Varning för den webbshop
I med att hon säljer hundgodis med lök och vitlök och vill inte ändra sin syn och tycker att man kan ge det till hundar och de blir inte förgiftade… Trots flera hemsidor om det tycker hon samma sak, små mängden dödar inte. Vilket är ett stort fel och jag vill varna er alla för hennes webbshop.
"**** *********
Lök i obearbetat tillstånd kan vara skadligt. Men det finns inget som säger att man inte kan behandla sin hund med vitlökspreparat som torkad vitlök eller olja, men dosorna är då mindre än för människan till följd av den sabbare matsmältni…ngen som påverkar den farmakologiska halveringstiden.
I kexen som du nämner så är det en väldigt liten procent, 1%, vilket inte är skadligt.
Viitlöken (Allium sativum) har starkt antibakteriella och antimikrobiska egenskaper och kallas inte sällan för naturens egna penicillin.
Den innehåller starkt luktande, svavelhaltiga, eteriska (flyktiga) oljor och ett ämne som heter alliin (en aminosyra) som tillsammans med lökens enzymer (allinas) blir baktericid (bakteriedödande).
Vitlöken har dessutom effekt på virus (!), vilket vanligt penicillin inte har. Det är just detta som gör att den används så framgångsrikt vid exantem och andra hudåkommor.
Med tanke på kvaliteten på de kex vi säljer så är de prisvärda, dessa kex importeras dessutom från USA då det tillkommer fraktpriser.
Mvh
XXX (redigerat av medarbetare)
och sen
"**** *********
Vi kommer att ha kvar dessa produkter då det är en så liten mängd vitlök. Jag har personligen alltid gett mina hundar någon form av vitlök, dock i små doser, mina hundar har alltid varit välmående.
Om man tycker att det är hälsovådligt som h…undägare att ge sin hund vitlök så är det bäst att låta bli, alla har ju ett val."
"**** *********
Klart att vi bryr oss, men som jag sagt tidigare så är det så små mängder så det anses inte som skadligt. Hoppas att du nöjer dig med detta svar och tack för dina åsikter. Ha en fortsatt bra dag!"
Trots att här http://www3.shellkonto.se/lollo/hundlivartiklar/Livsfarligakottbullar.pdf
står det att man INTE ska ge lök eller vitlök eller gräslök så skriver hon
"**** ********* Jag har läst den artikeln! Den är verkligen bra:)"
Återigen visade jag hennes texter från pdf som säger emot det hon säger men hon svarar inte nu…
Jag redigerar bort namnet eftersom det strider mot PUL (läs våra skrivregler angående detta)
Så det är inte tillåtet att skriva in någon annans namn såhär på sajten. // Lina, medarbetare
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Okej jag skrev bara i med att alla kan gå in på sidan och se hennes facebook vilket hon har på sitt namn inte på webbshopnamn.
Det är varje hunndägares val att ge vitlök eller inte.
Förstår inte riktigt varningen?

#3 Antar att varninen är att TS inte tycker vi ska handla därifrån för att godiset innehåller lök och det kan vara giftigt för våra hundar. Varning av omtanke..
Mvh Ellenfyrkant
Så allt godis på sidan innehåller lök?

Inte alla men väldigt många.

RAHL !!! Nu är du ute och seglar på djupt vatten. Bland hundar så finns det större bekymmer än lite vitlök. Finns många erfarna hundägare som ger sina hundar vitlök året om. Förövrigt har jag läst att det hos vissa hundar kan hjälpa mot fästingar. Godis - vitlök, vilken mängd handlar det om ? För övrigt har jag alltid gett mina hundar en liten bit choklad när jag själv ätit, alla mina hundar har överlevt fast att det mellan varven tjatas om att choklad är farligt och giftigt. Ja, i stora mängder, flera chokladkakor på en gång…

#7 jag tycker inte att det överdrivet. vill du förgifta din hund så varsågod. det handlar om allt mängd…

#7 Nej…det handlar inte om flera chokladkakor på en och samma gång. Det finns hundar som dött av bara några rutor. Hundarna är olika känsliga och beroende på detta så klarar de olika stor mänd och chokladkvalite.
Dessutom så lagras giftet i kroppen så att hunden klarar en chokladbit ena gången betyder inte att den klarar det andra gången. För då kan dosen i kroppen ha blivit för stor.
Så visst kan man ge choklad… OM man vet hur stor mäng choklad sin hund klarar, vilket man inte vet förrän man provgett och av vilken anledning ska man göra det? Förlåter man sig själv när man på fredagen erbjudit sin hund några rutor choklad och sen råkar hunden av en händelse(någon bekant bjuder alt. hunden stjäl) få i sig choklad även efter några dagar igen. Samma lilla mängd men tillsammans med fredagens mängd så blir den dödlig. Varför ska man ge hunden någon som faktiskt innehåller gift?

Själv tycker jag att det är lite korkat att ge hundar saker som man VET kan skada dom. Varför chansa?? Sen det här med vitlök, det sägs så himla olika kring det så jag vet inte på vilket ben jag ska stå. Jag ger inte mina hundar vitlök av den anledningen att jag inte anser att dom behöver det. Jag väljer godis som dom tycker om och det är inte vitlök i det. Men jag förstår inte riktigt vittsen med att "hänga ut" en person/företag och säga att man ska bojkotta den för att dom säljer godis med vitlök i. Som någon annan sa, det är upp till var och en. Skillnad hade väl varit om godiset innehöll råttgift.
Någon kunde ju bjuda in ägaren för den aktuella smutskastade sajten hit, så denne får en chans att försvara och förklara.

Jag skulle inte köpa godis till min hund som jag visste var giftigt i större eller mindre mängd. Visst har han fått köttbullar som innehåller lök, och ja, han har fått slicka på mina fingrar efter att jag har ätit en kletig chokladbit. Men jag skulle aldrig få för mig att mata honom med det, fruktansvärt onödigt anser jag när det finns så många bättre alternativ. Men var och en sköter sina djur och sålänge inte djuren blir lidandes på något sätt är ju flera sätt ok.
#11 Om du tycker det är en bra idée så kan ju förslagsvis du göra det själv ?
Mvh Ellenfyrkant
#12 Tycker faktiskt att TS ska göra det. Det är hon som smutskastar.

Nej jag ska inte göra det :) hon bryr sig inte om det.
Så du tycker inte hon ska få göra valet själv?
Då kanske du kan ge mig hennes mejl, så bjuder jag in henne.

jag har inte hennes mejl och hade aldrig haft det
Hur har du då snackat med personen?

via hennes facebook som finns på sidan, alltså inga privata meddelande utan alla kan gå in och läsa