INKALLNING :)
Nu ska jag o Ludde börja träna inkallning på bästa sätt. Har ni något bra och enkelt sätt att lära hunden med ? :D Typ en övning som både är kul och lärorik :D
Det jag, min äldsta bror och våran pappa gjorde med förra hunden var att vi stod i en triangel, och skickade hunden mellan oss.
Tex, jag började. Så skickade jag hunden till min bror, som samtidigt ropade på honom. Den tredje personen stod stilla och tyst. När hunden kom fram fick han endast beröm över den som nu hade hunden, lekte lite med honom, och skickade honom sedan vidare. Då lärde han sig dels att komma, vem som var vem och han fick leka. 
Oj Ellinor det kan man göra på många olika sätt :-))),det viktiga är att du använder en ljus och glad röst så allt blir så skoj som möjligt(men det gör du säkert ändå),ska du träna honom lös eller i koppel måste jag få fråga?.

Både lös och kopplad, men jag börjar nog med att han går i koppel.
Då kan du sätta hunden bredvid dig, och så går du koppel längden och ställer dig framför hunden, säger hit och bröm mycket, det räcker i början med att den kommer på ditt komando,du behöver inte kräva att han satter såg bredvid, det kan du ta sedan när du ser att han förstår vad hit betyder….
Lusse förstår vad hit betyder, vi tränar mycket på att han ska ligga/sitta jag går därifrån medans han stannar kvar, jag vänder mig om och säger efter en liten stund hit, o han kommer med en gång o fattar precis, men när vi är ute o han e lös o får tag på en boll/pinne så skiter han totalt i att jag säger hit, eller d funkar ibland, för att jag ska få han att komma till mig måste jag springa ifrån honom… nån som vet nått bra tips hur jag kan göra??
Malin, när mina har gjort så har jag gått och gömt mig då dom inte ser, det kan man göra ofta för att lära hunden att det är inte bara vi som ska hålla rätt på dem, det ligger även i deras ansvar;-)
Det där med att springa ifrån och sätta sig med ryggen imot…så fick vi lära oss på bruks. Dom brukar ju fatta till slut att om dom inte kommer sticker matte ifrån. Lika så att nån annan håller i honom och att du springer ifrån, vänder dig om efter halva vägen och säger hit (hunden blir trissad) När du kommit på behörigt avstånd kalla in hunden och så massa beröm och godis =)
okej. jo han kommer ju så fort han ser att jag går därifrån, men om han har en boll i munnen så håller han sig ändå så att jag inte kan få tag på han, försöker me allt, roliga läten, hoppa o skutta, har suttit med ryggen imot honom o pillat i gräset som om jag hittat nått jätte kul, han ställer sig bakom ryggen på mig o då fort jag vänder mig om sticker han en liten bit ifrån.. dels så tror jag att han vill att jag ska jaga honom eller så är han rädd att jag ska ta bollen ifrån honom, har försökt att när jag väl fått tag på honom så tar jag bollen men kastar den till honom igen.. det konstiga är att ibland släpper han bollen när jag kommer fram o låter mig ta den för att kasta den, o ibland inte, så d kanske går över me tiden, han fattar ju vad jag vill bara att han vill göra annat..
tack för tipsen, ska prova nästa gång vi e ute o leker me bollen.. =)
Har han kommit i trottsåldern den lilla busen? *ASG*

En sak att tänka på, är att om man misstänker att hunden inte tänker komma, ropa då inte. För varje gång man ropar "hit" och hunden inte genast kommer, så visar man att kommandot inte behöver lyssnas på. Är man osäker kan man testa att låta till, eller bara ropa hundens namn, får man ingen reaktion, håll inte med "hit".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 okej ska testa d.. tack för tipeset..
#9 ja han e i trottsåldern, allt han gör gör han för o djävlas me mig =D hehe
Ja precis olika ljud kan vara bara ett ssssss eller liknanade, något som man ser att dom lyssnar på, just i denna ålder brukar jag hellre köra med hand tecken tillsamans med ljud, vilket resulterar i att jag använder oftare hand-tecken än tal/ljud till mina vovvs, använder jag ett tal ljud ute då vet dom att oj hoppsan nu är det bäst jag lyssnar osv osv…
Hej, här ett tips från Sigge och mig…
Träna inkallning från "längst-ut-i-kopplet" tills det sitter benhårt! Inklusive att sätta sig på rätt sida. På det sättet riskerar inte hunden att göra fel för att den inte förstår när du sedan tränar med den lös. Gör hunden fel då så är det för att den av någon anledning är olydig, och det är bra att veta för dig som hundförare!
Med Sigge körde jag inkallning och sitt vid sidan vid varje promenad i över en månad innan han fick testa lös. Och han har många andra brister, men inkallningen sitter där den ska ;-)
/Ebba

Min vovve KUNDE inkallning ganska bra tills han blev "könsmogen". Då kunde jag vara tungen att jaga honom i flera timmar, har kört med spårlina så han fått springa. Dock har det börjat bli lite bättre nu, han kommer så länge han vet att jag har något gott i fickan.