Foder strul med min blandis tik
Vill ha lite tips vad man kan ge en matkräsen hund?
Hon gick från början på Doggy Prima
Byte till Eukanuba för storvuxna valpar (large breed). men på båda gick hon bra på ett tag sen så började hon vägra äta. vill att hon ska äta så fort hon får maten, och vill inte svälta henne då hon redan är mager.
Iaf byte från eukanuba till Nordic bas. Men när hon hade gått på Nordic i en månad så magrade hon av mera och då gav jag henne t.o.m mer än vad hon skulle ha + så fick hon väldigt mkt mjäll :/
Så har någon oxå haft en kräsen hund, vad byte du till?
Färskfoder är helt uteslutet nu. då jag märkte att det var krångligt att ta med sig om man skulle vara borta mera än 4 dagar, då man lär låna andras frysar, och det är inte alltid dom har plats för det i frysen :/
Min kräsna(?) tik gick på Standart Vild Hjort innan jag bytte till färskfoder.
Prova blandra ut med något hon älskar, tex köttbullar, korvbitar, köttfärs. Funkade för min fasters kräsna hund :)

Jag har haft precis samma problem som du har. När jag bytte foder så funkade det i början, nyhetens behag. Så var det även med färskfoder. Jag började klippa i lite kokt skinka. Gick bättre men bästa lösningen kom när jag skaffade en hund till. Nu jädrar går det undan när maten serveras
Men visst är det så trist när de inte äter.
Färskfoder äter mina superkräsna hundar.
Söt vovve!
Tyvärr är det så att vissa hundar har svårt för att äta torrfoder. Vet att det inte är vad du vill höra, men BARF är helt suveränt! Jag är alldeles nyfrälst då mina hundar bara har äit det i ett par veckor (men innan det har jag haft en process på gång i minst ett år, innan jag tog steget!).
Tänkte först också att de ska få fortsätta med torrfodret i viss utsträckning så att vi kan ta med det när vi åker bort. Smidigast så! Men så har jag upptäckt att det ju finns fina torkade "hamburgare" av kött som är helt perfekta att ha med sig. Kycklingvingar eller -lår hittar man i vilken affär som helst i inte allt för stora förpackningar. I "värsta fall" får man väl köpa en lövbiff eller nåt till hunden
.
(Vill du ändå ha torrfoder så leta efter ett med så mycket fett och protein som det går. Eftersom hon äter dåligt är det viktigt att det hon får i sig är bra saker. Det är inte spannmål… Leta efter ett valpfoder med små kulor. De flesta hundar gillar det bättre!)
#2 Det har jag lärt mig att man inte ska göra då hunden blir otroligt bortskämd, gör man det en gång kommer den vilja ha nå gott i maten varje gång!
jag säger bara en frisk hund svälter inte ihäl sig jag tycket du ska testa med svält en morgon och en kväll och en morgon till och servera kvälls målet . det har funkat på min hund som är väldigt kräsen och väldigt smal
1# gick hon bra på det? :P
#2 har gjort det.. men slutade med att hon vägrade äta om det var utblandet med torrfodret eller så tar hon upp kulorna och lägger dom bredvid skålen ;).. blandade t.o.m i vatten, nordic bas och torrfodret.. men funkade inte heller :P.. hon är för smart för sitt eget bästa ;)
3# Är hos min kompis som har en golden valp som är 2-3 veckor yngre.. men det spelar ingen roll när dom är två. hon kollar på sin mat och bara sitter, Golden valpen har t.o.m gått fram och ätit av hennes mat utan att hon har bryt sig. så det är inte där skon klämmer :P
4# hade kört på färkfoder om det inte var så att hon blev väldigt mjällig av det. :/
5# Tack :).. som jag skrev så har jag testat färsk foder och hon vart väldigt mjällig av det i pälsen så vill inte testa något liknande igen :( Sen så verkade det som om hon fick i sig tillräckligt av det då hon blev smalare även och då gav jag henne även mer än vad som rekomenderades :S
7# hon är bara valp och väger redan för lite.. hon äter sig mätt på snön så finns ingen ide med att svälta henne..
har du varit och kollat att hon är frisk?hundar som dricker mkt mår oftast inte bra !
