Någon med Alaskan Husky?
Jag har en Alaskan Husky hane hemma, och skulle mer än gärna vilja dela erfarenheter med andra som har samma ras. Vill även ha lite tips och så från andra..

nee va sött kort på henne Puzzel… =)

#1 Tränar du din husky? Isåfall på vilket sätt?
#3 Vilka stoooora paraboler lilltjejen hade :) Ruskigt söt
Haha, har jag inte tänkt på innan :D
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Men det är ju bara charmigt, hon växer nog i dom snart ;)
#3 Vilka vackra ögon hon hade, skulle passa utmärkt med min birma :)

Jag har lite bilder på min hund och hur jag tränar honom på min hemsida..
Jack var jätte fin, Emma! Snart ska även Kiwi få en hemsida :)
Varma Hälsningar
Förresten Emma, ylar din vovve?
Varma Hälsningar

Jodå, han ylar så det står härliga till :) Han skäller inte om man inte ber honom på kommando.
#11 Okej, Kiwi ylar nämligen aldrig - bara skäller.
Varma Hälsningar

Åh, jasså.. Vad har hon för raser i sig? För Alaskan Husky är ju inte en renras. Min kille har Siberian Husky, Alaskan Husky och Pointer i sig. Och ingen av dom raserna är ju skälliga av sig om man säger så. Det kan ju bero på vad dom har för raser i sig som gör att dom skäller.
tex; jämthund skäller ju ganska så ofta och s.husky ylar ju istället för att skälla.
Det var ialf en Siberian Husky och någon mer som jag inte kommer ihåg nu, en fågelhund. Ska kolla upp det igen :)
Varma Hälsningar
Haha, nu måste jag skriva här med :P Jag har som sagt också en husky, men hon är 50% Groenendael också!=) Ginza är den mest lättlärda hund jag har träffat!=) Och hon älskar att få träna! Jag går både hundgym och håller på att utbilda mig till instruktör. Jag tränar Ginza med klicker, då det fungerar allra bäst på henne och det får henne mer arbetsvillig. Tyvärr så är hon ju en typisk Husky och smiter när hon känner lukten av hare och kan vara borta flera timmar. Men det har ju med jaktinstinkten att göra. När jag flyttar ska jag börja träna henne med långlina på inkallning igen osv. eftersom att jag vill att hon ska ha fokus på mig och inte andra djur som hon tycker är roliga att jaga :P Annars är hon hur underbar som helst!=)
Vi har dessutom hennes bror och han är faktiskt mkt mysigare än Ginza, då han mer än gärna gosar hela tiden! Medan Ginza gör det lite mer när hon känner för det :P Datorn krånglar nu så jag får sätta in bilder på dem senare =)
Fina hundar, allihop. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#4 Jag tränar drag med Nima, även spår och lite allmän lydnad med henne. Va fin han är Jack , syns att det är pointer i honom, älskar hans blå ögon lite besviken att inte nån av mina har det.

Låter ju super roligt att du också kör drag.. Hur kör du henne? Med släde/spark/skidor/kälke?
Jo han kan vara ganska charmig ibland.. Har hört på ryktesvägar att för att hundarna ska få blåa ögon så är både mamman och pappan tvunga att ha blåa ögon. Dock vet jag inte riktigt om det är 100% sant..

Kul med en draghundstråd. Min familj har 4 draghundar (och en jämte som tror hon är draghund men som bara ställer till otyg i spannet):
2 st 1-åriga Alaskan huskyhanar (malamute + husky). Ena hanen är från Kiruna
2st Siberian Huskytikar på 6-7 år.
Blir rejält med drag på dessa kämpargalningar. Kör spann med släde på vintern samt spann med pensionärssparkstötting (3-hjuling) eller med maskindriven 4-hjuling om vi kör "of road".

