Hjälp från smårasägare!
Hej! Skulle vilja rådfråga lite från de som har mindre raser. Har en liten Chihuahua som är väldigt stor i orden, för mig gör det absolut ingenting att hon "berättar" att det kommer någon innanför dörren då jag ofta inte hör folk komma smygandes. Men ibland kommer hon som i trans och hör en verkligen inte då man säger till henne.
Har någon några knep? Sambon hade hört av någon som hade sett något liknande med "mannen som talar med hundar" fast med en kvinna. Hon sa att man ska i princip säga till hunden;
"Ja, duktig hund. Nu är det bra" sen putta till dem lite löst. Alltså berömma sen säga att det är bra och sedan lite kontakt. Men vet inte, känns som att om man berömmer att hon skäller så kanske det bli motsatt verkan 
Ja, lite hjälp mottages gärna!

Mena förståss inte att de med större raser inte kan hjälpa mig, blev lite fel men mindre raser är ju oftast skälligare, var så jag menade! ;)
Att hundar varnar när det kommer någon, ska man inte försöka ta bort kan jag tänka. Däremot kan det ju räcka med ett par skall, och inte fortsätta.
Hur gör du nu när hunden skäller? Hur agerar ni när det kommer någon? Vad gör hunden och vad gör ni?
Jag tränar mycket kontaktövningar då utan störningsmoment och när vi kan det bra så tränar jag även när det finns störningsmoment allså andra hundar,folk mm mm En fråga hur gammal är din hund? Har du bärt henne en del ute? För där gjorde jag lite småfel, bar våran lite men tydlligen var det för mycket. Sluta kvickt med det :D 14 v insåg jag att hon var lite harrig ibland.

Jag vet inte riktigt hur du ska göra om du inte får kontakt med henne. Men du kan ju säga till någon kompis att knacka på dörren och så öppnar du inte försen hunden har slutat skälla. Jag har inte haft detta problemet men jag tror nog att jag skulle testa detta ;)

Träna in ett tyst kommande. Att hon skäller är ju som Du skriver rätt skönt, då Du blir varse om att det kommer någon. Men när hon skällt 2-3 ggr så kan det ju vara väldigt skönt att bara kunna säga tyst eller tack, nu är det bra. Så träna helt enkelt in ett kommando på att hon ska vara tyst när Du ber henne.

Hur lär man en hund det? Min hund piper mycket när hon vill något, skulle man kunna träna utifrån det? :)

Egentligen förstår jag inte riktigt problemet, för du behöver ju bara befästa 1 kommando hos din hund och det är ordet Nej.
Vill du inte nyttja det för ofta så lär den " Gå och lägg dig" så skickar du hunden till dess plats och där gäller lugn och tystnad. Men du behöver fortfarande Nej, där skällande inte är accepterat efter att hunden gått och lagt sig. Du tog över situationen… Nej är ju ett universiellt ord som kan nyttjad på flera olika sätt, nej du får inte hoppa upp i möbler, nej du får inte bry dig i den vilt skällande hunden på andra sidan dörren, nej du får inte sniffa på döda fiskmåsar och nej du får inte skälla. Så träna in Nej så löser sig mycket :)
I mitt hus skäller inte hundar inomhus, det är tillåtet med alla andra ljud men inte skällande, jag bor i korridor och vill inte riskera att reta upp någon. Min hund får inte vakta dörren sen gör du som du vill med det…

Min hund skäller inte om det inte är mörkt ute och vi är trötta typ. Tror hon vet att det inte är en tid vi brukar ha någon som knackar på dörren.