# 9Hon dricker inte mkt, hon bara tror att snön är ät bar.. hon ser pigg ut, har fin päls, hon ser inte på något vis sjuk ut, Hon har aptiten men inte till sin egna mat..
fast genom snö får hon i sig vatten ! hade en kompis deras grey hound var pigg glad fin i pälsen osv dock drack mkt och åt mkt snö och år väligt bra . och njurarna var helt paj . Dom fick ta bort den hunden. även en hund på skolan reagerade jag på att han drack mkt han hade diabetes , han klarade sig dock .
tycker du ska kolla upp om hon är frisk bättre att vara på säkra sidan
11# Fast hon har varit besvärlig med foder sen jag köpte henne då hon var två månader.. nu är hon 6 månader, hon har druckit normalt hela tiden tills det kom snö hon slickar bara på den och "leker" med den och på så sätt får hon i sig den.. Och om njurarna hade varit paj eller något annat så hade det väl märkts efter dom 4månaderna jag har haft henne?
8. Mjällig? Hmm vilken sort har du provat då?
Har fått mycket bättre päls på min vuxna tik. Och bor man i lägenhet är det inte ovanligt att det blir torr luft inne (ger då mjäll liknande pga torr hårbotten) jag ger mina hundar laxolja senhöst till vår pga den torra luften som blir när det är kallt ute. Tycker det hjälpt bra även för torra tassar.
Och tipsen om dalta i annat i fodret för att det ska smaka gott gjorde jag, trött på dallta med foder därmed blir jag glad när jag nu har två glada hundar som sitter o smaksar bervid mig när jag gör i ordning deras matskålar :)
#12 det är inte alls säkert att det märks innan det är försent! dessutom sa du att hon åt sig mätt på snön?
13# nordic bas, det blev som vitt mjäll ovanpå pälsen :(.. hon har nu jätte fin päls glansig och så .. och nu ger jag henne doggy prima *skämms :(* men behövde foder akut och visst inte vad jag skulle köpa så tog det första, närmsta, billigaste :/.. Bor i lägenhet.. men hon har inte blivit mjällig förut och försvann när jag byte och efter ett bad :P Visserligen är det hennes första år .. och körde på nordic under hösten..
En till fråga om man ska kolla på foderns innehåll så har jag lärt mig att man ska ut gå ifrån 30 protein och 20 fett.. men om ett foder har 34 protein och 14-16 fett. är det fodret inte bra nog då? är det någon av protein och fett som är viktigare än den andra ?
Du skulle kunna testa orijjen eller lone star . men jag tror inte att foder byte är det rätta sättet . Hade en hund fullt frisk och vägde 18 kilo och skulle enligt vetten väga runt 25 han var bara skinn och ben spelade ingen roll vad vi bytte till han åt bara kankse en dl per dag , han åt ingenting inte ens kyckling rent kött han åt nada . det som gällde där var att behålla samma mat och svälta honom i bland och ställa upp maten efter 15 minuter om han inte åt det gjorde att han gick upp i vikt och tillslut efter 4 år började äta normalt
17# Ja men det går inte att svälta en valp som växer och hon äter matrester men inte sin egna mat..
17 det är bra torrfoder men mina kräsna åt inte den heller, annars är det bra torrfoder :) En fråga har du märkt om din hund fått tandsten lr gulare tänder? Varför jag frågar är för att en som ger detta foder har fått det efter 1 år på samtliga hundar hon har 4 st och de har aldrig haft tedens till få det innan.
15, Har inte hört talas om det innan det ska jag kolla om fler har fått mjäll för att de ger nordic bas. Inne på blandrashundar iFokus är det en artikel ang för o nakdelar o fördelar med färskfoder. Många som ställt frågor där. En fråga åt hunden fodret annars?
Dom foderna jag funderar på är robur, proplan,nutra nuggets, Iams och kanske Rc har hört så mkt olika om Rc.. Visa säger att det alla hundar bli bra i magen av det och andra har sagt att dens hundar bara blivit dålig av det ..
