Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 10996 ggr
Anothername
0

Kvitto på handpenning?!

Hejsan. Den 6e januari är det planerat att vi ska köpa en liten fransk bulldog hane.

Vi ska lägga handpenning så fort som möjligt men nu är kruxet. Tjejen som säljer valparna vill att jag ska sätta in 2000:- på hennes konto vilket jag inte går med på då jag vill ha ett kontrakt på att jag har betalt och på vilken hund jag ska ha.

Så nu undrar jag kan man få tag på ett sådant kontakt eller hur funkar det när man köper valp?

Detta blir min första valp som inte är en omplacering (bortsätt från min golden familjen skaffade när jag va runt 10)

För som sagt, jag tänker inte betala 2000:- för något jag inte fått papper på. Speciellt inte när d dröjer ca 1 månad innan vi ens får ta hem valpen.

Tack på förhand.

Mvh Fanny

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Chanku
0

Ring och prata med SKK är mitt råd :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ellenfyrkant
0

Har du möjlighet att träffa uppfödaren innan köpet ?

Mvh Ellenfyrkant

Anothername
0

#1 Smart tänkt ;)

#2 just nu har vi mejlkontakt (då jag har lite svårt för att prata i telefon pga telefonskräck) Så jag har frågat henne om d finns någon möjlighet för oss att träffas så jag kan få ett kontrakt/kvitto skrivet och så att jag kan tinga den valpen jag vill ha (behöver nödvändigvis inte träffa valpen innan då vi är 100% på att vi ska ha en speciell valp i den kullen)

Men finns d något speciellt kontrakt/kvitto man kan skriva ut eller få hemskickat eller är d något som den här uppfödaren ska stå för?

För jag läse någonstans att det är ett köpavlat vi ska skriva på MEN jag vet inte om d är det köpavtalet som jag ska ha med mig när jag köpt valpen eller om det är samma som för handpenningen :S

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Ellenfyrkant
0

#3 Avtal brukar uppfödaren ha ansvar för att hålla koll på innan det skrivs under.

Vad gäller kvitto för handpenning vet jag inte om det finns någon "mall", annars är det ju bara att skriva ett själv. Det räknas ju lika mycket sålänge två myndiga parter skrivit under med namnteckning.

Mvh Ellenfyrkant

Zebben
0

Känner Ni till uppfödaren över huvudtaget? Tänkte bara eftersom Ni väljer att inte åka och titta på valparna? Är det någon välkänd och ökänt duktig uppfödare så Ni vet vad Ni får?

Men tillbaka till frågan. Sätt inte in några pengar förrän Ni skrivit kontrakt eller kvitto på valpen. Som #1 sa…ring SKK och hör vad de rekommenderar. Själv har jag bara köpt hund och betalt när jag hämtat den hos uppfödaren. Vilket jag tycker verkar vara det bästa sättet.

[Forest]
0

Låter itne klokt detta! Menar du att uppfödaren säljer valpar endast genom mailkontakt? Förvånad Jag fårstår att vissa bor långt bort men oftast brukar man ändå åka o titta på sin blivande valp om inte iaf prata med uppföadaren för få bra uppfattning om hur personen är. Inne på blandrashundar.ifokus finns en artikel om tips o råd ang vad man ksa tänka på innan man köper en valp.

Ellenfyrkant
0

Vi satte in handpenning på hundens uppfödaren konto när han var någon vecka. Men det kändes inte så riskabelt då det var en väletablerad uppfödare. Men vi hade också bara mailkontakt tills vi åkte och kollade på honom även om det var ca 30 mil bort. Sedan vid 8 veckors ålder åkte vi och hämtade honom med mejlkontakt därimellan. Men telefonkontakt hade vi faktiskt inte.

Mvh Ellenfyrkant

sali
0

Jag tror att om du skriver i vad pengarna går till när du betalar via in på hennes konto så räknas det som ett kvitto.

Hand penningen ska stå med i köpe avtalet sedan men det kan man ju inte skriva förrän du ska hämta hunden.

Men när man betalar in räkningar via internet banken räknas ju det som ett kvitto så då borde din betalning till henne oxå räknas som ett kvitto, vad jag vet finns inga avtal påhandpenning.

Anothername
0

Jag kan meddela att jag har backat ur.

Jag kände mig inte alls säker med denna affär så jag väljer att inte köpa någon valp från denna tjej.

Det kändes extremt osäkert och oseriöst.

