Att lämna hunden ensam
Hur brukar ni göra med hunden om dagar när ni är på jobbet/skolan?
En del människor jobbar ju ca 8 timmar om dagen, men räcker det med att komma hem för att rasta den en kortis efter halva dagen? Alltså att den är själv 4 timmar på morgonen, får gå ut och göra sina behov o få lite sällskap en stund och sen vara ensam 4 timmar på eftermiddagen.
Vad har ni för åsikter och hur gör ni själva?

Jag anser det inte vara ok att ha hunden 4x4 h ensam hemma. De är flockdjur och mår inte bra av att vara hemma själva så länge.
Själv har jag mina hundar med mig till jobbet varje dag. Hade jag inte haft den möjligheten hade jag inte heller haft hund. Kan man inte jobba mindre/ha hunden med på jobbet så är det enligt mig, ägarens ansvar att se till att hunden har dagmatte eller hunddagis.
Okej, bra att höra folks åsikter (:

Det säger väl sunt förnuft att om man inte kan ta hand om sin hund, så ska man inte heller skaffa någon! Och att vara borta en hel dag och låta hundstackarn ligga där själv, är att inte vara en bra hundägare. Hunden är ett flockdjur och en familjemedlem och mår INTE bra av att vara ensam för länge. Max 2 timmar per dag, inte mer! Jag håller helt med Zebben #1 - kan man inte ta med den till sitt jobb eller har hundvakt, så ska man inte skaffa hund.
Rent logiskt - vad är det för "nöje" att skaffa en hund (levande varelse) som ändå ska ligga hemma själv hela dagarna och vänta på att husse/matte ska komma hem? Skaffa en leksakshund från Toy's R Us istället, den klarar garanerat 8 timmar per dag utan att att må dåligt.
(Har själv ingen hund) Men 8 timmar är ju för mkt.. Max 5 ska det vara har jag läst (:
Men det är ju inte alltid det finns tillgång till hunddagis. Hur ska man då gå tillväga? (Förutom att inte skaffa hund)

Då får man försöka hitta en dagmatte/husse som kan ta hand om hunden. Eller någon som kan komma hem till en och gå ut en riktigt lång promenad alt. sitta hemma hos hunden som sällskap några timmar. Pensionärer brukar det finns som mer än gärna har en hund som sällskap några timmar. Men det beror ju på var man bor.
Vi har aldrig lämnat våran Quila mer än max 4 timmar. Men då ser vi till att hon är trött och har aktiveringsboll att pyssla med när vi är borta.
Skulle aldrig få för mig att lämna henne 8 timmar, då skulle jag fixa någon dagmatte som kan rasta henne och aktivera henne.

Om man är borta så länge som 4X4 timmar per dag så tycker jag att man ska ha en dagmatte eller lämna den till hunddagis. Annars ska man nog överväga om det överhuvudtaget är värt att ha hund. Det är synd om dom att få ligga hela dagarna och vänta på att någon ska komma hem. Jag skulle aldrig ha så mycket djur som jag har om jag hade ett heltidsjobb.
Jag lämnar ecko i 4 timmar högst! När jag jobbade och bodde me sambon så jobbade vi olika (han dag och jag kväll) Men nu när jag bor själv hade jag tänkt att mamma skulle vara med ecko några timmar eller i själva verket ta hem honom ett tag och gå en prommis. Hon bor en bit bort över gatan och har en vovve själv. så då skulle ecko bara få de skit kul.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Min hund är hemma mellan 5-6 timmar om dagen då jag jobbar full tid, det är ungefär så länge det brukar vara mellan rastningarna annars även om jag är hemma =)

#9 Jo, men livet handlar ju inte bara om rastningar. Det är flocken och att den ska vara tillsammans. Mina hundar kan få 11 h mellan rastningarna över nätterna. De klarar de utan problem, men vi är ihop hela flocken.
Och det var väl det tråden handlade om. Ifall det är juste mot hunden att den ska vara helt ensam i 8 h. Vilket jag anser det inte vara.
Nej, jag tycker inte det är schysst att lämna en hund åtta timmar, trots en kissrunda.
Själv studerar jag på distans, så jag är hemma med min hund. Behöver jag vara borta längre än 4-5 timmar någon gång, får han antingen vara här hemma med någon han känner eller hos mina föräldrar eller mormor.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag har läst att dom inte får vara ensam mer än 4 möjligtvis 5 timmar.
Får och får, de BÖR inte vara det iaf
vi kommer att lämna våra vovvar 5 timmar/dag ensamna den veckan som min gubbe jobbar FM. (var 4,e vecka)
som tur är så arbetar min man skift och jag dagtid, men sen är de ju 2 vovvar, så då har de varann.
Max 5 timmar är den gränsen jag har hört och går efter.
När jag pluggade i våras hade jag skola 3h på fm och/eller 3h på em och hann då vara hemma ca 50min under lunchen. Mina hundar har då varit ensamma hemma sammanlagt max 6h/dag. Dom sover ändå bara så det har inte varit något problem.
Oftast har någon av tjejerna jag delar lgh med varit hemma, fast mina hundar är ändå på mitt rum för att inte vara i vägen. (Man får tassa runt lite för att inte irritera den ena..)
Nu jobbar jag och har hundarna med mig på jobbet, annars skulle det inte fungera med tanke på mina knepiga arbetstider. :)
Tror defentevivt inte min hund lidit av det, det har då inte visat sig på något vis och hon är 7.5 år nu :) Och som jag fattade så frågade hon om det räckte att hunden rastades en sväng mitt på dagen om man jobbade 8 timmar om dagen…
Mina föräldrars bichonner är också ensamma ungefär 6h/dag, ibland mer, ibland mindre och dom är 6år nu och verkar inte heller ha tagit nån skada av det.
Man får ju ta och aktivera dom ordentligt när man väl är hemma helt enkelt. Kan tillägga att de flesta hundar inte har något emot sovmorgon heller :P En prom på morgonen innan man sticker dom sover så sött tills man kommer hem igen. (Såvida man inte har en stresspelle, då gäller det att träna mkt avslappning, istället för att bara aktivera mera..)
JAG tycker personligen att det räcker med en rastning på lunchen MEN 8h är liiite väl mkt om de ska vara så varje dag. Händer det ibland så är det väl inte hela världen.
vad jobbar du med lill_jarven? lite ot, men nyfiken som vanligt:)