#19 Hon åt det på 3 sekunder.. men som sagt jag blev rekomenderad att ge henne 3 dl / dag och slutade med att jag gav henne en hel korv / 500 g. och hon blev ändå smalare .. visserligen så växer hon fortfarande men ett tag såg hon hemsk ut :/
#18 hunden dör inte av att vara utan 1 och halv dag , om hon inte äter så svälter hon ju sig själv endå! oftast hundar som är dåliga på att äta har lärt sig att det jämt finns mat och inte behöver äta när det serveras och tex bortskämda pga matrester och även vid sjukdom !
#19 lone star fick jag tipset av en kompis för folk som har kräsna hundar har inte testat det själv , och orijjen testade jag på hunden som inte började äta fören efter 4 år han tog inte en tugga av orijjen men det ska vara känt för hundar som är kräsna men han var ett extremfall .
22# sant.. men hon äter men mindre än en dl / dag. känns för elakt att svälta henne :S Kör hellre ed att ha maten stå framme i en kvart.. om hon inte har rört den så tar jag upp den :P
Tycker inte man kan räkna bort BARF för att hunden inte har mått bra på en sorts färskfoder. I så fall borde du ju räkna bort torrfoder eftersom du har provat många sorter utan att ha hittat någon som fungerar! BARF Är ju naturlig mat som ger huden en utmaning och variation.
Torrfodertillverkarna har lärt oss att hundar inte behöver variation i maten, men jag kan säga att efter alla år med torrfoder är det helt underbart att se hundarna ta sig an de olika bitar de får. Ibland något tveksamt, men oftast med stor entusiasm!
Titta in på Barf i fokus och läs lite! Det är mycket lättare än man tror
.
Vi hade en hund innan som fick samma torrfoder som ägaren gav honom, han fick eksem av det, så vet. rekomenderade något dyrt foder (minns inte vilket), det tappade han pälsen av. :(
Så vi köpte färskfoder åt honom, har testat några olika sorter och beslöt oss för den vi har nu som en lokal fabrik gör. Pälsen var aldrig så blank och de vart helt galna i det. MEN dock vet jag att alla hundar inte gillar det, såklart. Grannens hund luktar inte ens på det.
Mitt råd skulle väl vara att testa många olika sorter tills du hittar det rätta. Våra hundar har inte råd att vara kräsna, de är för rädda att nån ska ta deras mat ifrån dem :)
#23 ja du gör som du vill :) men tycker att du borde testa för om det funkar är det verkligen värt det :D men jag har faktiskt ett annat tips också som jag fick från min hundlärare psyka dom lite ! man ge 1 matsked morgon 1 matsked lunch 1 matsked middag , sedan ökar man snabbt med långsamt upp maten .
detta gör att hundarna lär sig att maten faktiskt tar slut och att dom måste äta det dom får . Det funkade super bra på min gammla hund men jag vart så upp i varav att han äntligen åt så jag höjde så han fick mer än vad han borde ha efter bara 2 dagar så det sket sig men vill även tilllägga han var verkligen ett extrem fall
#24 jag räknar inte bara bort barf och Färskfoder för att hon blev mjällig av det.. utan jag är mer borta än hemma kan man säga. och visa gånger så är det lättare att ta med sig torrfoder just för att det inte är färskt och sen så gör det inget att torrfodret hamnar i väskan .. det blir inte lika kladdigt..
25# min hund gillade det, men fick mjäll av det kanske och sen så är det inte så "mättande"
#26 ska testa det :).. det låter kul/ utmanande :P
nu ska jag bara hitta ett torrfoder som innehåller det hunden behöver och som inte kostar allt för mkt och som finns i närheten att köpa :P

Ta hunden till en bra veterinär och be dem kolla halsen ordentligt! Enligt mig så är det något av detta fel: 1. Hunden har ont när hon äter. 2. Du som ägare "hattar" med maten för mycket så hon väntar helt enkelt på matrester, annan foder sort osv.
Jag skulle gå till en duktig veterinär och se till att de verkligen undersöker henne ordentligt. Ge lugnande så de verkligen kan se ner i halsen. Om de inte hittar något så skulle jag köpa hem antingen Orijen, Standart eller barf/färskfoder och sen hålla fast till det. Vill hon inte äta när Du serverar så låt det stå kvar. Hon kanske är en hund som föredrar att äta nattetid i lugn och ro. Väljer hon att inte äta det Du ställt fram…ta upp släng och servera nytt till morgonen. osv osv osv..har hon inte kommit igång med maten inom ett par dagar så skulle jag åka till veterinären igen.
