Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 9432 ggr
[snorkan]
0

Fråga om tandskrapa..

Var hos veterinären med min hund förra veckan i ett annat ärende, men veterinären sa att hon hade lite tandsten som jag kunde köpa en tandskrapa på apoteket och skrapa bort försiktigt själv, eftersom det var så lite.

När jag kom till apoteket blev en i personalen jätteförvånad och sa att det absolut inte fanns tandskrapor, inte på något apotek, eftersom det kunde förstöra emaljen och man inte skulle göra det själv..

Nähä, men vad menade veterinären då tro..? Finns det tandskrapor öht..?

ShitGoose
0

Jadå, det finns.. Att det kan förstöra emaljen, det tror jag nog inte, inte om man är försiktig. Jag har själv tänkt köpa en, tycker dom är bra :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

MoaW
0

vi köpte en tandskrapa i en hundaffär, men sedan berättade våran veterinär att det kan skada emaljen, och att bakterier(?) får lättare fäste då. Så jag övergick till tandborstning istället Tungan ute
Det beror nog på vilken veterinär man frågar.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[snorkan]
0

Okej, då får jag kika i en hundaffär då :)

Fridaaaa
0

köpte i djuraffär, fungerar superbra. Vet en som alltid gör det på sina hundar och dem har superbra och superfina tänder:) Ingenting har blivit förstört inte på min hund heller. gör det själv:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Jag har köpt på nätet då men var komemr jag inte ihåg det var billigare än i butiken. Tips googla Flört

Zebben
0

Skulle absolut inte skrapa tandsten själv, knappt låta en veterinär göra det om de inte är väldigt duktiga på tandvård! Tandsten är i måttliga mängder inte farligt. Utan hjälper snare till att skydda tänderna mot alla bakterier. Tar man bort tandsten så "öppnar" man upp och bakterierna kan komma in under tandköttet och det kan bli fula infektioner.

Har man en hund/katt med tandsten så är det mycket bättre att regelbundet borsta, så att de ytliga bakterierna försvinner. Hundar har ju inte på långa vägar så mycket bakterier som vi har i munnen.

Min katt fick mycket stora problem efter att vi lämnat in honom hos veterinären. Han skulle sövas och ta bort en knöl på magen. Veterinären "var snäll" och passade på att ta bort tandsten. Men det fick förödande konsekvenser då hon drog igång en hel process när bakterierna fick härja fritt bland tandkött och tänder. Hade han fått behålla sin tandsten hade han även fått behålla sina tänder och inte behövt avsluta sitt liv så tidigt

Starfall
2

#6 Tandsten är farligt. Det kan leda till tandlossning samt njursvikt om det går långt. Dock tycker jag att man bör låta en kunnig veterinär ta hand om tandstensborttagningen om man nu låtit det gå så långt att tänderna riskerar att lossna. Det bästa är ju att borsta tänderna regelbundet så att inte alltför mycket tandsten bildas.

Zebben
0

#7 Ja..men om det leder till tandlossning så har man inte måttlig/normal mängd tandsten. Då skulle jag kalla det att man snarare har kraftig tandsten och det är skadligt.