hjälp med ras?
Har sett så många få hjälp med hundraser här nu och är lite sugen på att testa det själv. (*håller tummarna på att få hjälp och råd*)
Jag är hemma hela dagarna men ska antagligen börja plugga (om jag börjar blir det nog distans så blir hemma ändå). Jag vill själv prova på agility, lydnad, spåra, jag vill ha en hund som tycker om vatten (men hundar är ju individer så det har ju inget med ras att göra). Jag har tid att gå ut varje dag, men jag bor rätt så nära centrum, ungefär 15-20minuters gång. Jag har varit hundintresserad sens jag var hur ung som helst och den första boken jag läste var en hundras bok haha.
Raser jag funderat på är shetland sheepdog, finsk spets, siberian husky och kanske jack russel. Men nu till det svåra (för min del), Min pojkvän.
Han vill ha en hund som är över 40cm i mankhöjd, han är väldigt petig med utseende och vill ha en "varg liknande hund" i stort sätt. Jag vill ha en hund som jag kan träna med och då menar jag typ hjärn gympa, tricks, agility, finurliga saker. Jag vill ha en otroligt smart hund.
Hoppas jag kan få några råd och tips. håller tummarna nu.
En collie ar en av de smarta hundarna , aktiv utomhus och valdigt foljsam ,mjuk hund som ar bra traningskompis. Tycker de ar underbara hundar som ar lattlarda och valdigt enkla att forma.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Siberian skulle jag inte rekommendera, då enligt min erfarenhet så är denna ras oftast en sådan hund som "gör det den har lust med". Det är en väldigt energisk ras som jag anser sig passa bäst för människor som är aktiv i skog och natur och även inom drag. Hjärngympa är ju givet då alla hundar behöver få arbeta med huvudet.
Finsk spets är ju en jakthund och vad jag förstår så tänker inte hunden jagas med?
Annars tycker jag att sheltie och JRT hade varit ett alternativ,
Schäfer passar in på dina krav, och den är ju vargliknande med.
Skaffa en jack russell- JRT en pigg och vaken hund, vi har en och det tog två månader för henne att lära sig, stanna, sitt, sitt fint, ligg, snurra runt liggandes på golvet, dansar hon snurrar ett varv på bakbenen, kan stänga lådor och luckor i köket.
Men tänk på att en jack russell måste ha aktivitet för både kropp och knopp och att man är väldigt bestämd. Är man inte det får man inte en rolig hund att hantera. Aktiverar man dem inte tillräckligt är de duktiga på att hitta på saker för att underhålla sig själva. Som att tex gräva i soffan.
Jag tänker på typ finsk lapphund.
≧◔◡◔≦
Jag tänker Finsk Lapphund, Lapsk Vallhund, Schäfer :)
Tror däremot också att JRT, Dansk Svensk Gårdshund, Pumi, någon av Retriver raserna, eller Sheltie vore raser som skulle kunna passa dig/er. Men dom har ju inte vargutseendet.
Siberian Husky skulle jag inte rekomendera. Nog för att dom har enligt mig och många andra, världens vackraste utseende. Så är det en knepig ras, som inte passar majoriteten :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag har 4 Sibirian Huskys för drag om du skulle välja en sådan hund får du problem 1) hunden måste aktiveras räker inte med en promenad utan den måste få dra om den har dom linjerna. 2) Huskys är mycket smarta och man skall inte ha rutiner för en sådan hund för då få du problem med grannar när den inte får mat kl 6 som alltid med ett ylande utan like. det det finns Show Huskys som inte är avlade på drag och behöver inte lika mycket aktivitet,hur dom är vet jag inte men dom är avlade på utställnings linjer skit snygga men är inga draghundar.
Köp den endas på en kennel och kolla upp stammtavlan att det inte finns linjer med drag.Huskys är inga vakthundar dom älskar alla människor. Lycka Till
glömde kanske att nämna att jag har två illrar. Vill inte ha dom "uppätna" (dödade). Men jagt ror inte det kommer vara något problem sålänge man tar sig ann en valp som kanske redan har kattvana :)
Vad är skillnaden emellan vit herdehund och schäfer?
#8 Två olika raser
#8 Två olika raser
#8 Två olika raser
Ja, men det var inte det jag frågade.
vit herdehund är en ganska sen avknoppning från schäfern och har väl så vitt jag vet inte avlats fullt lika intensivt på bruksegenskaper sen separationen, men det kanske kan vända nu sen rasen hamnade under SBK's avelsansvar, så numera är vit herdehund en bruksras.
≧◔◡◔≦