Men vad tycker Ni som lämnar Era hundar "sovandes" hemma, att de annars ska göra när Ni lämnar dem ensamma? De har ju inget att göra än att bara sova, så det är klart att de sover. Sover bort timmarna som matte/husse är borta.
Jamen vad är det som säger att dom mår dåligt då? Jag har då världen gladaste, socialaste och goaste jycke som aldrig visat sig vara olycklig på något sätt det tycker jag är konstigt i sånna fall…

Det är klart att dom är glada när ni kommer hem. Dom är ledsna och hittar kanske på bus (vissa) när dom är ensamna.
En hund har så kort liv. Tänk vad mycket tid den får ägna sig åt att sova bort tiden när den ligger ensam hemma.
Lusse e sällan själv hemma, men d händer, ibland är han själv 1 tim. ibland kan d vara 3 tim. som mest jag lämnar honom är han själv i 5-6 tim. o d händer kanske 1 gång i månaden.. men då har han fått ordentlig aktivering innan o nått gott att tugga på, men för det mesta är han med i bilen så fort vi åker nånstans…
Vår hund sover bort mest hela dagarna även då vi är hemma. Och han är frisk, vi kolade upp det. Sen iof är han bara 6 mån. Då kanske de sover mer. Men jag ser inget fel i att de svoer då man är borta, tiden går ju snabbare då.

vi skaffade hund när pappa blev pensionär. och när han hjälper till på loppisar och så så brukar nikita få vara med. så vi slipper det problemet helt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag lämnar min 3 tim på förmiddagen, kommer hem o rastar samt äter med honom, går igen efter 1 tim. Är borta i 3 tim. Han ligger lugnt o sover under den tiden. Fungerar utmärkt. Hundar sägs ju inte ha begrepp om tid. Han får en lång promenad när jag sedan kommer hem.
snodden är aldrig ensam hemma, så jag får se till att han är det ibland, bara för att underhålla att han kan lämnas då och då ;-).
Vi videofilmade Quila mycket i början när hon var själv hemma.
Hon står vid ytterdörren ett tag, sen går hon och hämtar någon buse och leker ganska länge.
Men i regel när vi kommer hem så ligger hon i sängen och sover.
Så hon busar o sover på sin ensamma tid.
Det är ju galet att lämna hunden ensam mer än 4 timmar (totalt) om dagen (enligt mig).
Sen tycker jag att om man ska lämna hunden ensam regelbundet, varje dag. Om man jobbar t.ex. Varför är det så svårt att sätta ut en annons om dagmatte?
Som någon skrev ovan finns det många pensionärer som gladeligen ställer upp. Men även sjukskrivna och långtids arbetslösa mfl. Det är iaf värt ett försök!
Även om det nu påstås om att hundar inte har någon tidsuppfattning så lär den ändå känna skillnad på 1 timme eller 8.
Ingen hund mår bra av att vara så mycket ensam. Vissa hundar visar att de mår dåligt genom att tugga på saker, göra ifrån sig inomhus eller bli deppig och kanske sluta äta. Men alla hundar visar det inte!
Det är ju precis som människor, vissa mår dåligt inombords men döljer det utåt.
Ända gångerna mina hundar är ensamma hemma är då vi är i affären i princip, drygt 1 timme.
Och det är endast för att jag aldrig skulle våga ha dem utanför affären… När vi åker på bio eller sånt så hittar vi hundvakt åt dem, även om de mycke väl skulle klara sig ensamma så ska de inte behöva vara det, jag skulle aldrig lämna min dotter hemma ensam så varför skulle jag lämna hunden?

#13,ah det har du rätt i :)
Hug brukar nästan aldrig få vara hemma själv isåfall kanske två timmar, men igår var jag tyvärr tvungen att lämna han fem timmaar själv pga av att jag skulle på innebandy. Både mamma och Johanna var bortresta. Men det gick galant, jag aktiverade honom både innnan och efter jag kommit hem.
Så glad har jag aldrig sett Hugo..när jag kom tillbaka..:)
annars skaffar man en hund till……
då har de varann.
det var en anledning till att jag skaffade två på en gång.