Här hemma har vi 6 hundar nu, och en 7:e på väg in under sommaren, om allt går enligt planerna.
En golden, Raksha, på snart 9 år som pga armbågarna mest får vara med i spannet på pensionärsturerna.
En siberian hane, Indian Tribe Huskys Piro, på 1 1/2. Älskar det där med drag, han är ju född till det! Snygg är han oxå!
Annars har vi 12 åriga Luomi, AH dam, klok och värdig, för det mesta, smågalen och knasig när det passar henne. Tyvärr måstre hon penisoneras nu, om det inte gäller lite långsammare turer på under milen.
Näst äldst av AH, är Freja, hon blir 8 i vår. Är mer avlad på sprint, men håller bra på medeldistans oxå. Hon har lite fågel i sig, tror det är pointer…
Cora, vår lillskit, är drygt 4 år nu, och så gott som rasren sibbe. Lite AH, men heter i "papperen" sibbe, så hennes försäkring är lite billigare.
Vidare har vi då bamseklumpen Vidar, AH-bastard på starxt under 40 Kg. Lika stor och stark som han är feg. fast i spannet är han tuffare, då är ju hela flockn garanterat samlad!
Vinteritd är det släde som gäller, 2-6 spann, beroende av var vi är och hur långt vi ska köra. Är det turer på flera mil, kanske med övernattning, så stannar jag, Raksha ocj Luomi hemma. I vinter får vi väl sällskap av valpen oxå…
Hemma blir det oftast 2-spann, kanske med 2 slädar för att "tävla" lite. Detta pga dålig snömängd och inag riktiga spår att köra i, så risken att möta fotgängare med hundar är stor, och snöankare kan man glömma att kunna få fast i backen.
När det är barmark blir det promenader, ev cykelturer och så har vi ju äntligen skaffat en 4-hjuling, så att vi båda kan åka ut med hela gänget om vi vill. Dock får Raksha och luomi stanna hemma om tempot ska hållas uppe med än några km.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#18 jag tränar med skidor, skridskor, pulka och ska köpa tre hjuling nu i vår. Det är kanon kul och man ser att de älskar det.
Jag vill jätte gärna testa lite drag med Kiwi, men hur går man tillväga?
Varma Hälsningar

Har alldeles bestämt för mig att min man, nattfrost, skrev en liten artikel om det hit, när ämnet togs upp sist. Fast den kom visst aldrig upp, tror jag…
Kan kika om den finns kvar i datorn och skicka den till sajtvärden igen, så kanske den kommer upp!
MVH Elin

#24> Skaffa en bra sele, är nr 1. Vi kör med Björkis prylar, har jättefina draghundsselar. Du kan måttbeställa dem efter storleken på din hund.
Sen rekommenderar jag en expanderdraglina (finns även på björkis). En lina där en bit av linan är ett gummiband, blir smidigare drag med en sådan. Beroende på vad du drar på för sätt kan ett bälte vara smidigt att fästa runt magen, i vilken du fäster hunden. Blir rätt jobbigt och osmidigt att hålla kopplet i handen tex om hunden drar dig på skidor.
Sen är det bara att börja träna med massor av positiv energi. Är oftast så inbyggt i en draghund att dra att lite träning behövs…Försök lära hunden kommandon, stanna, höger, vänster osv… Lycka till

#24 Jag har börjat träna som beskrivs i #26 fast jag har fäst linan i en cykel. Träningen har jag börjat när dom har varit 7-8 månader gamla (skrik om ni vill, men kan dom riva ett hus och busa i timmar kan dom träna lite). Första turerna har varit några hundra meter allt för att de ska lära sig att det är roligt att dra, allt eftersom kroppen, konditionen och viljan växer så ökar jag distansen. Om hon inte vill dra riktigt så kan det hjälpa om du har någon framför som hon får jaga ibörjan. När man sedan är fast så brukar det gå lättare med de andra hundarna eftersom man då redan har någon/ några som hjälper till att lära upp valpen.
Se upp med värmen bara om du belastar hunden för hårt. Tränar aldrig hundarna om det är varmare än 10-12grader.
Om du behöver hjälp så kom upp till Gävle så ska vi lära henne att dra.

#27> Då får ju inte hundarna träna på hela sommaren om det är varmare än 10 grader??? Låter väl lite väl hårt!
Våra hundar tränar även på sommaren, men självklart inte i strålande sol när det är 25 grader varmt. Men när det är runt 20 kan man ut på kvällen och dra med dem, gärna med ett dopp i en sjö efter, eller med en kalldusch inomhus när de kommit hem. bara man ser till att de kan dricka lite då och då.
Att fästa i cykel går bra, så länge inget händer, då flyger cykeln tex ner i ett dike, med dig på. Du har bättre kontroll över hunde om den sitter runt midjan. Att ha den i cykeln (eller vad du nu tränar med: släde/3-hjuling/4-hjuling) funkar bra på 1 hund, men har du flera hundar och du av någon anledning ramlar av så finns risken att hundarna drar all världens väg, om du inte har pli nog att få stopp på dem. Har vart med om att hundarna slitit sig när man ramlat av och därefter dragit på jakt. Inte kul! Så sitter du fast i hunden så kan den rimligtvis inte smita.
En annan variant är att du fäster en lina mellan din midja och ex släden. Sedan sitter släden kopplad i hundarna (alltså olika linor). Då stannar även släden när/om du ramlar.

