Hur mycket aktivering - BC
Man hör ofta att Border Collien kräver väldigt mycket aktivering osv… Men jag undrar: Vad menas med det? Hur många timmar aktivering per dag kräver en BC för att trivas med livet?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Många raser med border collien kräver "mycket aktivering", med det folk oftast missar är att det inte bara handlar om antal minuter utan främst kvalitén i träningen.
De hundar som kräver "mycket aktivering" har oftast lätt för att lära och kräver därför otroligt mycket av sin ägare för att få sina behov tillfredsställda.
Dock betyder "lätt att lära" INTE att hunden kommer kunna lära sig massor OCH känna sig nöjd med det. Det finns olika sätt att träna på, och tränar man "sitt" genom att höja en godis över hundens huvud, säga "sitt" och belöna så kommer man kunna lära hunden Mängder med saker och en hund som kräver "lite aktivering" blir trött utav det då det är utmanande för den men den aktivt krävande hunden kommer Aldrig nöja sig med det! Den har iofs lärt sig "sitt" precis som "lite-hunden", och förmodligen mycket snabbare, men hjärnan har inte fått arbeta. För att deras hjärnor ska utmanas måste man låta de tänka själva och hjälpa dem så lite som möjligt, helst inte alls.
Sen har vi ju motionsbiten i aktiveringen osv, men där är det ju som med andra hundar med den formen om man säger…
Kan man inte ge sin hund tillräckligt utmanande aktiviteter kommer deras behov inte bli tillgodosedda hur många timmar man än aktiverar sin hund om dagen. Det enda som händer är att den blir tillräckligt trött (av sömnbrist eller tiden) och därför inte orkar fortsätta just då. Och trots det kan hunden skapa problembeteenden även om matte är ute med hunden 12 timmar om dagen, att valla allt man ser är inte ovanligt för BCs trots att matte "aktiverar" dem dagarna i ända.
Med min lilla skulle jag kunna köra light-träning hela dagen lång om jag vill, och han skulle fortfarande orka fortsätta och vara missnöjd och fortsätta med de problembeteenden han kom med. MEN jag lägger inte alls så mycket tid på träning trots att de behöver och får massor - jag satsar på kvalité och mina hundar är NÖJDA efter ett pass på 10 min om jag vill ha det så någon dag, just för att jag är så jäkla bra på att lägga upp träningen på rätt nivå.
Så kort sagt är det vad JAG anser menas. Kvalité är viktigt för alla hundar men lyckas man inte med det kommer man få lägga ännu mer tid på att få en BC trött än en ren sällskapshund t.ex. Och då är det egentligen bara ägaren som trivs med livet.
#1 Tack för ditt svar! Mycket intressant och smart det du skriver! 
Det beror mycket på vilken sorts aktivering det handlar om. Och självklart hundindividen.
"Högkvalitativ aktivering", där hunden får tänka och själv och lösa problem, som träning av spår eller sök, inlärning av lydnadsmoment eller trix eller, självklart, vallning behöver den flera gånger i veckan. Utöver det tycker jag att man ska utmana sin BC (eller annan arbetshund) genom t ex letaövningar och klurigheter på de dagliga promenaderna. Lär också hunden att utföra små uppgifter i vardagen som att hämta saker man tappat, bära grejer mellan familjemedlemmarna och liknande så är nog de flesta BC nöjda med livet!
Aktiviteter där hunden får utlopp för sin fysiska energi, som t ex agility eller att springa och hämta saker, kan man också ägna sig åt. Men det får aldrig vara nummer ett, utan förutsätter att hunden även får en hel del hjärngympa!
#3 Men agility är väl hjärngympa också?
Ja, i alla fall under inlärningen. Men vill man förbättra tiden och kanske har tävlingsambitioner så är det också ett enormt stort inslag av stress. Därför menar jag att man inte kan träna det istället för de mer "kluriga" aktiviteterna. Men både och i en lagom mix går alldeles utmärkt!
#4 Både ja och nej. Som sagt - att visa är inte hjärngympa. Dessutom är det ingen aktivering i att göra något hunden kan, vilket betyder att man mycket väl kan köra agility alla dagar i veckan som man alltid gör utan att hunden fått använda sin hjärna alls. Men självklart Kan man få in mycket hjärngympa i agilityn också, speciellt i början. Men risken finns alltid att det blir mer spring än tänk så att säga, speciellt när hunden kan hinderna och signalerna på rutin, då är det mer som att gå igenom ett pass av "det här kan jag".
Nu förstår jag hur ni tänker.