Jag ska ta med mig min hund när jag jobbar. Det var först tänkt att min sambo skulle ta hunden men när hans chef sa nej så vart det nästan ingen hund pågrund utav det eftersom att vi inte vill att hunden ska vara ensam. Men sedan när jag talat med min chef som själv har med sig sin terrier på jobbet så fick jag klartecken.
Fast jag tycker inte man kan hålla på och dadda med dom heller. jag lämnar som sagt ecko HÖGST 4 timmar om dagen. Men oftast är jag hemma hela dagarna med honom just nu. Men jag tycker att man mååste lämna hunden ensamlite då och då för att hunden ska vänja sig vid de me. Som ecko då, han får inte alls vara ensam mycket.. och tack vare de (och annat med förståss) har han seperationsångest och biter sönder allt hemma när han är ensam. Så hunden måste ju lära sig också.
Imorrn ska jag iväg på skänninge marknad. Då får han vara ensam från 12.00- 15.00 sen kommer "husse" och tar hand om honom tills jag kommer hem. Inte mer än fyra timmar för mig.
det e ju bra lisette att husse kommer… själv så e "min" alltid upptagen…
Skorpan har aldrig vare sig gjort inne eller bitit sönder någor när hon varit ensam hemma, kan aldrig tänka mig att hon mår dåligt av det, då skulle det visa sig på något vis… =)

#36 Inte säkert alls att det visar sig på något vis. Det är vanligt att hundar som lämnas hemma för mkt blir apatiska. De vänjer sig vid sitt liv och lär sig leva så.
Nu menar jag absolut inte att Din hund behöver må dåligt över att vara ensam. Jag vet inte alls hur Din hund fungerar eller vad Ni gör tillsammans i vardagen. Men man läser så ofta när denna fråga dyker upp, att allas hundar sover när ägarna är borta.
Jag vill att folk ska veta att hundar kan må mkt dåligt även om de inte river/biter/sliter sönder hemmet när de är ensamma.

Min hund är oftast ensam hemma 4 timmar, ibland blir det 6. Före jag lämnar henne leker eller tränar vi och sedan tar vi en lång promenad. När jag kommer hem blir det genast promenad igen. Efter semestern verkade det nästan som om hon tyckte det var skönt att få vara lite ensam igen.
Nej jag förstog det Zebben men inte alla andra kanske =)
Jag förstår så väl vad Zebben är ute efter att påpeka och kan inte annat än att hålla med. Hör ofta att "jo, men det gör inget att lämna h*n ensam så länge, h*n sover bara ändå".

Min tik rev huset när jag lämnade henne i början. Idag är jag faktiskt väldigt tacksam för det. Jag vet ju att hon mår dåligt av att lämnas, även om hon idag inte förstör något.
Har flertalet "vänner" som säger att deras hundar inte har några problem med att vara ensamma, men går man in & frågar lite mer ingående visar det sig oftast att de uppvisar beteenden som tyder på att de inte alls tycker att det är ok. Ligger & stirrar på dörren i 8 timmar tex. Eller som vissa som slutar äta om hunden passas av nån annan än matte (om en hemma hos matte) osv.
Mitt mål är att mina hundar inte ska lämnas ensamma mer än max 4 timmar per dag. Oftast blir det bara 2 timmar & sen då de lämnas när jag går på promenad m de andra hundarna (har tre hundar & brukar dela upp dem på två proms). Men ibland blir det längre dagar för dem tyvärr :( Max 5 timmar mellan rastningarna är det dock som gäller
Min pojkvän ska som tur är börja jobba natt igen lagom till jag ska arbetsträna, så en av oss kommer alltid vara hemma.
Vi lämnar Hades ensam högst 3 timmar. Har inte behövt länge. Mår dåligt när jag vet att han är ensam hemma :/
hehe.. jaa de där är jobbigt. jag mår me skit dåligt när jag lämnar ecko. Han ser ju så liten och ledsen ut med munkorg:P Men nu har jag den hårdare, så nu sitter den. och de har funkat bra.. Men när man går där och gör annat tänker jag nästintill bara på ecko.. lite tråkigt de me, att inte kunna slappna av:)
ot: är de inte någon som ska hit till norrköping nästa helg då? augustifestival då:) bara tänkte på de när jag var i skäninge på marknad idag:P

min hund brukar va själv i ca 6 timmar och det fungerar bra. Måste ju jobba och får ej ha med den på jobbet!!

Vi ska snart få hem en liten valp och det är bra att dom blir två när dom ska vara hemma själva

hej det är väl ok att lämna hundar ensamma bara dom har sällskap av typ katt eller annan hund anser jag… min hund är iofs inte ensam längre än max 4-5 timmar då måste jag hem för då har jag fått spasmer av vetskapen om att han varit ensam… men jag har 2 katter oxå som sällskap till honom..de leker oftast bra så han är inte uttråkad eller nåt… har aldrig kommit hem till något förstört mer än toa rullen förstås men det tycker jag inte är farligt..hehe

Har hört att om hund och katt blir vänner så har de mera sällskap av varandra än hund och hund. Detta lär ska bero på att katten är så självständig att den tar initiativ till lek utan att husse/matte är med, medan 2 hundar tillsammans väntar på att "flockledaren" ska komma hem och aktivera dem. Behöver ju inte stämma i alla fall förstås.