28# tror inte hon har ont i halsen då hon äter allt som erbjuds . förutom hennes egen mat och hon gillar att sno maten från hennes Tik valp kompis.. kan vara jag som hattar mkt :/.. men eftersom hon är min första hund / valp så vill man bara väl till hunden.. och eftersom uppfödaren till henne körde på Doggy, och sa att det var vad veterinären rekomenderade :O .. men iaf hur det än är så ska jag börja ställa fram maten och sen ta undan den efter en kvart :P.. Sen så ska jag byta till ett bättre foder.. och har varit inne nu på foderbilen och kollat och jämfört och tog det billigaste och det jag tyckte man fick mest för priset :P
Så Lone star van :)
Vilken Lone Star?
Tycker också du ska kolla upp halsen, absolut. Och ser de inte långt ner utan att ge lugnande så ska hon ha det!
Och inse att du inte gör henne en tjänst genom att hatta med maten. Mat ner två gånger om dagen och sedan upp efter 5 minuter (har hon inte ätit då så gör hon det inte efter en kvart heller!). Sen får DU se till att hålla dig sysselsatt så att du inte tänker på hundmat förrän det är dags för nästa mål. Tror faktiskt att det här problemet till stor del sitter i ditt huvud. Det är inget att skämmas för, tror att alla med hundar som inte vill äta har varit där. Jag har det definitivt! Men vi överför vår oro och negativa känslor i samband med maten till hundarna, så att problemet blir större.
Kom på en viktig sak till Mat efter motion! Ge t ex aldrig mat det första du gör på morgnarna. Bytet måste fällas innan hunden kan äta
. Självklart ska hunden inte vara slut när den får mat, men en promenad och en lekstund är jättebra för att öka både aptiten och intresset!
#30 Valp fodret eller performance.. folk här bli typ förvirade om man inte kör på valp foder på en valp :S… Menar att maten ska stå framme i en kvart, sen så tar jag upp den igen och väntar tills nästa gång hon ska ha mat.. så man får in tiderna på målen. Hon äter faktist bättre när man inte är där t.ex. när hon är sj i köket om vi sitter i vardagsrummet ;).
Brukar alltid ta en promenad, sen mat . Vet dock inte om man kan göra så.. men kan man ta upp vattnet så att dom dricker efter dom har ätit så att dom inte dricker sig "mäta" på vattnet :P ?
jaja jag har gett mina tips iaf. Sen går man på en växande valp i foderväg vad de ska väga som vuxna min räkna jag på att hon ska väga 4-5kg som vuxen o fick då färskfoder till den kg vikten. Gick upp 2 kg på kort tid o fin päls mm F Sen kan jag säga RC o Iams skulle jag inte änds ge till hundarna kanske köpa o kasta ut det till kråkorna då jag anser det är rena bukfyllan. Orijen är den som är bäst o mager unghund skulle jag verkligen rådfråga lite extra vad säljaren tycker man ska ge- nu rådfråga med foderbilen antar det bli valpfodret.
32# råd frågade en zoo butik där jag bor och dom sa Rc eller eukanuba.. eukanuba var bättre då det hade mer protein innehåll dock mindre smak.. har lärt mig att ingen ide att rådfråga dom som säljer djur foder, då dom erbjuder det dyraste dom har för att tjäna pengar :P
Även fast det inte märk så är jag tacksam för dina och andras råd :)
Liiillap skrev "har lärt mig att ingen ide att rådfråga dom som säljer djur foder, då dom erbjuder det dyraste dom har för att tjäna pengar :P"
Ja, tyvärr är det så. Dock är det inte nödvändigtvis det dyraste fodret de tjänar mest på… Det är bara att lära sig själv
. Mycket protein och fett (ger i allmänhet också det smakligaste fodret!) och fettet ska vara animaliskt!
