Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 12234 ggr
sandraDeLuxe
1

Staffordshire bull terrier.

Finns det någon här inne som kan berätta sin personliga version av en Staffordshire bull terrier? Jag har en bekant som har en av dessa hundar och sa till mig att jag inte skulle ånga mig om jag skaffade en sån (har även kikat på boxer men efter olika svar här så är osäker på om jag kan trötta ut dom tillräckligt mentalt). Kanske finns det någon som föder upp dom så möjligheten finns att komma och få sin egna uppfattning? Vad får man räkna med prismässigt att en Staffordshire bull terriervalp kostar?

/SG

Royalz
0

En staffe behöver också mycket hjärngympa. Ingen ren soffhund direkt.

Tror dom brukar ligga på 12,000kr hos en seriös uppfödare.

marinelady
0

Har en väninna som hade Staffordshire, underbar hund älskade alla och allt, men gillade inte att vara själv och älskade att tvätta fötter.

Var själv nära att bli ägare till en lite staffe, men min hyresvärd då sa nej till hund.. därför blev det ingen staffe då.. Men kanske i framtiden.

Min erfarenhet av dem är att det är otroligt sociala hundar, älskar aktiviering och att vara med överallt. Men kan vara ena riktiga soffgrisar inomhus. Kräver fast hand och humor, för du ska inte tro att du får som du vill…du kanske kan nästan få som du hade tänkt dig..

Marreme
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en staffe valp på 7 månader här hemma..KAn säga att om man läger ner den tid som dom behöver så blir det en underbar litten bussunge. Dom e så glada och älskar allt och alla. Vill oxå väldigt gårna lilla så nära sin ägare som möjligt..

Men som sagt mycket stimulans behöver dom för att må bra då dom har mycket energi i sig..

Här ligger han och sover med min iller=)

Trollhassel
0

Enlikt mig ä staffarna underbara hundar! Skitglada och framåt, men behöver en van hand, eller i alla fall en ägare med seriösa ambitioner att få till en trevlig hund. Jag har varit nära att skaffa staffe flera gånger. De jag känner är fantastiska hundar och jag har även en bekant som föder upp. Ja, riktigt trevlig ras.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

ew
0

Min kompis har en kull på 4 st valpar på 5 veckor nu. Hade jag haft pengarna och inte redan hade en valp så hade jag köpt! Dom kostar 12,000. Så himla fina! Och mamman är underbart go :)

sandraDeLuxe
0

Ingen som vill berätta lite mer om sina egna erfarenheter av eng. staff? :)

/SG

Linnea
0

Jag känner en som inte är så myspys som ovan nämnda verkar vara. Fast social måste man ju säga att han är men han vill alltid vara i centrum så han blir högljudd eller hämtar skor om man inte brys sig om honom tillräckligt. Han fick dock för lite stimulans som valp, visst hjärngympa men inte tillräcklig "motion". Han var ganska lättstressad som valp och de fick rådet av en tränare att bara gå en runda runt huset när han skulle ut så skulle han lugna sig. Tja, vi ser nu hur bra det gick. Jag kände det på mig redan från början men varför lyssna på mig?

Skynda långsamt så går det fortare.

[jakke94]
1

passar en stafftik ibland :D väldigt fina och otroligt sociala och glada hundar :)

förmodligen blir det en egen om några år :)

sandraDeLuxe
0

Har staffen någon typiska problem? Höfter? Hud? Hjärtfel? osv.

/SG

Gluskap
0

Kolla på rasklubbens hemsida, där får man oftast reda på mycket av det man undrar över.

fettmedkevlar
0

Staffar är i mina ögon fina, men jag har inga bra erfarenheter av dem då en bekant äger en hane.

Hunden klarar inte av att leka med andra hundar då hanen tänder till direkt och det blir slagsmål. Senast högg han sig fast i en annan hund och hängde fast i huvudet, min bekanta fick bända upp hundens mun och sätta in honom i bilen så den skulle lugna ner sig.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Nora2000
0

Min systers hund blev dödad av en sån här hund för ca 3 år sedan.  Som #11 skriver så högg den sig fast. Min syster och den hundens ägare fick inte loss dem i tid. Hunden dog på väg in till veterinären.

Den hunden hade aldrig gjort en fluga förnär innan och hundarna hade lekt sen dem var små. Jag har inget förtroende för hundar av denna typ idag.