En liten fundering: Finns det öht någon som jobbar vanlig arbetsdag här eller är alla dagdrönare eller personer som inte jobbar fulltid? Låter enkelt att sitta här och kasta pajer om 4 h hit och 4 h dit och hur dåliga alla är som lämnar sin hund ensam mer än 4h. Nu säger jag inte att jag föredrar att man ska lämna sin hund ensam hela dagen. I en perfekt värld vill nog alla jobba 4h om dagen eller ha råd med ett hunddagis. Men hallå?!? Kan man inte ha med sig sin hund till jobbet så kan man väl ändå ha hund. Själv har jag alltid haft stabila hundraser, raser som inte blir tokiga eller hispiga av att vara ensamma. Jag uppfostrar dem även för att inte bli hispiga, och spiringer inte runt och leker hönsmamma med hundarna så att de inte klarar av att vara ensamma (=utan människor). De har absolut inget emot att vara ensam i 8h (eller t ex med en hundkompis), även om jag så skulle befinna mig i en annan del av huset dessa timmar.
Skulle det nu vara så att folk jobbar heltid och har hund så är det väl inte nödvändigtvis hundplågeri om man ordnat det bra? Men jag skulle tro att ingen av dessa personer (utom jag tydligen) vågar sticka ut nosen i detta påhoppande forum om sin utstickande åsikt.
Många hundar klarar sig utmärkt, har man t ex en stabil hund som inte förgås av ensamhet utan som rent av trivs med det. Och om hunden kanske har en hundkompis, då är den ju inte ensam. Den kanske kan bo i hundhage/stor hundgård under arbetstid… då anser iaf inte jag att det är hundplågeri, om hunden aktiveras ordentligt och får vara "med i flocken" när man väl kommer hem. Eller allra bäst, man har någon som kan kolla till hunden under dagen. Men inte alla har den möjligheten av olika orsaker.
"Skulle det nu vara så att folk jobbar heltid och har hund så är det väl inte nödvändigtvis hundplågeri om man ordnat det bra? Men jag skulle tro att ingen av dessa personer (utom jag tydligen) vågar sticka ut nosen i detta påhoppande forum om sin utstickande åsikt"
Påhoppande forum? Ingen har blivigt på hoppad. Alla har rätt till en åsikt och vissa tycker att det är synd om hundar som är ensamma längre än 4 timmar.
Och rekommenderad tid tror jag inte folk har satt för att det är roligt, utan för att hundarna ska må bra.
Sen att alla inte kan göra så förstår nog alla.

Inget som är bra ordnat kan väl vara hundplågeri?

Då jag pratade med en på djurskyddet i kommunen om hur länge en hund får lämnas ensam så har jag för mej att han sa att dom enligt lagen inte får lämnas ensama = utan människa mer än max 4-5timmar i sträck!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja där ser man.

#48 Jag jobbar heltid och har hundarna med mig. Jobbar nämligen med hundar om dagarna. Skulle aldrig köpa mig hund om jag inte kan ta hand om dem själv.
Om Du anser att Dina hundar mår bra om de är ensamma i 8 h så får det stå för Dig. Själv anser jag att hundar inte mår bra av att lämnas så länge.
Har man inte möjlighet att ha hunden med sig på jobbet, jobba deltid, vara dagdrönare, ha den hos dagmatte eller på hunddagis. Ja, då ska man enligt mig inte ha hund.
Det är inte en mänsklig rättighet att ha hund, det är ett liv man ansvarar för!
Om Du anser att man är hönsmamma om man låter hunden leva i för den, en naturlig miljö (att vara med flocken) så, har vi olika uppfattningar av hundens behov. Mina hundar är nog ensamma sammanlagt max 10 timmar/månaden, men de klarar av att vara själva utan några som helst problem om det kniper.
Så vem kastar paj? Jag säger min åsikt precis som Du.
Bra talat, Zebben! :D
Jag känner mig inte påhoppad endå så har jag sagt ovan att jag lämnar min hund när jag jobbar (vissa dagar) 6 timmar. det är upp till var och en. Jag anser att min hund lider inte av det, och det är bara jag och ingen annna som vet nått om det.
Jag börjar med att säga att jag älskar min hund!!! Jag tror nog att ingen som har húnd avsäger sig sitt liv helt bara för att man har en hund, ska jag bort och hälsa på någon så inte tar jag med mig Skorpan varje gång. Jag anser att man ska vara ärlig och ibland så låter det helt sanslöst regelriktigt här ute visst har man skaffat en hund så har man skaffat ett ansvar, men ska jag iväg och bada med barnen eller göra något annat så inte tar jag med mig hunden då har hon det bättre hemma. Jag är 100% säker att på denna sajt finns det säkert många som som säger si och gör så bara för att det ska låta bra, och jag vägrar göra det då är jag hellre ärlig, mina hundar har mått bra och mår bra psykiskt…jag har alltid fått beröm för det =)

