Gå upp i vikt
Min dvärgpinscher hade mask precis innan jag hämtade hem honom. Och hon som hade honom innan avmaskade honom och så.
Men jag tycker inte jag får honom och gå upp i vikt. Han är för tun man ser revbenen och benen på rumpan/ryggen sticker fram.
Han får 1 deciliter morgon och kväll av sitt foder. Han får godis när vi tränar och över saker vilket vi gör varje gång iv är ute och går och så.
Men han är otroligt sprallig och pigg hela tiden så känns som att han gör av med de han får i sig på en gång.
Finns de nåt med mer fett i man kan ge? Eller nåt annat bra tips för att få honom gå upp i vikt.
Man ser de lite på bilden att benet på rumpan syns mkt. Svårt att ta kort så de syns bra.
Tack på förhand!
Öka fodermängden litegrann? Eller blanda ut med något som innehåller mer fett kanske?
Okej. Vad kan man blanda ut det med?
Rapsolja kan fungera, plus att pälsen blir fin utav det.
okej :)

Vad får han för foder? Kanske behöver han nått lite rejälare?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Han får Pedigree junior.
Okej. Färskfoder är de burkmat?

#8 Nej färskfoder är precis som det låter färskt foder = rått, burkmat är tillagat och då försvinner många nyttigheter från maten.
Här finns en lista över de färskfoder som finns i Sverige och vilka återförsäljare de har.
_**/Mvh Anne
Aha okej.
Tack :) Tycker ni jag ska prova ge honom det?

#10 Färskfoder är så nära hundens naturliga föda man kan komma om man inte vill barfa = göra egen rå hundmat, så det är absolut värt att prova. 
_**/Mvh Anne
10, Oja jag kan varmt rek. Jag ger även min vuxna hund detta och är jätte glad att de äter sin mat. http://www.nordichundfoder.com/ Där ser du återfärsäljare min återfärsäljare står inte med men de ska tydligen skriva in dom snart oxå. Tips är att man googlar även på nu nordick färskfoder o din stad :) ibland får amn upp fler än deras hemsida visar :) Tänk på att inte blanda foder.
Okej :)
Ska jag bara ge honom det eller som komplement till torrfodret?

#13 Färskfoder är ett helfoder så det kan du ge helt utan något som helst torrfoder.
_**/Mvh Anne
14# okej :) Tack
Ingen annan som har något tips där man inte behöver byta foder? :)
Som jag sa tidigare, prova rapsolja :)

Byt fodersort till ett som är kraftigare eller öka den mängd du ger just nu. Du kan också pröva att ge mat fler gånger under dagen + öka mängden.
#17 bara hälla lite över maten? :)
#18 Okej. :) Har börjat ge han lite mer mat. Ska jag gå upp en gång och ge han tre ggr per dag?

Ja rapsoljan kan ju bara hälla en skvätt över maten.
Precis, prova att ge honom mat 3 gånger om dagen. tex. frukost 1dl, lunch ½ dl och middag 1 dl. Men lite rapsolja på varje måltid =)
Okej :) Ska prova det. Tack så mycket
Jag skulle bytt foder från pedigree.
Men som dom andra säger, prova ge han mer mat. :)

En frågan, hur gammal är hunden?
21, Hur mycket räknar man att en pincher ska väga som vuxen? Min Pudel väger nu 4 kg o kommer ligga i den vikten livet ut ungefär. Jag börja ge 200g färskfoder varje dag o gav så snabbt resultat dessutom är det billigare än hennes foder hon fick innan Orijen och jag är lite sån att jag vill inte stoppa i en massa skit i mina hundar ska man ge foder ska man leta det som är bäst och jag anser att färskfoder är det bästa alt jag kan ge om jag inte gör eget. 16 kg 325kr räcker i 80 dagar för henne (kan ha ränkat fel men det är minst 80 dagar)
#22 Varför ska jag byta från Pedigree?
#23 Har är precis 9 månader.
#24 En vuxen ska ligga mellan 4-6 kg.
25 du har ju lite själv svarat på det, din valp är mager då skulle jag se mig efter bättre foder.

