Chinese crested
Jag är nyfiken på rasen då jag just nu letar efter en mindre hundras som skulle passa mig. Just nu har jag min första och enda hund på fyra år som är en schäferblandis på 25 kilo som jag känner är lite för stort för mig och skulle vilja prova något mindre i framtiden.
Så jag har några nyfikna frågor.
Mer eller mindre alla chinese jag har träffat har varit rädda eller arga på större hundar, är detta ett vanligt drag hos rasen eller beror det på bristfällig träning hos deras ägare?
Ändras färgen mycket under uppväxten eller kan man se ganska bra på vilka färger hunden kommer ha som valp?
Det är väldigt olika bland hundarna om de har mycket hår på öronen eller inte. Är det ägarna som klippt dom eller är det något som varierar mycket? Isåfall, är det något man kan se hos valpen?
Och till sist, är detta är av de friskare raserna? Jag vet om att föräldrarna många vara ögonlysta och att detta är ett vanligt problem, men är det mycket andra problem överlag?
Detta gäller inte powder puff! Tacksam för alla svar!

Ingen som vill hjälpa mig med mina funderingar?
Jag har en chinese crested blandis (dv.pudel/puff) och kan tala om mina erfarenheter med honom. Jag jobbar också dagligen på ett zoo och träffar en hel del kineser (både nakna och puffar) på jobbet.
Min erfarenhet av kineserna är att de är trevliga hundar med rätt ägare. Jag har sett många kineser som tyvärr brister i mentaliteten, osäkra, rädda, stressade osv. men det gäller ju inte alla.
Det är en liten hund, ja, men man ska inte glömma att denna hund kräver sin ägare trots sin ringa storlek.
Finns förhoppningsvis ngn annan här som kan ge dig mer info om rasen.
Jag har 3 stycken
2 pälsade varianter och en naken. Om jag jämför mina så är nakenfisen mer framåt än vad mina puffar är men jag tror de har med avlen att göra. jag skulle aldrig avlat på den ena puffens föräldrar men tanke på hur hon är och vad jag vet så är en av hennes kullsyskon ungefär lika i sättet, men till folk hon känner är hon helt underbar <3.
Den nakna är mer framåt och nyfiken men kan vara lite osäker när det kommer nya människor men de vara inte så länge för snart är hon gärna uppe i famnen på de så det gäller att leta upp rätt uppfödare som vet vad de håller på med.
Alla nakenhundar har olika hårighetsgrader, de räknas från 1 till 5 och då är en 1:a naturligt naken och en 5:a är nästan som en puff och jag tror uppfödarna kan se det rätt tidigt vad de blir.
Om de är friskare än andra vet jag inte. Tror det är lite om man får ett "måndagsexemplar" eller inte. Mina hundar är 4,5 ,4 och 1 år ochd e enda gångerna jag varit hos vet är när de skulle ha vaccinationen och när de har ögonspeglats, så mina har varit väldigt friska 
Min naknas uppfödare har valpar nu så vill du så kan jag PM:a hennes hemsida.
Här är en bild på min lilla "fis" när hon tjuvar våra jordgubbar 
Ett tips om du är intresserad och vill lära dig mer om rasen ¨å finns ett jätte bra forum som enbart handlar om kineserna. Hoppas länken fungerar.

#1 Tack för ditt svar! Jag vet att dom är krävande :) Det är inte arbetet jag vill minimera med en mindre hund. Jag känner bara att jag skulle trivas bättre med en mindre hund, att det skulle passa mig bättre i det liv jag lever osv. En stor hund känns inte riktigt "jag".
#2 Tack för svaret, det hjälpte mig mycket! Din vovve var hur fin som helst! Har du fler bilder? :D
Japp jag har massor
Kinesen är ren ras som jag aldir kommer att släppa. Om det finns en negativ sak om de så är det att har man väl skaffat en så vill man bara ha fler 
Jag skulle bara ha en hund men idag har jag 3 och vill ha fler 
Här är lite bilder på mina busar, ofats har jag tagit kort på nakenfisen för det är mest liv i henne och hon har så mycket upptåg för sig:

Wow, dom är verkligen underbart fina allihopa! Speciellt din "fis" ^^ Det är så jag har tänkt mig att jag vill att min kines ska se ut. Ganska mörk hud, lagom mycket päls. Vilken siffra har hennes behåring?
Kan tänka mig att man vill ha fler! Jag har läst mycket om dom och det känns som en lätt hund att arbeta med. Och eftersom jag älskar freestyle och agility så verkar detta vara en perfekt ras för detta!
Jag har något hinder hemma och när Mistie "fisen" var var 14 veckor så sprng hon och hoppade själv så jag fick plocka bort de så de är kanon hundar till agility
#5 Jag kan erkänna att puffar inte brukar falla mig i smaken, men din grå var ju bara underbart söt!
#8 Hon är väldigt speciell, hon har verkligen tagit en extra plats i mitt hjärta även om jag älskar de alla 3 väldigt mycket men hon är något lite extra. Brukar kalla henne för min "damp-hund" hon brukar ligga på sidan och sprätta med alla benen eller när hon är på golvet så ligger hon med frambenen och står med bakbenen och sedan hoppa hon, svårt att förklara men hon är galet söt när hon gör så

#7 Låter kanon! :) Du svarade aldrig på vilken siffra Mistie har :)
Åh, det glömde jag. Hon är ungefär mitt i mellan 2 och 3. Hon får endast hår längsryggraden och ner på bakbenen och lite framme vid hals och ner på frambenen. Tror man kan se någon bild när hon är relativt hårig.
Hon kommer ifrån Marachinos. Hon som har kenneln har helt underbara valpar just nu som är och är snart leveransklara
Min lilla jordgubbstjuv pryder första sidan <3

Ah, okej :) Bra att veta! Ska kolla in kenneln, kul att få tips!
powderpuff - Vilken otroligt vacker nakenfis du har! :)