[chouwa]
0

Jag och min sambo har faktiskt planer på att eventuellt utöka med en Staffe här hemma.
Jag har en väninna som har två stycken och har även haft flera kunder som haft. Jag har fått en fantastiskt positiv uppfattning om rasen och mig verkar den passa bra och min sambo ännu mera!
Min väninna har en hane och en tik och båda två är otroligt härliga hundar. När de kommer och hälsar på fungerar de bra med hundar, hästar och katter här utan några problem alls.
Min väninna har ju även en flicka på 4 år som bor tillsammans med hundarna och hundarna är hennes bästa barnvakter :-)

pippa__
1

När det händer olyckor med dessa hundar så är det p.g.a. ägaren inte har varit med och sett och förstått vad hunden gör eller tänker göra….finns ingen lojalare hund annars =)

sandraDeLuxe
0

Ska besöka en uppfödare i morgon för att få egen uppfattning. Något speciellt man bör fråga?

/SG

fettmedkevlar
1

#14 Hundens ägare stog brevid då det hände i "mitt" fall, vilket ägaren gjorde hela tiden. Det gick hur bra som helst för hundarna att leka i ca 40-50 minuter utan att någonting hände, då med ett avbrott efter ca 15 minuter för att ta av spårsele. Och jag förstår inte hur du kan säga "det är pga att ägaren inte varit med", för jag var där och vet vad som hände.

Hanen idag är 8 månader gammal, och ägaren har lång erfarenhet gällande hundar.

Mot människor är den hur snäll och mysig som helst, tyvärr inte med andra hundar.

Nora2000
0

#14 Det där stämmer nog inte riktigt i många fall, som i min systers fall var ägaren till hunden mycket duktig.

Dessa hundar har ett arv som folk gärna inte talar om eller försöker dölja med att säga att det är bortavlat. Det är lätt att plocka fram arv, och ofta behövs inte ens ägarens hjälp till de.

[jakke94]
0

när det gäller staffar tycker jag det är en av de piggaste och gladaste hundarna som finns :)

känner en som har 7 st, båda hanar och tikar, funkar fint. vi har även passat några av dem och dem har fungerat jättebra tillsammans med våran flock.

tror ägarna är problemet, att dem inte har dem rätta kunskaperna, även om dem har lång hund erfarenhet behöver det inte betyda att dem har kunskapen för att kunna ha en sådan hund.

[chouwa]
0

#16: Grundar du det på något som hänt en gång!?
Enligt min erfarenhet och alla jag känner som har Staffe så är de fantstiska med andra hundar. Min tik lekte själv med en staffe efter hundutställning i somras vilket gick Utmärkt!
Som med Alla raser finns det staffar som inte är bra med andra hundar. Samma sak med golden, collie eller papillon!

Emelie89
0

Dem staffar jag känner och har erfarenhet av (har ju en egen också) är väldigt sociala mot männiksor och andra hundar. Visst kan dem ha lätt för att tända till, alla hundar funkar ju såklart inte ihop med alla precis som med människor.  Dem är otroligt bra barnhundar, funkar bra ihop med andra djur såsom katter, hästar, kaniner etc…

Jag har bara vart med om att en staff tände till en gång , det var min egna som hoppade på en J-russel efter att den hade sprungit och hettsat henne i ca 30minuter. Dock skedde ingen skada då min vovve bara hade omkull den och högg i luften ovanför…  Förövrigt är et bästa hon vet katter och barn!

Han man tur eller otur så får man en väldigt "pratig" staff…Pappan till minstaff och systern till min staff pratar grymt mycket. Det händer att min pratar ibland också… Det kan låta kul och vara lite kul med inte när dem håller på ofta…;)

Jag har bara hört att staffar har börjat få dåliga höfter och att dem har lätt för att få cancer… (en bror till min fick det men klarade sig)

Men jag tycker du ska sattsa och skaffa en! Man kan inte få en bättre vän! Dock har jag avrådit vissa av mina vänner att skaffa en för att dem bara vill ha den efter dess utseende etc.. och det brukar ju inte leda till nåt bra med någon hund om man tänker så. :)

sandraDeLuxe
1

Vi har vart och besökt en uppfödare och spenderade över 2h hemma hos dom och pratade om rasen och hälsade på deras hundar. Både jag och min sambo föll pladas för rasen och kände att vi fastnade för den och skulle klara av den. Jag är uppväxt med boxer och min sambo med cairnterrier och kunde se vissa "likheter" i en staff mot dessa raser vi växt upp med. Temperament, energi osv. Förstå mig rätt.

