Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4051 ggr
Kickilu
0

En fundering ang vikten

Är det någon som vet vad man har för riktlinje på vad en golden-hane ska väga i olika åldrar?

Ser man olika på vikten hos hundar beroende på om man sysslar med t ex utställning eller bara tränar för eget nöje?

Vattnadal
0

Utställningshundarna brukar ha ett par kilos övervikt. Man känner inga revben där (i alla fall inte på de jag tröffat och klappat på på större utställningar).

Rena jakttypen är ju mindre och lättare, så de blir ju naturligt även mindre när man räknar i kilo.

Har aldrig haft hane själv, men flera tikar. Mindre tikar kan ligga runt 25 kg, maffigare upp till 30, sen är det nog övervikt inblandat. Kan tänka mig att hanar ligger från 27-35 beroende av storlek och hull.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
0

Ja, man ser olika på vikten inom de olika falangerna. Men det betyder ju inte att olika hull är lika hälsosamt! Det är svårt att säga en idealvikt eftersom hundar ju kan vara olika stora olika byggda. Men en riktlinje som stämmer i de flesta fall är att man ska kunna känna revbenen på hunden ganska tydigt.

Kickilu
0

Tack för ditt svar. Min hane är 17 mån och väger 34 kg. Inga revben syns men man känner dem när man klappar. De flesta tycker han är lagom i min omgivning men inte hon jag köpt honom av. Hon skulle ställa ut honom till helgen men vill ej det nu p g a att hon tycker han är för tunn. Hon vill jag ska ge både vitt bröd med massor av smör o ost och även ister för att han ska gå upp. Jag känner mig inte så bekväm med det med tanke på att han har en pålagring på en armbåge. Inget han lider av men jag är rädd att det kan bli problem i framtiden om an blir för tung.

Namiko
0

Jag tycker att det låter som en bra vikt, särskilt om du vill skona hans armbåge. Mina föräldrar har en utställningsgolden på 40kg, men då är han ganska stor också och alldeles lagom i hullet. Tror att hans vikt låg på runt 35 kg när han var i samma ålder som din. Lyssna inte på uppfödaren utan håll honom i det hull som du tycker känns bra och satsa på att bygga muskler istället för att han ska lägga på sig massa fett.

Nackdelen på utställningar är att domarna föredrar överviktiga golden istället för välmusklade som dom egentligen ska vara, men det är ingen anledning att riskera din hunds framtida hälsa. Jag tar hellre en tvåa i ringen och en hund som är frisk länge än en etta i ringen och en hund med sämre hälsa.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Katti
0

Visst är det konstigt att det är så… Utställningsdomare ska ju vara duktiga på hundars anatomi. Anatomin ser man till stor del när hunden rör sig och en överviktig hund rör sig inte snyggt! Så det borde bli självreglerande tycker man. Men jag vet att verkligheten inte ser ut så.

Chanku
0

Man ska kunna känna revbenen när man stryker med handen över sidan, däremot ska man inte halka in med fingrarna eller behöva trycka med handen för att känna dom.

Extra viktigt att hunden är smal och välmusklad om den har en pålagring!

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Kickilu
0

4, Då är jag inte helt fel ute. Till saken hör att jag själv aldrig varit på en utställning och vet inte heller om jag är jätteintresserad av det. Det är inte därför jag skaffat honom utan jag vill träna och gå kurser i annat med honom. En hund att ha skoj med och som kan vara med mig. Han har tydligen fått bra bedömning som yngre och när jag köpte honom så frågade hon som sålde om det var ok att hon fick visa honom ibland och det kunde det väl vara tänkte jag. Hon märker att han trivs hos oss jättebra men det känns ändå trist att hon inte tycker han är så fin längre. Jag vill inte göda upp honom bara för att det ska passa henne. Är som sagt rädd om hälsan på honom.

Muskler är viktigt. Förslag på bra träning som bygger muskler mottages gärna.

tsset
0

Unghundar har ju oftast inte lagt på sig tillräckligt med muskler än, och att ställa en 18månaders mot en hund som är över 2 år är stor skillnad. Det går säkert att fuska till sig lite massa på de unga genom att övergöda dem så att de, under pälsen, ser ut som att de är lite kraftigare. MEN det är absolut inte hälsosamt!

Så visst kan hon säkert känna att han är för tunn för motståndet så att säga, men nånstans tycker jag att hon också borde förstå att det är bättre att gå upp i muskler än i fett…

Samtidigt behövs mer mat för att hunden ska kunna bygga musklerna, och välmusklade hundar är tyngre än feta hundar i "samma storlek", och välmusklade hundar kan vara svåra att känna revbenen på om man känner längst med ryggraden så att säga… mycket ryggmuskler kan göra att man får känna lite längre ned.

18 månader är en knepig ålder, jag känner med min yngsta att jag hellre väntar med utställning tills han ser vuxen ut i kroppen än göder upp honom för att ge illusionen av att det finns massa under pälsen… låta musklerna ta sin tid liksom.

Bra träning för muskler - släpp vovven lös i vinterlandskapet! Att pulsa omkring i snön är riktigt muskelbyggande. Att bära en väska, så småningom med lite vikt i, ger muskler. Travar hunden oftast kan man låta hunden Gå/skritta mer - det bygger andra muskler. Kuperad terräng, simning, uppför och nedför i olika tempon, dragträning som ökar i vikt, cykla i olika hastigheter (snabb skritt, långsam trav, snabb trav…).
Men också Tid och Mat. Utan ålder så bygger hunden inte muskler på samma sätt som en vuxen hund, utan energiförråd att ta ifrån kommer hunden tappa det den har och gå ned i vikt istället…

Kickilu
0

8, Tack för ditt utförliga svar ang vikt o muskler. Han får idag ganska allsidig träning och mycket pulsa i snö. Bor på landet så det är inte gott om plogade vägar utan det är bara till att pulsa.

Har fått hjälp med foder av en foderexpert på Eukanuba då vi bytt till ett foder för hårt arbetande hundar för det innehåller mer fett. Han får dessutom lite mer än vad de rekommenderade.

Ja utställning i säg är inte viktigt för mig så han får växa klart i den takt han behöver.

farmorgreta61
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har passat en fyra-årig labbe-tik i ett par månader. Jag och många med mig tycker hon är för tjock Hennes matte däremot tycker hon ska gå upp minst 3 kg. Finns det några riktlinjer för hur mycket en vuxen labbe ska väga?

Kanske lite svårt att se på bilden om hon är överviktig eller inte, men man känner iaf inte revbenen. Hon är sk utställningshund

Chanku
0

#10 Känner man inte revbenen då är hunden för tjock. Fetma gör ingen hund glad, oavsett om det är en utställningshund eller ej. Det är väldigt trist att fetma är lika med massa i utställningsringen. Det är muskler och inte fett som hundarna ska bära på kroppen! :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se