Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5241 ggr
alva-jean
0

Deppig hund

Jag har blivit lite orolig för min vovve de senaste dagarna och tänkte höra om det är någon som har något förslag på hur jag skulle kunna göra honom lite gladare.

Lill-älsklingen har fyllt tio och är en toypudel som alltid har varit väldigt glad. Han hoppar mycket och är galen i snö, vilket inte förändrats i år. Men på sistone har han börjat sloka med svansen och följer efter oss andra, ja "som en hund" så att säga. 
Han har även spytt några gånger, bara gul vätska vilket verkar bero på att han också äter ganska dåligt. (Galla)

Hans aptit har alltid varit dålig, kinkig och i behov av lugn och uppmuntran för att äta överhuvudtaget. Vi har skiftat lite foder på sistone, men har nu återgått till ett foder som har fungerat förut och som han tycket hyfsat mycket om.

Så fort han inte blir aktiverad eller ompysslad slokar han med svansen och är riktigt depp, men är genast med på leken om man plockar upp en leksak eller lockar på honom.

På grund av att han fick ett (förmodligen) diskbråck för ett par månader sedan har vi inte lekt så mycket och tagit korta promenader, för läkningens skull. Kan detta vara grunden i hans deppighet? Understimulering?

Eller bör vi se över foder och rygg igen?

Har någon ett förslag på hur jag kan göra det lite bättre för honom? :)

[Forest]
0

Jag har pudel o visst är kan de vara pippliga med maten. Jag gick tips att man kan göra är att låta dom arbeta för maten. Det kan man göra med olika en sak är helt enkelt ta med torrfoder i fickan o ge det lite då o då under promenadens gång, gärna sitta,stanna osv

Nu har jag inte haft diskbrock på hund därmed inte så insatt vad de får o inte får göra.

Men godissök funkar och lägga ut spår.  Hoppas du får lite mer akterveringstips. Sen tycker jag du ska låta vetrinären undersöka honom igen, en pudel är ju ofta väldigt framåt o spralliga även som äldre hundar.

Foder jag ger nu färskfoder eftersom jag gav det till våran äldre hund o pudelvalpen vägra äta sitt torrfoder=hon fick med börja med färskis :)

alva-jean
0

Färskfoder skulle nog funka bra, extra vätska är ju dessutom inte fel =)

Precis som du skriver är ju pudlar väldigt aktiva, vilket vår också har varit ända fram till helt nyligen. Planen är att ringa till veterinären imorgon för en koll. Men tips är ju aldrig fel!

Zebben
0

Jag skulle nog kombinera ett veterinärbesök för att kolla upp honom igen. Sen ta upp mer aktivering…fast i lugnare tempo. Spår är ju ypperligt då de både får bygga upp kroppen genom att gå i terräng men i lugnt tempo. Samtidigt är det ett ypperligt sätt att aktivera hjärnan. Sen köra mycket klick och trick.