Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2225 ggr
Zynell
0

Att klippa klor.

Jag har en liten yorki på 9 år här hemma. Hon kom till oss för några månader sedan.

Att klippa klorna på henne har inte varit enkelt. Hon är väldigt rädd för det. Jag tvingar inte på henne en kloklippning utan vill istället att hon ska se det som en naturlig process som ska gå smärtfritt till.

Jag har börjat med att hålla henne i famnen lite och röra vid tassarna, massera dem lite så att hon vänjer sig vid beröring, vilket hon inte verkar vara van vid. Sedan när klosaxen kommer fram börjar hon skaka som ett asplöv. Jag klipper inte klorna utan jag gör det i luften framför klorna så att hon vänjer sig.

Bör jag tänka på något mer? Eller borde jag göra på något annat sätt?

tsset
0

Belöna när klosaxen är framme och hon "är på väg åt rätt håll", alternativt låt henne förknippa klosaxen med något positivt genom att hela tiden när hon ser klosaxen mata, klappa, prata positivt eller vad hon nu ser som positivt. Först när hon blir glad av att se klosaxen är kopplingen genomförd.

Alternativt använd en helt annan klosax med annat utseende, eller kör med fil istället. Har hon förknippat massa negativa känslor/upplevelser med det hon tolkar som en klosax kan problemet vara lätt löst genom att använda en klosax som hon inte tycker ser ut som hennes klosax eller använda en helt ny sak som hon inte har kopplat något till än.

Zynell
0

Den saxen jag använder för henne är ju ny eftersom det inte är jag som har klippt klorna på henne under hennes 9 levnadsår. :) Vi har ju precis fått henne.

Jag märker att hon ser kloklippningen som en negativ sak. Igår sprang hon iväg och gömde sig när saxen kom fram. jag lär henne vara, men hon kom inte fram igen förrän jag sade till. Stackarn måste ha haft det ganska jobbigt med klippningen hos sin tidigare ägare.

jenmjao
0

Min mamma stressar upp min pudel under klo klippning så jag brukar räkna ner från 3 när jag klipper och berömma/belöna jätte mycket bara för en klo, tillslut får jag faktist klippa klart hans ena tass, men sen börjar det om på nästa tass igen haha. Men det funkar och han blir faktist lugnt när han vet att på 1klipper jag, och det går snabbt och smärtfritt.

DooleysOchArmani
1

På min gamla foxterrier, som hatade klippa klor, funka det med att hon slapp se när man klippte. Hon gömde huvudet i armhålan och sen gick det hur bra som helst!:)

[Liiillap]
0

#2 Vet du hur gamla ägarens klosax såg ut? Tänkte du kanske har likadan iaf fast du inte vet det…

Tänkte som någon annan oxå nämnde ..skulle kanske hjälpa att fila ner hennes klor?