Men tack så mycket för hjälpen ändå :)

[Forest]
0

7 väletablerad uppfödare då tror jag inte de bra sätter ut anonns o sen lurar folk Flört. Det finns de som gör så att de lurar av folk pengar o sen när det är dags att sälja valpar har de flyttat o bytt telenr mm Så jag är jätte någa med kolla upp allt man kan innan man skaffar valp iaf.

Royalz
0

När vi tingade min valp för 1,5år sedan ungefär så betalade vi tingningsavgiften kontant och så skrev uppfödaren på ett papper att tingningsavgiften var betald för just den valpen och resterande summa betalas när vi hämtar honom vid 8v. Sen skrev båda under och hon skrev ytterligare en lapp så båda hade.

Schroder
0

När ja köpte min gris så åkte ja 35 mil ner till uppfödaren, då var valparna 5 veckor och vi satt och pratade i några timmar.

Efter de sa hon att hon kunde tänka sig sälja en valp till mig, och tre veckor senare hämta jag honom.

Jag fick hursomhelst kvitto på handpenningen, men då träffades vi ju som sagt.

ingann
0

Det kan ju vara bra med information även om ni backat ur just detta köp:)

Kvitto på handpenning ska alltid lämnas av säljaren. Det räcker med ett vanligt kvittoblock man kan köpa på Ica.. Det viktiga är att det skrivs i att det gäller handpenning på en valp med "utseendebeskrivning", summa, datum och underskrift.

Handpenning är endast bindande om du sett valpen på riktigt. Sätter du in pengar till någon har den ingen rätt att behålla pengarna vid ånger men det är mycket svårt för dig att bevisa att du faktiskt har betalat och det kan bli svårt och dyrt att  få tillbaka pengarna vid en tvist.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Katti
0

På SKKs köpeavtal finns det plats att skriva handpenningen. Mina valpköpare får betala handpenning om de vill. Det är inget jag kräver, men en del vill betala den ändå, just för att få kvitto och papper på att just den valpen är deras. Vi skriver då i alla uppgifter vi kan på SKKs kontrakt. De får med sig originalet hem och tar sedan med det när de hämtar hunden, så att vi då kan skriva i resten. Det har aldrig varit några problem. Vid ett tillfälle har en valpköpare dragit sig ur innan valpen hämtades. De fick tillbaka handpenningen, fast jag vet att jag kunde ha behållt den. Jag hade kö på valpar och inga kostnader för annonsering eller liknande, så jag tyckte det kändes fel att behålla pengarna.

Vet att det finns uppfödare som i stort sett kräver handpenning när man säger att man vill ha en valp, redan när de är helt nyfödda. Det känns inte seriöst!

Tycker att det var riktigt starkt av dig att dra dig ur affären!

Anothername
0

#13 absolut det är bra i framtiden om vi ska tinga valp sen :)

Nu har vi dock hittat en 8 månaders kille som vi ska åka och hämta nu på lördag :)
Så på ett sett är jag glad att d inte vart frallan.

#14 ja det är ju så det ska gå till tycker jag. För jag vägrar att betala in 2000:- till någon jag inte en har träffat eller som vill ge mig ett kvitto. Nä fy. Så det va nästan självklart att jag backade ur när hon påstod att jag MÅSTE betala handpenning NU fast att jag sa att jag gänra möter henne nu i veckan och betalar handpenningen kontant så att jag kan få kvitto.

Men men… Nu har jag ju min Miller som jag ska åka och hämta på lördag så hela denna konstiga historia fick ju ett lyckligt slut :D

Katti
0

Fransk bulldogg är efter vad jag har förstått en ras där efterfrågan är större än tillgången just nu. Då dyker det alltid upp uppfödare som mest ser till pengarna tyvärr…

Anothername
0

#16 Ja tyvärr är det så :(
Visst, hon hade säkert inte lurat mig men när jag känner minsta tvivel så vågar jag inte chans inte när d gäller så pass mycket pengar ändå.

Men som sagt. Nu hittade vi ju fina Miller så det går ingen nöd på oss ;)

[Forest]
0

17 tycker du gjorde klokt val :) Man ska gå efter sin magkännsla jag har gått imot den flera gg o fått törnar av det Obestämd

Anothername
0

#18 ja det är ju tyvärr så. Ibland kan man ju bortse från magkänslar men när d gäller pengar och djur så måste man nästan alltid lyssna på den :)

[Star-Di]
0

Du gjorde ett klokt val. Glad