Jämför man analyser och innehåll i foder kommer man snart fram till att valpfoder och s k "high-energy-foder" i stort sett är indentiska. Så man måste inte ha valpfoder, men man måste ha ett energitätt foder!
33, har du kollat vad orijen inehåller där är mer nyttigt än de du kollat på. Jag anser att ju bättre foder man köper/mer kött ju mer tjänar du på det. De blir mätta på sin mängd foder och de bajsar betydligt mindre pga det itne är en massa bukfyllnad i dom.
Kolla lite vad orijen inehåller o gämnför. Du tjänar som sakt var på köpa något dyrare eftersom man då inte behöver ge så mycket :)
i vilkenstad bor du för ibland finns det vissa småbutiker som säljer även orijen och man kan få provpåsar med sig hem. Även andra foder.
# 34 kollade på lone stars valp och deras performance foder.. skillnaden mellan dom var att Performance hade mera fett och protein och mindre koppar.. vilket jag anser vara bättre till en växande hund/ hund överhuvudtaget.. istället för att köpa valpfodret som har minde protein och mindre fett och mer koppar :S
35# bor i Hofors ( 5 mil utanför gävle) Har för mig att jag kollade på orijen men att den innehölll 34 % protein men bara 14% fett .. vad jag minns iaf :P
Det är i och för sig lätt att tillsätta extra fett! Troligen ökar det smakligheten också
. Man behöver ju inte göra det vid varje måltid, men en rejäl smörklick eller laxolja på maten några ggr i veckan. Eller en bit ister ibland!
Dock tycker jag att Orijen är överreklamerat. Det innehåller förvisso inte spannmål, men bra mycket kolhydrater är det i alla fall. I form av potatis och äpplen om jag inte minns fel! Jag är tveksam till om det är så mycket bättre än spannmål. Det känns inte mer naturligt det!
Apropå avföring så blir det bara några små ärtor när de äter BARF! Då inser man verkligen att det är vad hundar är gjorda för att äta! Nästan allt tas upp av kroppen!
Ser nu att Orijens valpfoder innehåller 40% protein och 20% fett! Helt okej - för att vara torrfoder
.
37# jo men då är priset väldigt högt oxå :O.. visst man tjänar kanske på det i slut ändan och bla, bla, bla. Men man ska ha råd att slänga ut så mkt pengar på ett foder oxå:S.. och jag lever på mitt studie bidrag bara :S .. Om jag skulle köpa det.. skulle jag vilja bli försäkrad att det räcker i 2 månader minst, för 13,5 kg :P

Prövat att alltid låta torrfodret stå framme? Vet några hundar i min bekantskapskrets som alltid har en skål foder framme då de går och småäter lite då och då, och de har reglerat det hela själva. En av hundarna äter endast nattetid, aldrig på dagen. Kanske din vovve är likadan?
Asså ursäkta men vem fan skaffar hund om man bara har sitt studiebidrag att leva på ? vad händer om hunden måste till vetten? är det därför du inte vill friskförklara hunden du har inte råd?
37, håller med dig för mig är det färskfoder lr barf som är det bästa, tyvärr klarar jag inte av kött så bra själv att hantera därför var färskfoder det jag kna ge. Antar du sett bra skillnad på päls och matglädje hos dina hundar? :)
38,jaja lycka till men hur ser % ut för RC lr Eukaluba?
39# Jo det har funkat bäst.. dock så äter hon fortfarande mindre än vad hon ska ha
40# har en pojkvän som fåt ut 20000 rent i månaden om inte mer.. dock så är det min hund och inte hans och eftersom vi inte är sambo än så tycker vi båda att jag ska stå för det mesta av kosnaden med hunden… Så om det skulle hända henne något så lånar jag av honom om kostnaden blir mkt… Dock så tycker jag att det är lite onördigt att åka till vett bara för att hunden äter dåligt.. hon är ju pigg och glansig på alla sätt och vis :P
41# Visa valp foder innehåller typ 33 % Protein och 14-16% fett.. men dom har inte 30/20 i sig :/
#42 men herregud människa ! om ni skulle göra slut då? eller om han inte vill låna ut pengar ?
Nä nu lämnar jag tråden innan för mkt dumt kommer ut ur käften på mig!
