siberian husky
Ni som har siberian husky eller har haft eller känner någon med siberian husky skulle ni kunna berätta lite fakta om den hunden? är intresserad av att skaffa en sån hund men vill veta lite fakta först.
Hejsan, jag har haft Siberian Husky, en Siberian Husky är en Drag-Slädhund som kräver kraftig motion flera gånger i veckan.
Och de trivs bäst utomhus och även i sträng kyla, en Husky kan bo ute, året om, men måste vänjas till det. Trots rasens självständighet så har den behov av mkt social kontakt med hundar och människor.
Dom har en stark jaktlust så därför måste man miljö-samt social träna dom tidigt. Valpen måste vänja sig vid olika sorters husdjur men kommer trots detta inte att sluta jaga. :-(
Dessutom svårt att kunna ha dem lösa pga jaktintresse!
Jag har blivit av med två kattungar, ute klippte min ena tik en harpalt och har även tagit tag i mina vuxna katters nackskinn och ruskat. :-(
Huskyn måste få en konsekvent uppfostran , men med snälla fasta händer.
En Husky är inte en hund som bara nöjer sig med promenader och aktivering i form av nosarbete, de behöver dra släde eller pulka om vintern och på hösten är det cykel eller löpträning som gäller.
En Husky bör ej heller tränas HÅRT över 10 graders värme då de lätt kan få värmeslag.
En Husky som får för lite motion ylar och blir lätt rastlös, har hört en del folk som fått sina lägenheter förstörda pga att de inte aktiverats ordentligt :-(
Kolla även in på Svenska Polarhundsklubben exempelvis!
Hoppas att detta var till lite hjälp, Lycka till!

Kika gärna in på spetsar och urhundar, där kan du söka på rasnamnet, och hitta massor. Jag har svarat på denna fråga där i flera trådar. Ska sova nu, tyvärr, så jag hinner inte svara.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter