Er hjälp fort.
Min närmsta väns mamma har en liten hund som är blandras mellan Drever, beagle och hamiltonströvare, ser ut som drever rasen gör den i vilket fall.
Hunden är ganska gammal, 14 år, och har opererats två gånger för juvärttumörer. Signe som hunden heter har även diabetes och äter tabletter för det men trots tabletterna så blir hon magrare och magrare för var dag som går ändå är hon pigg, glad, äter, kissar, skiter och leker som vanligt.
Signes foder är dietmat med fibrer, ordinerat från veterinär.
Hon som äger undrar om det är njurarna det är fel på eftersom hon magrar eller kan det vara något annat? Veterinären säger att det beror på diabetes som hunden magrar men själv har jag sett många hundar med diabetes som inte magrar och hade det varit njurarna så hade hunden inte varit pigg direkt. Veterinären försöker nu få ägaren att låta hunden somna in oavsett hur pigg hunden än är men hon vill först göra allt hon kan för sin hund och har därmed desperat bett mig om hjälp om att vända mig till er samt ringa runt ett par samtal.
Min första tanke till att hunden magrar av är fodret. Men vad tror ni att det kan bero på?
Tacksam för snabba svar.

Om hunddiabetes på SLU:
"Diabetes Mellitus: En sjukdom som karaktäriseras av förhöjd halt av glukos i blodet. Detta kan bero på en brist av hormonet insulin eller att cellerna i kroppen inte är känsliga för insulin. Insulin är ju nödvändigt för att cellerna ska kunna ta upp glukos. När blodsockerhalten är förhöjd kommer lite socker spilla över i urinen. Det sockret drar med sig vatten och hunden kissar alltså mer. Törsten ökar för att kompensera förlusten. Eftersom inte cellerna kan ta upp glukos för energi börjar kroppen bryta ner fett och proteinreserver istället och hunden magrar till slut av."
Det kan alltså mycket väl bero på diabetesen.
Det finns väl ingen anledning att avliva hunden så länge den mår bra? Se till att få ett bra slut på livet tillsammans så länge det är sjyst mot hunden tycker jag. Sedan kan man ju alltid be om ett andra utlåtande hos en annan veterinär!
Mvh, Agilis
#1 Men hon är fruktansvärt orolig att hunden ska dö av svält. Bör hon byta foder tro?

Om hunden blivit ordinerad fodret, så måste det ju finnas en anledning till det och är kanske inte så bra att gå ifrån det? Kanske kan veterinären hjälpa till där, jag är definitivt inte medicinskt kunnig, så jag vill inte ge råd till en sjuk vovve…
Jag hoppas det går bra för din väns hund, det är alltid besvärligt när djuren blir sjuka.
Mvh, Agilis
#3 Hon fick det fodret innan hon fick diabetes just för att hon hade så lätt att gå upp i vikt.

Då kanske det skulle gå att byta då, men jag tycker ändå att h*n måste fråga veterinären om det är ok. Diabetes har väl med ämnesomsättningen att göra, så det finns kanske regler för utfodring också. Speciellt om inte veterinären nämnde något om eventuellt foderbyte innan h*n föreslog avlivning. Varför tyckte dom att det alternativet var bäst förresten?
Mvh, Agilis
#5 Ingen aning. Hon var helt förtvivlad när hon kontakta mig så det var inte lätt till kommunikation men jag ska förmedla allt vidare och låta henne kontakta sin veterinär eller annan veterinär om att höra med den om lämpligt foder för hundar med diabetes.

Uasch, jag lider med henne!
Håller tummarna för att det löser sig på ett bra sätt för både matte och hund.
Mvh, Agilis

Förresten, kan man ge insulin per oralt också? Jag tänker automatiskt på injektioner då. (Nyfiken)
Mvh, Agilis
#8 Ingen aning. Aldrig haft en hund med diabetes. Jag fick bara informationen ur henne att hunden äter tabletter för diabetes.

Åh, ok. Tala om hur det gick sedan med allt. Jag håller tummarna som sagt.
Mvh, Agilis
Hon nämnde injektioner också men vet inte om hunden får sådant också. Som sagt samtalet var lite oklart. Men hon ska nu kontakta veterinär angående fodret osv.
När en hund är 14 år, så avstannar många kroppsfunktioner.
Lever, njurar, hjärta osv brukar inte fungera normalt i den aktningsvärda åldern.
En rätt behandlad diabetes får inte en hund att magra.
I stället för att kolla upp fodret, så rekommenderar jag en full hälsoundersökning hos veterinären.
Veterinärer är suveräna på att rekommendera svindyra hundfoder, men hunden är 14 år, så jag tror att det mesta är åldersrelaterat.
Diabetiker, hundar som människor, ska ha en kost utan kolhydrater! Så hon ska definitivt byta till ett foder som inte innehåller någon form av spannmål (tyvärr utgår jag från att veterinärfodret gör det…). Det finns inget torrfoder utan kolhydrater, men färskfoder (eller BARF!). Vomoghundemat och Oscar Power Plus är de enda jag känner till som är fullfoder. Det är dock viktigt att hon kontrollerar om hunden behöver mindre (eller ingen!) medicin efter foderbytet.

Jag hade bytt veterinär och begärt en grundlig undersökning med blodprov osv. Hittar man inget annat än det man i dagsläget redan vet och hunden fortfarande magrar av kanske det är dags att inse att hunden faktiskt är 14år gammal och ta det osjälviska beslutet att låta hunden somna in. När det börjat gå åt fel håll kan det gå extremt fort och man vill ju inte att hunden ska bli lidande.
13 bra tips :) tackar för den då jag har en bekant med diabeteshund oxå. :)
#14 Ett vanligt blodprov visar inte allt. Oftast tas ett blodprov som visar de flesta "skavanker", men det räcker inte.
Det är ungefär som man tar ett standardblodprov på en människa. Man får ett hum om vad som vanligast kan vara fel. Men inte mer.
Med tanke på att hunden är så gammal, så är det stor risk för att inte njurar, lever och ämnesomsättningen inte fungerar som den ska.
Det är ett naturligt åldrande att vissa livsuppehållande funktioner inte fungerar som de ska.
De flesta hundfoder innehåller spannmål. Vore jag i din situation så skulle jag gå över till (varsamt) vanlg husmanskost.
Jag jobbar som sköterska och det du berättar är så snarlikt en gammal människas sätt att fungera.
Kanske låter lite hårt, men låt hunden äta av det goda i livet och inse att en hund på 14 år lever på övertid.
Ge honom/henne ett värdigt avslut på sina 14 år och utsätt henne/honom inte för en massa stressande undersökningar.
Ta vara på den tiden ni har kvar!
På bilden, min gamle Bosse,