Normalt?
Kiwi kan bli helt tokig ibland! Hon blir galen, springer fram och tillbaka, ibland skäller hon samtidigt. Det ser alltså jätte knäppt ut. Är det symstom för smärta, eller är det normalt hos valpar?
Nero gör samma sak när han blir upphetsad, t.ex. när han leker med sin boll.. :) Han springer fram och tillbaka, skäller, hoppar upp och ner och vill leka med alla.. ;)
#1 Ja, det kan vara mycket möjligt att Kiwi gör det när hon blivit upphetsad. Men när Kiwi blir tokig, så springer hon som en galning i huset, upp och ner, fram och tillbaka. Därefter lägger hon sig plötsligt ner och dricker vatten. Och när hon blir tokig så springer hon aldrig till en människa för att leka, utan ruuuunt i hela huset.
Min hund är nästan två år och han kan fortfarande få såna där sanslösa tokryck. Man blir nästan rädd, han ser helt galen ut. Min syster har en papillonvalp (unghund kanske) och hon är världens lugnaste annars, men kan också få såna här galna ryck.
Så jag skulle vilja säga att det är normalt. Rätt eller fel, men jag brukar faktiskt försöka lugna min hund när han blir så "galen", ser ut som om han skulle kunna springa in i nåt och skada sig eftersom han tycks vara utom kontroll… kanske hönsigt.
#2 - Jo, precis.. Nero kan vara "galen" i ena sekunden och sedan i nästa stund så har han lagt sig på mattan för att sova, sen vaknar han och vill leka igen.. ;)
AgnetaK, ja precis! Jag försöker också lugna ner Kiwi, dvs om jag får tag i henne :P Jag var lite orolig bara, men skönt att höra att det är normalt.

Haha mina får också fnat med jämna mellanrum speciellt om de får vara lösa och springa helt plötsligt kan speciellt Nima få fnatt och skjuter in rumpan under sig och skjuter iväg och sen i full fart rutn , runt ibland jagar hon sin svans, för att sen sluta lika plötsligt och strosa runt som om inget hänt, inne kan också få tokryk och fara runt så skaer flyger hon är ju inte precis smidig vår Scooby pedistaler har vält, blomkrukor åkt i golvet, stolar mm vält när hon far fram och hon bara tittar på en som vadå det var inte jag den saken bakom med svans på tillhör liksom inte mig.
Hihi det går inte att förklara i närheten alla av valpars (eller vuxna hundars!) beteenden.. ;) Och tokfnatt får allt valpar lite titt som tätt. Det är ju samma sak som små barn, de kan också få sina ryck ibland. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Brorsans hund är det alltid 110% speed som gäller. Han rusar runt i huset och skäller på dom andra hundarna, leker med sig själv, försöker leka med oss.. sen blir han plötsligt jättetrött och lägger sig ner och sover. Sen är det samma sak om igen. Ibland kan man bli galen på honom, men han är ju bara så söt när han är så där vild.

Hehe!
Ok, visst din hund gör det fast hon är valp!
Men min fyller 2 år och gör samma sak xD
haha ja det har vi nog vart med om alla som har hund =D Lusse får tokryck ibland och springer upp i soffan ner rundar bordet o för ett himla liv, oftast när vi vart iväg hemifrån länge och kommer innanför dören och han blir av med koppel och halsband, han blir väl så glad att han äntligen är hemma…

Överskottsenergi!
Vår Bosse gjorde så första halvåret när han blev bajsnödig. Men då blev han även smått elak. Han kände alltså stress och stressade upp sig. När han väl varit ute och gjort ifrån sig, så betedde han sig likadant en kort stund, tills stresshormonerna hade dalat. Numera händer det nästan aldrig.

Jag tippar på att hunden antingen är stressad, har tristess eller är extremt uttråkad och understimulerad. Dvs att han försöker bränna lite överskottsenergi. Sättet han gör det på är ju ett stresstecken, skulle jag säga… Ungefär som vissa hundar är besatta av att leka med bollar.

Mina gör så emellanåt fast de är 2 o 6 år och de kan göra så fast vi varit ute och lekt eller dragit i 2 timmar bara för att de är så glada, mina föräldrars hundar två border terriers gör likadant när de kommer in från promenader de får tokryk och jagar varandra, sig själva, leker med saker kastar runt med dem sedan helt plötsligt slutar de bara igen. Mina föräldrars hundar är 6 o 7 år
ja asså det kanske är stress på endel hundar, men som min hund tex, så tror jag det är ren lycka..precis som Puzzel skriver så kan min också vart ute på långpromenad och vara helt slut men så kommer han in och blir så lycklig för att vi är hemma så tar han ett par varv, så tror inte att det beror på stress eller uttråkning iaf…

#14> hehe, kanske är inte allt tokspring stress. Men ta jämförelsen med en människa. När jag blir stressad klarar inte jag av att ta det lugnt utan måste måste måste bara fixa det ena och det andra, och då springer jag runt som en galning.
Detta inträffar oftast när jag precis kommit innanför dörren efter en lång och jobbig dag på jobbet. Vad jag bäst skulle behöva då är att slänga mig på soffan, men ändå springer jag runt som en uppskruvad leksak. Jag kanske inte är på dåligt humör för det, tvärtom är jag oftast glad… precis som din hund.. hehehe… Lite stress kan det säkert vara ändå, men den kanske inte är skadlig. All stress är bra i liten mängd, men inte den skadliga stressen, när man trillar över kanten och inte KAN sätta sig ner eller behärska sina infall. *Har själv kutat in i den berömda väggen* En annan del av stressen är ju ren apati, att man lägger sig ner och vägrar göra något alls, varpå man blir ännu mer stressad…osv osv.. även denna får både djur och människor. Tristess…

Kan ibland vara tecken på under eller överstimulering av hunden
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kan berätta att min hund är 5 år och har minst en gång om dagen fnatt och far runt som en galning antingen ute eller inne, och det beror inte på stress, utan han är en glad skit som älskar att busa, jag tror att en hund som tokspringer inne och inte kan släppa det själv efter en stund kan vara understimulerad…..
min hund tokar sig också. kan garantera att det inte beror på under eller överstimulering..
Skorpan får sånna tok ryck när vi kommer hem, eller om det kommer nån hon känner =) Det är lika om hon badat, när vi torkat henne och släppt ner henne så far hon runt som en häxpipa hela kvällen 
oftast tror jag att det är ett tecken på att dom blir så göda att dom vill visa det på nått vis.. o då blir d o spinna runt en stund.. =D
Ja eller om dom är blöta får jag det till att dom vill rulla sig i gräset och sedan springa av sig det hahaha.
göda?? hmm glada menar jag ju.. haha
ja när dom e blöta så brukar mattorna ligga risigt till =D
Och sängar och soffor….och för att inte glömma KATTEN!!! =)
Ja och alla femiljemedlemmars byxben etc etc…
hum.. ecko vet nog inte om de där än.. för när han duschar skakar han bara av sig och sen vill han leka! men inte blir de sängen eller soffan för att torka.. han springer sig torr:P (vilken tur ja har)
vad är häxpipa lotta;)
En smällare som dom brukar ha på sista april typ…..Den tjuter..lääääänge :D