Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 12364 ggr
SLennartsson
3

Gömmer maten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Har en Chihuahua på 14 veckor.
Han vill inte riktigt äta som han ska.
Istället tar han sin mat och gömmer det överallt.
I skor, i mattor, i allt han kommer åt!

Har inga andra djur här så han har ju inte konkurrans om maten.

Någon som kanske har något förslag på vad han håller på med?

Tack på förhand.
Mvh / Sanna

kerstinjo
0

Låter som ett urhundsbeteende.

Han ser ju välmående ut, så min idé är att plocka bort all mat han gömmer och lägga tillbaks i hans matskål.

Gärna med ett "varsegod" och en liten bit godis i matskålen som belöning.

Kerstin 

lsoderberg
0

måste ju bara säga att han va en riktig sötis!:D

rebz
0

Något jag brukar göra med min lilla valp när han inte riktigt vill äta är att jag tar en handfull av hans mat. Sen kryper jag omkring på golvet och låtsas hitta små matbitar lite här och var. (ett tips är att du tar med dig hans matskål och ställer i rummet så du kan ställa ner den sist)

Första gången du "hittar" maten lämnar du ingen mat, utan ta bara en liten bit och gnugga lite mot golvet så han känner lukten och smaska som om att du äter. Sen kryper du vidare och lägger ett par bitar och smaskar som om att du äter och lämnar kvar dom där. Sen fortsätter du så och lämmnar mer och mer. Tillslut kan du försöka ställa ner matskålen och låtsas smaska lite och sen gå därifrån.

När jag gör så så äter min hund alltid. Han tycker att det är spännande att se om jag hittar mer mat och det är även en övning som visar att du är en bra ledare som hittar mat.

Om det fungerar kan du även göra sådana övningar ute. Att du går i skogen och "råkar" hitta små matbitar här och var. Tänk bara på att du ska "äta" först.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

kerstinjo
0

Nu får jag nästan be om ursäkt innan jag skriver något. Obestämd

Sen kryper jag omkring på golvet och låtsas hitta små matbitar lite här och var.

En hund äter när den är hungrig, om den är frisk, och jag skulle aldrig krypa omkring på golvet för att få hunden att äta.

En hunds matvanor och "det är även en övning som visar att du är en bra ledare som hittar mat" låter helt tokigt.

Kerstin 

rebz
0

Det är klart att den äter när den är frisk. Det är även så att hanhundar inte brukar äta så mycket när de är små och börjar bli könsmogna. Men det är en bra övning som kan få hunden att bli intresserad av att äta sin mat istället för att gömma den.

Men hunden kan vara utan mat i ett par veckor då hunden äter när den är hungrig, men det är ju inte matvägran som är problemet.

Att det är du som hittar mat är en ledarskapsövning. Det är alltid så att det är ledaren som hittar maten och som äter först. Det är till viss del därför ledaren är just en ledare då hunden (vargen) behöver mat för att överleva och man följer då den som hittar mat. Om man gör den övning med hunden gör det att man blir mer värdefull för hunden då det är du som hittar maten.

Det är viktigt att hunden får jobba för att få sin mat. Antingen så kan du gömma mat utomhus så hunden får leta efter den eller göra övningar för att få den. Det gör att maten blir mer åtråvärd då man måste jobba för att få den.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

kerstinjo
0

"en bra övning som kan få hunden att bli intresserad av att äta sin mat"

Äter inte en hund när den är hungrig så är det något fel.

Kom nu inte med den här jämnförelsen med vargar igen. Vi har tamhundar!!

"Det är viktigt att hunden får jobba för att få sin mat."

En hund bör få både motion och psykisk stimulans, men aldrig att någon av mina hundar har fått jobba för att få sin mat.

Aha, din hund måste jobba för att få mat?

Hm, Amos får sin första mat ca. 05.15 på morgonen och inte 17 har han behövt jobba för det. Vi är lika nyvakna både han och jag.

Jag är också sugen på något vid den tiden, visserligen ohälsosammare än hundmat….kaffe.

Förklara dig!

Kerstin 

rebz
0

Alla hundar är olika och eftersom din hund inte har problem med att äta sin mat och inte verkat ha problem, utan är en matglad hund så tror jag inte riktigt att du vet mycket om varför hunden inte är intresserad av att äta.

Vi har tamhundar ja. Men det har fortfarande de grundläggande egenskaperna som vargen har. Bara för att våra hundar idag är tama betyder inte det att alla gener är borta!! Det här med att gömma maten är ett beteende från vargen. Dom gräver ner maten och gömmer den för andra för att sedan gräva upp den när de är hungriga.

