Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6849 ggr
[Trojasmatte]
0

Äter hästbajs

Har varit på den första agilityträningen i ett ridhus idag. När vi kom dit var Troja som en dammsugare efter backen. Hon älskar nämnligen hästbajs. Försökte byta ut bajset mot hennes favoritgodis men icke. Det gick bra andra hälften av träningen, hon stannade bara till ibland för att stoppa i sig hästbajs.

Vad ska jag göra för att få henne att sluta? Vill inte att det blir någon vana. Vi har än så länge bara tävlat i ridhus och det har hänt en gång att hon stannat till för att äta hästbajs. Vill inte att det händer fler gånger.

tsset
0

Skulle säga att det finns två saker jag kan tänka mig att göra. Antingen en av dem eller båda två.

1. Lär henne skvallra på bajset. varenda gång hon ser bajs så belönar du henne. Viktigt att du har riktigt gott godis som är bättre än hästbajset! Va först nära henne så du kan belöna snabbt, låt henne sedan jobba mer själv och invänta att hon tar kontakt med dig. Slutmålet är att hennes tankar ska gå något sånthär "åh hästbajs! Om jag går till matte nu så får jag heeeelsmarrigt godis!"

2. Träna på att du ska vara mycket roligare än hästbajset genom att se till att träna där hästbajs finns. Så fort hon släpper bajset så är du hellattjo, släpper hon dig så har du inte varit tillräckligt rolig att hänga med, inte jämfört med hästbajset iaf. Invänta att hon bryr sig igen och var ännu mer rolig och värd att vara nära och ha koll på.

Gör ett eller kombinera som sagt. Det viktiga är att du finner något hon tycker bättre om än hästbajset och lär henne vad hon ska göra istället alternativt låter henne välja hästbajs eller dig och där du alltid bör/ska vara mer värd.

Sen finns det en tredje sak du kan göra, men som jag inte gillar i såna här lägen och jag antar ju att du inte heller gör det. Du skulle helt enkelt kunna använda ätandet av hästbajs som belöning för att ha jobbat med dig. Se hästbajset som vanligt godis som ligger och väntar, har du jobbat något med externa belöningar så förstår du nog då det är precis vad det är. Snor hon åt sig godiset/bajset innan så se till att någon kan hindra det i början. Sedan kan du jobba med henne och låta henne jobba för att få äta hästbajset.

[IsabelleA]
0

Jag har för mig att avmaskningsmedlet vi avmaskar våra hästar med kan orsaka stora skador hos hunden och vid stora intag leda till döden. Nu vet jag inte hurvida detta stämmer men det är alltid bra att vara på den säkra sidan.
Jag skulle försöka arbeta bort beteendet såfort som möjligt.
Jag tycker tsset gav många bra tipps!

[Forest]
0

2 helt rätt  collie är kännsliga för avmaskningsmedlet de kan dö av det, som man ger hästar nu kommer jag inte på vilken typ av maskmedel det gäller och så är det en till ras :P

Men jag tror inte det är så farligt med bara hästkit, ibland är det något hunden behöver därmed äter de hästbajs :) Är det snö där ni bor kanske det är någon typ av grässlag som din hund gillar som finns i hästens hö? Lite gissning :)

1 gav bra tips på träna detta. Jag har själv lärt vuxna hunden att inte ta bajs nu var hon kattskit hon gärna åt förr  :S

[Trojasmatte]
0

#1 Tack för tipsen! Alternativ ett eller två skulle jag köra på isåfall. Får försöka vara roligare och bättre än hästbajset. Det är inte så bra om hon under tävling stannar upp för att äta hästbajs. Nästa träning får jag ta med en mängd godis och hennes favoritleksak!

#2 Oj det visste jag inte! Nu blev jag orolig. Har hört att Troja kan ha lite collie i sig :s Nu blir det inge mer hästbajs! Vet ni vad symtomen är?

#3 Det är mycket snö här så det är säkert grässlaget hon vill komma åt.

[Forest]
0

4 Jag ger mina hundar lite kattgräs har det till gnagare men de får smaka oxå väldigt poppis för hundarna med men jag ger bara några strån :)

Katti
0

Det är avmaskningsmedlet Ivomec som hundar av collie-typ kan bli dåliga och till och med avlida av. De har en "sämre" blod-hjärn-barriär, så medlet kommer väl helt enkelt upp till hjärnan där det gör skada.

Jag tror inte att det är någon brist som gör att hundar äääälskar gräsätarbajs. Det är smaskigt helt enkelt, och innehåller en massa nyttiga enzymer och snälla bakterier. Hundar med diarré kan man ge hästbajs som en del av behandlingen Skrattande.

Har inga bra ytterligare sätt att få hunden att låta bli dock…

Linnea
0

En del sägar att banan är bra att ge när dom äter hästbajs, du kan ju prova. Nån brist, kalium eler nåt.. Alla hundar kan dö av hästars avmaskningsmedel så vitt jag vet, kan ju hända att collie är känsligare.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Forest]
0

6 kul o höra att det inte är onyttigt :)kan  man pusta ut om man åker till stallet med vovvarna oxå :)

Kickilu
1

Min äldsta hund var som besatt i hästbajs när han var yngre och eftersom han har collie i sig fick han ej följa med när vi maskat hästarna. Det växte bort på honom. Idag äter han det inte medans ynglingen nu tycker att det är supersmarrigt.

Det är inte lätt att vara roligare än de där kluttarna och dessutom går det så snabbt när de tar det. Lika fort som det gjorde med osten från köksbordet i morse.

Det som blir knepigt för mig är när hundarna är med i stallet vilket de ofta är. Då är det svårt att passa på dem hela tiden.

Linnea
0

Du kan ju prova munkorg i stallet som en sista utväg om du vet att de inte har nån brist samtidigt som du försöker träna bort. Så springer de inte bakom ryggen på dig och äter iaf.

Skynda långsamt så går det fortare.

Katti
0

Collieraserna är oftast (nästan alltid?) överkänsliga mot Ivomec. Det har hänt att hundar även av andra raser har reagerat och några har till och med dött, men där hör det till undantagen.

tsset
1

# 9 "Det är inte lätt att vara roligare än de där kluttarna och dessutom går det så snabbt när de tar det."

Egentligen inget svar på #9 utan mer ett vidare-spinn på meningen i sig…

Och det är just därför man ska Träna först och ta det ut i verkligheten sen ;) Precis som med vilket tävlingsmoment som helst så testar man inte i skarpt läge utan man måste träna först och det med så lite störning som möjligt. Ja, om man vill ha lyckade resultat då. Så först träning där man Vet att "där och där ligger det bajs" och alltså kan ha bättre koll och bättre möjligheter för både hund och ägare att göra rätt. Sen, när det sitter rejält i träningssituationen både när man står still och när man passerar utan hästar, ungar och annat med, så kan man börja ta in träningen i "verkligheten".

Och då är det ju väldigt noga med att man inte testar i verkligheten för tidigt eller bara tränar och sen låter hunden vara med trots att risken att den tar bajset är hög då man inte tränat i den miljön än. Då blir det otydligt för hunden och träningen kommer ta längre tid.

Kickilu
0

12, Tack för tipset. Då ska vi börja träna lite annorlunda så kanske jag uppnår ett bättre resultat. Alltid bra med goda råd.

Kickilu
0

12, Tack för tipset. Då ska vi börja träna lite annorlunda så kanske jag uppnår ett bättre resultat. Alltid bra med goda råd.