Vi har valt att stå över att köpa en valp från kullen dom hade när vi besökte dom och ist vänta men en valp av rasen till deras nästa kull för kunna läsa mer om rasen, besöka andra kennlar, ta möjligheten att gå på hundutställning och även läsa om andra raser.

/SG

[chouwa]
0

#21:
Grattis till er! :-D

fettmedkevlar
0

#19 Nej jag grundar det absolut just pga det som hände då, utan det har hänt flera gånger. Och nej igen, det har inte bara inträffat med just den hunden.

[chouwa]
0

#23: Okej.
På det du skriver låter det ju verkligen inte som att du har erfarenheten och kunskapen om rasen för att säga hur hela rasen är överlag.

Xondah
0

#24 Vart står de att fettmedkevlar beskriver hur rasen är överlag?:) Det är väl en personlig upplevelse av rasen som beskrivs så vitt jag kan läsa.

Jag har inga bra erfarenheter av denna ras jag heller för övrigt.

[chouwa]
0

"Mot människor är den hur snäll och mysig som helst, tyvärr inte med andra hundar."

Jag tog det som ett syfte på rasen men inser nu att den kan handla om individen. I så fall ber jag om ursäkt.

fettmedkevlar
0

#26 Jag menade individen, inte just alla staffar. :)

Tangotime
0

Men visst är det väl så att man avlar på hd belastade hundar utan restriktioner?? Har sett annonser om valpar där föräldradjuren haft hd fel. Någon som vet hur det fungerar? Vissa hundar som ex boxer säger ju uppfödarna att dom nästan aldrig har ont av sina hd fel. Är det kanske så på staffarna också??

Jag gillar personligen inte rasen, men det har mest med fördommar att göra, det erkänner jag. Har inte träffat tillräckligt många renrasiga för att kunna uttala mig om det men endel blandisar som jag inte skulle vända ryggen till.

sandraDeLuxe
0

*putt*

/SG

Mischa
0

Jag tycker det är självklart att en hund med defekta höftleder inte är friskt eller acceptabelt.

Att överhuvud taget (som uppfödare) ursäkta avel med sjuka djur genom att påstå att dom inte lider av det gör att man vill hålla sig så långt ifrån dessa uppfödare som möjligt, för dom vill inte rasens bästa, Hd är dock en klurig sjukdom att undvika och ibland får man ta "snesteg".

Den ursäkten finns inom staffen, amstaffen också likaså eng bulldogg…bullshit rent utsagt.

Vissa hundar (oavsett ras) kan leva ett fullgott liv med HD.

≧◔◡◔≦

Tangotime
0

#30 Men är det så att avelsbasen är så snäv att man inte har så mycket att välja på då? Eller hur

kommer det sig att skk och rasklubbarna accepterar avel med ha belastade individer?

Boxer uppfödarna säger ju ex att deras ras sällan får besvär av sina hd fel, fast där får man ju inte avla på hd belastade hundar ändå. I stället åker man land och rike runt för att röntga om hundarna tills det "blir godkänt" resultat… Vet inte om jag tycker det är helt ok heller Obestämd

Mischa
0

Ja, det finns många som skyller på det, det går inte att hitta tillräkligt bra hundar som inte är friröntgade och utomlands är man ju inte alltid lika nititska med att röntga sina djur som vi är i sverige.

Dom olika graderna av HD går heller inte att förutspå, en kull efter HD-belastade föräldrardjur kan ge fria höfter men riskerna är ju höga, mycket beror så på helheten i släkten och inte bara på föräldrarna.

Att man röntgar om sina djur kan ha sina förklaringar, ibland blir faktiskt lederna bättre när hunden vuxit till sig lite och resultaten kan hoppa rejält, vissa påstår även att preparaten som ibland används för att söva kan ge slappare leder.

Det finns även ett annat system utöver norbergs vinkeln (som det vanligaste systemet heter) det kallas för pennhip och ger ett säkrare resultat, problemet är väl att dessa inte läses av SKK och resultatet blir inte officiellt vill jag minnas.