Jag hade problem med min lilla när han var i samma ålder som hennes Chihuahua. Jag pratade då med flera personer och letat information om vad jag skulle göra för att han skulle äta osv.

Nej mina hundar måste inte jobba för att FÅ mat. Men om de inte äter så försöker jag ge dom några uppgifter eller stimulans som gör att de måste fokusera och koncentrera sig vilket leder till att de senare är hungriga och vill äta. Det gäller att få hunden att bli intresserad av sin mat, att få den att vilja äta.

Såhär skriver dessutom en djurexpert till en som har en hund som inte äter så mycket.

"Hej! Ett tips som både kan bli till en lek och få hunden att äta bättre är att ta med maten ut på promenaden. Göm mat utomhus som hunden får anstränga sig för att leta upp. Ibland kan du låta den hitta små högar med foder och ibland får den söka foderkulor som du kastar ut över ett större område. Ibland kan du också låtsas hitta maten - på så vis blir du mer värdefull för hunden då du visar den att du är kapabel att hitta god mat som finns gömd i skogen. Lycka till!"

Katti
0

Utan mat i veckor kan de knappast vara. Speciellt inte en valp! Även en vuxen hund skulle efter en vecka utan mat vara rejält medtagen.

Har hunden tidigare ätit bra så ska man definitvit låta undersöka den efter bara några dagar. Har den ätit dåligt även tidigare så är den troligen redan från början av den tunnare modellen och kan bli riktigt dålig på en vecka utan mat.

Till TS, din hund är inte hungrig just nu och sparar för kommande behov! Gör ingen stor grej av det här med maten. Då blir det lätt ett problem. Du kan prova om han vill ha maten uppblött och ljummen. Det gillar många hundar. Då blir den heller inte lika lätt att bära omkring på Glad.

rebz
0

Flertal veterinärer har sagt att de kan gå utan mat i iallafall 2 veckor. En annan sa att en vecka utan mat för en hund är som en dag för en människa. Man vet inte riktigt vad man ska tro på förrens man är i den situationen. Tack och lov har man aldrig varit där.

kerstinjo
0

#9 Nej, en hund kan absolut inte gå utan mat i två veckor.

Jag kan inte ens tänka mig att en veterinär säger att det är OK att en hund  går utan mat i 2 veckor.

Det är att svälta och det gör ingen hund frivilligt, då finns det ett bakomliggande problem.

Så vad du än har hört så är det inte OK om en hund inte äter på 1-2 veckor.

Då finns det säkert ett bakomliggande problem och det får du kolla med en veterinär.

Kerstin 

rebz
0

Jag sa inte att en hund SKA gå utan mat i veckor. Det är självklart att man tar med den till en veterinär om den inte äter. Men hundar KAN gå utan mat så länge bara som den dricker. Men den SKA definitivt inte göra det.

Att höra hur länge en hund kan vara utan mat kan vara "lugnande" för det kan kännas som om att om hunden är utan mat bara en dag så svälter den.

kerstinjo
0

Nej, en hund ska absolut inte vara utan mat i två veckor och det är inte ens frågan om att hunden kan vara utan mat samma tid.

Då är det något allvarligt fel och skulle du t.ex. inte utfodra din hund på 1-2 veckor, så räknas det som vanvård.

Visst kan en kropp, människa eller djur, överleva två veckor utan mat. Men det sliter enormt på alla organ i kroppen och risken finns att något organ blir skadat för all framtid.

Kerstin 

QLBA
0

Kan det vara tänderna? Om du ger hård mat kan de reagera, jag skulle testa mjuka upp maten ordentligt, då blir det lättare för han att äta om det är så att tänderna växer och det gör ont. Ha bara koll så det inte blir beläggningar på tänderna om han bara äter mjuk mat.

Sen blir det automatiskt som någon i tråden skrev, "inte lika lätt att bära runt på mjuk mat" om det då är ett fix ide beteende kan det försvinna.

Hade det varit min hund hade jag nog annars suttit och stoppat han när han går i väg med mat och visat att här ska maten vara eller i din mage annars tar vi bort den i väntan på nästa mattillfälle.

Lycka till !

[Hilo]
0

Min tik gömmer mat. Dock bara BARF, så som kycklingvingar m.m.
Det är sånt hon "gräver ner" och inte äter upp alla gånger, så man får hålla lite koll..

Hon har torrfoder framme, bara för att få slut på det. Och får färskfoder som basmat.

Så att hon gömmer viss mat tror jag beror på att hon kanske sparar till svårare tider.. vet inte, men sålänge hon äter bra ändå, och inte blir undernärd så.. Det är ju som sagt bara BARF.en hon gömmer ibland.