Att orka med sin hund.
Igår kommer två små tjejer i 13-15 års åldern gåendes mot stan med var sin jycke. 2 stora Rottistikar som drog konstant. Vad har dom tjejerna att sätta emot rent fysiskt??? Vill hunden gå så är 40 kg okunskap inte mycket. Vet vilka hundar det var och dom är inte precis kända för att vara lydiga. Hade känts bättre om det varit en mindra ras som dom skulle orka hålla….
Usch, så oansvarigt av ägarna/föräldrarna att låta dem gå ut med de hundarna helt själva i så fall.. Skulle det hända nåt lär de ju inte må så bra över det efteråt heller..:/
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
fast de finns många ägare som är sådär.. är skönt om någon kommer och ber att få gå ut me deras hund.. då slipper dom. när ja var lite fick ja jämt gå ut me en av mina grannars hund.. hon var rätt stor me. (en såndär långhårig hund som inte ser för all lugg men är rätt stor?) ja var väl bara 10år tror ja.. hum inte mycket att hålla emot.. man var ju bara glad för att få gå
en sån hund som dennis har i filmen? haha!? fattar någon
Håller med om att det är oansvarigt om hundarna är ouppfostrade..
Men däremot kan man ju inte bara gå efter storlek när det gäller sådant.. Även en fullvuxen karl skulle ha lite att säga till om i fall en så stor o stark hund verkligen bestämde sig för något..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag klarar knappt hålla på Schäfer om det skulle va han börjar dra, nu händer ju detat inte så, men förr, fattar inte hur de kan släppa ut så unga med dessa hundar, mina barn är 21 och 18, men de fick inte gå med vår hund så.
neeh de förstås.. ja är 20 snart.. och kan inte hålla lilla eckogrisen så.. hum:) de ligger i uppfostran också jaa.. men ändå kan man inte veta. Om hunden träffar något som den verkligen inte tycker om funkar de ju inte helt enkelt.. min kompis som var ännu tunnare än mig släppte inte taget om kopplet när hunden sprang iväg.. hon släpades genom hela kvarteret.. och den hunden var lydig med ägaren.. inte oss:P
Jag tycker det är helt oacceptabelt av ägaren även om det skulle vara föräldrarna till barnen, man släpper inte ut hundar i den storleken med barn. Jag har aldrig låtit mina barn gått med våra schäfrar även fast dom gått fint i kopplet. det kan hända vad som helst som gör att det kan bli fruktansvärt fel, och det har inte varit nått man velat haft på sitt samvete.
Nej det är hemskt svårt det där.. Samtidigt så spelar inte storleken på hunden ngn roll ibland heller. Tänk så kommer det en annan hund och flyger på..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Min son tjatade när han var liten att han ville hålla i kopplet (ok, han var ca 6-7 år). Och vägrade ge sig… Vi gick ut på gräsmattan och han fick hålla i kopplet. Sen lockade jag på hunden. Efter det var det färdigtjatat.
När jag var ca 7 år fick jag gå ut med en hund själv och det var en boxer. Allt gick bra han var hur lydig som helst tills vi kom till trappen (dom bodde i längehet) . Då blev han för uppspelt och sprang upp och jag släpades upp för alla trappor. Han var lydig men ändå så kan det ju hända saker.
När jag var 12 ungefär så brukade jag ta hand om en Schäfer , jag var ändå ganska lång för min ålder och jag tyckte inte jag var så svag. Och den hunden var otroligt lydig då menar jag den lydde till 100 %. Men dum som man kan va i den åldern skulle jag leka apport men glömde att jag höll i kopplet och hunden for iväg som ett skott och jag efter och släppades flera meter. Hundarna var hur lydiga som helst men när dom blev uppspelta och glömde att dom hade mig bakom sig så kunde jag inte stå emot deras styrka hur mycket jag än tog i.
Så jag vill inte ens tänka vad som kan hända med en stor rottis som får för sig nåt. Jag tycker det är oansvarigt att låta dom gå själv med hundarna.
Då mina grabbar gick i lågstadiet blev dom retade för att deras mamma inte släppte ut en del tjejer med våran hundar,som enträget kom upp och frågade, men jag blev så förbannad så jag gick upp till skolan och höll ett föredrag om just riskerna för alltför unga oerfarna går ut med hundar som dom inte känner,sedan blev det slut på gisslet ;-), och vi har absolut inte haft någon på dörren sedan dess, för även lärarna hade efter-snack med ungarna i klassrummen efteråt :-).