Hundar kan leva utan besvär med HD, dom kan även ha besvär utan att visa det och vissa måste gå på smärtlindrande medl livet ut, jag fattar inte varför man vill utsätta hundar för dom riskerna…

≧◔◡◔≦

Karizma
0

En bekant till oss har en staffe tik på 1.5 år glad och lättlärd. Himmla ducktig med sin matte är en fröjd att se dom träna. Älskar barn och leker gärna med dom. Inte så stor men en rigäl hund som är glad så det jag dom :)

sabines
0

Min syster har en staffe på cirka 2 år nu. Han är den mysigaste, busigaste och roligaste hunden jag någonsin har täffat på. Finns många hundar jag ville ha innan, men efter att min syster skaffade sin älskade hund kan jag inte tänka mig någon annan ras! Han är otroligt smart och lär sig allting väldigt fort. Mycket liv i den hunden, och verkligen ingen hund för en som inte orkar med långa promenader och lek anser jag. Hemma är han hur mysig som helst och kan ligga och gosa i sängen fleeera timmar utan att tröttna, men när han kommer ut är han piggare än piggast och ger sig aldrig, kan springa mil utan att stanna!

Otroligt fina hundar iaf! Helt förälskad i rasen. Och jag anser oxå att de hundar som attackerar andra inte har fått rätt uppfostran från början!

Sophiies
0

Engelsk staffordshire bull terriern är en toppen härlig hund som oftast älskar allt och alla. Alla hundar behöver ju naturligtvis miljöträning. Man måste ha en fast men vänlig hand. Man får inte glömma att det är en terrier som gärna testar sig fram och gör lite som dom själva vill ibland, så tålamodet bör man ju ha också. Har haft en Staffe tik till och från nu i snart ett och ett halv års tid och i december får jag hem en 8 veckors valp. Dom kräver en del mentalstimulans och behöver få komma ut på långpromenader eftersom dom är ett litet kompakt energiknippe. Älskar att ligga nära en och sova. Skulle inte kunna tänka mig en bättre träningskompis. Dom är lättlärd och otroligt bra att ha och göra med.

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

Workingdog
1

Staffar är helt underbara! Har en tjej hemma på 11 år. Hon totalt älskar människor. När hon var liten så blev hon skitglad såfort någon pratade, behövde inte vara till henne. Staffar är hundar som behöver stimulans och hjärngympa. Våran tjej går lös hela tiden, viker aldrig av från våran sida om hon inte får. Hon totalskiter i andra hundar. Om det skulle komma en inbrottstjuv skulle han få en glad staff i ansiktet ;)  Perfekt träningskompis som kan hänga med på det mesta. Men ibland kan dom ju få sina stunder då terriern kommer fram. Vill inte, tänker inte. Men jag kan säga. Upp till 2års åldern så var våran tjej helt hysterisk. Sen lungade hon ner sig. Nu när hon är 11 år så hon hon fortfarande som en valp. Hon älskar agility, kan hoppa massa hinder om och om igen. Dock har hon gråstarr nu. Har haft livmodersinflamation och opererat bort knölar. Men hon är lika glad för det :)

Träffar även andra staffar ibland då mammas kompis som bor jättenära oss har en uppfödning av staffar :D

Våran gamling på bilden ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Sophiies
1

#36 Precis min åsikt!

Har haft staffar runt mig i några år och aldrig någon som gjort någon skada. Dom är super snälla och glada i allt och alla. En hund som behöver motion och träning för att må bra. Ingen vaktande hund. Busar och leker som vilken annan hund som helst. Får hem en staffe valp nu om 3 veckor.

Om man går runt och är rädd för olika hundar så är det ju självklart att hunden reagerar. Dom läser super bra på energier och det påverkar en hel del om man går förbi en hund på helspänn. Inte bara ens egen hund reagerar på det utan hunden man möter också. Det är bara testa att gå in på ett hunddagis när man är rädd för hundar, det blir ett jäkla liv gärmför med om en icke hundrädd människa går in. Och man ska inte dömma en hund efter utseendet heller, gör man sig en skräckbild av det så blir det som det blir. Har blivit biten av både russkiy toy terrier och kinesisk nakenhund men inte har jag fördomar för dom raserna för det? Det är helt beroende på hur ägaren är och hur hunden blir behandlad. Slår man sin hund så litar inte hunden på människor och då försvarar den sig precis som vi människor gör om någon kommer och muckar med oss. En hund biter oftast inte utan anledning.

Min valp på bilden :)

Mvh Sophie!

Workingdog
0

#37 håller med dig till 100% :) En hund biter ALDRIG utan anledning, sen får människan säga så mycket den vill om att hunden bet utan anledning. Det kanske inte var något dom märkte, dom kanske gjorde någon rörelse som hunden uppfattar som hot eller något.