#25 Prova att öka fodermängden, prova ge 3 gånger om dagen och med rapsolja så som någon har tipsat om.
#26 Det kan ju vara så bara att hunden inte får tillräcklig mängd för att öka i vikt. Så Pedigree kan vara ett kanon foder just för TS hund. Det är ju så himla olika från individ till individ.
#25 För jag tycker inte att det är ett bra foder. Hade det till min tik förut och hon fick 3 liter mat om dagen. När jag bytte till eukanuba behövde hon bara ca 1 liter/dag.
Visst skiljer det mellan hundar, så det är klart att det fodret kan funka på din hund. Men jag anser att dom flesta sorter som finns i en matvarubuti inte räcker till som foder till hunden. (förutom doggy proffesional)
Testa färskfoder, min dp var mager på samma sätt som du beskriver ända fram tills jag började med BARF i somras. Han la på sig lagom mycket på bara någon vecka och har varit fin i hullet sen dess. Dom gör av med otroligt mycket energi dom små (min är 1½ år) och jag ger honom ca 150-200g mat per dag för att han ska hålla vikten, han väger 4,5 kg. Han hade aldrig fått i sig den mängd torrfoder som skulle behövas för samma mängd energi.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Först och främst måste du vara säker på att hunden är helt frisk! Hur länge sedan var det han blev avmaskad? Vet du att masken är borta? Visar han några som helst andra sjukdomstecken? Hur är aptiten? Dricker han normalt? Normal avföring? Ingen feber? Är tänder och mun okej? Några förändringar i hans beteende? Fäller han mycket? Allergier?
Är du osäker så gå med honom till en veterinär för en kontroll. Bättre att kolla upp än att råka missa något allvarligt och en vanlig kontroll hos veterinären brukar inte kosta så mycket.
Är det inga fysiska problem som spökar så kan man börja med hans vikt. Vilket foder får han? Har du bytt foder nyligen? Verkar han gilla sitt foder?
Det är viktigt att man inte övergöder sin hund. Hur gammal är han? En del raser tar sig i vikt när de kommit över sin "ungdomsperiod". Det ÄR bättre att en hund är lite tunnare hellre än lite tjockare MEN den ska inte vara mager. Man ska kunna dra fingrarna lätt utmed sidorna på hunden och då känna revbenen. En annan viktig sak när man vill få upp en hund i vikt är att man inte bara snöar in sig på att få i hunden så mycket mat som möjligt. Ibland räcker det att man ger mer motion (givetvis anpassat till hur mycket rasen tål för åldern). Det bygger muskler och stärker hundens kropp samt ökar aptiten. En bra sak är att köpa en klövjeväska till hunden. Då kan man öka med tyngder i väskan i takt med att hunden blir starkare.
Du kan dessutom börja ge hunden B-vitaminer, det brukar stimulera aptiten. Som några här ovan skriver är även färskfoder mycket bra. Du kan även hälla rapsolja på maten, det går bra att ha rapsolja på varje måltid. Försök att hålla dig till foder och godis med hög standard och så rena och naturliga innehåll som möjligt. Oftast är det helt enkelt de dyrare foderna man köper hos veterinären eller i djuraffären som är bäst.
Han ser mager ut. Robur Performance är ett bra foder att ge när hunden behöver öka i vikt. Det brukar också smaka gott för hunden och så ligger det i en bra prisklass. Finns att köpa i de flesta zoo-butiker.

#28 Nog finns det foder som man kan köpa i vanlig matvarubutik som fungerar bra, jag själv ger Carrier och ingen av mina hundar har några problem. Så det gäller ju bara att hitta ett foder som passar.
Till TS, prova öka fodermängd och häll rapsolja över maten, ger det resultat så är det ju bara fortsätta. Ger det inget resultat, kontakta veterinär för grundlig undersökning.
Tänk också på som någon i tråden skrev, unga hundar brukar ha svårare att lägga på sig.
En smörklick är bätte än rapsolja. Vegetabiliska fetter är inte naturligt för hundar! Jag föreslår en gradvis ökning av fodermängden så att han får lika mycket vid varje mål, men ytterligare ett mål under dagen. Det är snällare mot magen än att ge större portioner.

#33 Om man ger smör så får man vara noga med att man ger RIKTIGT smör. Inte några smörgåssmör eller margariner.