#28 Hundarna ligger inte och slöar hela sommaren utan då kan det bli en kort tur ner till havet ca:2km från oss där de får blöta sig innan vi springer hem. Med träning menar jag att de får dra 4hjuling 1 - 2 mil med vattenpaus om det behövs.
Om jag skulle gå omkull när jag cyklar har jag helst linan fäst i cykeln, för den lär fastna ganska fort i skogen om det skulle hända något och jag kan relativt oskadd reda ut allt. Men det är ganska spännande när det dyker upp en älg på vägen. Trasslar inte linan i styret om du har den runt midjan och hundarna arbetande framför dig?
När jag kör med släde så har jag en lina från mig som är fäst vid stamlinan närmast släden. (Linan syns till höger om handsken på bilden i vattnadals inlägg #22)

Kul att se att det finns fler hundar som våran Lessy var. Helt otroligt vad hon var rymningsbenägen. Dessutom så pratade hon hela tiden, skällde aldrig men var sällan tyst. Tyvärr så dog hon väldigt tragiskt. Min svåger skulle ta in hundarna från hundgården. Tänkte sig inte för riktigt att det var tre istället för två. Hela bunten drog till skogs. Senare på kvällen ringde polisen. Lessy hade sprungit ikapp med tåget. Snubblat till i snön och brutit nacken. Svågerns hundar hade blivit påkörda av tåget. Efter det så tog det lång tid innan jag kunde ta till mig någon hund. Väldigt jobbigt.
Jag har försökt dragit med hundarna jag haft sedan. Jämten kunde man bara skratta åt. Hon satte sig och vägrade gå om hon satt fast. Däremot så är schäfer/dobberkorsningen helt enormt duktig. Hon älskar att dra och lyckades övertala jämten att det inte var så hemskt. Att åka pulka efter hundarna tyckte ungarna var skitkul. Det ska väl vad jag vet inte finnas nåt drag i varken schäfer eller dobber??

#30 Ja pratar gör de dessa raser jag har ju en sibbe renras och sen en AH och speciellt sibben pratar, hon kan sitta brevid mig ibland och plötsligt tittar hon på mig och så kommer det säregna husky pratet , svarar man fortsätter hon prata är rätt kul att lysna på henne, och träffar hon andra huskys så börjar de prata med varandra, en helt underbar ras.
Som en nyfiken icke-husky ägare måste jag få fråga hur mycket man kan belasta hundarna när de växer.. När man kan börja dra med dem och så på riktigt liksom..:) För att ta agility som exempel, där bör man ju inte börja träna vissa hinder innan de växt klart. Finns det nåt sånt när det gäller drag också, eller sliter inte det på samma sätt? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#31 - Hihi.. Söööta!! :D

#32 Jag har börjat låta mina hundar vänja sig vid selen och dra korta sträckor vid 6-8mån, slutar alltid medans de tycker att det är kul. Vid 10-12månader får de följa med på lungna turer på 1-1½mil, fortfarande utan press och bara så länge de har roligt. När de är 1½-2år börjar jag ta med dom på fulla distanser om de verkar vara mogna för det.
#34 Okej, var väl ungefär nåt sånt jag anade..:)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja jag har hört att runt 6 månader börjar de träna huskys så att de runt 1 års ålder ska kunna ingå i spannet, mina två är omplaceringar men lite olika bakgrund men draget älskar de fast ingen av dem sysslat med det innan.Men jag kommer skaffa en renras valp som jag starta från början och ställa ut mm.
ååhh. ni har så fina hundar. Älskar hur olika dina ser ut puzzel, otroligt charmiga:) och jack var super vacker.. och kiwi har ju världens finaste ögon:D wiie.. blir sugen!
#38 hon har verkligen ändrat sig mycket sen hon va liten färgen o teckningen… hon e så himla vacker..
#38 SÅ fin!!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#38 Hon är så söt…hon har fantastiskt fina ögon, man smälter som smör i solsken :)

