henne ser hon ut att vara frisk och är inte alls smal. hon springer runt med ecko som vanligt och springer ifrån honom:)
men man kan ju börja undra när en hund kan klara sig utan mat i dagar.

Skulle absolut inte oroa mig om hunden inte äter på några dagar. Det är en unghund och de har perioder i livet då de helt enkelt inte har tid att äta.
Hur länge har hon matvägrat? Om hon får jobba för att få maten är den mer intressant? Alltså om hon får maten serverad utkastad på tomten alt. i en aktiveringskula.
Vad äter hon för foder? Har de provat att blöta upp maten innan eller att hälla över lite vatten precis innan servering?
Det är inte fel att byta foder. En hund kan mycket väl tröttna på att äta samma mat dag ut och dag in. Det är egentligen inte alls naturligt att behöva göra det.

Kan hunden få för lite aktivering? Om hundar inte får göra så mycket så går dom ju på "lågenergi".. Eller så kan hunden ha något fel i magen, och då är det obehagligt att äta. Ställer hon ner matskålen och låter den stå ett litet tag, och duger det inte så tar hon upp matskålen och ställer ner den igen när det är dags för nästa måltid?
Min husky kille är en hund som äter sällan och dom gånger han äter är väldigt lite. Ibland har det gått en vecka innan han ens luktat på maten man ställer ner, han spyr inte heller när han inte äter. Jag aktiverar honom minst två timmar om dagen och går långa promenader, låter honom springa fritt osv.
Min chef tyckte för några dagar sen att jag skulle prova ge honom Fodax färskfoder. Sagt och gjort, tog ett halft block och blandade i vatten och en halv kopp(hundmats kopp) kulor. Och se på tusan, hunden åt! Han tittade inte ens upp ur matskålen när det kom folk. Och det syns redan nu på honom att han gått upp i vikt.
Så be din kompis prova ge vovven Fodax färskfoder eller Klass färskfoder.. Klass finns i dom flesta djurbutiker, och Fodax måste man beställa.
Hon får nog med aktivering, de vet ja om.. han är ute med henne ofta och länge:) och tränar en del med henne också.
hon har ätit dåligt sen hon var valp och matvägrar gör hon titt som tätt.
jag ska ge förslaget om att kasta ut lite mat här och där. Men hon tar inte ens godis när man ger henne.
han har prövat olika foder till henne också, men inte heller de har funkat.
ja ska iaf framföra era förslag och se om han redan gjort de eller om de är nått han kan pröva med henne.

#8 Be henne prova Klass eller Fodax.. Jag vet ärligt talat inte ens hund som avstått ifrån det. Min kille har varit så ända sen han var valp, ingenting har varit bra i hans smak.

Har någon veterinär tittat hunden i halsen? Kan ju vara så att hunden har problem med tonsilliterna.

Kan vara problem med halsen och/eller öronen och då kan det göra ont för hunden att svälja och då vill den ju givetvis inte äta.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vi har en husky som är anorektiker. Hon har alltid matvägrat. Men hon är stark och envis som en oxe och är starkaste draghunden trots att hon är så smal och liten. Till och från lägger hon helt av att äta och då får man TRYCKA i henne rått eller tillagat kött, köttfärs och ris eller foder med buljong på. Då kan hon med lite "övertalning" (nästan våld) smaka lite. Ger man henne en köttbulle måste man bryta sönder den i småbitar och handmata henne… mycket underlig hund. Andra perioder äter hon normalt, och normalt för henne är 1/3-del av en motsvarande husky. Men men, hon verkar överleva och ahr alltid mått bra. Hon är runt 9 år nu ochhar alltid varit såhär. Hon verkar helt enkelt inte gilla mat!
Sedan har hon andra konstigheter för sig, några ggr per år går hon i lya. Typ som om hon vore skendräktig. Hon går ut i hundgården och gömmer sig, vinter eller sommar, spelar ingen roll. Där ligger hon kanske en vecka. Vägrar äta och kommer väl bara fram för att dricka typ. Under en sån vecka måste man tvångsmata henne (om man ens får fram henne) och försöka muta i henne lite godbitar. Vi brukar tvinga henne ur sin lya och låta henne vara inne där vi kan ha bättre koll på henne. Då kryper hon istället in på andra hålor inomhus som i en garderob, eller in under en säng (från vilken hon INTE kan komma ut om man inte lyfter på sängen). Annars, när hon inte lyar eller matvägrar, är hon jättesnäll och trevlig hund, som lever för att dra.

Mina hundar har fått såna där "idéer" i mellan åt. Då har jag, på morgonen, ställt ner maten på golvet och låtit den stå ca 10 min, sen tar jag undan den om hunden inte har börjat äta. För att sen ställa ner den, på eftermiddagen igen. äter inte hunden då heller så har jag gjort så nästa dag o.s.v. Men när jag har haft hundar som har låtit bli att äta så har jag varit noga med att inte ge dom någon annan mat.
Kände mig jätte elak i början när jag provade den metoden… men den har funkat på mina och mina vänners hundar iaf.
Lycka till.
"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Den metoden skulle bara göra att vår anorektikerhund åt ännu mindre. När hon strejkar så äter hon inte ens oxfilé frivilligt. Våra hundar har alltid maten framme för att de ska kunna äta när de vill, de behöver det då de är draghundar som arbetar en del. De är inte heller matgalna och slänger aldrig i sig maten.
Har dom testat att koka upp en köttbuljong tärning i 1l vatten,och hälla över lite över maten, det brukar göra susen på hanar som inte vill äta pgr av löptikar etc…kokar du korv så kan man hälla lite sådant vatten över också…
Men som sagt man ska inte byta foder för ofta det är inte bra, och hunden blir bara värre av det oftast…
jaa.. jag ska iaf säga allt de här till honom när ja väl träffar honom:) har tyvärr inte gjort de än..