Jag tycker att det varierar från hund till hund. Om man tex har en hund som vakthund och ej till sällskap så kan den ju bo i en hundkoja, och då kan man nog vara borta en hel dag, men en sällskapshund ska nog inte vara ensam mer än 5 timmar. Sen får man som sagt bedömma från hund till hund.
Behöver inte vakthundar närhet och sällskap?
Fick min hund som omplacering när han var 7 år. Han hade då suttit i hundgård ständigt sedan flera år tillbaka. Så jag har sett med egna ögon vad det gör med en hund. Kan tillägga att han hade sällskap av tre andra hundar.
Hera en hund tex hundar som dom använder till jakt och vakt brukar stå ute i hundgårdar men i regel tas dom in efter ett visst antal timmar. Jag vet Åsa tänkte bygga ett sånt till sina hundar, det ska vara ett visst mått och se ut på ett speciellt sett invändigt =) Jag har sett jakthundar som stått ute enda till kvällen och sedan fått kommit in, dom har jättestora utegårdar med nått hus inne…
aha ok
Både jag och "husse" jobbar MER än heltid.
Men våra hundar är ändå aldrig ensamma mer än 4 timmar/dag.
Och det beror inte på att det är någon ostabil ras eller att vi daltar med dem.. Och jag kan försäkra dig om att jag inte leker hönsmamma heller..
De ska inte behöva vara ensamma så länge, även om de mer än säkert skulle klara av det.
Vi satte upp en spion kamera för att kolla vad hundarna gör då vi är borta. De första var att de busade i soffan, där de vanligtvis inte får vara. Sen sprang ena och hämtade ett tuggben. Sen var det lite vila och sen mer tuggben och så lite bus.
Om hunden ligger och sover hela dagen är det väl något som inte stämmer?! Det är iaf inte normalt att en vuxen hund sover typ 18-20 timmar om dygnet..
Nää, våra hundar har "lyxen" att få vara hos dagmatte! De trivs mycket bättre där med sällskap än hemma ensamma.
Jag är lite nyfiken på vad du räknar som "stabil" ras faktiskt…

:) Kan behöva livas upp lite ibland…
#61> Med en stabil ras menade jag hundraser som inte är nippriga och lättstressade utan som är rätt självständiga. Men det beror självklart på hur hunden uppfostras, lite fel uttryckt av mig kanske. Vad jag menade är att alla våra hundar har fått en trygg uppfostran som inte gjort dem rädda eller osäkra, och de har inget problem att vara ensamma. Tvärtom väljer de ofta ensamheten framför massa stoj. Och då pratar jag om spetsar av olika slag, som vi haft under årens gång. Till saken hör att jag alltid bott på landet, på bondgård där vi alltid haft 3-5 hundar samtidigt, ingen av vilka farit illa eller haft ett dåligt liv. Skulle aldrig kunna stänga in min hund i en liten lägenhet eller i ett instängt litet hus. Ska hunden vara hemma ska den (om den vill och trivs) få vistas i större hundhage eller om den så önskar inomhus vissa dagar (hade en hund som vägrade gå ut om det regnade, hehehe).
Har de möjlighet att vistas i en hundhage/stor hundgård så vet jag att de själva roar sig tillsammans, även om inte husse/matte är hemma. De leker för fullt, då och då. Aktiverar man dem även ordentligt när man kommer hem,med tex hundspannstur kan man knappast säga att hunden är understimullerad. Tid med flocken har hundarna hela dagarna, bara det att några i flocken saknas. Hela flocken är sendan tillsammans de 24-8=16 timmarna. Är det dåligt?
#51> Vad jag vet finns ingen sådan lag än. Min lillasyster och hennes gråhund var under våren med i en undersökning som utförst för att undersöka hur stressade hundar är. Undersökningen skulle ligga till grund för ett sådant beslut, om en lag på hur länge en hund får vara ensam. Dock är det inte säkert att det ens blir någon lag, vad jag förstod. Så mig veteligen finns ej någon sådan lag än. Vad gällde min systers hund låg den mest och vilade, gnagde ben osv osv de timmar den var ensam. Var inte alls stressad eller rastlös utan verkade tillfreds. Hunden filmandes när den var ensam 1 h, 2 h, 4h och en hel dag. Däremot är det väl en utmärkt rekommendation att inte lämna sin hund ensam för länge!
#53> Notera att jag ingenstans säger att jag lämnar min hund ensam varje dag när jag jobbar. jag säger att jag utan problem KAN lämna mina hundar ensamma så länge om det behövs. Och som jag nämnde ovan så har jag när vi haft hundar alltid bott på bondgård där alltid folk rör sig och finns på gården, varför de aldrig är ensamma särskillt länge. Men min slutsats är att det måste finnas fler än jag som har trygga hundar som inte far illa av att vara ensamma då och då, tillsammans med andra hundar i hundhage. Faktum är att jag för tillfället inte ens har en hund (utan 2 illrar), men kommer skaffa en eller 2 inom ett år eller så. Dock har jag under senaste 15-20 åren haft *räknar fort* 11 hundar, alltså 3-5 åt gången. Draghundar och jakthundar av olika spetsraser. Alla av vilka haft ett superliv i familjen med en stimulans över vad medel-Svensson kan ge sin hund. Inte för att mina personliga omständigheter har alls med frågan att göra, men bara så att du vet att JAG inte är en dålig hundägare bara för att jag tror att inte alla hunda mår pest av att vara lite ensamma. I en ultimat värld skulle jag åxå vilja ha med mig min hund på jobbet, men hur många IT-konsulter kan ha med sig det?

Den djurskydds inspektör jag pratade med sa att det var lag på det men han kan ju iofs ha haft fel (vore inte första gången)
_**/Mvh Anne

Förut när både jag och gubben jobbade så hade vi hundarna i en hundgård. Eftersom vi bodde på landet så var det byggd i skogen bakom huset. Den var på närmare 200 kvm. tre olika kojor så att dom kunde välja lite.
När är de dags att anmäla?
Är en alkolist som bor ute vid mormor.. Han hade en hund förut som alltid låg ute.. även på vintern. Tillslut hade han gjort en liten koja, men jaa..
Nu är den hunden borta, vet inte alls vart han tog vägen. Men nu har han ju fått/köpt en ny hund. En liten huskyblandings valp. Han ligger fast i en krok i marken med en jätte kort lina. Han har skydd av träden, så han har ju skugga och lite hjälp när de regnar.. men är de inte lag på hur man får ha en hund ute? Tycker så synd om den lille skiten som får ligga där dag ut och dag in och inte göra nått annat..

#65> Håller med om att den stackars hunden säkert har ett bedrövligt liv. Att sitta på lina är sällan bra och ger ofta hunden nackbesvär + att det inte låter vidare stimulerande. Rastar han aldrig hunden och går på promenader`?
Men jag har nästan svårt att tro att det är grund nog för en anmälan än mindre för ett omhändertagande. Hunden är väl i lagens mening inte vanvårdad, och jag antar att den har får mat. Det ska vara om hans alkoholism spelar in i hur han sköter djuret, då kanske det är tillräckligt för att rädda djuret? Kanske ev att hunden måste ha skydd, typ en hundkoja, men det verkar den ju ha… Ja vad vet jag. Men är det en husky så har den åtminstone päls nog att klara sig utmärkt även på vintern. Förutom i de allra kallaste ovädren då… Ruggigt det där med kort lina.
Om du verkligen funderar över det så kan du ju ta kontakt med kommunens djurskyddsinspektör, denna kan hjälpa dig…

En hund får inte vara i lina dygnet runt, linan får ej vara för kort (vet ej mått), hunden måste ha fri tillgång till vatten helatiden och ett skydd mot sol, nederbörd, vind, och kyla.
#65 jag tycker ni ska ta kontakt med djurskyddsombudet och berätta hur det ligger till så får dom göra en bedömning.
_**/Mvh Anne
Målet med en anmälan behöver ju inte alltid vara att det ska bli ett omhändertagande, utan huvudsaken är att man kan hjälpa till att förbättra djurets levnadsvillkor.
De var alltså hunden innan som hade en hundkoja. Men med attden hunden försvann, försvann även hundkojan. Denna ligger bara under två rätt täta träd. Jag såg en tallrik med något i, så mat får han säkerligen. De verkar inte alls som om ägaren är dålig eller dumpå någe vis och om han går promenader vet jag inte. Har aldrig sett att han gör de med egna ögon.
Linan kanske är 3-4 meter.. svårt att se när den är snurrad. Jag vet inte alls vad de var för ras, men han ser dock ut som en huskyras. Ägaren sitter oftast ute i gårdsmöblerna en bit ifrån, hunden når inte honom. Gården är också gemensam med andra. Ägaren åker också bara iväg ibland och låter hunden ligga tills han är tillbaka. Jag hoppas verkligen att han tar in honom under nätterna iaf, han är ju bara en liten vappis.

I det fallet så hade jag nog ringt djurskyddet, som Eros sa så behöver dom ju inte ta hunden ifrån han utan dom kan tala om för ägaren vad som krävs för att ha hunden utomhus och därmed ge ägaren en chans att ordna det så att hunden får det den behöver.
_**/Mvh Anne

Hm håller med ovanstående talare att det kan inte vara många här som jobbar heltid…jag arbetar heltid under sommaren nu och lämnar hemmet och hunden vid 07:00 välrastad och nyväckt..fram till 11 är min hund själv då kommer min hundvakt och går en promenad med henne. Därefter är hon själv tills jag kommer hem vid 5. Sen spenderar jag och hon all resterande tid med varandra oftast…När jag kommer hem har hon aldrig skällt eller haft andra ljud för sig, aldrig tuggat och ätit på saker och ligger lugnt på sin plats och vilar… Efter våran promenad när jag kommer hem så gör hon mig sällskap i köket,myser och gosar med mig på golvet, hjälper mig vakta råttorna under deras städning eller går och lägger sig på vardagsrusmgolvet och vilar…vid sju får hon mat och vid 9 på kvällen kör vi vårat 1-1,5h arbetspass/promenad… därefter blir det inte så mycket mer än normalt hemma liv, tv-tittande mm… OCH OBS att min hund är inte olycklig med detta typ av liv och hon äter inte upp saker eller är destruktiv över huvud taget…Hon är lugn och stabil…
Den som mår sämst av att lämna henne är JAG..inte hon…men det är bara att välja, svält eller lämna hunden ensam…det är inget svårt val..
Min hund är med mig på jobbet.
När jag gick i skolan och var borta mer än 2-3 timmar kom svärmor och hämtade henne. Sällan blev det, då mina dagar var väldigt korta och väldigt få sista tiden. Det var under den tiden vovven kom till oss..
Att ha en hund hemma 8 timmar om dagen.. då tycker jag man ska tänka över hundägandet lite..
Åker vi bort är hon hos svärmor.
Min hund är aldrig ensam mer än 2-3 timmar, och har aldrig vart ensam mer än 3 timmar..
Innan hon kom till oss satt hon ensam ca 5 timmar om dagen, det tycker jag är för mycket. Jag tycker 3 är lite mycket, men överkomligt.. Menar inte att de som har sina hundar ensamma 4 timmar eller så är dåliga hundägare, mår hunden bra, och inte är destruktiv eller så när den är ensam utan sover så är det lugnt. Det är bara vad jag tycker, för min egen hund :)
Det är tur att jag har jobb där man får ha med sig hunden, annars hade det inte funkat.