#38 Åhhh… Vilken sötnos…

Ja blå, grön och ljusfärgade ögon är jätte vackert på huskys tyvärr fick inte nån av mina det, Mulan´s syskon hannarna hade blå ögon men hon bruna. Har en kompis med en AH blandad siberian/malamute och hon har gråbeiga ögon jätte fin, sen mina brudars favorit en sibbe hanne hel vit med ett brungrönt och ett ljusblått öga, sen finns en vilt färgad hanne med två blå ögon.
#37 Ja det är en enorm skillnad på Nima o Mulan, Nima är hela 12 cm högre, Mulan är renrasig och ligger på måttet för tik men Nima som är Alaskan husky ser ut som hon gör det är väl det som är charmen med AH den kan se ut nästan hur som helst beroende på vad den är uppblandad med, i Nimas fall tror vi hon har ca 75 % siberian o 25 % Greyhound.

Jag jobbar hos en slädhundsförare, och en av hans tikar har fått valpar för ca 7 veckor sedan. Fick plocka med mig hem en liten urtjusig tjej, men hon stannar kvar nere på jobbet tills hon är 8-9 veckor så hon har hunnit avvänja sig ifrån sin mamma. Jag har bilder, men vet inte hur jag ska göra för att lägga upp dom. Så jag länkar till min pixbox.se och under kategorin "Hundar" finns hon, på sista sidan.. Har skrivit Peak på bilderna. Base är hennes bror.

#44 Gud så söt ja nu blir man ännu mer valp sjuk, jag håller på att planera själv för att skaffa en ren sibbe valp vet exakt vad jag vill ha.
Jag vill också ha en sibbe, de är ju så sjukt fina! Fast jag får försöka låta bli att skaffa nån, eftersom vi inte riktigt har samma intressen.. Jag håller mig helst ifrån snö så mycket det går..:P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex, vad är det för fel med -20 och en trött sol som lyser genom iskristallerna på de snötyngda träden så att allt gnistrar genom hundarnas andedräkt, samtidigt som milen försvinner under medarna. Eller den bitande vinden i ansiktet när man kör över fjället samtidigt som det börjar blåsa upp.
Kan man göra annat än att älska det? :)

#47 Ja visst är det underbart , jag va så besviken i år när det först inte såg ut att bli nån vinter men sen kom det i ett par veckor i allafall så vi han njuta och jobba ett tag hundarna va som vilda när snön kom, man ser verkligen att de älskar snö och är gjorda för att bo i den, jag som haft mestadels schäfer innan känner nu att jag hittat rasen som passar mig visst måste erkänna att jag ibland saknar schäferns lydnad och kontakt sökande och pleasing som idag när Mulan drog från mig efter först en hare och sen en ekorre då hade jag önskat hon va en schäfer som hört att jag ropade och vart arg men inte Mulan hon rejsade runt överlycklig med ett koppel efter sig . Men annars de är med mig överallt de älskar människor men kan lägga sig och koppla av överallt, de kan jobba i timmar, som t ex att cykla ett par mil det bekommer dem inte, att bära saker gör de gladeligen, nu i vintras när bilen rasade så tog vi pulkan till affären sen fick hundarna dras hem varorna och det gjorde de gladeligen, självklart satt de inte ensamma utanför affären skulle aldrig komma på tanken att göra det nej nån av barnen eller sambon fick paasa dem medans man handlade. Klövje väskor bär de lika glatt,.
#47 Visst låter det härligt.. Och hundspann skulle nog till och med jag tycka var kul! Fast hundarna trivs troligtvis bäst om de bor där det är lite kallare, och lite mer snö under året.. Vilket inte jag gör. :P Så att skaffa husky och bosätta mig på nån relativt varm del av Sverige känns lite fel. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#49 Jag bor ju i Stockholm och mina bor delar av året inne och andra ute, så även huskys går att ha på lite varmare bräddgrader men visst de gillar inte att jobba i gasande sol så då brukar vi vända lite på dygnet så träningan är sent på kvällen/natten eller väldigt tidigt innan det blivit för varmt, min ena Nima älskar att simma så det är ju bra sommar träning.
Jaja.. Jag ger mig väl då. ;) Men jag tror ändå inte att det är rätt ras för mig, tyvärr..:P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag skulle vilja åka hundspan någon gång.. verkar så himla mysigt… =D