Är det inte lite OT hur vida ekonomin ser ut? Denna tråd är väl foderfråga?
#4 ja det kanske är ot , Men om man inte har råd med foder varför skaffar man hund då? Och hon vägrar gå till vetten fast hunden bara blir smalare och smalare fast den äter ? men veterinär lär hon ju inte heller ha råd med därför vill hon säkert inte gå !
varför skaffar man hund och lägger över ansvaret att pojkvännen kommer att betala om hunden är sjuk !
fast det är OT ta det via PM slipper tråden kapas lr så gör du en ny tråd o se hur alla lägger upp sin ekonomi o hundar :)
#46 tråden hanldar ju om att hon vill ha råd hur hon ska göra med sin hund som vägrar äta ! hon vägrar testa något av dom tips som getts för att det är för dyrt för henne eftersom hon bara har studie bidrget så allstå är det ju inte helt ot
47, OT är det när man drar in varför man har hund fast man har lite inkomst o vetrinär mm tänker på inlägg 40. Har själv haft 2 hundar som vägra äta foder gick ner i vikt men ändå pigga o glada. Trött på dallta i dom foder o trött på leta efter godare torrfoder. Vi tog även vissa prover på vuxna hunden för att se om det var något fel på henne men det fanns inget. Lösningen var ju enkel för våran del sen :) Och enkelt var det när man såg även valpen gilla "syrrans" foder o radikal skillnad på vikt sen med.
Sen kanske man får ställa en fråga till 0 vad får din hund äta för kostnad per dag? Eller Månad?
#48 ja inlägg 40 är ifs ot det håller jag helt med om ! men det andra tex min hund äter inget = och jag har inte råd att gå till vet och inte köpa ett riktigt bra foder
ja det är helt rätt. då behöver man inte heller skrika efter hälp kanske eftersom inget av de tips man ger duger pga det är för dyrt. Håller inte med om det eftersom jag ger billigare foder nu men ser sån skillnad på mina hundar både piggare gladare mer vakna kan jag säga. Pälsen är fin och det jag gillar två glada hundar som sitter o smaskar medans man gör ordning maten :)
#50 jag är inte emot billigare mat , men om en hund inte äter är det bättre att ha ett så bra foder som möjligt när den får i sig mer av mindre foder fårstår du hur jag menar? tex min ompcering en springer fick 12 dl revir när jag tog henne bytte då till pro plan och då fick hon mellan 4 -5 dl
Jag ska ju byta till ett bättre foder ska byta till lone star som kostar 499 kr .. jag menar bara att jag inte vill slänga ut hela mitt studie bidrag på 1050 på enbart foder.. tycker att en 500 ska räcka för 15 kg :P.. Sen så om vi skulle göra slut så har jag väl andra jag kan låna pengar av.. sen så har jag ju hunden försäkrad.. hon äter mindre och blir drf smalare och smalare hon äter inte det hon ska äta / dag. Köpte inte Doggy för att det var billigast utan tog det som en tillfällig lösning tills jag visst vilket foder jag skulle köpa..Hade kört på nordic om det inte var så att hon blev smalare av det och fick mjäll …
50# inget tips har varit för dyrt.. folk här har skrivit vad deras hund har gått på, jag kollade upp de på foderbilen och har antingen gillat det eller inte.. det var någon här som nämnde lone star.. kollade in det och valde det :).. jag är nöjd nu iaf, Har hittat det fodret jag söker. Känns dock fortfarande ingen mening att gå till veterinären då det är bara aptiten på henne som inte finns jämnt.. hon är ju pigg och kry annars..
Min hund äter Naturediet och älskar det! Husse och matte är också otroligt nöjda eftersom vi brukade ha en hund som knappt ville äta och numera så äter hon med god aptit! Innan vi började med det så provade vi flera olika torrfoder, men inget funkade.
Finns att beställa hem från Foderbilen och behöver inte stå i kylskåp.

