hundaktivering
Hej
En vän till mig har en am.staff-hane, född 2/1 09.
Hon är en jättebra hundägare på många sätt.
Fast hon arbetar FÖR mycket. Åker hem på raster för att gå ut med den. Så den är ej ensam mer än 4 timmar i streck.
Undrar dock, även om den är ute en kvart/halvtimme på morgonen, en halvtimme på lunchen. Och sedan efter 4, (förutom ett par par "kissa-kvartar") är den ute en, två timmar.
Helgerna arbetar hon extra, mellan 9 0ch 3, lördag och söndag.
Jag brukar vara ute med den. Fast det är mycket oregelbundet. 2-3 ggr i veckan. oftast långa rundor. Vi kan vara ute 3-4-5 timmar. att gå en, två mil helt ok för mig.
Varit i slottskogen, kollat älgar mm. Tagit hem honom, (bor jämte en hästgård) Badat. Beökt rastgårdar där han fått träffa andra hundar (tyvärr finns det rädda människor som har fördomar mot denna ras, så träffa andra är svårt)
SÅ; Andras erfarenheter. Förvisso individuellt.
Jag (vi) söker EXEMPEL PÅ: aktivering av ensam hund.
och annat som jag kanske ej tänkt på.
Dagmatte?
Man kanske inte behöver dagmatte alla dagar, men kanske 2 dagar då får hunden lite variation i vardagen i alla fall.
I annat fall dogwalker?
Ingen hund tycker om att vara ensam, det är ju bra att hunden i alla fall blir rastad mellan varven men det låter ju som att den är väldigt mycket ensam. Varför inte skaffa en dagmatte eller husse, det kanske blir lättare för ägaren också att slippa flänga hem under dagen.
Vad får hunden göra förutom att promenera och leka? En hund behöver mental aktivering också, inte bara motion. Du kanske kan lägga spår till hunden, det brukar vara uppskattat. Eller träna lite lydnad eller något annat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Om ni har varit i slottskogen antar jag att ni finns i Göteborg? Det gör jag och Bella också. Jag pluggar distans och jobbar hemifrån. Jag kan tänka mig att hjälpa er om det går att lösa på ett smidigt sätt. Iaf någon dag i veckan.
Hör av er om det finns intresse :)