#52 haha nej och tur är väl det att alla inte vill ha samma ras, jag är inte säker på att jag och en Kelpie skulle bli en prefekt kombination även om jag haft typ schäfer innan men Kelpie är ju en ras som kräver en hel del den med, kanon fina hundar är det iallafall.
Ja visst är det. :) Och framför allt tur att det finns så extremt många olika egenskaper och utseenden hos dem.. Så brukar man kunna hitta en ras som man gillar både temperamentsmässigt och utseendemässigt. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#55 Precis jag har ju provat mig igenom en heldel raser men jag har några jag trivs bra med och just nu förverkligar jag barndomsdrömmen att ha ett gäng polar hundar, det va lite svårt att ha dem när jag jobbade inom bevakningen då de inte gick att få igenom som tjänste hundar, så då hade jag schäfer också mycket härliga hundar, men nu är det polarvovvar som gäller, just nu är jag på jakt efter en renrasig siberian tik valp vet precis vad jag vill ha.

#53 Kom upp till kiruna så kan du få åka med mig :D jag kör hundspann en gång om dagen med olika hundar. :D

#56 Sibbe är fina hundar, men det är inget jag skulle vilja ha. Siberian är utställningshundar och drar inte så bra, likaså Malamute för dom är stora och tunga.
puzzel: hihi.. du tror inte nima har lite surigat i sig då? hon är sååå go iaf:)
#57 ja jag får ta o göra d =)

#58 Sibbarna är inte utställningshundar! Visst finns det utställningslinjer, men det finns fler kennlar som arbetar seriöst med drag.
Sibben är framtagen för att dra lättare laster långa sträckor, och bra mycket snabbare än de andra polara raserna. Alaskans finns ju i både sprint, medel och långdistanslinjer, det gör sibbarna med. En stor skillnad är ju att när man avlar på alaskans, kan man satsta helhjärtat på dragenskaperna (fast tassar, päls och fysisk funktion måste oxå beaktas). Sibbarna ska ju följa en standard, så där ska det förutom att samma saker man måste tänka på i alaskan-avel, även avlas på rätt utseende.
Här är några länkar till sibbekennlar med hundar som drar, OCH är snygga!
http://home.swipnet.se/~w-18288/
http://www.petruschka.dk/2006/
2:a länken är Piro från, 4:e länken ska vi ta nästa valp från!
MVH Elin

Tack Vattnadal nu är jag ännu mer valp sjuk, fanns så många vackra hundar att jag inte kan slita mig härifrån nu ska ta kontakt med några av dem, så ni kommer säkert höra av mig ni med underbara hundar. Jag vill ju ha en renrasig för att jag vill ha en till både drag, och utställning och senare även avel.

Jag håller inte alls med dig, dom jag känner som bor här i kiruna har haft siberian men försökt att hitta ett annat hem eller gett dom ett skott i skallen pga att sibbe drar inte alls lika bra som deras andra a.huskys. ja, alaskan är ju en blandras så jag vet inte om dom behöver vara "snygga", huvudsaken är ju att dom har hjärna att kunna dra och muskler.

#63 Då förstår jag varför SPHK NN hade svårt att få deltagare till Kiruna Snowdog 27januari, de flesta rensrasiga hundar hade redan fått ett nackskott.
Jag har även fått förklaring till varför Slädhundsfolk ligger i tvist med Kiruna kommun
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=37641&arkiv=False&city=8
Vattnadal och jag har inget emot AH. Vi har 4st alaskan i 1 siberian Husky och eftersom vi köpt av folk som kör turister, medel, långdinstans så har vi inte märkt av dina problem. Men om jag tolkar ditt inlägg #58 rätt så kör du sprintspann och då kan jag tänka mig att sibbarna är lite långsammare är fågelhundskorsningarna.
#53 Om du vill se siberian som kan dra kan du komma upp till Gävle