Jag har blivit biten av några hundar, men jag skiter i vilken ras det är. Jag vet att det var jag som gjorde fel när det blev så.

Sen när jag var ute och gick men alla 4 hundarna så går vi och så möter vi 2 unga killar med amstaffblandningar. Jag går undan lite. Inte för hunden utan för att jag kommer med 4 hundar och därför är det lättare för mig att gå lite åt sidan, + att dom vägrade flytta på sig. Sen när jag går förbi så ser jag att hunden står på spän och sen hoppar fram mot min ena hund. jag tar då fram benet. så att han bet mig ist. dock var det inte så farligt. Men jag går inte omvägar när jag möter sådana hundar för det. Tvärtom, ibland kan jag gå lite närmare för att jag vet att man känner sig lixom lite "ledsen" när man ser människor som går omvägar pga ens hund..

#37 men guuuud så söt :D Vilken kennel kommer h*n ifrån? Du behöver inte säga men lite roligt :D

/Mvh Jennifer

Sophiies
0

#38 Hon kommer från Garpenborgs kennel :) får hem henne nu den 15 december och det ska bli toppen kul. Spännande att se vad det blir av den tjejen :)

#38 Förstår precis vad du menar. Hade freestyle uppvisning med en kompis staffe för ett år sedan på gymnasiemässan i stockholm och folk skrek "Akta rottweilern den kommer slakta mig" och det känns trist att folk ska behöva vara rädda för någon så snäll som den här hunden är. Har nog aldrig sätt en så sjukt glad hund som verkligen älskar livet.

Mvh Sophie!

Zvintos
0

Den lilla uppfattningen jag fått av att ha haft staffe i 6 månader är att de verkligen är små energifulla clowner, kort förklarat. Glad
Man har inte en tråkig sekund tillsammans med dem.

Sophiies
0

#40 Ja dom är verkligen energifulla clowner. Ääälskar att vara i centrum. Och H*n är jätte fin :) vilken kennel kommer h*n ifrån? :)

Mvh Sophie!

Workingdog
0

#39 vad roligt :D

Jo det är så tråkigt när sådant händer. Min kompis som har en jack russel blev typ "rädd" för min tjej. När vi var och tränade på klubben och hennes jack rusell gick fram till min så tog hon undan henne. Visst min tjej är inte så förtjust i andra hundar. Men hon säger bara ifrån. Det låter värre än vad det är. Men min kompis sa då att hon är rädd eftersom hennes käkar kan låsa sig och då får man knappast upp dom med en kofot. Men det är bara bullshit. Visst kan dom vara envisa, det är ju en terrier men om det skulle hända är det ju bara ta en pinne så släpper dom. Haha tycker det är så roligt att vissa tror att dom inte går att få upp käkarna med en kofot ens…

/Mvh Jennifer

Zvintos
0

#41: Han är ifrån Meder´s GoldDog. Glad

Workingdog
0

#40 asso Ninni Grim är så sjuuukt söt :D

/Mvh Jennifer

missemel
0

Tycker att dom e jätte fina! (:

Som jag har fattat det så är det världens goaste hund som alltid vill vara med men är väldigt envis? Sen så är dom väl inte lika trrevliga mot andra hundar om jag inte har läst och hört helt fel. :)

Workingdog
0

#45 det beror på. Visst kan dom vara envisa, med tanke på att det är en terrier. Vissa är trevligare mot andra hundar än vissa. Som min hund, hon gillar inte andra hundar, men hon skiter i dom. Det kan gå en hund 1 meter ifrån henne och hon bryr sig inte. Men om hon tycker de blir för påträngande och hon inte vill så säger hon ifrån. Men det är ju helt från individ till individ :D

/Mvh Jennifer

missemel
0

#46. Envisa terrier-vovvar är inte roligt.. Har en ;)

Workingdog
0

#46 haha joo :) Fast våran staff är inte envis :P hon hör bara dåligare nu när hon börjar bli gammal :P haha

/Mvh Jennifer

missemel
0

#48. Min hund är också gammal. Men hon låtsas bara höra dåligt typ. Vi kan vara ute o gå o hon e lös. Om jag inte har bett henne att gå fint eller något tidigare i promenaden så tror hon att hon kan skita i mej. Jag ropar och så ser jag att hon lixom saktar ner och sneglar bakåt och börjar gå snabbare och sen så e hon hemma. Ja, Det e ju roligt ;) hehe