Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4384 ggr
Isnona
0

Tips om tandskötel önskas!

Min mops Alfons har stora problem med sina tänder. Vi har alltid försökt ta hand om dom och borsta och hålla koll men i somras var han hos veterinären och fick 8 tänder utdragna och de som var kvar blev iordninggjorda. Han hade redan då ytterligare 6 tänder som satt lösa men som veterinären ändå ville ge en chans. 

Jag borstar hans tänder så ofta jag kan, ca 3 gånger i vecka, han hatar det men det måste göras. Har även skrapat all tandsten som jag kommit åt. Har nu det senaste märkt att en del tänder börjar bli riktigt lösa igen och det känns inte som om det jag gör hjälper överhuvudtaget.

Den maten vi har nu ska vara bra för tänderna men finns dock bara i små 5kilos påsar och vi vill gärna hitta något som är riktigt bra och som finns i större förpackning. Någon som vet nån bra mat som man kan köpa eller ev. beställa hem i stora säckar? 

Finns det något mer jag kan göra för honom? Han äter gladeligen sin mat men är inte så mycket för att tugga på ben och tuggleksaker.

Har även tänkt på att han har en snuttefilt som han snuffsar på. Kan den vara en bidragande orsak till hans tandproblem?

Är så orolig att han ska mista alla sina tänder :(

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Magdalenaa
0

Jag tror att de är bäst om du pratar med vetrinären om denna fråga, tyvärr. Med tanke på att tänderna är viktiga för hunden.

Kram

[Forest]
0

Ger ni ben till hunden jag ger råa märgben till mina man kan be dom överdisken att ta hem mindre märgben som passar mindre hundar lite bättre. Jag ger kalvben till mina som är mellanstor o en liten hund. Sen skulle jag borsta varje dag, jag borstar 3 g i veckan. Vad är det for foder du ger? Sen håller jag med 1 lite bästa tips kan man få av sin vetrinär men antar de bara rek borsta tänderna med.

Isnona
0

Han får dentastix ibland, andra ben vill han inte ha. Råa märgben? Har gett honom kokta men då har han blivit dålig i magen, är det kanske bättre med råa?

Namnet på maten kan jag inte på rak arm, men det var ett som veterinären rekommenderade. Stora bitar så att han får tugga ordentligt.

Ja, allt veterinären säger är att vi ska borsta tänderna och så ska vi ev. åka dit och dra ut fler tänder på honom till våren. Har även frågat honom om det där pudret som man strör över maten som ska motverka tandsten, men det var tydligen inget att ha.

Vågar inte ens tänka på om Alfons blir tandlös. Kan en hund leva utan tänder?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Nicolina
0

Jag är åt andra hållet, mycket försiktigt med att ge ben så som märgben eller annat tuggben, eller stora hundmatsbitar att tugga på. Min farmors lilla terrier har alltid haft extremt dåliga tänder (ligger tyvärr i släkten) och min farmor har inte tagit hand om dessa, jag och min mamma har försökt med diverse ända sen han var liten men inte fått farmor att förstå vikten av att sköta tänderna - det är viktigt!

Det jag genom åren har märkt på "min" hund är att har jag gett honom tuggben (när han var liten) så hadde han mkt svårt med dem, för tänderna höll inte. Han började blöda och har tom tappat tänder, så det är tabu sem många år tillbaka. Likaså har han svårt att tugga stora hundmatskulor, mycket lättare och bättre med mindre variant eller lite uppblött foder. Nu på gamla dagar så får han av mig blötfoder men trots att jag i omgångar har köpt hem detta till farmor så ger hon honom inte det, så han får tappert kämpa på med kulorna vilket gör ont i mig.

Det är ju också alltid bra att höra med andra veterinärer, ring runt och fråga om råd och lyssna vad de tycker. Men håll undan tanstenen, borsta tänderna ofta, ge mat han klarar av att tugga och håller inte tänderna för tuggben/märgben så undvik dessa. Dentastix har jag hört ska vara väldigt bra, inte provat själv, men tycker du att dessa funkar så fortsätt ge honom det.

[Hilo]
1

#3 Man ska Aldrig koka ben till hundar. Farligt farligt.
Ge dem råa, det är bra för tänder och så får de något att göra.

Min lilla tik har blivit av med en stor mängd tandsten med enbart råa ben, i mitt fall råa älgben.