Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4092 ggr
mal56kg
0

Antiskall

Har en hund som skäller mycket inom sitt revir (tomt, dörrsignal osv)  Hon skäller inte överhuvudtaget på andra ställen Vill gärna höra argument för och mot antiskallhalsband.  Jag jobbar ihuvudsak med positiv förstärkning men det verkar inte fungera just inom hennes revir, hon är en 5-årig portugisisk vattenhund.

mal56kg
0

Ingen som har åsikter om dessa  halsband?

[Hilo]
0

Ta kontakt med en instruktör som kan hjälpa dig med andra metoder.
Jag anser inte att ett ASH är en lösning på problemet, bara reaktionen.

Träna hunden att sluta reagera istället.
Det mår nog hunden bättre av också.

Har sett hundar som mer elle mindre gått under genom ASH.
De blir mer stressade för de förväntar sig en dusch..
Ibland har de börjat skälla ännu mer och så..

Inget jag skulle chansa med.
Men det är min åsikt.

Har aldrig behövt använda ASH, bara behövt tänka om, och bytt metod.

mal56kg
0

#2 Tack för ditt svar.  Känner som dig men ibland vill man ta en genväg och har ett antiskall men tänker nog inte använda det

[Hilo]
0

#3 Aldrig vart mycket för quickfix när det kommer till hundträning.
Man får igen så mycket mer om man gör det den "riktiga" vägen kan jag tycka.

Kickilu
0

2, Kan du ge tips på olika metoder? En av mina hundar är strax över året och har börjat skälla mer (har ej haft honom sedan valp). Tror det är i frustration när han inte vet vad han ska göra eller när han är trött. Ofta slutar det med att han lägger sig o somnar. Har försökt att nonchalera skallet och belöna när han blir tyst. Inte alltid läge att nonchalera bara när t ex barnen ligger o sover.

[Hilo]
0

#5 Nu är det sålänge sedan som jag hade sådana problem..

Men varför skäller hunden?
Bara står rätt upp och ner och skäller, eller vad triggar igång honom?

Kickilu
0

6, Ja han skäller inte vid dörrklocka eller hundmöten utan tror snarare han vill ha uppmärksamhet. Ofta när man t ex äter eller går på toa, klär på sig mm

[Hilo]
0

#7 Uppmärksamhet och upphetsning låter det som.

Se till att ha en lugn hund innan i gör dessa saker.
Tar lite tid i början, men det lönar sig sen.
Man får lägga undan lite tid för sådan träning.

Lägg honom ner, förslagsvis på hans plats - det är självvalt.
Sen är det egentligen bara att stå där med armarna i kors och "se stor och bestämd ut".
Titta inte På hunden.. Undvik ögonkontakt och rösten.
Bara stå där.. Tillsist lägger han ner huvudet, och i bästa fall håller på att somna.
När man fått det tillståndet på hunden kan man börja röra på sig..
Är han upp och studsar igen då är det bara att börja om.

Vi stod som längst en timme och 20 minuter innan vår hund lugnade sig.
Sen blir tiden kortare och till sist behöver man bara visa att han ska gå och lägga sig och så får man göra sin saker i fred. Ibland bara börja klä på sig så fattar de direkt.

Detta funkar även om man ska gå ut och hunden inte får följa med, eller om det ringer på klockan m.m.

Mycket bra metod som funkade för oss.
men inte säkert att de funkar för alla.
Det Är tidskrävande..

Kickilu
0

8, Tack för ditt utförliga svar. Ska genast testa det. Tålamod är nog ett måste med en ung hund. Man glömmer snabbt. Kom o tänka på min äldre hund hur han var när han var liten. Det är som med småbarnFlört

tsset
0

Har väl bara en åsikt om halsbandet - ren idioti!

Skall är inte ett problem i sig utan har alltid en orsak. Att försöka få bort skallet gör inte att man får bort orsaken och det kan förvärra situationen ännu mer. Se hellre skall och ljud som en varning för att något annat börjar bli/är ett problem!

Kartlägg i vilka situationer hunden börjar skälla och ange vad som händer, när hunden börjar och vad hunden verkar känna(är den rädd, osäker, frustrerad, glad, stressad, arg eller annat?). Ange sedan vad ni Vill att hunden ska känna och göra istället och jobba därifrån.

Tror inte att träningssättet är problemet här utan snarare otydliga mål. Om man belönar hunden så fort den blivit tyst en millisekund kan man mycket väl råka belöna hunden för att den precis skällt och detta gör att hunden skäller mer och mer för att försöka få mer belöning.

Jobba hellre Innan problemet uppstår, börjar hunden skälla kan man lika gärna lägga ned och börja om för då har man gått för fort fram i träningen.
Se också till att skapa bättre mönster eller bryt dem, t.ex. om hunden alltid skäller när man tar på sig jackan - ta på den då och då så att mönstret bryts och hunden tillslut slutar anta att den ska få gå ut varje gång Eller lär hunden att "så fort jag tar i någon av jackorna så ska du lägga dig ned så får du en godis".

Men först och främst - klura på vad problemet är mer exakt nu och speciellt vad ni Vill ska hända i dessa situationer!

[anod]
0

men om man har en hund som varken är stressad eller nervös\rädd utan bara gillar att höra sin egen "röst" eller som tycker att den måste kommentera allt den hör utifrån? även nattetid .då e det ganska svårt att noncalera, när man själv sover är det heller inte lätt att veta vad för slags ljud som hunden reagerat på , då känner man sej ganska hjälplös o frustrerad ! vad göra?

[Hilo]
0

#11 Ta hjälp av en som kan det där bättre än en själv..?

[Forest]
0

11, låter som att hunden vaktar om den reagarar genom skälla på alla ljud osv. ?

[anod]
0

#13, jo det kanske är vaktande hon håller på med. men hur bryter man bäst ett sådant beteende ? allra svårast är det när man är upptagen med annat som att laga mat, duscha, edyl, o hunden drar i gång. har förstått att det är bättre att förebygga, men det är lättare sagt än gjort när det går på en "halv sekund" från att hunden ligger o sover tills hon skäller våldsamt.