#62 Jo, alla de kennlarna har snygga hundar, som kan dra. Indian Tribes kör turister, och de kör oftast långa turer. Alla av de andra länkarna är till kennlar som tävlar med sina hundar.
Vi har bokat en tik nu, och får hem henne i sommar, om allt går enligt planerna. Vi räknar med en snygg tjej som kommer att platsa som kommandoledare tillsammans med Piro. Jag är utställningsintresserad, och vill avla oxå!
MVH Elin

#63 Visst finns det säkert sibbar som inte vill dra, och jag kan tänka mig att kör man tex sprint, så platsar inte en sibbe i ett gäng med alaskans, då de sällan är avlade på samma sätt. Det finns säkert alaskans som inte älskar att dra heller, för ibland blir det missar, hur man är planerar sin avel.
Däremot så KAN du inte säga att sibbar inte vill dra, eller kan. Om du hade rätt skulle ju inte folk kunna ställa upp i Femund, Finmarkslöpet od, med spann bestående av sibbar. Titta på länkarna jag skickade med i 361, så ser du att det faktiskt finns folk som avlar på sibbar med rejäla draghuvuden.
Vill man ha en husky som drar bra, oavsett om man vill ha alaskan eller sibbe, så får man vända sig till en kennel som har arbetande hundar. Vi åkte runt och hälsade på flera kennlar innan vi fastande för en och fick köpa Piro, samma sak nu, men blivande valpen. Noga funderat över kennel, och även över vilka tikar det handlar om, samt hanarna som ska betäcka dem. Vill man ha en draghund, så får man köpa en valp som passar ens egna förutsättningar.
MVH Elin
#64 ohh hade ju vart underbart.. får tänka på d till vintern =)

Jag måste säga att det hade varit roligt att träffa alla er som har husky hundar. Känns lite tråkigt att man bor så utspritt i hela Sveriga :(
#24 Jag bor uppe i Kiruna och det är här Björkis finns, kan ju kanske beställa en sele till dig samt alla tillbehör du behöver? Finns en hel del olika färger att välja på, med reflex utan reflex.. Ja, en hel del valmöjligheter.. :) Hur gammal är Kiwi nu?
#68 Kiwi är 5 månader den 20:de, så det kanske är för tidigt ännu. Men när ska man börja vänja henne vid sele?
Varma Hälsningar

#69 Det kan man börja med redan nu, men risken finns ju att du måste köpa en större sele eftersom hon växer. Alltså om du skulle skaffa en sele redan nu. Annars så kolla om du har någon kompis med sele som du kan låna och låta henne prova ha den på sig.
Men om du vill så säg till så kan jag kolla på lite hundsaker här uppe åt dig.. :)
När slutar hon växa då? 
Varma Hälsningar

Min AH växte fram till strax för 1 års ålder kanske inte lika mycket på höjden efter 9 månader men bredade ut en del efter det, och mycket beror nog på lite med vilka raser de har i sig då dessa kan växa olika vissa raser växer fort andra inte, jag är inte expert på hur de växer men jag har flera av samma ras som växt olika länge så det är nog lite individuellt.

#71 Våran sista valp fick sin första sele när han var 5-6mån, nästa sele blev vid 8mån och den sista vid 12mån.
Om du vill ha en billig startsele så kan du kontakta Stella Nordica dom har selar från 100:-. http://www.algonet.se/~stella/sortiment.htm

#71 Dom brukar sluta växa vid 1-1,5 års ålder.. Det är olika beroende på vad det är för ras i dom

#73 jag har köpt sele av dem, jätte bra selar.

#68 och #69> Björkisselarna finns på nätet åxå, i länken jag gav häruppe. http://www.bjorkis.com
Många vanliga hundaffärer tar även hem björkisselarna. Då kan man gå in till en sån och prova selar eller be dem om hjälp att mäta upp rätt storlek. Har vi gjort massor med ggr. Går även bra att ringa Björkis och be dem om dår om hur man ska mäta. Sen beställer manfrån dem. Frakten kostar typ inget!
Klart du kan ge kiwi hennes första sele redan nu. hon behöver ju inte använda den till att dra så hårt med. men att vänja sig vid selen är jättebra. Våra hundar blir numer helt galna när vi plockar fram selarna. Däremot vågar vi inte lämna dem med selarna på, själva, för då knippsar de av dem på 2 minuter, om ens det…

Jättefina bilder på era hundar!!! Jag tyckte om #1 och #31 bäst. 
"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"