hur ska man göra i ringen? (utställning)
Hejhopp :)
( LITEN HUND )
Har en fråga, hur går det till i ringen? Hur gör man där?
Vad börjar man att göra osv? Vad betyder alla dommarans tecken?
Tacksam för svar :)
Försöker hitta bra klipp på youtube.com
Men hittar inga bra :( Vet någon något bra klipp som visar hur det går till? ;D
Några saker som är bra att börja träna på i tidig ålder är att stå fint, gärna lära valpen att ställa sig fritt. I och med att det är en liten hund så behöver du även träna på att få valpen/hunden att stå fint på ett bord. Träna på att få den att trava fint på din vänstra sida i lagom fart.
I övrigt så tipsar jag om att gå på ringträning där man får lära sig allt från grunden, det blir en väldigt massa text om man ska förklara allt in i minsta detalj här. Ringträningar brukar anordnas av de lokala länsklubbarna. Eller fråga din hunds uppfödare, han/hon är säkert insatt i hur en utställning går till. Han/hon kanske kan anordna någon form av ringträning för valpköparna ?
#2, tack men de är så att hunden är 2 år och har gått jätte bra på utställning, cert och en massa. men det är JAG som inte kan :s dom har ringträningar varje söndag hos uppfödaren men de är minst 12 mil dit, känns mkt att be min mamma köra de varje söndag.
Åk på en utställning och titta, gärna på din egen ras men också andra raser, det är nog det bästa sättet att lära sig hur det går till. Åk också på flera olika om du har möjlighet, olika domare gör ju på olika sätt. Och det är helt okej att fråga någon vid ringen om du är osäker på något eller inte förstår något! Eller ännu bättre - ha någon som kan med dig. Kanske din uppfödare?
Åka på ringträningen hos uppfödaren kanske du kan göra någon gång då och då? En gång i månaden, 3 söndagar i rad eller något. Då din hund kan men inte du är det ju "bara" du som behöver lära och kanske går det snabbt då du ju också ser hur de andra gör där och vilka råd dem får.
#4, var i helgen och kollade och när min syster utställde förra året i oktober, och ja alla dommare gör olika tecken osv. Men som jag har uppfattat de så ställer man först upp hunden på bordet och sen springer 1 eller 2 varv… sen minns jag inte så mkt mera. Dock så ställde hon en storpudel och då sprang hon 1 eller två varv, sen ställde upp han,sen fick han springa fram och tillbaka och sen ställa upp han. de var som de hon gjorde. men vet inte om det är desamma som en liten. För i helgen mindes jag bara att man ställde upp på bordet sen springa 1 eller 2 varv. sen så kom jag nog av mig och började prata med någon… som vanligt.. suck!
Jo måste ju dit och träna någon gång :) Men försöker fixa här i min "stad" att man kan utställnings träna, så jag vet vad som gäller näre väl är tävling:D