#54 Det fodret har jag testat på min farmors gamla hund (13 år gammal) som länge varit lite dålig i magen och himmel vilken skillnad det vart på hunden, efter en vecka var han dels piggare och gladare, och dels fick han en mycket bättre pälskvalite och han älskade maten! Så det fodret kan absolut rekomenderas från min sida också =)
54-55 # ska ta en titt på det fodret :) .. sen om det låter bra så skadar det ju inte att testa ;)
54-55 # det är ju bara 10 % protein och 8% fett ? :(
För tre år sedan, när en av mina hundar var ett år, tyckte jag att hon borde ha kommit över den värsta bitperioden. Men nej, hon bet på allt hon kom över! Det var till och med så att jag tyckte att bitandet blev värre… Kunde det vara något fel på henne? Nejdå, hon var pigg och glad och pälsen var fin! Jag beklagade mig för uppfödaren som sa "Gå till en veterinär och kolla halsen på henne!" Jag gjorde det. Veterinären tittade ner i halsen och sa att det såg fint ut. Tyvärr hade jag fått en hund som var ovanligt gnagbenägen…
Men uppfödaren sa att jag inte fick ge mig förrän de hade sederat henne och tittat långt ner i halsen. Veterinären tyckte det var helt onödigt. Hon hade sett vad hon behövde se. Allt var som det skulle.
Men jag kan vara ganska envis ibland, och krävde sedering. Det visade sig då att Katla hade en kraftig tonsillit (d v s halsfluss). Tänk om jag inte hade gått till veterinären! Tack och lov gjorde jag det trots att jag var övertygad om att inget var fel
.
Obehandlad tonsillit kan bli kronisk och leda till att hunden får hjärtproblem som i sin tur kan leda till döden…
Hittade en jättebra sida här!
Så hellre ett veterinärbesök för mycket än ett för lite tycker jag!
# 58 Jo sant men eftersom det är bara aptiten som krånglar så ser jag ingen anledning och gav henne hårdbröd idag med smör och hon åt det utan problem :).. dessutom så har hon ätit bättre i dag och igår än i förgår :)
Mina åt stolar… Inte vad jag längtar efter när jag har ont i halsen, men det gjorde uppenbarligen hundarna!
Om din hund får macka när du äter är det väl inte konstigt att hon inte vill ha hundmat… Hon har redan uppfostrat dig väl. Tänk bara på att det är kolhydrater du stoppar i henne med mackan. Inget som hunden behöver och mår bra av, men bukfylla så att hon inte vill ha den riktiga maten.
Hon får inte maken när jag äter.. Hon får den i sin matskål.. Är helt emot att ge hunden vid matbordet.. och det var bara en liten bit efter hon hade små ätit på sin egna mat :)
När Min valp börjar äta stolar så besöker jag veterinären för det har hon aldrig gjort och då är det något som är fel om hon börjar :P
Förstår du verkligen inte vad jag menar? Jag börjar hålla med om att det inte verkar som om du vill ha hjälp vilket är oerhört frustrerande.
62# jag frågade bara efter ett aptitligt foder som hunden ville ha.. Fast nu när jag har kollat på sidan du länkade så kanske det vore bra att besöka veterinären och ta bort dom överhuvudtaget ;).. så slipper man oroa sig att det är dom som spökar (:
#62 jag håller med dig
Har stött på två väldigt kräsna hundar hittills i mitt liv, den ena fick, efter att matten hade provat alla möjliga olika foder, testa coops torrfoder, och det åt hon gladeligen, hon hade också hunnit bli smal innan men åt mycket av detta och kom snart ikapp. En annan var också mager pga att hon var kräsen och tröttnade på sitt foder, hon fick Robur performance och åt det lika ivrigt som hon åt godis..
Magnussons gillar min kräsna hund. :)
65-66# tack för tipsen men tror jag har hittat fodret jag ska köra på :) Lone star performance .. billigt och innehåller det hundar behöver

#67 Gick in och kolla på Lone Star då jag inte vet riktigt vad det är för foder. Är Du medveten om att det innehåller ganska mycket majs? Det innehåller också rätt hög mängd aska vilket innebär att den "kyckling" de använder i fodret inte är rent kött utan de maler ner kycklingrens. Alltså kycklingskelettet osv. Därav den höga askmängden.
Majs på hundar går direkt till hjärnan så man kan säga att majs är som "uppåttjack" för hundar. En orolig, nervig eller väldigt framåt och allert hund blir ännu mer orolig, nervig eller framåt/allert.

Har inte lästa alla svar..
#15 Nordic bas innehåller spannmål, det kan vara där skon klämmer. Leta upp ett färskfoder utan spannmål..
Så länge du ger henna något godare än hennes egen mat så kommer hon inte äta sin mat. Sluta ge matrester mm. Sätt fram hennes mat på morgonen, äter hon inte inom en halvtimme ca så ta bort igen. Sätt fram till lunch. ta bort om hon ej äter, samma på kvällen. Till slut äter hon.
Skynda långsamt så går det fortare.
#68 Jag valde det då det var 30% protein och 20% fett .. vet inte annars vad jag ska ta för foder ? :s.. Kör som sagt med Doggy nu och tänker vad som helst kan ju nästan bara vara bättre .. Har två andra alternativ.. det är:
Nutra nuggets puppy… innehåller : 31 % protein och 20 % fett
eller
Robur performance : 33% protein och 20% fett
69# vad jag vet så innehåller väl nästan alla torrfoder spannmål.. Hon blir jätte fin i pälsen av Doggy… dock tycker jag att doggy är för dåligt foder att köra som hel foder… Har låtit maten stått framme nu i 2-3 dagar och hon har börjat ätit bättre :) så blir nog en hund som äter när det passar henne .. inget jag lider av :)

#70 Några finns det utan spannmål, finns flera här som använder såna foder som vet vad de heter.
Skynda långsamt så går det fortare.
#71 Ja det finns säkert :).. Men inget foder jag har hittat än eller har tänkt på :).. Men vet iaf att Doggy Prima är inte utan Spannmål ;).. Och det äter hon utan att bli dålig.. Men som många har skrivit här( Eftersom hon äter dåligt så är det viktigt att det lilla hon får i sig är så mycket proteinrikt så möjligt.)
Har inte läst varenda inlägg så jag kanske upprepar vad någon skrivit, men jag deltog på en teoridag som en del av valpkursen och då talade instruktören mycket om just matvägran/kräsna hundar.
Några konkreta tips:
- Ingen frisk hund svälter ihjäl (en hund klarar sig utan mat 1 vecka, vissa hundar, ex. polarhundar, äter i regel mer sällan).
- Låt maten stå framme 15 min, äts den inte så ta bort den och erbjud igen vid nästa måltid (lägg inte i något "extra gott").
- Låt hunden arbeta för maten. Köp någon sorts aktivitetsleksak och lägg torrfodret i den, då får hon arbeta för maten och det ser inte lika "mycket" ut. Men hunden får ändå i sig det den ska.
Lycka till! :)
73# något var nämnt något inte :).. Ska testa det :) Det roliga är om man läger maten i en annan skål.. så äter hon mera :P

Hundar gillar oftare att äta ur keramikskålar, sen kommer plast sist metall. Vissa gillar låga kanter och stora bottnar, andra tvärtom. Hitta en skål hon gillar att äta ur, och fortsätt låta maten stå framme jämt, så kan hon äta när hon vill.
Om det fungerar bra, är det bara toppen för henne att få lite egenbestämmande och äta när hon är hungrig istället för när du tycker att det passar.
Sen röstar även jag för att du bör kolla halsen noga. Det kan ju vara så att det är problem, men att det extra hon får är så gott att det lockar henne att äta ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Liksom #73 säger så kan det hjälpa att låta hunden jobba för maten på ett eller annat sätt.
Jag har också en kräsen tjej som äter lite oregelbundet (hon har fri tillgång dygnet runt och äter när hon känner för det. ska dock gå över till färskfoder när torrfodret är slut), hon kan matvägra totalt, men slänger jag ut maten på gräsmattan eller i skogen så plockar hon varenda kula. Ibland kan det räcka att slänga ut det på köksgolvet.
75# Hon äter ur en metall ;).. kanske är drf.. la maten i en glasskål och då åt hon bättre :P Ska köpa ett bättre foder när Doggy är slut :)
76# Hon älskar att söka efter godisar ute gräset/snön :).. kanske ska byta ut det till mat?