Börja dra släde med hunden?!
Jag har en kraftfull Australian Shepherd hane som är nyfiken på alla aktiviteter. Och nu när vintern är här och snön ligger som ett tjockt täcke över marken, vore det inte en toppen idé att sätta honom framför kälken med lättare last?
Frågan är då, kommer han att börja dra i koppel när vi är ute och går?
(han är drygt 7 månader och fortfarande under inlärning av att gå fint i koppel)
Det beror ju helt och hållet på hur han är tränad att gå i koppel, men samtidigt kan han sluta dra då han får msssor med stimulans utav att dra släde :)
Han är tränad med positiv förstärkning, alltså belönad av att gå nära med slakt koppel, men eftersom vi bor på landet på en gård så springer han mycket lös och vi har inte gått så jättemycket med honom i koppel, han går hyfsat men har en tendens att vilja dra iväg längst ut i kopplet om man inte påminner honom.
Det jag är rädd för är att han kanske "blandar ihop" koppelgåendet med att dra kälke etc. Och att han tror att det alltid är okej att dra, men jag vet som sagt inte. Det vore ju synd om man skulle förstöra det fina koppelgåendet som han har nu. Tycker också att just att hunden ska gå bra i koppel är viktigt, för det är fruktansvärt jobbigt med hundar som drar, spec om de är stora o kraftiga som min :)
Jag vet att andra fått tips på att träna in kommando för att dra, för att öka, sakta ner, höger, vänster osv. För att det ska bli att han drar när du vill.
Sen kanske ha en särskild sele för dragandet och ha annan sele/halsband när han ska gå fint.
Jo kommando är ju självklart :)
Det där med särskild sele för dragande lät som en bra idé, tack för tipset!

Om han ska dra något som väger mer än nästan ingenting måste du ha en dragsele. Det behövs för att belasta kroppen rätt, så att han inte skadas av det.
Ska han dra en pulka ed, skaffa helst skaklar och en sele (loka eller kombisele) till dem. Skakeln kan du fästa i träpulka, kälke, skrinda sommartid och kanske i en vanlig spark oxå. Skakeln bromsar föremålat han drar så att det inte kan åka på honom bakifrån.
Börja med att gå med bara skakeln, så att han vänjer sig vid den, sen när det går bra, fäster du den i föremålet han ska dra. Efter ett tag kan du börja lägga i vikter, så att han får träna och bygga muskler.
Vill du köra utan skakel, köp en nomesele som du fäster i pulkan/kälken. Viktigt då är att du fäster ett snöre/koppel till pulkan i framkant, så att du kan bromsa den.
Eftersom en dragsele är något helt annat än koppel i vare sig halsband eller sele, kommer han att förstå skillnaden. När någon av mina drar pulka och jag går bredvid, har jag ändå ett koppel i halsbandet för att styra och kontrollera (vi kör ju släde annars, och de håller på tok för högt tempo med pulkan om jag inte har dem i koppel).
Börja korta sträckor, gärna så att han får tydliga mål, att dra från A-B, och att "jaga något" ex någon sopm springer före, kan oxå hjälpa. Alleftersom draglusten och kondisen ökar, kan du öka på sträckorna och vikterna han drar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter