Samojed
Hej på er!
En fråga ställd till er som har/har haft Samojed (eller er som har mycket erfarenhet)
Jag och min sambo är väldigt nyfikna på denna ras. Vi vill ha en ras som fungerar bra med resten av gänget här hemma och vill därför ha en språksäker hund (som ju spetsar och urhundar brukar ha, har jag fått för mig?)
Det är så att jag är lite sugen på detta med drag. Jag tävlat med både min BC och min Schäfer så både bruks och vall har jag ju.
Fungerar det att dra med bara en Samojed? Jag väger 63 kilo. Tanken är att låta hunden dra trehjuling på den delen av året det inte finns snö och pulka/spark på vintern. Är jag för tung för en ensam samojed?
Jag undrar också lite över jaktlusten i denna ras och hur det brukar fungera att ha hunden lös (ja, jag vet att det GÅR, men hur lång är vägen dit?) Jag skulle även kunna tänka mig någon av de andra polarraserna då alla ligger mig väldigt kärt om hjärtat men jag har fått för mig att de kräver mycket mer motion, har högre integritet och skärpa och dessutom skall ha väldigt hög jaktlust i jämförelse med samojeden och vara svårare att ha lösa.
Och två saker till - hur skällig brukar denna ras vara? Är/var din Samojed skällig?
Och vad har din hund för åsikter om vatten? Badar Samojeder om dom får chansen, brukar de vara likgiltiga eller avskyr dom det?
Tusen tack på förhand!
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Det går oftast väldigt bra att dra med endast en samojed. 3 hjuling är inte speciellt tungt att dra för en ensam hund, likaså gäller pulka eller spark. Det kan bli lite mer jobb för dig om du har en samojed av den mindre modellen om den ska dra en spark, men det är ju lätt att hjälpa den på traven.
Det brukar inte vara några problem för Samojeder att gå tillsammans med andra hundar/människor (Vet inte vad du menar med gänget hemma
).
Att ha lös en samojed och hur lång vägen är dit är beroende på mentaliteten på hunden, de flesta håller sig gärna nära sitt folk då det har en del vallningsinstinkt i sig medans andra har en hel del jakt i sig. De flesta jag har haft har inte alls varit några problem att ha lösa, dock gammeltanten jag har nu är det mycket jakt i, så hon kan dra iväg om hon får vittring, men är aldrig långt borta utan kommer oftast då jag kallar på henne om inte direkt så efter en stund (ca 10- 15 min).
Samojeden är som du säger lite lättare än de andra raserna men ändå en arbetande ras, den är väldigt mångsidig oxå och det gör det hela så mycket roligare.
Min tik är ganska skällig av sig eller iaf jämfört med de andra jag haft. Själv tycker jag inte att det är speciellt skälliga utan de älskar oftast att >"prata" mycket. Vid arbete med speciellt drag har jag märkt att dom kan skälla en hel del innan de kommer iväg, men är ju för att det blir så triggade.
Alla mina samojeder har alltid älskat vatten, vissa har simmat å andra har gått ut till magen. Men att vistas i vatten gör dom alltid om tillfälle ges 
Hoppas du fick lite svar på dina frågor nu 
Tusen tack för ditt svar!!
Vill gärna höra mer ifrån andra Samojedägare! :D
/ Lina

Vill du köra drag aktivt, inte bara dra lite då och då för kul, vänd dig till en kennel som statsar på drag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3: Det är jag Helt medveten om :) Tack iaf.
/ Lina