Är inte en normal arbetsdag typ mer 10 timmar? Eller finns det arbetsgivare som tycker att det är ok att man räknar sina 8 timmar från att man lämnar dörren hemma, tills man kommit hem samt att man får göra alla privata ärenden som att handla mat och så på arbetstid?
Nåja. frågan var vad man hade för åsikt om att lämna hunden och hur man gör själv. Själv har jag turen att ha ett hunddagis som aktiverar hunden och verkligen jobbar med den hela dagarna.
Min åsikt är nog annars att det kan vara lite olika från djur till djur. Jag tror att vissa raser klarar sig längre än andra, men jag har ju inga vetenskapliga belägg för det hela. Dock tror jag inte att något djur skall lämnas helt ensamma i mer än 4-5 timmar

Jag har personligen alltid velat ha hund och det passar in i min livsstil då jag var arbetslös när vi skaffade henne, hon är idag 9 månader.
Sen började vi jobba skift då jag jobbar i resturangbranschen eller lunch som var max 5 timmar. Ofta fick man åka hem, o tillbaka o så kom husse.
I dagsläget jobbar jag ibland lång dagar o då blir hon ensam max 5-6 timmar ca 2 gånger i veckan.
Men jag lever ett värdigt liv ändå, jag kan gå in till stan o shoppa, jag kan gå ut en kväll några timmar och jag och min sambo kan med gott samvete lämna henne.
Hellre att jag är med henne när jag är med henne, hon är så gott som dagligen med min i stallet och stimuleras, ska vi iväg längre ordnar vi hundvakt eller så är hon hos mina föräldrar.
Ultimata är att söka jobb där hon får vara med men alla ger inte den möjligheten. Tycker inte det är okej med 8 timmar endast pga rastning. Rastas den där emellan och aktiveras kan enligt mig 4x4 timmar gå bra. Kanske inte det ultimata men de kan fungera.
Annars 5-6 timmar om halvtidstjänst, hunddagis eller dagmatte. Det är ju då om man ska jobba heltid det ultimata
jag väntade på att skaffa "egen" hund tills det var läge för det (och det tog många år), nu när jag har sjukpension har jag all tid i världen för att ha hund och ge den vad den behöver. för mig kändes det fel mot en hund att jobba 8-10 timmar/dag och lämna den ensam så därför avstod jag och umgicks istället med övriga familjens hundar när jag var ledig…
#69 så här står det i lagen:
11 §
Hundar får inte hållas bundna inomhus.
Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent. Vid tillfällig uppbindning får hundar bara hållas bundna två timmar per dygn och endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ingann; men vad har det med tråden att göra? :)
#76 Läs inlägg #69…
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Jag tkr om man har mer än två hundar ihop, kan dom vara ensamma tillsammans en längre stund. ca 4 timmar, men om den är ensam tkr jag att det max ska vara ensam 2 timmar. våran hund är max ensam 1 timma varje dag.
#76 det var svar på en fråga;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ingann haha jag såg det sen, sorry ;)
Vi jobbar heltid och Nadja får vara hemma ensam i 2-3 timmar varannan vecka.

Jag lämnar aldrig min hund ensam hemma.
Han är med mig för det mesta.
I bilen ligger han lugnt och väntar på mig, aldrig mer än två timmar i sträck.
Anledningen till att jag inte vill lämna honom hemma är att jag läste om en villabrand där en enda som var hemma (och inte kunde ta sig ut) var hunden.
Fair Winds and Following Seas!

Dit vi har flyttat nu finns det en hund som sitter i sin hundgård HELA dagarna, jag har aldrig sett dom tagit in den… :// Vi har nu fått tillstånd att vara med den när vi vill och gå promenader och så..

Jag lämnar mina hundar hemma.
83, vilken himla tur att just ni kan ta den
….hoppas ni kan få dem att få in hunden också
#32 Jag håller nog mera med #47..

Helt fel.
Det är ingen lag, utan en förordning.

Inte på samma sätt som en sällskapshund.
En vakthund går ju ofta lös eller lös i en inhägnad.
En "sällskaps" hund som blir lämnad hemma i en lägenhet och inte kommer ut kan ju så klart inte lämnas lika länge.
Vakthundar i tjänst går ju i regel ensamma under hela nätter.
Dom har inte samma behov av sällskap på samma sätt.

Hundar som hålls bundna utomhus annat än vid enstaka tillfällen ska vara kopplade till löplina. Linan ska ha en fri glidsträcka på minst 10 m och löpa på en höjd av minst 2½ meter över marken. Den ska ha stoppanordning som hindrar hunden att ta sig runt stolpar, träd eller andra föremål. Kopplet ska vara anslutet till löplinan med en lekare och ha en längd som gör det möjligt för hunden att röra sig minst två meter på ömse sidor runt linan och söka skydd mot kyla, nederbörd, vind och sol i en koja eller inomhus.
Hundens halsband får inte vara strypande eller av metall. Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna.
#88 Alla hundar är ju hundar och har väl "rätt till" lika mycket sällskap? :P

