Tips på hjärngympa
Hej alla hundägare.
Nu vill jag ha massor med tips på hur ni gör för att aktivera era hundar så dem får använda hjärnan.
Gärna på inomhus och utomhus :)
Min grabb på 8 månader är full med överskottsenergi och han behöver verkligen anvönda skallen lite, inte bara musklerna om man säger så :D
Här kommer jag med lite förslag som jag kommer på lite spontant:
Utomhus:
* Kasta ut godisar på gräsmattan så han får använda nosen och nosa sig fram till godisarna.
* Trycka fast en godis i en trädstamme och låta honom försöka få loss godisen.
* Agility är kanske något du kan testa? :) Men då är det bra om hunden har godkända höfter, och hyfsad lydnad. :) Då får hunden använda huvudet och kroppen.
Inomhus:
* Gå runt och gömma godisar lite överallt i huset.
* Lära in något nytt tricks (kan göras utomhus också förstås).
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#2 Tack för tipsen, utomhus är han någorlunda lydig men han har varit en riktig värsting hela morgonen. Han hoppa, juckar och biter i armar och händer. Jag har försökt avleda honom, vi har varit ute och lekt med boll och pinnar och inomhus har vi kört dragkamp och jag har lindat in godis i en handduk men han slutar inte! Kom gärna med tips på hur jg ska göra, mina armar kommer det inte vara mycket kvar av om detta fortsätter.
#2 Jag skulle nog inte kört dragkamp om han lätt går upp i varv.
Vet dock inte hur man skulle kunna avleda honom. Någon annan kanske har något förslag
Kasta bollar och pinnar samt kamplekar kan stressa upp hunden, så det skulle jag avvakta med.
Du kan
Lägga spår: gå en runda, lägg ner en leksak, gå inte i samma spår tillbaka, utan gå en annan väg, ta hunden och låt den följa ditt spår och hitta leksaken.
Öva ögonkontakt: Håll en godbit i handen. Håll handen ovanför huvudet/åt sidan. Direkt hunden tittar i dina ögon istället för på godbiten, belöna
Träna passivitet. Både ute och inne. Gör INGENTING och belöna när hunden sätter sig/lägger sig bredvid dig.
Om jag minns rätt från andra trådar så har du nyss hämtat hunden?
Tänk noga igenom hur du vill att din hund ska uppföra sig, och hur du vill att den ska vara, både inom och utomhus. Lägg upp en plan på hur du ska träna/belöna rätt beteende för att hunden ska lära sig att Bli sån som du vill att den ska vara. Ta kommandot direkt över inlärningen.
Anmäl dig till någon kurs. Valpkurs eller annan. Agilitykurs måste hunden vara 12 månader för att gå.
#4 Just det, glömde att hunden ska vara drygt ett år innan den börjar med agility.
till TS, klickerträning kanske kan vara något? :) Då kan du belöna i exakt rätt sekund!
#4 Jag hämtade honom igår, han var snäll och lugn hela gårdagen men det beroode säkert på att allt var så nytt för honom. Vi gick en promenad imorse och när vi kom hem hoppade han, juckade och bet i händer och armar. Jag gick ut på baksidan där han låg och gnagde på en pinne ett tag sen gick vi in och han fortsatte. Nu är han dock lugn, ligger och vilar vid min rumsdörr. Ute är han lyhörd, går bra i kopplet om man visar tydligt vad man vill men inne går han upp i varv direkt
Nu har det gått ett tag till. Hur går det för er?
#Oj oj han är en helt annan hund! Helt fantastiskt duktig är han, vi tränar mycket trick och lydnad och han svarar bra. Är pigg och glad och jobbar gärna :)

Hoppa, bita i armar och jucka är nog mer farträdsla och stress, än understimulans.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

För sent tips kanske, men jag har en variant på kasta pinne som min hund gillar. Jag plockar en liten pinne som jag hittar något bra kännetecken på, håller den i handen och kastar den sedan. Vitsen är att hon skall komma tillbaka med rätt pinne.
Mvh, Agilis

#10 Eftersom själva kastandet kan stressa vissa hundar, kan man göra precis som du skriver, med pinnar och kottar, då det ligger massor av dem: Ta upp en, håll den i handen så den luktar av dig, släpp ner den i mänbgden utan att hunden ittar, sen får den leta reda på rätt. Då blir det bara nosarbete, inte stressen av springandet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 Han älskar pinnar, men då är det jaga och slakta som gäller. Att komma tillbaka med den finns inte riktigt i hans tankebanor.

Det dilemmat har vi med, men jag har klickat in det. Jag håller koll på var pinnen är och tar hon den i munnen så har jag klickat, sen klickar jag vidare när hon tar den närmare mig osv.
Jag har gett upp att kasta något annat (de få gånger vi gör det) än sånt vi hittar i skogen, eftersom det alltid annars slutar med att jag får gå och hämta leksakerna själv. Jag som skulle vara så ordentlig och kasta annat än pinnar som kan vara lite farligt. Nu får leksakerna stanna hemma…
Mvh, Agilis
#13 Här stannar leksakerna också hemma, pinnar och kottar älskar han att jaga så det duger fint det när man är ute. Ibland följer bollen med, men den lämnar han då inte någonstans. Hans favorit.