Eurasier fryser om tassarna
Hej!
Vår Eurasiertjej fryser om tassarna nu när det är 20 grader kallt. Hur gör vi promenaderna behagliga för henne? Det går ganska bra så länge hon kan springa och busa, men vanlig promenadtakt är jobbigt för henne. Då hoppar hon på två eller tre ben. Mycket snö fastnar i pälsen mellan trampdynorna och trampdynorna är lite torra också. Vad är bäst att smörja med? Finns något annat att göra? Tacksam för alla tips!
Hälsningar Margareta - ny här 
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

Du kan prova raka mellan trampdynorna, pälsen skyddar mot kylan men blir det snö/isklumpar i den så kyler den snarare än värmer. Jag rakar tassarna på vår golden för att honinte ska få klumpar och för att hon inte ska dra in så mycket snö i huset. Klumparna är ju rätt svåra att få bort så dom smälter under tiden hon går runt i hela huset.. Hon är inte frusen av sig så för henne spelar det nog inte större roll. Om tassarna är torra så kan du smörja, borde finnas något för hundar, har för mig det.. Tänk bara på att smörja in efter promenaden och inte före (gäller all hud också) för smörjan är fuktig och kyler ner huden ännu mer om man går ut direkt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min bichon får också problem med det, så jag brukar klippa rent mellan trampdynorna och sedan smörjar jag med fyra ess hundsalva som mjukar upp och skall förhindra isbildning.
Sedan kan du ju skaffa små strumpor/skor typ i fecee som skall förhindra köldkramp.
Ett par vänner till mig beställde det till sina hundar förra vintern som hade svåra problem med just köldkramp och det funkade kanon bra.
hoppas dessa tips kan hjälpa dig lite iaf ^^
------------------------------------------
Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

2, Vet du möjligen vart man kan beställa dessa strumpor? Har en liten blandis som också har jobbigt med kylan även om han inte har päls mellan trampdynorna.
#3 De har beställt härifrån http://www.hundshopen.com och dom är jätte nöjda, har funderat på att beställa själv då min ena kan få kramp i tasssarna när de blir många minus.
------------------------------------------
Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

4, Tack snälla. Tror jag ska prova ett par sådana
Min valp blir lätt kall om fötterna, och när vi går på saltade vägar vill hon inte gå alls.
Så jag funderar på att köpa en sån här http://foderbilen.se/ekholms-prob-tassalva-140ml.html Den ska man kunna ta innan promenaden så att den fungerar som skydd på tassarna.
Tack för alla tips! Ska prova både tassalva och sockor. Där vi bor slipper vi saltade promenader som tur är. 
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

De sistnämda tycker jag personligen inte är bra. Tar inte lång tid innan dpm går sönder.