Alla hundar har inte lika stort behov av sällskap.
En vakthund strosar hellre runt på gården och "arbetar" än den ligger framför brasan och gosar.
Det var det jag menade med mitt inlägg.
En vakthund har inga problem med att vara "ensam" större delen av dagen - så länge den har en uppgift.
Olika för olika hundar såklart. Men en arbetande ras vill arbeta.
91,det finns förordningar för att vakthundar inte heller får arbeta ensamma för länge, varför tror du de flesta har en väktare eller polis vid sidan om sig…..jag kommer inte ihåg hur länge det var nu men det ska jag kolla upp sen…..därmot i staterna är det lagligt att låta hundarna vara för sig själva och vakta hus och firmor, men inte här…

För att ha en verksamhet med vakthundar krävs ett paragraf 16 tillstånd.
Ett sådant tillstånd gäller för (bland andra) den som tillhandahåller vakthundar - yrkesmässigt.
Men det är en helt annan sak.
I mitt inlägg syftade jag inte på hundar som arbetar som vakthundar - alltså hyrs ut som vakthundar till företag - inte heller menar jag tjänstehundar.
Kanske skulle ha förtydligat det.
Jag syftade på "gårdshundar"

Krävs tillstånd för ensamjobbande vakthundar?
När 3 eller fler vakthundar upplåts, dvs lånas ut mot ersättning, krävs tillstånd. Tillstånd kan även krävas från uthyrning av första hunden ifall det är en yrkesmässig verksamhet.
94,vem frågar du??

Ingen - jag klistrade in ett inlägg från jordbruksverket.
Det skulle egentligen komma med i inlägg 93 hade jag tänkt - som ett litet ps. Eftersom det egentligen inte är tillståndet vi snackar om.
Ett paragraf 16 tillstånd lämnas av kommunen.

Jättegammal tråd men jag hittade den nyss.
Anser ni att det är okej att lämna en 3-årig hund hemma 6-6.5 timmar EN dag i veckan, sällsynta fall två?
De andra dagarna lämnas han hemma 2-3 timmar sen är jag med honom i 1.5 timme och sen ensam 2 timmar igen …
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]
97 du har ingen granne som kan gå ut med den? Jag är själv dagmatte 3-4 dagar i veckan pga lång arbetsdagar som hans matte har. Att vara hemma en stund sen jobba igen kan ge stress oxå hos hund att ha då dagmatte kanske några dagar i veckan kan jag rekomendera.
#97 Jag kan tycka att det är ok att lämna honom 6 timmar, om det är en gång i veckan eller max två. Förutsatt att han inte uppvisar några symptom på stress eller att må dåligt på annat sätt.
KO natt tänka på en sak, jag håller med om att en hund inte bör var aensam och inte längre tider, me nlåt oss säga att du har två elelr tre hundar, som lämmnas ensammam 8 timmar med edast rastning emellan. Då är ju endå en del av flocken kvar hemma. Blir inte det en skillnad frå natt lämna en ensam hund?
Huruvida man lämnar en hund ensam tycker jag beror lite på hur man lägger upp dagen och hur ens boende ser ut. Har du familj som kan ta hunden be dem om hjälp, kan du ha hunden på jobbet så ta gärna med den, har du fler än en hund eller om hunden har kattvänner så är den inte lika ensam. Huvudsakligen är att hunden får tillsyn inom 4 timmar samt rastning. Jag tror många här inne säkert lämnat hunden ensam hemma och varit nere på stan i åtminstonde mer än 4 timmar o.dyl innan hunden får tillsyn.
Min hund är aldrig ensam trots att vi båda jobbar heltid och skulle han lämnas ensam så har han katterna. Blir vi borta för länge är det alltid någon som åker hem och tar ut han exempelvis när jag var inlagd på akuten så var Ludde ensam mellan 4-6 timmar, minst inte exakt tid, innan husse cyklade hem, tog ut han och cyklade tillbaka.
Vad gäller jobb får du tänka på att du enbart har 1 tim lunch och kanske till och med enbart 30min beroende på vart du jobbar på den tiden skall du hinna fixa mat, äta, ta hunden och umgås med den och då kanske det är lättare inte bara för hundens utan också för din skull att ha en som passar hunden annars kan det komma att bli ett stressmoment.

#98 Okej. Jag har funderat på att skaffa dagmatte 2-3 dagar i veckan.
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]
jag är ju en tjej som går i skolan, "7:an".
Och jag vill ha en hund, jag har inte alls ett aktivt liv, sitter bara vid datorn, gör mina läxor sen inget mer.
Jag har tänkt att en hund kunde få mig till ett "aktivt liv".
Jag har en kanin också, har hoppat med den osv.
Skulle va skitkul och skaffa en hund och ha agillity osv med den, träna den osv.
Men mina föräldrar jobbar heltid, pappa kommer hem vid 12 och åker igen vid 1, jag kommer hem vid halv 1-2-3 där ungefär.
Och om vi skulle skaffa hund, jag menar, jag tror att den skulle klara sig, men det skulle va synd om den, jag har ju farmor hon är ofta ute och går, och min mammas kompis har en hund och går ofta förbi och skulle säkert kunna ta ut sin hund lite mer och ta med våran isånnafall,..
Och att man ser till att den har lixom gosedjur, hundben, och hålla den aktiv medan man är borta.
Skulle det gå?
även om hunden sover ett tag också menar ju, men då äre ju Jätteaktiv hemma när man kommer igen hem :)
Tack för svar!